Nästa artikel
Nytt räckviddstest avslöjar: Så långt kommer elbilarna
Nyheter

Nytt räckviddstest avslöjar: Så långt kommer elbilarna

Publicerad 15 januari 2020
Nissan Leaf har lika lång räckvidd som Audis lyxsuv – trots att den är en halv miljon billigare.

Räckvidden i de elbilar som säljs idag är betydligt längre än i elbilarna som fanns på marknaden för bara några år sedan. Större och mer energitäta batterier har gjort att nya elbilar inte sällan kommer 30–40 mil på en laddning i bra förhållanden.

Men ett högre pris behöver inte nödvändigtvis innebära längre räckvidd. Det blev resultatet när engelska sajten Carwow testade räckvidden i sex elbilar, mestadels på motorväg och i en yttertemperatur på sju grader.

Allra längst kom Tesla Model 3 Long Range som lyckades ta sig 43 mil innan den stannade helt. Men även om Teslan säkrade förstaplatsen var den verkliga räckvidden betydligt kortare än de 56 mil bilen ska gå enligt WLTP-körcykeln.

Kia e-Niro tog sig 41 mil på en laddning innan laddnivån stod på noll. Det är tio mil längre än Mercedes EQC, som blev sämst i testet och som kostar över 300 000 kronor mer att köpa.

Nissan Leaf klarade 33 mil på en laddning, vilket är lika mycket som Audi e-tron som kostar nästan en halv miljon kronor mer.

Så långt kom elbilarna

Tesla Model 3 Long Range: 43 mil
Kia e-Niro: 41 mil
Jaguar I-Pace: 36 mil
Audi e-tron: 33 mil
Nissan Leaf: 33 mil
Mercedes EQC: 31 mil

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-01-15 16:36
mso 1000

Ingen med pengar köper väl en resonanslåda som Niro eller leaf.

#2 • 2020-01-15 17:20
Grosser

Jag är inte förvånad. Kan ni inte ta med siffrorna för hur långt elbilarna uppnådde av sin uppgivna räckvidd?

#4 • Uppdaterat: 2020-01-15 18:06
VW Polo 2012

0ch varför har elbilar inte automaväxellådor?

#5 • 2020-01-15 19:28
bgl

Möjlighet till laddning är ofta mer avgörande än uppmätt räckvidd.
Detta ställs på sin spets om några veckor när batteribilsvännerna tänker besöka eCar Expo på Friends arena. Alla vi som bor 20 mil eller mer från Solna måste ladda innan återfärden. Åker 500 elbilar till Expot och vill ladda är krisen nära. Jag och andra kan ana oss till att ingen laddningsmöjlighet i större skala finns i anslutning till utställningen då vi inte ens får svar på frågan om just sådan laddningmöjlighet! Köer vid laddsstationer efter vägen hem är troliga. Jag vet flera elbilsägare som försökt få lift till Solna med fossilbilar!

#6 • 2020-01-15 20:04
Axa

Bgl
Spännande. Återkoppla gärna efter expot. Är nyfiken på att höra ifall det blev laddningskaos eller inte.

#7 • 2020-01-15 20:07
L. Mäkinen

Jag hoppas och tror att man får lite annat än bara räckvidd när man köper en Audi istället för en Leaf. Man kanske rentav kan föra ett samtal med någon efter att ha nått resans mål utan att behöva sova innan.

#8 • 2020-01-15 20:08
Elbilisten

bgl: Problemen du föreställer dig fanns inte när mässan var i Göteborg. Det blir nog inte heller kris i Stockholm.

#9 • 2020-01-15 20:08
Axa

Har en ny Leaf på jobbet. Tycker den nya har förbättrad ljudisolering rejält jämfört med den förra. Upplever även interiöra kvaliteten som förhöjd, även om det på vissa ställen fortfarande ser billigt ut. Men det största minuset är att förarposition är begränsad vad gäller inställningsmöjligheter vilket gör att jag inte gillar den. Har ingen riktigt koll på räckvidden då jag sällan använder den.

#a • 2020-01-15 22:28
Raphael

WLTP görs vid en temperatur om +23 grader celsius, det är varken märkligt eller anmärkningsvärt att elbilar vid +7 grader har en kortare räckvidd jämfört med sommartemperaturer. Batterier tappar i laddning vid lägre temperaturer, plus att lägre temperaturer även innebär att man behöver köra värme i bilarna och detta drar också ström.

WLTP-combined är dessutom ett genomsnitt av fyra körningar - låg, mellan, hög och extra hög. Låg motsvarar stadskörning, extra hög motsvarar motorvägskörning. I stadstrafik kommer man längre än WLTP combined och kör man motorväg så kommer man kortare jämfört med WLTP combined. Inga konstigheter. 


Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.