Bild
Nästa artikel

Nytt räckviddstest avslöjar: Så långt kommer elbilarna

Nyheter

Nissan Leaf har lika lång räckvidd som Audis lyxsuv – trots att den är en halv miljon billigare.

Räckvidden i de elbilar som säljs idag är betydligt längre än i elbilarna som fanns på marknaden för bara några år sedan. Större och mer energitäta batterier har gjort att nya elbilar inte sällan kommer 30–40 mil på en laddning i bra förhållanden.

Men ett högre pris behöver inte nödvändigtvis innebära längre räckvidd. Det blev resultatet när engelska sajten Carwow testade räckvidden i sex elbilar, mestadels på motorväg och i en yttertemperatur på sju grader.

Allra längst kom Tesla Model 3 Long Range som lyckades ta sig 43 mil innan den stannade helt. Men även om Teslan säkrade förstaplatsen var den verkliga räckvidden betydligt kortare än de 56 mil bilen ska gå enligt WLTP-körcykeln.

Kia e-Niro tog sig 41 mil på en laddning innan laddnivån stod på noll. Det är tio mil längre än Mercedes EQC, som blev sämst i testet och som kostar över 300 000 kronor mer att köpa.

Nissan Leaf klarade 33 mil på en laddning, vilket är lika mycket som Audi e-tron som kostar nästan en halv miljon kronor mer.

Så långt kom elbilarna

Tesla Model 3 Long Range: 43 mil
Kia e-Niro: 41 mil
Jaguar I-Pace: 36 mil
Audi e-tron: 33 mil
Nissan Leaf: 33 mil
Mercedes EQC: 31 mil

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-01-15 16:30

Högre pris = högre vikt = törstig

#2
2020-01-15 16:36

Ingen med pengar köper väl en resonanslåda som Niro eller leaf.

#3
2020-01-15 17:20

Jag är inte förvånad. Kan ni inte ta med siffrorna för hur långt elbilarna uppnådde av sin uppgivna räckvidd?

#4
2020-01-15 17:46

.

#5
2020-01-15 18:06

0ch varför har elbilar inte automaväxellådor?

#6
2020-01-15 18:21

En förutsättning för att kunna köpa en Leaf är ju att kunna sitta acceptabelt i förarsätet med bra körställning, det får man inte i Leaf när jag testade bilen. Bilen har inte ens justerbar ratt ut/in vilket gör det omöjligt att få till en körställning för mig.

#7
2020-01-15 19:28

Möjlighet till laddning är ofta mer avgörande än uppmätt räckvidd.
Detta ställs på sin spets om några veckor när batteribilsvännerna tänker besöka eCar Expo på Friends arena. Alla vi som bor 20 mil eller mer från Solna måste ladda innan återfärden. Åker 500 elbilar till Expot och vill ladda är krisen nära. Jag och andra kan ana oss till att ingen laddningsmöjlighet i större skala finns i anslutning till utställningen då vi inte ens får svar på frågan om just sådan laddningmöjlighet! Köer vid laddsstationer efter vägen hem är troliga. Jag vet flera elbilsägare som försökt få lift till Solna med fossilbilar!

#8
2020-01-15 20:04

Bgl
Spännande. Återkoppla gärna efter expot. Är nyfiken på att höra ifall det blev laddningskaos eller inte.

#9
2020-01-15 20:07

Jag hoppas och tror att man får lite annat än bara räckvidd när man köper en Audi istället för en Leaf. Man kanske rentav kan föra ett samtal med någon efter att ha nått resans mål utan att behöva sova innan.

#10
2020-01-15 20:08

bgl: Problemen du föreställer dig fanns inte när mässan var i Göteborg. Det blir nog inte heller kris i Stockholm.

#11
2020-01-15 20:08

Har en ny Leaf på jobbet. Tycker den nya har förbättrad ljudisolering rejält jämfört med den förra. Upplever även interiöra kvaliteten som förhöjd, även om det på vissa ställen fortfarande ser billigt ut. Men det största minuset är att förarposition är begränsad vad gäller inställningsmöjligheter vilket gör att jag inte gillar den. Har ingen riktigt koll på räckvidden då jag sällan använder den.

#12
2020-01-15 21:39

Vore ju kanske mer relevant om man mätt mängden energi från "tom" till "full" och tillbaka igen. Sen dela med den laddade energin. Det här känns ju ganska irrelevant.

#13
2020-01-15 21:39

Vore ju kanske mer relevant om man mätt mängden energi från "tom" till "full" och tillbaka igen. Sen dela med den laddade energin. Det här känns ju ganska irrelevant.

#14
2020-01-15 22:28

WLTP görs vid en temperatur om +23 grader celsius, det är varken märkligt eller anmärkningsvärt att elbilar vid +7 grader har en kortare räckvidd jämfört med sommartemperaturer. Batterier tappar i laddning vid lägre temperaturer, plus att lägre temperaturer även innebär att man behöver köra värme i bilarna och detta drar också ström.

WLTP-combined är dessutom ett genomsnitt av fyra körningar - låg, mellan, hög och extra hög. Låg motsvarar stadskörning, extra hög motsvarar motorvägskörning. I stadstrafik kommer man längre än WLTP combined och kör man motorväg så kommer man kortare jämfört med WLTP combined. Inga konstigheter. 


#15
2020-01-15 22:31

Bgi, det är fullt med laddplatser i Sthlm med omnejd, jag förstår inte varför 500 bilar måste stå i kö vid samma laddstation. Det brukar inte stå 500 i kö vid samma bensinpump heller. Så jag ser inte det problem du försöker hitta på och skapa.

#16
2020-01-15 22:42

@VW polo, förklara gärna hur du tänker kring elbilar och automatlådor, vad skulle bli bättre? Ökat behov av service?

#17
2020-01-15 23:32

Det är så kul att det konstigt nog bara är icke elbilsägare som lider av räckviddsångest medans de som kör och brukar elbil inte har några som helst problem med det......

#18
2020-01-16 01:52

En annan intressant detalj är vad som händer vid soppatorsk:
Bensinbil: Du inhandlar en dunk med fem liter bensin som du transporterar till din stillastående bil och så är du på väg igen.
Elbil: Du får bogsera dina runt 2000 kg till närmaste laddplats

.

#19
2020-01-16 02:09

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Kia e-niro är den absolut vettigaste elbilen på den svensk marknaden. Kostar bara hälften av vad storbluffen Tesla kostar.

#20
2020-01-16 02:24

Kia e-Niro: från 481.900 kr, Tesla Model 3: från 549.900 kr. Hur man får det till att Kian bara kostar hälften? Hmm, känns som man inte riktigt lever upp till sitt nick där va.......sen är ju frågan vad som menas med storbluff?

#21
2020-01-16 07:13

Inlandskommuner med en laddstolpe med två utag är en vanlig syn än idag.

#22
2020-01-16 09:06

Med tanke på att den mesta körningen i detta test var på motorväg så får ju räckvidden anses som vara väldigt bra.

#23
2020-01-16 09:09

Nyligen har det öppnats snabbladdare i både Sollefteå och Åsele.

#24
2020-01-16 09:09

Elbilar behöver inte automatlådor, eller växellådor överhuvudtaget. Och det beror på motorns konstruktion. Fullt vridmoment från start, de behöver ingen växellåda som fördelar det.
Elbilar har därför bara en körlägesväljare, men ingen växellåda.

#25
2020-01-16 09:22

Raphael, Porsche Taycan har 2-växlad växellåda för bakre transmissionen.

#26
2020-01-16 09:58

Sammen: Och likväl uppvisar den sämre energieffektivitet än Tesla utan växellåda så meningen med det?

#27
2020-01-16 10:02

Mso: Vilka kommuner ligger kvar vid detta? Om du anser det är vanligt borde det vara en ansenlig mängd av Sveriges 290 kommuner, nån lista på detta? Sen anar jag att dessa kommuner med består av till stor del bostäder med laddmöjlighet?

#28
2020-01-16 10:48

Synd att KIA e-Niro är så förbannat oattraktiv... Annars är den ju hyfsad på många sätt men prisskillnaden mot den långt mer attraktiva M3 är ju rätt liten.

#29
2020-01-16 11:34

Henrik M Det får du fråga Porsche om alternativt använda en sida som heter google.com men jag skulle gissa att det är för att uppnå snabbare acceleration. Jag skrev det som ett påstående att elbilar inte har växellåda.

#30
2020-01-16 11:55

Porsche Taycan Turbo S behöver 2,8 sek på 0-100 km/t. Tesla Model S 2,6 sek. Det verkar inte som att man spar tid på att avbryta accelerationen för att växla.

Däremot blir det säkert några sidor till i reservdelskatalogen.

#31
2020-01-16 12:24

Sammen: Som Elbilisten så korrekt påpekade så nej, det ger varken snabbare acc eller lägre förbrukning än den rymligare samt betydligt lägre prissatta konkurrenten, så frågan kvarstår, vad är meningen?
Utan som ovan med nämnt, mer som kan krångla och ska servas.....

#32
2020-01-16 14:35

Vad gör man som elbilsägare med alla sekunder man får över från 0-100?
Blir man effektivare på jobbet, går man o fikar någonstans eller är det trots allt slöseri med tid man håller på med.
Jag gillar elbilar men många gånger fokuserar en del biljournalister och elbilsägare på 0-100 siffrorna, smittar också av sig i biltester. Normala elbilar med inte fullt fokus på att uppnå snabb 0-100 får negativa omdömen i biltester.
Själv upplever jag bilar som klarar 0-100 under 10sek, är trots allt ganska snabba. men detta fokus på 2,6 eller 2,8 till 100. Meningslös diskussion. När har du nytta av det? Och vad gör du med tiden du får över?

#33
2020-01-16 15:58

Optimus: Nu kom det upp av att någon trodde att Porsches elbil med 2 växlar hade en fördel accelerationsmässigt av detta vilket påvisades att det har den inte då Teslas model S som är både större, snålare och mycket lägre prissatt ändå är snabbare.
Min elbil gör 0-100 på 4,3 sek. Använder jag det till nåt nyttigt? Nej, såklart inte....är det kul? Självklart! :) Däremot använder jag och den sjukt rappa omkörningskapaciteten en hel del vilket jag anser bidrar till säkerhet kontra en seg bil som tar långt tid på sig att komma om.

#34
2020-01-16 16:13

Henrik M, vad är en seg bil för dig?

#35
2020-01-16 17:05

Optimus: Svårt att definiera, men en bil som känns ansträngd av en omkörning och måste pressas och kanske gör att bara du hinner om istället för 1-2 till......min XC70 D4 -15 jag hade före min förra bil var gränsfall. Men man stöter ofta på detta på 2-1 vägar där nån ,ofta, simplare bil stånkar om en långtradare precis innan det blir smalt igen, hade de haft lite mer kraft kunde fler hunnit om. Skulle väl säja om man ska dra det mot 0-100 att de flesta bilar som behöver mer än 9 sek där upplevs som rätt sega och trötta när kraften behövs.

#36
2020-01-16 17:06

Kan bara gratulera Nissan till mervärdet av lång räckvidd för mindre pengar.

#37
2020-01-16 18:14

Henrik m

Har sett flera duelltester på youtube där de är lika snabba trots att tesla på pappret påstår att Model S är snabbare. I Porschen krävs ingen uppvärmning av batteriet och man kan köra om och om igen utan att den får problem. Den kan pressas på bana typ hur länge som helst osv.

Teslan är snålare, billigare och rymligare. Grenar som inte direkt förknippas med Porsche. Porschen är bra på allt den ska vara bra på. Köregenskaper, chassi, kvalitetskänsla osv.

#38
2020-01-16 18:12

Henrik M

Hade inte du en V90 D3? Har kört S90 med den motorn och min golf med 125hk kändes snabb efteråt.

#40
2020-01-16 19:05

Apex: Jag kan garantera dig att Porschen inte ger full effekt med ovärmt batteri....dock kanske Porsche inte har dedikerad funktion för att värma just batteriet. Sen är det inte sant att Porsche kan pressas "hur länge som helst", står tydligt i Porschens instruktionsbok med att effekten begränsas vid upprepad belastning.
Läs gärna på innan du uttalar dig om sånt du inte förstår så känns du mer trovärdig.

#41
2020-01-16 19:06

Apex: Jo det stämmer att jag hade, men om du läste skrev jag bilen jag hade innan min förra.....

#42
2020-01-16 19:07

Taycan har högre toppfart än Model S tack vare växellådan. När det gäller service på drivlinan tror jag inte Tesla ska vara så kaxiga. De går fortfarande sönder titt som tätt.

#43
2020-01-16 20:07

Men man stöter ofta på detta på 2-1 vägar där nån ,ofta, simplare bil stånkar om en långtradare precis innan det blir smalt igen,

Jag skulle säga att det handlar mest om idioter som inte använder gaspedalen.

Och Volvo v90 D3 är hopplöst seg.

Misstänker att detta kommer att bli ett större problem på 2-1 väg framöver med elbilar med räckviddsångest med låg batterikapacitet som segar sig förbi.

#44
2020-01-16 19:28

Mso: Återigen, räckviddsångest drabbar främst de som inte kör elbil så tror inte du behöver vara orolig för det. Visst handlar omkörning om att våga använda gaspedalen med, men konstigt då att det oftast är enligt dig idioter som kör dessa simplare bilar oftast.....men kanske nåt samband där....

#45
2020-01-16 19:32

Mäkinen: Petitess men Teslan har även högre toppfart, med hela 1 km/h. ;) Så nej, inte av den anledningen heller var växellådan till nån nytta.
Nej, jag är på allvar nyfiken vad de ser för nytta med den, inte för att prata skit om Porsche.

#46
2020-01-16 19:41

Kanske bättre att göra egna tester istället för att länka till YouTube-klipp och åka på bjudresor av diverse tillverkare...

#47
2020-01-16 20:03

Henrik M

Enligt Top Gear så fungerar den ungefär som en vanlig bil som ska komma upp i arbetstemp. Teslan behöver ytterligare 10-15 min på sig. Det är så jag har förstått det.

Jag menade inte bokstavligen talat hur länge som helst. Det klarar ingen bil, det tror jag alla fattar. Men den kan pressas mycket mer än Teslan.

Tyckte bara att det var konstigt att XC70 var på gränsen till seg, V90 D3 är väl ännu segare?

Nyttan med Porschen? Det är en mycket bättre bil än Teslan om inte utrymme, ekonomi och räckvidd är det viktigaste.

#48
2020-01-16 20:00

Tesla ska toppa 250 och Taycan 260 enligt de tester jag läst. Jag misstänker att det även påverkar ljudnivå och elförbrukning i höga farter. Jag har hittills inte sett någon med en Model S göra upprepade accelerationer som Jonny Smith gjorde med Taycan.
https://youtu.be/TP9kokeyxGU

#49
2020-01-16 20:54

Mäkinen: Model S Performance toppar 261 km/h, även Model 3 Performance gör det. Min vanliga S gör 250.
Nej Model S fixar inte det lika bra med upprepat som Taycan, däremot gör Model 3 Performance det, finns klipp där Nyland kör 0-200 21 ggr i rad eller nåt.

#50
2020-01-16 20:57

Apex: Läs snälla innan du skriver, blir mycket bättre då. Frågade inte om nyttan med Porschen, undrade vad nyttan med att ha växlar till elmotorn är.
Lägger ner med dig nu, folk som inte läser innan de skriver respekterar jag inte.

#51
2020-01-16 20:57

Bra gjort att härda ut i en Leaf, Kia eller Tesla. Finns det något tråkigare att köpa för pengar? Till Teslan bör en fond avsättas för lackbättring, rostlagning och ljudisolering. Vilken marknad för aftermarket!

#52
2020-01-16 21:07

Henrik M

My bad, missade det. Gör så, jag respekterar inte bittra människor som surar över ingenting.

#53
2020-01-16 22:01

A_q: Så bara för att Tesla hade ett par batcher med lackproblem så ska fonder avsättas? Så du tycker det är riktigt illa att Mercedes inte avsatte fonder när de hade fleråriga problem med lack och rost? eller att VW ska ha skit för att de inte avsatte fonder när Passaterna runt 06-08 rostade kopiöst? Kika på de nyleverade Model 3 ska du se de har minst samma lackkvalitet som sina konkurrenter. Och ljudisoleringen är med förbättrad i olika steg, min Model S är betydligt tystare än många av konkurrenterna, även om tystare bilar fortfarande finns såklart.

#54
2020-01-16 22:19

Intressant att bilens värde tydligen enbart är kopplat till räckvidden och inget annat. Detta märkliga fenomen gäller dock tack och lov bara för jämförelser mellan moderna elbilar. Annars hade min gamla Renault Megane diesel med 100 mils räckvidd enligt denna logik varit mycket bättre än min nuvarande e-tron.

#55
2020-01-16 22:42

Väl kämpat Henrik. Du har tappert krigat tidigare i tråden.
"Tio procent har svarat att bilen antingen är otillräckligt lackerad, att den har rinningar och smuts i lacken eller att bilen tappat färg och rostat."

Här kan du tala om för några av dessa idioter till ägare att de ska veta hut.
https://nonono.com/case/tesla-group-complaint-against-tesla-model-3-owne...

#56
2020-01-16 23:00

A_q: Är du en till av dessa mindre begåvade här som ej utrustats med läsförmåga? Skrev jag att det inte finns bilar som levererats med lackproblem? Nej, det gjorde jag inte, Så varför skulle jag motsäga de som fått såna bilar? Gör dig inte dummare än du är! Om du däremot vill föra en seriös dialog så svara på min fråga istället. Kom med ett vettigt svar på den så ska jag gladeligen skriva vidare med dig. Dock om du visar dig vara en till i mängden av dessa oseriösa här inne med samma nivå som Klarsynt, Låg, Intelligentes m.fl. så kan du förvänta dig att jag kommer fortsätta vara en motbalans som faktiskt har ägarerfarenhet och över 5000 mil med elbil med mig i det jag skriver. Anser det väger lite mer än ert ensida huggande på allt ni snappat upp på FB eller annat forum och förstorar mångfalt...

#58
2020-01-16 23:32

"Henrik M2020-01-15 23:32
Det är så kul att det konstigt nog bara är icke elbilsägare som lider av räckviddsångest medans de som kör och brukar elbil inte har några som helst problem med det......"

Men, som sagt, den som gillar något har väl aldrig några problem med det han gillar...
Medan den som inte gillar samma sak naturligtvis har sina orsaker till ogillandet...

Varför köpa det som inte uppfyller de krav och behov man har?
Att någon som inte har samma krav eller behov med glädje håller till godo med det, är det märkligt?
Det är ju istället den självklaraste sak.

Man kan ju också undra varför den som kör en bil med speciellt lång... räckvidd, anser att det är konstigt att han inte har problem med räckvidden?

#59
2020-01-17 00:25

N-iklas: Det var nog ett av de mer svårtydda inlägg jag läst här......
Vet inte riktigt vad du ville få fram. Men ja, folk skaffar ju bil efter de behov de har, därav skaffar folk även elbil som ser till att de inte drabbas av räckviddsångest med det körmönstret de har. Just därför är det i praktiken inte som dessa elbilsmotståndare skriker ut, att folk åker runt med räckviddsångest och knappt vågar utföra en omkörning. Jag känner mycket folk som kör allt från gamla Leaf med kort räckvidd till de som kör senaste Model S LR, och de har skaffat sina bilar utifrån de behov de har. Jag har dock ännu inte stött på en enda elbilsbrukare som har uttryckt att de har svårt få räckvidden att räcka till.

#60
2020-01-17 01:11

Kära Henrik M
Återigen, mitt tips är att du använder google.com innan du ställer dina frågor eller för den delen hävdar att någon annan har fel. En enkel sökning där ledde mig till den här artikeln och enligt den har Taycan 2 växlar för snabbare acceleration men det är klart att du vet säkert bättre då du alltid har rätt.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190904/14-imponeran...

Om du klarar av att läsa engelska kan du även hitta många andra artiklar som dessa
https://www.wired.com/story/electric-car-two-speed-transmission-gearbox/
https://www.autoevolution.com/news/two-speed-gearbox-just-makes-the-pors...

#61
2020-01-17 09:14

Sammen: Du förstår verkligen inte eller så läser du inte? Vilket av det? Läs vad jag skriver en gång till. Besitter du förmåga att tolka text och ta till dig innehållet så ser du att det i praktiken inte ger några fördelar av prestandaart kontra växellådslösa elbilar. Så återigen, min undran är vad gör den för nytta? Och nej, med tanke på din nivå förväntar jag mig inte svaret från dig.

#62
2020-01-17 12:27

Henrik M
Vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser ditt ständiga fäktande och bråkande för Teslas försvar. Det är precis såna som du med total avsaknad på objektivitet om är orsaken till sekt-känslan kring Tesla. Det är nästan lite svårt att veta om man ska ta dig på allvar eller för ett troll... för det kan väl bara vara så att du är besviken för att Tesla försökte sig på att konstruera en tvåväxlad låda men gav upp pga att det var för komplicerat?

#63
2020-01-17 18:41

Henrik M: Tack för att spelade mig rakt i händerna med din reaktion. Begåvat av dig. *Bravo*
Men du skänkte mig och många av mina kollegor ett gott skratt.
Tack och bock!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.