Nästa artikel
Mikrochip förlänger räckvidden i elbilar
Nyheter

Mikrochip förlänger räckvidden i elbilar

Publicerad 9 oktober 2019 (uppdaterad 9 oktober 2019)
Bildelstillverkaren Bosch har tagit fram en bricka i kiselkarbid som gör att elbilsförare kan köra längre.
Fördelarna med att använda kiselkarbid istället för kisel är att de nya microchipen är bättre på att utstå de höga temperaturer och den höga spänningsnivån i elbilars kontrollenhet för starkström, vilken har i uppgift att sända elektricitet fram och tillbaka mellan batteriet och drivlinan. 

Jämfört med mikrochip i kisel ger de nya chipen inte upphov till lika stora energiförluster som yttrar sig i värmealstring. 

Enligt beräkningar från Bosch kan deras uppfinning ge elbilsägare i snitt 6 procent mer i räckvidd. 

Produktionen påbörjas nästa år i Tyskland och mikrochipen letar sig in i serieproduktion av elbil ungefär tre år efter det, enligt chefer på Bosch. Företaget är leverantör åt Volkswagen, BMW och Mercedes, bland andra. 

Diskutera: Vad tycker du om Boschs uppfinning?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2019-10-09 14:10
saabnisse

Så bra, då klarar en i3 nästan 33 mil istället för 31!
Jag skulle tro att det är ganska oväsentligt i praktiken, men alla förbättringar ska ju tacksamt tas emot under förutsättning att det inte blir en onödig fördyring.

#2 • 2019-10-09 16:30
saabnisse

@Intelligentes, jag skrattade inte, jag konstaterade en förbättring, men jag vill inte betala mycket för den.

#3 • 2019-10-10 15:47
Roger Skagerström

"Problemet är ju defekterna i kiselkarbiden vilket gör dem oberäkneliga och får dålig hållbarhet."

Ha! Då kan BMW fortsätta sin vana trogen då ;)

#4 • 2019-12-08 19:13
PREVIA

Helt nytt är inte detta ute i världen läser man!

http://www.elektroniktidningen.se/index.php/reportage/64075-bombardier-testar-sic-i-tunnelbanan
Ingen fläktkylning vilket spar energi och ger samtidigt lägre ljudnivåer med ytterst temperaturtåliga kraftkomponenter.
https://www.cree.com/news-events/news/article/delphi-technologies-to-partner-with-cree-for-automotive-silicon-carbide-devices

#5 • 2019-10-09 18:36
milkylainen

Umm. Konstig artikel. Knappast kiselkarbid i "microchippen" även om det säkert är transistorer man pratar om.
Snarare så att MOSFET:ar och tyristorer är i kiselkarbid. Schottky-dioder finns säkert redan för kraftelektronik.
Sen är det ju knappat någon nyhet. Sånt har ju funnits bra länge på försöksstadiet.
Problemet är ju defekterna i kiselkarbiden vilket gör dem oberäkneliga och får dålig hållbarhet.
Ett annat problem med artikeln är att det inte står vilken kristallin kiselkarbidstruktur det är frågan om.

Edit: Tydligen så har Bosch investerat i ett nytt 300mm-fab i Dresden brevid Globalfoundries (AMD) gamla 300mm-fab.
10-miljarderkronorsfrågan är nog varför man inte investerade i Globalfoundries?
Min gissning är att Tyska staten vill ha högre diversitet i Dresden. Smart drag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.