Bild
Nästa artikel
Mikrochip förlänger räckvidden i elbilar

Mikrochip förlänger räckvidden i elbilar

Nyheter

Bildelstillverkaren Bosch har tagit fram en bricka i kiselkarbid som gör att elbilsförare kan köra längre.

Fördelarna med att använda kiselkarbid istället för kisel är att de nya microchipen är bättre på att utstå de höga temperaturer och den höga spänningsnivån i elbilars kontrollenhet för starkström, vilken har i uppgift att sända elektricitet fram och tillbaka mellan batteriet och drivlinan. 

Jämfört med mikrochip i kisel ger de nya chipen inte upphov till lika stora energiförluster som yttrar sig i värmealstring. 

Enligt beräkningar från Bosch kan deras uppfinning ge elbilsägare i snitt 6 procent mer i räckvidd. 

Produktionen påbörjas nästa år i Tyskland och mikrochipen letar sig in i serieproduktion av elbil ungefär tre år efter det, enligt chefer på Bosch. Företaget är leverantör åt Volkswagen, BMW och Mercedes, bland andra. 

Diskutera: Vad tycker du om Boschs uppfinning?

 
Mikrochip förlänger räckvidden i elbilar

Kommentarer

#1
2019-10-09 14:10

Så bra, då klarar en i3 nästan 33 mil istället för 31!
Jag skulle tro att det är ganska oväsentligt i praktiken, men alla förbättringar ska ju tacksamt tas emot under förutsättning att det inte blir en onödig fördyring.

#2
2019-10-09 15:07

Visst, man kan "skratta" åt bara 1,86 mils extra räckvidd, saabnisse, men om det görs tio sådana här förbättringar ökar räckvidden med hela 18,6 mil! i min favorit bland elbilar - Kia e-niro (snygg, rymlig och extremt prisvärd) - skulle räckvidden öka med 2,7 mil på bara en sådan här förbättring och 27 mil (!) om det görs tio sådana här förbättringar - alltså totalt 72 mils räckvidd. Då börjar det likna något! I övrigt håller jag med dig. Hoppas att det märks i praktiken också och att det inte blir en onödig fördyring.

#3
2019-10-09 16:30

@Intelligentes, jag skrattade inte, jag konstaterade en förbättring, men jag vill inte betala mycket för den.

#4
2019-10-09 16:59

Jag menade inte att vara elak och därför skrev jag skratta inom citattecken - jag hittade just då inget bättre ord. Förringa hade kanske varit bättre. Jag fick dock uppfattningen att du var lite ironisk över det förhållandevis lilla framsteget. Jag kanske missförstod dig, men detta är också en av de kända negativa konsekvenserna av att "prata" på nätet. I övrigt skrev jag just att jag i övrigt håller med dig!

#5
2019-10-09 18:36

Umm. Konstig artikel. Knappast kiselkarbid i "microchippen" även om det säkert är transistorer man pratar om.
Snarare så att MOSFET:ar och tyristorer är i kiselkarbid. Schottky-dioder finns säkert redan för kraftelektronik.
Sen är det ju knappat någon nyhet. Sånt har ju funnits bra länge på försöksstadiet.
Problemet är ju defekterna i kiselkarbiden vilket gör dem oberäkneliga och får dålig hållbarhet.
Ett annat problem med artikeln är att det inte står vilken kristallin kiselkarbidstruktur det är frågan om.

Edit: Tydligen så har Bosch investerat i ett nytt 300mm-fab i Dresden brevid Globalfoundries (AMD) gamla 300mm-fab.
10-miljarderkronorsfrågan är nog varför man inte investerade i Globalfoundries?
Min gissning är att Tyska staten vill ha högre diversitet i Dresden. Smart drag.

#6
2019-10-10 15:47

"Problemet är ju defekterna i kiselkarbiden vilket gör dem oberäkneliga och får dålig hållbarhet."

Ha! Då kan BMW fortsätta sin vana trogen då ;)

#7
2019-12-08 19:13

Helt nytt är inte detta ute i världen läser man!

http://www.elektroniktidningen.se/index.php/reportage/64075-bombardier-t...
Ingen fläktkylning vilket spar energi och ger samtidigt lägre ljudnivåer med ytterst temperaturtåliga kraftkomponenter.
https://www.cree.com/news-events/news/article/delphi-technologies-to-par...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.