Nästa artikel
Fel räckvidd på Kia Niro som elbil
Nyheter

Fel räckvidd på Kia Niro som elbil

Publicerad 3 december 2018 (uppdaterad 4 december 2018)
Först hävdades 48,5 mil. Det har nu korrigerats till 45,5 mil. Dessutom kommer bilen inte heta Niro EV i Sverige, utan det är e-Niro som gäller.
Kia Motors i Sverige går ut med en rättelse gällande deras nya elbil Niro. Det är Kias europeiska huvudkontor som upptäckt att testmetodiken inte varit korrekt när bilen utvärderades enligt nya mätmetoden WLTP.

Ursprungligen kommunicerades att räckvidden i blandad körning enligt WLTP skulle vara 48,5 mil, men detta stämmer alltså inte. I testerna kördes bilen för stor del i stadstrafik, vilket ger bättre räckvidd än landsväg.
”Vid testerna för typgodkännandet tillhandahöll den oberoende organisation som övervakar processen oavsiktligt en felaktig testmetodik och godkände sedan de genererade resultaten. Detta ledde till att Kia e-Niro testades under en oproportionerlig lång tid i WLTP:s stadskörcykel (omfattar lägre hastigheter och minskat energibehov), vilket resulterade i en överskattning av bilens räckvidd vid blandad körning med mer inslag av landsvägskörning”, skriver Kia i ett pressmeddelande. Den korrekta räckvidden vid körning i blandad landsvägs- och stadstrafik är alltså 45,5 mil. 

Dessutom ändrar Kia Sverige namnet på bilen. Från början skulle den kallas Niro EV i Sverige, inte det europeiska standardnamnet e-Niro, snarlikt en svensk söktjänst. Men blir alltså det svenska namnet ändå e-Niro, precis som i resten av Europa.

Kia e-Niro börjar säljas i Sverige den 25 december. Priset startar på 429.900 kronor, innan den statliga klimatbonusen på 60.000 kronor dragits av.

Diskutera: Vad tycker du om att Kia överskattade räckvidden på e-Niro?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2018-12-03 17:01
Styggavargen

Oavsett räckvidds problem eller ej, det behövs fler elbils modeller. Är priset rätt och bilen även fungerar hyfsat vintertid så är jag öppen för köp. Är innerligt trött på att harva runt i en fossilt driven bil. Är det bara jag som tycker det går för långsamt? Redan 2012 kom elbilar ut på marknaden...men det har faktiskt inte hänt så mycket mer än typ 25 nya SUV modeller som tagits fram, i den tid då det verkligen borde satsats på det direkt omvända, dvs bilmodeller som drar mindre energi.

#9 • Uppdaterat: 2018-12-03 17:03
walle_x

Undrar hur Eniro ställer sig till namnet..

#a • Uppdaterat: 2018-12-03 18:06
Eric Downing

WLTP är väl lite bättre än den föregående körcykeln. Men fortfarande redovisas INTE den räckviddsiffra som är den ENDA av intresse för de flesta i Sverige, nämligen räckvidden vid laglig körning på motorväg vintertid mellan t.ex. Stockholm och Göteborg, med start av utkyld bil till -10 grader. Att ange hur långt man kan köra i storstadstrafik eller som pendling några mil dagligen är blaha blaha, vid den användningen har man ju laddmöjlightger ofta.
Så länge man inte från iskall bil kan köra typ 50 mil på vintern i laglig motorvägsfart utan att ladda (under max en fikapaus på 10 minuter) är rena laddelbilar fullkomligt ointressanta för majoriteten av bilägare i Sverige.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.