Bild
Nästa artikel

Svenska priser på Kia Niro som elbil

Nyheter

Hos oss kommer den inte att heta e-Niro utan Niro EV. Nu vet vi priserna i Sverige.

Helt eldrivna Kia Niro rullar in hos bilhandlarna i slutet av december, men publik debut gör den redan på elbilsmässan eCarExpo som går av stapeln i Göteborg 30 november till 2 december. Här i Sverige kommer bilen inte att hela e-Niro, som tidigare kommunicerats, utan behåller konceptets namn EV. Kia säger att intresset varit rekordstort och att över 6.000 personer registrerat sig för att få löpande uppdateringar om bilen. 

I Sverige kommer enbart det större batteripaketet på 64 kilowattimmar att säljas. Det ska ge en räckvidd på 48,5 mil enligt den nya, strängare körcykeln WLTP. Systemet är vätskekylt vilket ska ge en stabil temperatur på batteriet och ger möjlighet till upprepade snabbladnningar. Det finns luftvärmepump för uppvärmning eller kylning av kupén.

Så till priserna. Det finns två utrustningsnivåer: Advance och Advance Plus. Grundnivån Advance kostar 429.900 kronor och då får man bland annat nyckellöst system, backkamera och Apple CarPlay/Android Auto.

Upp ett steg ligger Advance Plus på 459.800 kronor och då tillkommer också dödavinkelnvarnare, LED-huvudtrsålkastare och ventilerade framstolar. Dessutom finns på denna nivå ett teknik-paket att välja till för 14.900 kronor och det innehåller bland annat trådlös laddning av mobil, sollucka och LED interiörbelysning.

I priserna är den statliga klimatbonusen inte inräknad. Det innebär att 60.000 kronor kan dras av från summan.


Diskutera: Vad tycker du priserna på Kia Niro EV?

Kommentarer

#1
2018-11-22 09:04

370 000 kr för en Kia... Är den lika dålig i undanmanövrar som tidigare?

#2
2018-11-22 09:28

Försvinner intresset med det priset? Jag tror att de flesta skulle kunna klara sig bra med det mindre batteriet så att inte erbjuda det är nog en miss.

Nu blir det spännande att se om VW lyckas få ut en pytteliten högbyggd elbil för 21000 Euro och att I.D. 1 kostar som en Golf diesel.

#3
2018-11-22 09:36

Oj vad för dyr den blev. Jäklar vad Kia Sverige drog på i prissättningen. Fick de någon form av hybris? Den ligger minst 100 000 för högt.

Merparten av de 6500 personer som var förhandsintresserade lär nog inte vara det längre.

#4
2018-11-22 09:52

Om en elbil från Kia kostar över 400tkr så har jag mycket svårt att tro att Tesla Model 3 kommer säljas för under 500tkr i Sverige. För privatpersoner känns en Niro Hybrid för 218kkr som ett mycket bättre val.

#5
2018-11-22 09:58

430tkr minus sedanvanlig rabatt på 10% ger 387tkr - 60tkr från staten. 327.000kr för denna bil med ca 45mils räckvidd.Det är klart att det inte är gratis, men inte helt fel heller...

#6
2018-11-22 10:01

Har provsuttit en Niro plug-in hybrid och den har inte bra säten. Då var man tvungen att gå upp till den dyraste versionen för att kunna få extra justeringsmöjlighet så sittpositionen blev dräglig... Gäller samma på denna så blir det såklart lite dyrare!

#7
2018-11-22 10:20

Det stora problemet som finns med Kia är som jag förstått det att de är bullriga på svenska vägar. Någon som vet mer? Någon som sedan vet om detta är något som de försöker åtgärda, eller är marknaden här för liten?

#8
2018-11-22 10:30

Buller är ju tämligen relativt - alltså hur man som person uppfattar bullret. Så tro inte på allt som skrivs utan prova aktuella bilmodeller själva och avgör därefter - det är nog det enda vettiga råd jag kan ge. Är övertygad om att seriösa spekulanter på t ex en Niro i dess olika varianter i de flesta fall kan leva med dess bullernivå - men det är som sagt högst personligt.

#9
2018-11-22 10:54

Mycket pengar såklart, men t.ex. Tesla M3 lär kosta mer när den kommer. Totalkostnad för Niro EV kanske hamnar någonstans i närheten av fossilvarianten så än så länge är ju inte batteribilar spargrisar.

#10
2018-11-22 11:03

McTar: Sedvanlig rabatt på 10%, kanske om man är tuff förhandlare och prutare. Vi andra, snälla och blyga bilköpare, får vackert betala utsatt pris. Måhända man kan få en sats gummimatttor på köpet... Priset på Kia Niro EV Advance blir då med miljöbilsrabatten 370 000 kr. Det kommer att dröja förmodligen många år innan elbilarna kommer ner i pris, så de blir möjliga att köpa för folk i med vanliga inkomster.

#11
2018-11-22 11:07

Jag har testat de två varianter av Niro som funnits fram till nu och de har bullrat för mycket för min smak. Eftersom elbilen har en annan uppbyggnad kan det bli bättre än dem. Det är tveklöst en bil jag tänker prova trots priset.

#12
2018-11-22 11:09

Enligt https://teknikensvarld.se/kia-visar-hela-nya-soul/ sägs det att nya Soul EV skall få samma batteri som blir det mindre i Niro. Med andra ord blir Soul kanske Kia-alternativet i Sverige för den som vill ha detta batteri.

#13
2018-11-22 11:20

370.000 kr för en teknisk lösning som förmodligen är föråldrad om fem år...nja.

#14
2018-11-22 11:32

För dyrt tycker jag. Och man får göra avkall på utrustning och komfort (buller?) jämfört med vanlig bil för motsvarande pris. Det verkar som att bilföretagen inte vågar sälja billigare elbilar (pga hot från oljeindustrin?).

#15
2018-11-22 13:12

Alldeles för dyrt för en sådan bil, även med bonus och ev rabatt. Även om räckvidden skulle stämma måste dessutom infrastruktur för laddning byggas ut rejält innan jag är spekulant på en elbil. Alla kan inte ladda hemma på tomten.

#16
2018-11-22 13:13

Med tanke på att bilbranchen tar uppåt 30 000 kronor för automatisk låda istället för manuell, och dyrare bil med större motor borde priser på elbilar bara vara marginellt högre? Visst, batterier kostar säkert en del... Men mycket av delar försvinner i och med att den fossila drivlinan byts bort mot en eldriven.

#17
2018-11-22 13:16

Hoppet står nog till VAG nu, om de lyckas ta fram en vettig och prisvärd elbil. Det är frågan det!?

#18
2018-11-22 13:40

Styggavargen, jag tror inte du förstår hur billig en traditionell drivlina är. Att ta 30k påslag för en automalåda eller lite högre motoreffekt tex ger oerhört bra klirr i kassan. Till det här priset skulle jag tro att Kia inte tjänar många kr på att sälja bilen, en liten produktion med höga utvecklingskostnader och stora kostnader för batteri, kraftelektronik mm. Mer det ger EV-cred och fungerar som ett större fältprov för att lära sig inför framtida riktig massproduktion.

#19
1
2018-11-22 14:43

Elbil med taklucka, det ger livskvalitet.

#20
2018-11-22 15:59

Förmodligen tar batterierna för mycket platts så den blir värdelös för en familj.

Och priset var ju horribelt högt för biltypen och en bullrig Kia.

En rik miljöpartist kanske är köparen.
Och Norrland nja man undrar.

Det blir iaf spännande att se och prova.

#21
2018-11-22 16:28

mso 1000 - Niro EV har faktiskt större bagageutrymme än övriga Niro-modeller så där har du nog fel - men givetvis beroende på hur stora krav på utrymme man har. Sen är den nog inte så mycket bullrigare än en Octavia - testa innan du påstår annat. Åkte en ny Superb kombi i helgen och den upplevdes spontant som bullrigare (faktisk) än min egen Golf SV. Men åter - hur man upplever buller är högst individuellt.

#22
2018-11-22 17:33

Oj så mycket pengar och bullrigt.
Hur är med fjädring?
Billigare Advance och standard med nyckellös system Keyless, skulle jag aldrig att ha pga stjäla lätt deras personer försöker kopia trådlös app eller dator från ägare låser in. Det räcker (startknapp utan nyckel) är utan Keyless säkrast.

#23
2018-11-22 17:41

Blev lite dyrt här va?
Sedan är utrustningspaketen väldigt dyra också.

#24
2018-11-22 17:54

Märkligt att en ren elbil som borde ha 100% fokus på driftekonomi inte har energisnåla LED som standard. Och när dessa bilar kan levereras med ca. ett års leveranstid blir detta än märkligare. Är nästan säker på att de flesta `fossilbilar´ har LED som standard 2020.

#25
2018-11-22 18:00

Pi. Jag har provkört både hybriden och laddhybriden och min octavia upplevs tystare både bak och fram.

Sedan är ju däcken och grova asfalten avgörande i mycket.

Men hur kan ev niron ha rymligare bagage? Är du säker på det ?

#26
2018-11-22 18:08

Ja man undrar i ekonomin i denna bil.
Du får tre nästan 3 tycken Fabia kombi bilar för detta Niro pris.
Fabia som lastar mycket mycket mer och den har nog bättre komfort och samma utrustning och som man säkert kör på under 0,5 numera.

#27
2018-11-22 18:47

skidoo1238 2018-11-22 18:08

Visst är billig Fabia och jag har beställt Fabia Combi 2019 och kostar under 167.000 kr med ganska många extra tillval.
Fabia är pålitlig, robust, enkel, slitstark och slipper reparation massa elektronik krångel!

#28
2018-11-22 18:49

Jaha, 430-tusen. Avgår 60-tusen, kvar 370-tusen. Vanliga hybrid-Niro 220-tusen sådär. Skillnaden är 150-tusen.
Hybrid-Niro drar i storstadstrafik c:a 0.45 på sommaren och 0.5 på vintern.. Kör man 1500 mil per år kostar soppan omkring 8 kr/mil, totalt per år 12000:-. Av detta är c:a 5 kronor skatt, alltså 7500:- per år som staten skall ha in. Niro EV i storstadstadstrafik drar nog c:a 1.5 kWh / mil, och laddstationsverkningsgraden gör att det nog drar c:a 2 kWh/mil från elnätet. Detta kostar i snitt med distributionsavgifterna för elnätet c:a 3kr/mil, och totalt per år 3600:- Skillnad mot Hybrid-Niro är alltså omkring 8400:- per år.
I nuläget skulle det då ta bortåt 150/8.4 = 18 år för att Niro-EV skall spara ikapp.
MEN: Staten har nu en pågående utredning av hur man skall beskatta ladd-elbilar. Staten kommer ALDRIG acceptera att få minskande skatteuttag för elbilar, och de skall då ha c:a 5-6 kronor per mil, precis som tidigare. Verklig rörlig bränslekostnad på Niro-EV blir i det fallet alltså minst 8 kr/mil, och för helåret 12000:-
Alltså ingen besparing ALLS jämfört med Hybrid-Niro.
Lägg till detta att den marginella elförbrukningsökning som ladd-elbilarna medför, måste produceras av europas fossilkraftverk, som ständigt producerar skillnaden mellan europas förbrukning och den produktion som sker med annat som kärnkraft, vind, sol och vatten, för dessa senare kör ju allt de kan men det räcker inte.

#29
2018-11-22 19:17

Frågan är väl varför man tror att det ska gå pruta 10 % på en bil vad jag vet har 2 års leveranstid i Norge för att produktionen inte kan matcha efterfrågan, vore jag KIA skulle jag hellre leverera till Norge än till en svensk som ska pruta i det läget.

Sen skulle jag (tar ett exempel) fundera flera vändor innan jag väljer bort en Skoda Superb, men drag, med dieselvärme och en hel del utrustning för 300-320' till förmån för en Niro EV, i bästa fall för 50000 kr mer, inte precis jämförbara bilar och i norr tror jag att jag vet vilken som kommer att ha bättre andrahandsvärde, i stockholms innerstad kanske det blir något annat, men där tycker jag inte folk behöver bilar alls. I norr med stora avstånd är diesel fortfarande svårslaget och absolut tryggare för att komma hela vägen.

Med det sagt så måste det börja någonstans, men i dagsläget kan inte elbilar dominera, som en bil i familjer med två eller fler bilar, visst, men lönsamt? Knappast...

#30
2018-11-22 20:16

Men de flesta bor väl någonstans mellan Stockholms innerstad och Norrlands inland. Och då fungerar nog räckvidden väldigt bra. Men håller med, priset är ju för högt om du bara köper bil med plånboken.

#31
2018-11-22 20:25

Men Niro som familjebil.
Hämta barnen på fritidsaktivitet och kanske tre hockey trunkar och fara på brädgården och hämta virke med släpvagnen eller kanske vi hyr en husvagn i sommar eller nu far vi till fjällen med takboxen och full packning.
Fjällstugan har inte alltid en 230 v möjlighet vid bilen.
Det är trots allt en liten bil Niron och jämförelsen med superben så är superben bättre på allt och dessutom tyst med rätt däck.
Jag är skeptisk tills den är utvärderad.

#32
2018-11-22 20:42

Synd, då många vill köpa elbilar men priserna ör höga och tillgången på både modeller och tillverkade bilar är låg.

#33
2018-11-23 09:55

Intressant bil, men priset är fortfarande högt.
Sedan undrar jag var ni har läst att den bullrar? Kan inte hitta något i artikeln om det.

#34
2018-11-23 10:22

mso 1000 - i andra artiklar har det påpekats att Niro EV faktiskt har klart större bagageutrymme så jag får nog tro på det. Den skall enligt uppgift rymma 451 l bakom ryggstödet. Niro plug-in uppges ha 324 l. Det är tydligen också nån cm längre än de andra versionerna.
Sen är bilen faktiskt inte så liten - den är lite högbyggd och 4 personer (vanlig familjestorlek) har bra med plats inombords och för de flesta räcker nog också bagageutrymmet - och om inte får man väl välja en annan bil. Men den största nackdelen är nog trots allt priset.

#35
2018-11-23 10:31

Nykter syn på ämnet, Pi!
Ibland verkar det som att folk förväntar sig att alla bilar ska klara alla situationer och nästan blir irriterade för att vissa modeller inte passar just deras värsta scenario.

Att bagageutrymmet på en elbil blir större än på en hybrid är inte så konstigt. Man slipper en massa skrot som krävs för att kunna köra på vätska.

#36
2018-11-23 14:39

Man behöver väl bara en tandborste med sig, släng den i handskfacket så kan du svetsa igen bakluckan...

#37
2018-11-23 19:17

Väntar på hyllningskörens skönsång den dagen Octavia kommer som elbil. Då jäklar kommer det inte finnas nått bättre, rymligare, tystare och ner praktiskt i elbilsväg.

#38
2018-11-24 19:41

Priset ska dock jämföras med andra elbilar och inte med fossilbilar. Den här kommer bli en succé inom elbilssegmentet.
För min del är det dock fortfarande för dyrt, för att det ska vara intressant vill jag se ett pris strax över 300k innan jag ska fundera på att byta till el.

#39
2018-11-24 20:34

Bensin är billigare än elbil från år 2018 till 2024. Det blir efter år 2025 blir lite bättre elbil billigare än bensinbil.
https://allatjanstebilar.nyteknik.se/tips-rad/artiklar/2017/maj/ny-progn...

#40
2018-11-25 19:27

Som du tror bara GF. Det är nu det händer, kommer komma massor av billiga elbilar även i Sverige. Åker du en tur till grannlandet i väster så skall du se att det finns en uppsjö av billiga små elbilar. Rena stadsbilar som folk pendlar till jobbet med. Sen har dom ju oxå en rejäl dieselbil ståendes hemma att använda när dom skall till fjällen.

#41
2018-11-26 11:06

Kesey
Man jämför bilar med bilar när det gäller inköpspris. Det finns ju inga särskilda incitament för att köpa elbil och den merkostnaden som det innebär. Som konsument kan man känna sig miljömedveten även om man köper en riktigt snål bensinare eller diesel. Det är därför först när elmodeller jämförbara med bränslebilar har liknande pris som det blir intressant för många.

#42
2018-11-26 17:22

Elbil är så mycket roligare och behagligare att köra än någon träig bensinare eller knackig diesel. Väl värt pengarna.

#43
2018-11-26 21:13

Grosser
Om det är värt ett prispåslag på ibland 100 000 för samma modell tycker jag inte.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.