Bild
Nästa artikel

Insidan på Kia Niro EV

Nyheter

Nu får vi för första gången se hur elbilens förarmiljö ser ut. Och så får vi veta prestanda och måtten på bagageutrymmet.

Kia ska lansera sin crossover Niro som renodlad elbil. Den finns redan som hybrid och laddhybrid och nästa steg blir alltså en helt elektrifierad version. 
– Vi märker ett superstort intresse för Niro EV. Jag kan inte säga något om priset ännu, men indikationen är ”mycket prisvärd”, säger David Lilja, PR-chef på Kia Motors i Sverige.

Han berättar att svenska Kia kommer att börja ta förbeställningar på bilen under sensommaren/hösten och att själva debuten sker i januari 2019. I Norge har över 2.000 personer ställt sig i kö och betalat handpenning på över 7.700 norska kronor.    

Kia Niro EV erbjuds med två olika batteripack: ett 64 kWh litiumpolymerbatteri som påstås ge en räckvidd på mer än 45 mil och ett 39,2 kWh litiumpolymerbatteri som gör att bilen kan ta sig 30 mil på en laddning.

Bilen är framhjulsdriven och elmotorn har en kapacitet på 150 kW, motsvarande lite över 200 hästkrafter. Vridmomentet på 395 Newtonmeter gör att accelerationen från stillastående till 100 kilometer i timmen går på 7,8 sekunder. 

Niro EV är någon centimeter längre än både laddhybriden och hybriden. Bagageutrymmet på elbilen är det största av alla tre: 451 liter får plats i EV, jämfört med 427 i hybriden och 324 i laddhybriden.  

Diskutera: Vad tycker du om Kia Niro EV?

Kommentarer

#1
2018-06-08 09:44

Mycket lovande KIA! Ser klart fram emot att prova den. Hoppas att de har jobbat med och förbättrat ljudisoleringen.

#2
2018-06-08 11:12

Undrar om man får använda takbågarna, i sådana fall första icke-Teslan som får ta taklast.

#3
2018-06-08 13:11

Andra elbilstillverkare förutom Tesla har haft möjlighet att köra med taklast tidigare!
http://www.evnut.com/rav_owner_gallery.htm

#4
2018-06-08 13:31

Riktigt intressant! Dock önskar jag Kia hade gjort en litet mer lodrät baklucka. När jag testade hybrid-Niro en gång och satt i baksätet fick jag en känsla av "bakrutan i nacken". Kändes inte helt säkert för påkörning bakifrån. Kanske bara inbillning förstås, men känslan var den. Och så hade lastutrymmet blivit något bättre.

#5
2018-06-08 14:25

Klart intressant, synd bara att de fortsätter med den täckta fronten som på deras andra elbilar. Annars helt ok.

#6
2018-06-08 19:53

Den ser roligare ut på utsidan än insidan. Tycker det är 80 tal i cupe’ förarmiljön. Ratten ser ut som tagen från en buss. Men motorn låter intressant och som sagt - utvändigt som många andra modeller - men helt ok.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.