Bild
Nästa artikel

Här är Kia Niro som elbil

Nyheter

Kia har släppt bilder på Niro EV i produktionsform. Den kommer att synas på svenska vägar vid årsskiftet.

Vi har tidigare fått se koncept på hur Kia har tänkt sig crossovern Niro som renodlad elbil. Modellen, som i nuläget finns som hybrid och laddhybrid, kommer alltså i helt eldrivet utförande. Utseendemässigt skiljer sig Niro EV från sina modellsyskon bland annat genom en mer stängd frontdesign. 

Det kommer att erbjudas två olika versioner att välja på, en med längre räckvidd och en med lite kortare, troligtvis också i olika prisnivåer. Kia Niro EV med batterikapacitet på 64 kWh kan ta sig 45 mil på en laddning, medan det mindre batteriet på 39,2 kWh klarar 30 mil. Detta enligt preliminära uppgifter beräknade på den nya, tuffare körcykeln WLTP.  

Försäljningen i Sverige startar efter sommaren, med leverans i december/januari 2019. Bilen visas upp på en elbilsmässa i Jeju, Sydkorea. Till Europa kommer den lagom till bilsalongen i Paris i oktober och då kanske vi får veta vad den kommer att kosta också. 

Diskutera: Vad tycker du om Kia Niro EV?
 

Kommentarer

#1
1
2018-05-04 11:53

Härligt.

#2
2018-05-04 12:13

Med en räckvidd på 45 mil så börjar det äntligen bli intressant. Tesla med deras servicenät och pris ser jag bara som ett dåligt skämt. Pris i förhållande till detaljkvalite är ju bara löjeväckande.

#3
2018-05-04 13:13

Grymt KIA, verkar bli bra och dessutom storleken större än Hyundai Kona. Hoppas de kan dämpa vägljudet en aning bara..

#4
2018-05-04 14:42

Såg ju billigt ut med ett lock framför grillen, men kul att elbilar nu börjar få ordentliga körsträckor, nu vill man bara ha trådlös laddning och överkomligt pris

#5
2018-05-04 15:32

Jag fattar inte att biltypen skall ha en front som en grisröv eller ladugårdsvägg.
Sportige likadant.

#6
2018-05-04 16:03

Klart att det måste finnas ett lock framför främre bagageutrymmet eller vad de gömt i fronten.

#7
2018-05-04 20:55

Av elbilar så är det väl i stort sett bara Golf som har en normal front - konstigt. Vad är problemet med att behålla en normal front ?

#8
2018-05-04 22:39

Det kanske därför de andra tillverkarna inte släpper någon elbil, de håller på att designa fronten..

#9
2018-05-04 22:40

Aerodynamik i första hand, varje elektron som kan sparas är bra. Andra hand behövs ingen stor grill för kylning/luftgenomströmning.
Den övre grillen är igensatt även på e-Golfen, dock med en svart kontrasterade plastbit i snygg design.

#10
2018-05-05 07:51

Jodå Grosser - så långt förstår jag också men trots allt så saboterar man utseendet bara för att spara några elektroner. Tror att acceptansen för och suget efter eldrivet skulle bli större med mera normal formgivning. Man kan ju trots allt fejka utseendet på en normal grill - exemplet ovan visar ju hur tokigt det tyvärr kan bli rent utseendemässigt.

#11
2018-05-05 08:24

Nja jag tänker mer att fronten numera med suv attribut är lika hög som sidofönstren.
Man behöver inte gå så långt som fula prius men några cm lägre borde vara möjligt.

#12
2018-05-05 08:46

Nu börjar det äntligen hända litet mer i klassen av bilar potentiellt åtkomliga för vanligt folk -- kul! Det ska bli intressant att se vad mer som kommer de närmaste en-två åren.

Fronten stör inte mig så mycket; ser litet kul ut t o m! :-) Är det ett bagageutrymme under huven måntro, som på Tesla, eller sitter motorn där? Hur är det på e-Golf?

#13
2018-05-05 09:08

Ska bli spännande att se vad den kommer kosta, och kanske framförallt hur många de kan bygga. I princip samtliga batteribilar dras väl med långa leveranstider?

#14
2018-05-05 09:30

Jag gillar fronter som har lite siluett av en grill och är täckta så länge de är symmetriska. I mitt tycke blev Tesla Model S fulare när den fick sin facelift.
Att KIA valt att ha laddluckan i grillen på Niro EV är bara konstigt, men den sitter väl där på Soul EV också. Jag föredrar att backa in när jag parkerar så jag vill ha anslutningen baktill på höger sida, dvs inte ut mot vägen som min nuvarande bil har.

#15
2018-05-05 09:42

Spännande att öppna laddluckan i slask och vägsalt-tider..

#16
2018-05-06 07:35

Man ser att bilen inte är optimerad för att dra så lite kWh som möjligt.

#17
2018-05-06 14:09

Fiiin bil och särskilt fronten!

#18
2018-05-06 19:53

Ganska otäck design och speciellt fronten.
Jag är verkligen inget för stora järngrindar i fronten, men jag undrar om det inte vore bättre att behålla grillen från den konv. Niron?

#19
2018-05-09 16:48

Räckvidden är väl enligt den gamla orealistiska standarden.

#20
2018-05-09 21:32

Roy.
Det står " Kia Niro EV med batterikapacitet på 64 kWh kan ta sig 45 mil på en laddning, medan det mindre batteriet på 39,2 kWh klarar 30 mil. Detta enligt preliminära uppgifter beräknade på den nya, tuffare körcykeln WLTP."

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.