Bild
Nästa artikel

Niro på el ska heta e-Niro

Nyheter

Kia har offentliggjort sin helt eldrivna crossover.

Nej, vi får fortfarande inte veta vad Niro som elbil kostar. Kia har varit flitiga med sina pressmeddelanden om bilen men när den nu har premiär på bilsalongen i Paris lyser prislappen fortfarande med sin frånvaro. Vad vi däremot får veta är att den ska heta e-Niro, inte att förväxla med söktjänsten med snarlikt namn. Det blev alltså inte arbetsnamnet Niro EV. Svensk lansering blir i slutet av december och första bilarna levereras till ägarna i början av 2019. 
 

E-Niro finns med ett större och ett mindre batteripaket som påverkar räckvidd och pris. Till Sverige kommer Kia bara ta in det större batteripaketet på 64 kWh som kan ge en räckvidd på upp till 48,5 mil, enligt nya mätmetoden WLTP. Det finns däremot två utrustningsnivåer att välja mellan: Advance och Advance Plus. I det senare ingår bland annat dödavinkelnvarnare, eljusterbara framstolar, LED-huvudstrålkastare, helläderklädsel och ventilerade framstolar. 

Bilen är standardutrustad med nyckellöst system backkamera och säkerhetssystem som avåkningsvarnare, trötthetsvarnare, adaptiv farthållare samt autobroms som bromsar för gående och cyklister. Bilen är framhjulsdriven med 204 hästkrafter och maximala vridmomentet 395 Newtonmeter. I bagageutrymmet får det plats 451 liter. 

Diskutera: Vad tycker du om Kia e-Niro?      

Kommentarer

#1
2018-10-02 13:58

Hmmm... El-Niro hade ju varit ett roligt namn, eller ännu roligare El-Nino. Precis som med Konan tycker jag det är supertrist att bara det större batteriet blir tillgängligt/marknadsförs i Sverige. Tror fortfarande att de flesta klarar sig med det mindre batteriet och skulle vara glada för ett lägre pris - det större batteriet kostar ofrånkomligen mycket mer. Låt oss komma ihåg att till skillnad från en bensin/diesel så kan ju en batteribil laddas i hemmet, antingen i eget garaget eller laddstation eller motorvärmaruttaget på ens P-plats. Man behöver inte ta omvägen till en mack för att ta sig till jobbet. Så det är mindre bök.

Vanliga Niro har rätt usla vägegenskaper, klarar inte undamanöverprov på ett säkert sätt, det har både tester i Teknikens Värld och det spanska älgtestet (finns på Youtube) visat. Niro tappar spåret betydligt tidigare än andra bilar i samma storlek. Frågan är om detta har åtgärdats med nya batteriversionen eller om det fortfarande är lika uselt som tidigare. Konan har ju en annan bakaxel i batteriversion än vanliga Konan, kanske samma gäller batteri-Niro?

Niro har ju annars fördelen mot Konan att den - tack vare sin form - är rymligare, särskilt bagageutrymmet är större. Konan har ett rätt dåligt bagageutrymme för klassen. Men utseendemässigt så ser ju Konan betydligt roligare ut.

I vilket fall som helst så är det helt klart en "boom" nu när det gäller eldrift och de flesta tillverkarna satsar stort och kommer ut med batteriversioner på löpande band. Själv ser jag väl mest fram emot att prova DS3 Crossback e-Tense på svensk mark när den kommer nästa år. Renault och Nissan är andra som satsar stort, Renault har en ny liten batteri-SUV på gång och vi kan nog förvänta oss att nästa generation Nissan Juke kommer i batteriversion.

#2
2018-10-02 14:33

E-Niro är väl ok men med tanke på att Volvo V60 är sveriges `normbil´ bredvid Passaten så var finns de lite rymligare elbilarna för 4-5 personershushållen som går 50mil samt inte kostar 500,000:-. Sedan kan man ju undra, kommer man Stockholm-Göteborg på kalla vintern eller bara till Linköping? (4 pers. + last)

#3
2018-10-02 14:47

Man kör knappast Stockholm - Göteborg utan paus, och det finns laddstationer utmed E4. I Linköping med omnejd finns det 48 laddstationer, så varför inte ta en paus där och gå på toa och ta lite mat medan bilen är på laddning en stund?

#4
2018-10-02 15:07

Det känns som att det av någon anledning alltid är fokus just på räckvidden när det kommer till elbilar. Jag tror att det beror på okunskap till största delen, men det verkar inte hjälpa hur mycket man än säger att det verkligen inte är allt - ändå ifrågasätts bara räckvidd, räckvidd, räckvidd. Det är faktiskt helt ointressant om man kommer Stockholm - Göteborg på en laddning. Anledningen till att jag är intresserad av att byta till e-Niron eller möjligen en Kona electric - och med det stora batteriet då - är att man inte kan få den starkare motorn till det mindre batteriet, även om den modellen skulle tas in till Sverige. Annars skulle jag definitivt klara mig med den kortare räckvidden.

#5
2018-10-02 16:50

Kollade vanliga hybrid Niro nyligen. Trevligt koncept. Lagom stor för många. Lite mindre än XC40. Mycket bil för pengarna. Däremot är valmöjligheterna på klädsel och finesser begränsat. Allt känns svart. Har man råd finns mycket trevligare grejor. Har man begränsat med stålar och vill ha el, är det nog ett bra alternativ. 90% behöver inte ha en älgtestvinnare.
Såg en laddstation som var kombinerat med ett gym. Laddstationer ska inte va på mackar utan på restauranger eller köpcentra.
Som norrlänning kör jag ibland upp till 100 mil nonstop och är fortfarande skeptisk till rena elbilar.

#6
2018-10-02 17:04

Mycket viktig och relevant information saknas - stödjer den 3-fasladdning? Jag har 16A huvudsäkring i mitt hus som ska räcka till hushållsström och tillskottsvärme kalla vinterdagar. Att gå upp ett snäpp till 20A är väl OK. Men om laddningen bara belastar en fas blir det väldiga problem att ladda bilen. Man vill ju gärna inte betala för 35-ampere säkring, högre överföringsavgift till elbolaget och ominstallation av huvudcentral i huset då nuvarande är godkänd för max 25A bara för att bilen har undermålig laddare. Finns det laddstationer som omvandlar 3-fas till enfas? Tycker att VIB borde gräva lite vad dagens och kommande elbilar stödjer för laddmöjligheter! Känns som att man kan bli "lurad" på elbilens driftkostnad om stora ingrepp krävs i elsystemet hemma med fördyrande fasta och rörliga avgifter med snedbelastning av faser.

#7
2018-10-02 17:12

Bodenmats skriver att det "faktiskt är helt ointressant om man kommer Stockholm - Göteborg på en laddning". Nej, det är allt annat än ointressant.
Raphael fortsätter att tjata om att man inte kör Stockholm-Göteborg utan paus. Jo, det gör jag lätt.

Oavsett ovanstående gäller fortfarande: Vad blir det av de där påstådda 48 milen i verklig körning? Tror inte på mer än 35 mil under perfekta förhållanden - och då med ett ägg under gas- respektive bromspedalen. Sedan sätter folk på dubbdäcken och snön faller och slasket frodas. Vad blir det kvar då? 18 mil?

#8
2018-10-02 17:40

Som elbilsägare blir jag ibland trött på kommentarer från alla "besserwissers" som inte har elbilar...
Men även om marknaden verkar till att snart blomstra av diverse elbilar, så måste jag inflika att räckvidden (se Bodenmats inlägg #4) är viktig om än mindre viktig om man inte har tidspress. Det viktigaste att fundera över är vilken sträcka bilen normalt måste klara av att köra tur-och-retur. Om bilen går max 25mil fulladdad så klarar den max10mil enkel sträcka (mindre om det är kallt, blåser motvind etc.). De flesta elbils-tillverkare vill att batteriladdningen ska hålla sig mellan 20-80% - med enstaka undantagsfall - för att man ska få ut bäst/längst effekt av batterierna, under de normalt 8 år som garantin gäller.
Så, med detta i minnet - köp ett större batteri än det du tror täcker dina behov, så kommer du fram med 20% kraft kvar och kan ladda upp till 80% och komma hem igen..

#9
2018-10-02 17:41

Precis vad jag misstänker, 18mil av 48 utlovade under `vanliga´ svenska vinterförhållanden. Jag har ca. 26 mil till mitt andra-boende i Östergötland som jag tidvis veckopendlar till. Har även en släpkärra som jag behöver en dragkrok. Varje sommar vandrar jag i Lappland så det blir lite långkörning. Jag kommer säkert skaffa en elbil vad det lider men idag ser jag inget som verkar vettigt.

#10
1
2018-10-02 18:15

En bra sak för miljön är att gå över till elbil. En betydligt bättre sak är att köra färre mil, och där kommer dessa toklånga körningar in i bilden, de beror nog oftast på att vissa bara tycker om att köra bil, och många av resorna är knappast nödvändiga.

#11
2018-10-02 18:14

Eniro torde vara skyddat varumärke, i alla fall i Sverige.

#12
2018-10-02 18:15

Sabud - var framgår det att denna bil bara har 18 mils räckvidd under vintertid ? Vill minnas att vår norske elbilstestare åkte 16 mil under vinterväglag med nuvarande Hyundai Ioniq Electric och den har betydligt mycket mindre batteri.
Bilrävens första mening i inlägget ovan säger det mesta....
Och även om dessa bilar inte passar dig Sabud så skulle dom nog passa väldigt många här i Sverige om bara prislappen blir vettig - vilket jag tyvärr inte riktigt tror på... I alla fall inte för att passa nån större mängd svenska privatköpare.

#13
2018-10-02 18:22

64 kWh är nettokapaciteten för e-Niro dvs det går att klämma ut klämma ut lite mer energi än så innan "gissningsmätaren" är tom på kilometrar. Jag är fullkomligt övertygad om att den har 25 mils räckvidd fulladdad mitt i smällkalla vintern (-20), om bilen drar 250 Wh/km (25 kWh/100 km), vilken förbrukning bara Tesla Model X och Jaguar i-Pace har f.n.

#14
2018-10-02 18:24

Kan inte ViBilägare bara ta en ren elbil och använda den från oktober till april så vi får se vad en sådan här elbil verkligen förbrukar? Givetvis ska den stå ute dygnet runt också samt köras enligt ett normalt pendlingsavstånd på kanske 7 mil tur och retur - I UR OCH SKUR OCH MED DUBBADE VINTERDÄCK, BAKRUTEVÄRME PÅ, VÄRME I STOLARNA PÅ, HELLJUS, OMKÖRNINGAR OCH GUD VET ALLT! Alla borde vilja veta vad som blir kvar av de där 48 milen. Över hälften skulle förvåna mig. Men skit samma, jag ska ha min E-Klass med 80-literstank. Sedan gör ni andra som ni vill.

#15
2018-10-02 18:40

Det där med kylan är starkt överdrivet (https://www.nyteknik.se/fordon/sa-funkar-elbilen-i-minusgrader-6336634). Visst ger batteriet lite mindre prestanda, men man får inte glömma bort att körstil mm påverkar nästan mer. Sedan är dagens räckvidd även detta i många fall överdrivna siffror, man får ta dem med en gnutta salt om man säger så.

#16
2018-10-02 18:45

Varför spekulerar ni vilt om räckvidd utan att ta reda på fakta?
Sök på Tuben efter Niro EV så hittar ni en norrman som kör över 50 mil på en laddning, snittfart 93km/h. I och för sig i Sydkorea med runt 20-25 gr värme.

#17
2018-10-02 19:01

I Norge så har man testat syskonet Hyundai Kona och konstaterat att trots högst vanlig körstil och långt ifrån idealiska körförhållanden (bl a över fjäll) så ligger denna bil ofta runt 0,1 kWh/mil LÄGRE än uppgiven förbrukning ,alltså runt 1,3 kWh/mil i verklig körning. Så vi behöver nog inte vara så oroliga över drastiska räckviddsminskningar vintertid. Sommartid behövs ju också elenergi för att kyla bilen och batteriet är ju vätskekylt i denna bil så man borde kunna använda kylvattnet för uppvärmning - men det vet jag inte om man gör. Men snål är Kona uppenbarligen.

#18
2018-10-02 19:30

Förr i tiden hette väl Eniro "Gula sidorna". Tur för KIA att man väntade tills nu innan man snodde namnet;-)

#19
2018-10-02 20:16

Varför är den så ful? Gäller iofs alla kia

#20
2018-10-03 07:00

DeNiro är mitt förslag... Robert DeNiro. Fast den ser förvisso mer ut som en DeVito.. Danny DeVito.

.

.

#21
2018-10-03 08:35

Varför så tråkig svart inredning, det är nästan bara vissa franska bilar och dyra premiumbilar som vågar sig på lite ljusare och färgsatta inredningar.
Men den har ju rund ratt som väl är!

#22
2018-10-03 10:20

Många kommentarer här om hur mycket räckvidden minskar på vintern. Själv har jag en Hyundai Ioniq electric sedan ett drygt år. Med den, och dess 28KWh batteri kör jag normalt 23-25 mil på sommaren. Är det kring nollan så blir det runt 19 mil. Vid -20 kommer jag ungefär 15-17 mil, och i extremfallet - -37 grader - blev det en räckvidd på 13 mil. Min erfarenhet säger mig att e-Niro och Kona electric kommer i worst case 30 mil, och i normala vintertemperaturer i alla fall 35 mil. Och nej: Det spelar ingen roll om man kommer nonstop Stockholm - Göteborg. Det är bara ett mindset. Människan är av naturen förändringsobenägen, och det är inget annat än det.
Självklart är dagens elbilar något som inte passar alla individers körmönster, men de skulle passa väldigt många fler!

#23
2018-10-03 12:08

Saker av intresse om diesel ska bytas till el är: Räckvidd (minst ca 50 mil), Pris (max 300.000 kr), Dragvikt (minst 1500 kg), Totalvikt (max 2000 kg).

Behovet av ett ordentligt batteri finns främst när hästsläpet är på - då vill man ha dragkraft och inget längre stopp för att "tanka" upp batteriet (står man still för länge blir hästen otålig).

#24
2018-10-03 17:34

Andra saker av intresse om man vill byta sin diesel mot elbil är:
* Vill du åka knäpptyst med en direktacceleration som ingen vanlig växellåda erbjuder?
* Gillar du tanken på att starta varje dag med fullt batteri och slippa åka till macken någonsin igen?
* Vill du ha värme direkt du startar bilen även i smällkalla vintern, och även möjlighet att förvärma bilen via schema/app?
* Vill du bidra till en bättre närmiljö?
* Vill du känna dig som en föregångare?

Då kanske elbil kan vara något för dig.

#25
2018-10-03 18:40

Glöm inte effektiviteten i en elbil, verkningsgraden är mycket högre och man behöver inte elda för kråkorna.

#26
2018-10-03 20:48

+100 på ToLos inlägg ovan.

#27
2018-10-04 08:12

Nej, E-Niro är inte för hästägande Stockholmare som har en lång vinter på -30grader och dagspendlar till Göteborg.
Men för oss andra så kan detta vara ett alternativ.
Jag tror denna kommer sälja bra, framförallt som tjänstebil.
Håller 100 med ToLo.

#28
2018-10-04 11:45

Notariuspublicus, 48 mil är enligt det nya tuffare WLTP testet och inte det gamla NEDC, i NEDC fick elbilar glädjesiffror på grund av konstruktionen i NEDC. Det är inte så längre med WLTP. Som exempel på skillnaden så kan man säga att ett fordon som får 30 mils räckvidd i WLTP får 45 mils räckvidd i NEDC. Med NEDC hade räckvidden för denna Kia alltså hamnat över 60 mil!

Sen så är det trafikfarligt att köra så lång sträcka utan paus, det försämrar trafiksäkerheten för ens uppmärksamhet och reaktionsförmåga blir sämre. Vi människor klarar inte av att hålla den uppmärksamhet som krävs för optimal säkerhet i 50 mil. Ingen bör köra över 20-25 mil utan paus om man ska tänka på trafiksäkerheten! Att människor överskattar sin egen körförmåga är ett välkänt fenomen.

#29
2018-10-04 11:52

Blir dyrt fika konto för el bilisterna

#30
2018-10-04 11:52

Det finns inga bra lösningar än för elbikar som drag och det handlar om kylproblem då batterierna överhettas. Detta kommer givetvis att lösas i framtiden. Jag har för övrigt kört med häst från Varberg till Örebro (ca 35 mil) och vi gjorde ett stopp på vägen och under det stoppet självfallet såg till hästen.

#31
2018-10-04 12:12

Anledningen till att autonoma bilar utvecklas det är ju för att förarna överskattar sin egen förmåga och brister i medvetenhet om sig själva som säkerhetsrisk. Och forskning visar att det är särskilt män som överskattar sig själva. Allt fler bilar har trötthetsvarnare idag för det är ett stort problem att förare kör för långa sträckor utan paus. Trafikmagasinet hade på 80-talet återkommande uppmaningar om att ta pauser därför att långa körpass är en fara för trafiksäkerheten. Men vi kan se i forumtrådarna att detta inte har hjälpt. Eftersom det finns förare som fortfarande tror att de kan köra 50 mil utan paus så kommer nu autonoma bilar som kör själv.

#32
2018-10-04 12:15

Elbilar är alltså bättre för trafiksäkerheten och kan minska olyckorna genom att man måste ta en paus, och därför bör vi också ha ett förbud mot stora batterier eller åtminstone en straffskatt på stora batterier som kan gå till trafiksäkerhetsarbete och vårdsystemet för att det finns förare som framhärdar i att köra 50 mil utan paus och därmed utgör en allvarlig trafikfara för övriga trafikanter för de lever i illusionen om sin egen körskicklighet.

#33
2018-10-04 13:53

HT19,
Underskatta inte en termos och ett par limpmackor.

#34
2018-10-04 16:47

Som jag redan nämnt - en av få fördelar för mig personligen med relativt lång elektrisk räckvidd är att jag kan ta pausen där jag tycker passar - kanske vid en sjö och med termos och macka. Och på så sätt slippa fullpackade vägkrogar med i många fall tveksam mat.

#35
2018-10-04 19:24

Äh, snart har vi flygande bilar.. knappa in vart du skall och slumra sedan en stund tills du landar..

#36
2018-10-08 17:38

Funderar på om de kommer att bli stämda för varumärkesintrång från Eniro. Jag hoppas det ,rör om i grytan lite grand. !!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.