Bild
Nästa artikel
Nyheter

Laddbilarna fortsätter rusa – var fjärde ny bil har laddsladd

Publicerad 2 mars 2020 (uppdaterad 2 mars 2020)
Samtidigt fortsätter suvarna öka medan dieselbilarna backar.

Försäljningen av nya bilar fortsätter backa. I februari registrerades sex procent färre nya bilar än samma månad förra året, och för transportbilar var raset hela 38 procent.

I januari var minskningen dock ännu större jämfört med samma månad året innan.

Anledningen är att fordonsskatten höjts för de flesta nya bensin- och dieselbilar vid årsskiftet, på grund av den tuffare WLTP-körcykeln för att mäta förbrukning och utsläpp, och många slog till på en ny bil innan skatten höjdes.

Däremot fortsätter laddbilarna slå rekord i Sverige. Var fjärde ny bil som registrerades i februari var antingen en elbil eller en laddhybrid.

– Det är en dubbelt så hög andel som i februari förra året, säger Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Bil Sweden.

Totalt har antalet nyregistrerade laddbilar ökat med 95 procent i februari jämfört med samma månad förra året. Hittills i år är 28 procent av alla nyregistrerade bilar laddbara och prognosen för hela året ligger på 30 procent.

Andelen dieselbilar är nu nere på 27 procent. Dieselandelen låg på långt över 50 procent under många år.

Den senaste tiden har det också pratats mycket om den snabbt växande suv-försäljningen. Av de laddbara bilarna under februari var drygt var tredje bil en suv och generellt sett, för alla bilar, ligger suv-andelen på 35 procent. 

– Suv-segmentet är stort och växande globalt och för att fortsätta sänka koldioxidutsläppen från fordonsflottan är detta segment prioriterat att elektrifiera, säger Mattias Bergman.

Populäraste bilarna totalt

Antal registrerade bilar januari–februari 2020.

1. Volvo S/V60 (2 763)
2. Volkswagen Passat (1 813)
3. Kia Niro (1 680)
4. Volvo XC40 (1 522)
5. Volvo S/V90 (1 477)
6. Volvo XC60 (1 303)
7. Volkswagen Tiguan (996)
8. Volkswagen Golf (991)
9. Kia Optima (962)
10. Mitsubishi Outlander (779)

Populäraste laddbilarna

Antal registrerade bilar januari–februari 2020.

1. Volkswagen Passat GTE (1 003)
2. Volvo V60 Twin Engine (968)
3. Kia Optima PHEV (962)
4. Mitsubishi Outlander PHEV (767)
5. Kia Niro PHEV (743)
6. Kia e-Niro (641)
7. Volvo XC60 Twin Engine (523)
8. Volvo S/V90 Twin Engine (482)
9. BMW 330e (326)
10. Audi e-tron (324)

Kommentarer

#1 • 2020-03-02 10:37
Klarsynt

Från föregående artikel: "Bland små bensinbilar är koldioxidutsläppen elva procent högre än i förra generationen. För mellanstora dieselbilar var ökningen sex procent och för mellanstora bensinsuvar var ökningen 20 procent. Allra störst var ökningen för stora bensinhybridbilar: nästan 32 procent."

Plussar man då ihop den här artikeln med den förra så inser man att våra utsläpp bara ökar, och då har man ändå inte räknat med utsläppen för tillverkning av dubbla drivlinor, batterier med mera.

.

#2 • 2020-03-02 11:13
L. Mäkinen

Tittar man på artikeln om bränsleförbrukning så är laddhybriderna ändå snålare än motsvarande dieselmodeller. Då gissar jag att dieselbilar sällan går under 0,4 liter/mil som sju av laddhybriderna gör.

#3 • 2020-03-02 11:40
bejje

Noterat att Tesla inte ens är med på Topp 10 av "laddbilar". Antar att det har att göra med att Tesla levererar kvartalsvis och att nästa mätning kommer de kanske toppa igen?

#4 • 2020-03-02 12:30
Henrik M

Klarsynt: Sen är det så som vi vart inne på flera gånger och som Junkers nu senast visade i en tråd på forumet att köper man en laddhybrid och har körmönstret som passar bilvalet så är de betydligt bättre än en ren bensin eller dieselbil.
Sen är det kul att du påbörjar nya utbrott i nya trådar men i de gamla trådarna tystnar du så fort du får en relevant motfråga du inte kan/vill svara på som hade urholkat ditt resonemang. Seriöst intryck det.....mycket....

#5 • 2020-03-02 15:03
Grosser

Vi går åt rätt håll med full elektrifiering av personbilarna. Men kraven på energieffektivitet måste öka. Att bygga klunsar på tre ton är inte hållbart.

35-40% av nya Volvo S/V/XC60 är laddbara. För Kia Niro är det över 80% som är laddbara.

#6 • 2020-03-02 17:31
mso 1000

Med rätt körmönster så är väl laddhybriden otroligt snål och mångsidig.

#7 • 2020-03-02 19:00
Guran

Flera skribenter skriver om dubbla drivlinor. Sicket trams, det är väl i huvudsak en drivlina med en extra motor som drivs elektriskt och kopplas in via en extra koppling. För inte är det väl två växellådor, dubbla uppsättningar drivaxlar Mm.

#8 • 2020-03-03 13:23
Carl Trefalt

ja, det kommer att bli högre skatt för elbilar också, för att kompensera att det blir mindre antal bensin och dieselbilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.