Bild
Nästa artikel
Rekord för laddbilar – jätteras för dieselbilar

Rekord för laddbilar – jätteras för dieselbilar

Nyheter

Elbilarna och laddhybriderna når rekordsiffror när straffskatten på bensin- och dieselbilar höjs.

Vid årsskiftet höjdes "straffskatten" för att välja en bensin- eller dieseldriven bil ordentligt – och nu syns det i den svenska bilstatistiken. Registreringen av nya bilar minskade med 18 procent i januari och för transportbilar var raset hela 58 procent.

Däremot ökade både antalet och andelen laddbara bilar, det vill säga elbilar och laddhybrider. Hela tre av tio nyregistrerade bilar är numera laddbara vilket är den högsta nivån någonsin för en enskild månad.

Ökningen för laddbilarna i januari var hela 94 procent. Anledningen är att utbudet av elbilar och laddbilar blivit betydligt större och att priserna kryper nedåt.

Bensinbilarna stod i januari för 37 procent av alla nya bilar, och för ett år sedan var den siffran 41 procent. Dieselbilarna står nu för 22 procent, en minskning från 39 procent.

Bland laddbilarna är det framför allt laddhybrider som dominerar. Bästa elbilen, Kia e-Niro, kommer först på sjunde plats.

Populäraste bilarna

1. Volvo S/V60 (1 052 bilar i januari)
2. Volkswagen Passat (981)
3. Kia Niro (742)
4. Volvo S/V90 (696)
5. Kia Optima (486)
6. Volkswagen Tiguan (443)
7. Volvo XC60 (443)
8. Mitsubishi Outlander (428)
9. Volvo XC40 (410)
10. Toyota Corolla (367)

Populäraste laddbilarna

1. Volkswagen Passat GTE (652 bilar i januari)
2. Kia Optima Plug-in Hybrid (486)
3. Mitsubishi Outlander PHEV (427)
4. Kia Niro Plug-in Hybrid (351)
5. Volvo V60 Twin Engine (346)
6. Volvo S/V90 Twin Engine (312)
7. Kia e-Niro (282)
8. Volvo XC60 Twin Engine (227)
9. BMW 330e (145)
10. Renault Zoe (133)

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-02-03 10:12

Att mängden elbilar ökar, om än måttligt, beror inte på att de är bättre. Detta är viktigt att hålla i minne. Det beror på att staten använder våra skattepengar till att gynna dem. Tog man bort alla skatter, bonus-malus med mera så skulle det bli pinsamt tydligt hur mycket både bättre och billigare bensin- och dieselbilar är.

.

#2
2020-02-03 10:49

Jag tittar på en ny första bil för framtiden och konstaterar att corolla hybriden som jag provat ett par ggr landar på 300t++ när den är rätt utrustad med det jag vill ha och med defa värme så är det inte så stor prisskillnad i pengar till en sladd hybrid som i min värld skulle göra dom dagliga resorna helt fri från tankning vid macken.

#3
2020-02-03 11:07

Nu ska vi visserligen hålla i minne med att många laddhybrider stått på lager för lagom leverans efter årsskiftet. Först efter ett kvartal iaf vi kan se nån mer hållbar tendens. Men helt klart ökar dessa el och delelektriska bilar ordentligt. Och absolut inte bara pga bonussystemet vilket vissa verkar tro.

#4
2020-02-03 11:30

Varför subventionera elbilar för att de med mycket pengar skall köpa sig sin Tesla för miljonen. Bättre att staten subventionerar skor till alla så att vi inte släpper ut någon skit alls. Miljöpartiet ut ur Sverige.

#5
2020-02-03 11:30

Laddbara bilar är såklart det som gäller nu och framöver. Priserna sjunker, och mera så när VW Id.3 med flera lanseras. Dessutom byggs infrastrukturen med laddstolpar ut allt eftersom.
Det känns såå sjuttiotal att förespråka klimatfientliga fossilbilar. Och självklart ska våra folkvalda genom lagstiftning se till att fasa ut dem! Om inte för vår skull så för våra barns och barnbarns skull.

#7
2020-02-03 12:13

"Miljöpartiet borde kriminaliseras och förbjudas."
Låter som fascister, kommunister och diktaturer där avvikande åsikter tystas. MP och L bestämmer inte något om inte en eller flera partier samtycker det kallas demokrati i motsatsen till din åsikt.

#9
2020-02-03 12:48

Om spärren till riksdagen skulle ökats till 6 procent skulle säkert ditt kära parti fortfarande vara ett litet missnöjesparti då tröskeln blir för stor för nya partier. T.ex skulle inte SD kommit in riksdagen 2010.

#10
2020-02-03 13:11

Inte...,
Din uppfattning om demokrati är lite udda.Skaffar man stora kompisar får man vara med och bestämma.

Ska bli intressant att se hur många laddbara bilar som dyker upp och kan levereras under året. Jag börjar tröttna på alla som försöker låsa kunder utan att ha något att sälja.

#11
2020-02-03 14:35

Är det bara jag som reagerar på att 2 av 3 bilar i bilden ovan har backat in trots att ladduttaget är på fronten? Varför kan man undra? Sen står E-Golfen tvärt emot trots att den har sitt uttag ganska långt bak, typ där man brukar tanka. Tokerier? Förlängningssladdar i onödan?

#12
2020-02-03 14:44

Många som snöar in på svensk politik. Men detta med elektrifiering av fordon är ju ingen svensk grej och subventionerna sticker inte ut jämfört med andra länder.

#13
2020-02-03 15:47

Jag vet inte vad subventionerna är i andra Europeiska länder förutom Norge. Det är ju lätt att jämföra med Norge som är våran nära granne och som lyckats bäst i världen med omställning till elfordon. Då kan vi se medans Sverige ger Max 60 000 i klimatbonus så har Norge helt slopat momsen på 25% vilket så klart är mycket bättre än upp till 60 000 kr.

Utöver det har de många andra fördelar också, men då de hållit på så länge nu, så börjar vissa fasas ner en aning, men som jag förstår det är det fortfarande momsfritt med elbilar.

#14
2020-02-03 16:13

Re #1: Tog man bort tobaksskatten skulle det bli tydligt hur tufft och gott det är med cigaretter. Höjde man momsen till 25% på kollektivtrafik skulle det bli tydligt hur dåligt det är att åka tåg och buss. Eller vänta lite...

#15
2020-02-03 16:32

Förstår inte riktigt vad du dillar om Elbilisten, men att det som är dåligt som tobak t.ex. skattas rätt hårt är väl förståeligt om än irriterande för de som blossar vidare och samtidigt är det rimligt att man tar bort eller sänker skatter på det som är bra och som man vill ha mer av i samhället som elbilar t.ex.

Tåg borde vara mycket billigare än det är idag. Är ju knappt värt att låta bilen stå när det är så dyrt att åka tåg. Lägg där till en massa byten, och är det en lång sträcka du ska åka, säg 100 mil, så får du räkna med 4 byten och några timmar längre restid totalt än om du tar bilen. Dyrare än att ta flyget också.

#16
2020-02-03 17:28

@Elbilisten          Du har inte alls förstått inlägget. Tänk såhär: Om man hade precis samma skatter och avgifter på både bilar med förbränningsmotorer och bilar med giga-klumpar till batterier. Om man inte hade malus på det ena och bonus på det andra. För det har man ju idag. Så när man jämför kostnaden att köra en diesel (bestraffad) med kostnaden att köra en laddbil (gynnad) så är jämförelsen fabricerad.

Det hade inte behövt vara så och jag tycker inte att man skall glömma bort att anledningen till att det säljs mindre av Bil A och mer av Bil B är att våra politiker tvingar oss till det. INTE att Bil B på något vis är bättre. Det är alltså en helt fiktivt efterfrågan.

Till skillnad från sådant som när smarta telefoner kom: De ville folk ha utan att staten gynnade dem och straffade något annat. Det var med andra ord en riktig efterfrågan.

.

#17
2020-02-03 18:05

Vad menar ViB med "bästa elbilen E-Niro"? Hybriden har haft många problem och vad säger att den laddbara varianten är mycket bättre? Det får nog gå lite längre tid i så fall.

#18
2020-02-03 18:14

bejje, vet inte riktigt hur du resonerar med dina uttalande om tåg, var har du fått att tåg är dyrt och dyrare än flyg. Underligt uttalande. Jag åker tåg i mitt arbete som konsult, slutat flyga eller köra bil om tjänsteresan är inom Sverige. Ett exempel, en resa med SJ i första klass tor Sthlm- Sundsvall får du för ca 1000-1200kr, i 1:a klass. Resan tar 3 1/2 timma enkelt. Tror inte du klarar att köra från Sthlm till Sundsvall på 3 1/2 timma med bil. Du får ha en riktigt snål bil för att klara den kostnaden. Skulle du åka 2:dra klass är det billigare. Sluta bluddra om priser som du inte har en aning om.

#19
2020-02-03 18:38

Jag vill ge folket på ViBilägare en stor eloge för de verkar ha slopat den stående frågan efter varje artikel. Jag förstod aldrig poängen med frågorna, eftersom de många gånger var irrelevanta och eller omöjliga att svara på utan att gå utanför artikelns innehåll. Då de flesta artiklarna om bilar och bilägande nästan alltid är direkt kopplade till politik och politiska beslut, var det många gånger stört omöjligt att föra en diskussion utan att någon moderator (företrädesvis Hackenbush) dök upp och började mästra oss att bara svara på just frågan. Den nu inslagna vägen fungerar mycket bättre. Tack!

#20
2020-02-03 18:45

Bejje, jag håller inte med att Norges subventionsmodell är bättre än vår.
Här får du 60000kr oavsett om det är en e-Up! för 250 tusen eller en Porsche Taycan Turbo S för 2 miljoner
Den som har råd med en Taycan spelar 60 papp inte så stor roll, men den som kämpar för att få ihop 250 tusen gör 60 tusen på vägen en stor hjälp. Med Norges modell skulle Taycan-köparen få 400' i bonus och Up-köparen få 50'

#21
2020-02-03 19:09

Diesel är fortfarande traktor/lastbils bränsle... bra att det försvinner på personbilssidan.

#22
2020-02-03 20:08

Vi har skapat några problem som vi nu måste lösa. Oljeberoende, onödigt trafikbuller, klimat, miljö, luftvägssjukdomar. Val av drivmedel hänger ihop med detta. Det spelar ingen roll hur bra Antibatteristen tycker det är med avgaser. Vi behöver använda både morötter och piskor för att få mer fart på omställningen av av både elproduktion och bilindustri.

#25
2020-02-04 08:27

2TT2, "fascister, kommunister och diktaturer" säger du. Men när ett parti som Miljöpartiet är både farligt och skadligt för Sverige och innehåller mest extremister ja då skall de som vissa andra grupper förpassas ut ur Sverige. Kanske till Kina och börja Miljöarbeta där men blir nog inte långlivade där. Isabella Lövin med bihang bör förpassas ut ur vårt rike.

#26
2020-02-04 08:38

Optimus: Jo gällande tåg och kostnad. Nu var detta visserligen många år sedan, sådär år 2012. Jag åkte tåg mellan Nybro och Kalmar varje vardag. En sträcka på 3 mil. Har för mig att månadskortet gick på ca 800 kr. Men sen kom ökningen och den var rejäl. KLT hade insett att de kraftigt var tvungen att höja biljettpriset, så samma månadsbiljett ökades till om det var 1100 eller 1200 kr per månad. Det var droppen! För det priset fick man 1,5 bensintank fylld!

Sen nåt år senare skulle jag åka Kalmar-Östersund. Kollade upp tågmöjlighet. Kunde välja mellan att antingen åka snabbast möjligt för närmare 1800 kr och och 13 timmar eller lite billigare, ca 1300 kr, men då skulle det ta 16 timmar. Flyget skulle kosta 1200 kr och ta 3 timmar inklusive bytet. Bil tar 10-11 timmar om jag tar så kort paus som möjligt och gasar på en aning.

Kan tillägga att det var i ett flertal byten på tåget också. Hade man sluppit dom så hade det säkert kunnat gå snabbare, men det går inte undvika 4 byten eller nåt sånt.

#27
2020-02-04 08:44

Robban, för att de som vill ha en någorlunda normal och bekväm ny bil måste punga ut med i alla fall 400 000 kr. E-up måste anses som undantaget, missfostret då den är så avskalad att den får en 5 år gammal bensinbil att verka modern. Dessutom kostar den FRÅN 273 600 kr enligt VW's sida, så om man inte kan acceptera den mest extrema avskalningen samt vill ha vinterdäck så är man ändå uppe i över 300 000 och lite till.

#28
2020-02-04 09:05

Bejje, du får fortfarande 60 papp om du köper en elbil för 400’. Med motsvarande Norges system skulle du få 80’. Vet inte om det är en dealbreaker?
Vad jag menar är att det ger mer procentuell bonus ju billigare bil du väljer

#29
2020-02-04 09:22

Ha ha Tucker, jag kan glädja dig att jag av misstag råkade trycka på gasa på ditt inlägg.

Jag tycker också att en del av MP politik skulle vara mindre bra för Sverige.
Dock tycker jag att det är farligt att man vill rensa bort oliktänkande som fler SD anhängare vill, det påminner om en svunnen tid.

Moderator kan gärna plocka bort mina och andras politiska kommentarer som inte har med artikeln att göra, tycker bara inte att vissa inlägg kan vara obesvarade.

#30
2020-02-04 10:15

Miljöpartiet ligger bakom många tokiga beslut, som att plastkassarna ska kosta 7 kronor styck från 1 Mars !

#31
2020-02-04 10:46

2TT2, Synd att du inte har en Delete knapp om du ångrar din feltryckning. Du är som många andra i vårt samhälle indoktrinerad och inser inte vidden av vad som händer i vårt land. Sitt du kvar i din nya Volvo du köpt på kredit dagen kommer då du står utanför kommunhuset och skanderar.

#32
2020-02-04 15:01

Bejje och robban, Norges elbilssubventioner är ju bra mycket större än slopad moms. De slipper ju framförallt engångsavgiften som finns på förbränningsmotorbilar och som beroende på motorstorlek och utsläpp kan vara flera 100'. Dvs som ett skyhögt malus om man ska använda svensk terminologi.

#33
2020-02-04 19:34

När man inte förstår sig på demokrati så är det lätt att man kommer med synnerligen ointelligenta uttalanden...

#34
2020-02-05 10:11

Det bästa är nog om man "lugnt sitter still i båten" om möjlighet finns. Elbilshysteri råder över såväl väst-som östvärlden. Själv har jag en "miljösmart" mellanstor dieselsuv utan Ad-blue-problem med en förbrukning på ca 0.5 l/mil ( med 1300 kg husvagn 0.85-0.9) och en skattekostnad på ca 1300 kr/år och dessutom kör jag på "miljödiesel". Dessutom kommer jag undan med ca 1000 kr/år i servicekostnad. (olja, oljefilter, partikelfilter) Bilen är av årsmodell 2017 och har bara rullat 2800 mil så jag kan lugnt invänta att miljöhysterin lägger sig. Många rusar iväg och byter bil utan anledning med tom börs och mycket teknikstrul som följd. När sen dessutom klimat/miljöpåverkan inte är färdigutredd. Det kommer rinna mycket vatten i våra älvar innan fakta har klarnat om det någonsin kommer att göra det."Ta det lugnt, ta en toy".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.