Bild
Nästa artikel
Elbil med ”batterisläp” fördubblar räckvidden

Elbil med ”batterisläp” fördubblar räckvidden

Nyheter

Här är företaget som vill att du ska kunna hyra 50 mils extra räckvidd för bilsemestern eller helgturen.

De stora biltillverkarna har valt lite olika vägar när det gäller lanseringen av nya elbilar. Många bilköpare är ute efter så lång räckvidd som möjligt, och i dag innehas räckviddsrekordet bland svensksålda elbilar av Tesla Model S som fixar 61 mil på en laddning enligt WLTP-körcykeln.

Men ett stort och tungt batteri kräver mer resurser vid tillverkningen och när genomsnittsbilisten ändå bara kör tre eller fyra mil per dag blir ett batteripaket på exempelvis 100 kilowattimmar onödigt stort i de flesta fall. Därför har exempelvis Mazda och Honda valt att lansera nya elbilar med betydligt kortare räckvidd.

Kanske ligger den bästa kompromissen någonstans däremellan? Det tror det franska uppstartsföretaget EP Tender som visat upp ett slags ”portabelt batteri” som elbilen drar på släp.

Tanken är att elbilsägarna till vardags ska nöja sig med ett mindre batteri i sin vanliga vardagsbil. Men när det är dags för bilsemester eller en långtur på helgen – körning som enligt EP Tender motsvarar bara två procent av hur bilen används – kan elbilsägaren hyra ett ”batterisläp” som hakas på dragkroken och förlänger elbilens räckvidd med upp till 50 mil.

Elbil med ”batterisläp” fördubblar räckvidden

Företaget har studerat hur trafiken flödar längs de franska motorvägarna för att på så sätt kunna avgöra var hyrstationerna ska placeras. Att boka ett batterisläp görs via en mobilapp och när batteriet är urladdat kan elbilsägaren svänga in till nästa station och hyra ett nytt med full laddning. Laddningen ska göras med förnybar el. 

EP Tender vill också bygga ut tjänsten med en ”räddningstjänst” som kan åka ut till elbilsägare som kört slut på batteriet.

För några år sedan tog EP Tender fram ett släp med en liten bensinmotor som fungerade som en räckviddsförlängare. Den har en bensintank på 35 liter och testas just nu i ett pilotprojekt på franska vägar.

Men elbilsägare vill förmodligen inte åka runt med en bensinmotor på släp och därför utvecklas nu ett släp med inbyggt batteri på 36,5 kWh. Längre fram är planen att sälja batterisläp med 60 kWh-batteri.

Trots flera års arbete har EP Tender inte börjat sälja något batterisläp i stor skala ännu, och ett av många problem som måste lösas är att antalet elbilar med dragkrok än så länge är försvinnande få.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-02-11 20:11

Okonventionell ide, varför inte ?

#2
2020-02-11 20:20

Påminner om bilarnas gengasaggregat på släp under kriget...

#3
2020-02-11 20:25

Alltså jag gillar folk med visioner....men, de flesta bilar som har behovet här får ju inte dra något?! Så hur tänkte man där....Så tror mer på något man kan transportera i bilen i så fall, men, då kommer vi till att när man ska långt har man oftast behov av bilens utrymme......
Nej jag tror på lagom batteri, 30-50 mils verklig räckvidd och ett bra utbyggt laddnätverk.

#4
2020-02-11 20:47

Till Nissan Leaf finns dragkrok, men de får inte dra något. Man kan därför ha en cykel på kroken eller varför inte en klump på ett par hundra kg med batteri.

#5
2020-02-11 21:47

Säger som kungen, nee, nee..
Det jag kan tänka mig dock är en husvagn med batteripack och elmotor för att minska dragviken på kroken.

#6
2020-02-11 22:59

Det är visserligen inte långt kvar till 1 april, men … Tja, mängder av sönderbackade stötfångarinklädnader och stukade "elsläp". Och sedan, när folk kör på i godan ro på dåliga vägar och det där fjantsläpet studsar sönder och/eller välter av kraften från alla hålor. Snacka om livsfara för andra. Det blir bara dummare och dummare.

#7
2020-02-11 23:10

Ta tåget istället!

#8
2020-02-12 00:34

Ska man sitta och åka 80 med elbilen och sen sitta ett par timmar och vänta på att skiten ska laddas? Inte en chans. Jag fortsätter med min miljödieselbil, 130 mil mellan tankningarna. 5 minuter att tanka.

#9
2020-02-12 07:14

Walle X åker alltså 130 mil i ett sträck utan paus. Om han kör 100 km/h så innebär det att han sitter 13 timmar i bilen. Det är inte särskilt trafiksäkert. Trötthetsvarnare brukar varna efter två timmars körning i högre hastighet.

Helt klart är det trafiksäkrare med en elbil. Du kör säg 20 - 25 mil och sedan tar du en paus på en halvtimme och medan du har din fika och toa-paus så passar du på att ladda bilen samtidigt.

Flera elbilar idag laddar 20-25 mil på max 30 minuter.

Och laddar du hemma så behöver du inte åka in på en mack när du kör i din närmiljö osv. Hur många förare av fossilbilat har egen bensin eller dieselpump på tomten?

#10
2020-02-12 07:55

walle_x@: 130 mils oavbruten körning, används vuxenblöja?

#11
2020-02-12 08:42

"Batteritender" torde vara en lämpligare, och mer traditionell, benämning för detta än "batterisläp".

#12
2020-02-12 09:04

Ha ha.. folk kan ju inte ens backa längre utan att ha en back-kamera. Så när den är täckt av det här släpet, samt att folk inte kan backa med släp heller, hur skall det då gå?

.

#13
2020-02-12 09:12

Reklamerbjudanden vi lär få se i framtiden:

Bensinmacken: Tanka 70 liter och vi bjuder på en vuxenblöja.

Laddplatsen: Ladda 50 kWh och vi bjuder på en god lunch.

#14
2020-02-12 10:22

Ett så här kort släp är oerhört "knixigt" att backa med men det går ju faktiskt att haka loss släpet om man så vill de få gånger man måste backa vid t ex en långfärd med detta på släp. Intressant idé men som väl redan funnits som just idé tidigare vill jag minnas.

#15
2020-02-12 11:48

Takbox?

#16
2020-02-12 16:21

Efter att ha tittat på företagets video är backning nog det minsta bekymmer. Däremot teknik med fler komponenter och funktioner som kommer att krångla. Exempelvis de tre små extra hjul. Visserligen då i huvudsak bara ett problem för företaget som man hoppas kommer att köpa släpen för uthyrning. Dessutom måste bilen förberedas med en som det ser ut i videon helt speciell kopplingsanordning, både mekanisk och elektrisk. En elbil vägrar köra när den tar emot laddning. Då måste man även hitta på en workaround för detta. Med frågetecken runt garantin på bilen. Grejen är ju att man ska använda tendern på enstaka långkörningar. Men på långkörningar kör man mest på större vägar och vill ofta hålla lite högre hastighet. Som iaf vissa är medvetna om är det lägre tillåten hastighet med släpfordon. Jag tycker som Henrik. Jättebra med folk som klarar av att tänka utanför boxen. Men detta är lite som batteribytessystem. Förutsättningen var att det inte finns snabbladdare och elbilar med lång räckvidd. Det har vi nu.

#17
2020-02-12 17:39

Verkar dumdristigt! När elbilar drar någonting, drar den mycket mer ström!!!

#18
2020-02-13 08:40

Gör den som en släpvagn med batteri i botten, jämför teslas "skateboard batteri", ha anslutningar för solceller och en 3 fas inverter (16A), då kan man ha den som räckvidds förlängare. möjlighet att ha med sig ett gäng solceller. ställa upp allt vid sommarstugan. När den är hemmavid så kan den fungera som hembatteri.

#19
2020-02-13 11:58

Tanken är god därför att det är korkat om alla ska köra omkring med bilar på runt 2 ton eller mer.
Så länge de flesta bilar bara transporterar 1-2 personer är det galet om alla ska ha bilar på 2 ton när de kör till arbetet t.ex.
Min första bil som var en WW bubbla hade en räckvidd på drygt 30 mil och det funkade då. Ok bilen var 10 år gammal och drog mycket bensin och olja. Min nuvarande bil kommer jag en bit över 100 mil mellan tankningarna när bilen drar < 0,5 l/mil
Någon typ av räckvidds förlängning vid de tillfälle när man behöver det är ett sätt att lösa problemet med kort räckvidd så länge.
Ingen vet hur länge kort räckvidd kommer att vara ett problem heller.

#20
2020-02-13 13:51

Vad ska man ha ett extra batteri till?

Det pratas om att Tesla kommer med 30% bättre batterier i april.

"From a source familiar with this issue, it became known that the new Tesla battery will have at least 30% more capacity and will be several times cheaper to manufacture. The production process will be extremely efficient and will significantly save on capital costs for equipment. In this scenario, a 130kWh pack seems possible. It also became known that the new cell will have a diameter of approximately 1.57 inches."
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-next-gen-battery-wi...

Räckvidd för Tesla:
Roadster 1000km
Cybertruck 800km
S 800km
X 660km
3 800km
Y 800km

#21
2020-02-13 23:44

Har man släpkärra med 100 liter bensin/diesel förlänger det också räckvidden.........

#22
2020-02-16 11:58

Är vi bilister dummare?

#23
2020-02-17 08:08

#22: Ju mer man är i trafiken, ju mer påverkas man. Jag har ställt in adaptiva farthållaren på längsta avståndet...

https://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371%2Fjournal.pmed...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/professorn-dieselavgaserna-skadar-bar...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.