Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nya förslaget om kilometerskatten: Så mycket får du betala

Publicerad 28 januari 2020 (uppdaterad 28 januari 2020)
Sju forskare går ut i en debattartikel och föreslår att en ny kilometerskatt ska införas.

När fler och fler bilköpare väljer en elbil riskerar skatteintäkterna från bensin och diesel att minska. Därför har det i flera års tid pratats om en så kallad kilometerskatt, där skatten flyttas över från bilen till hur mycket den körs. Kilometerskatten innebär i grund och botten att den som kör mer får helt enkelt betala mer.

Under hösten presenterades ett förslag om hur kilometerskatten skulle kunna fungera, och nu går sju forskare, varav tre från IVL Svenska Miljöinstitutet, ut med en debattartikel i Dagens Nyheter där de föreslår att kilometerskatten bör införas.

En viktig punkt i det nya förslaget är att den som bor på landsbygden med dåligt utbyggd kollektivtrafik och stort bilberoende inte behöver betala lika hög kilometerskatt som stadsbor med bättre tillgång till kollektivtrafik.

"De som kör i glesbygd ska inte behöva betala för miljöstörningar som om de körde i en stad", skriver forskarna, som tycker landsbygdstrafiken framstår som överbeskattad och storstadstrafiken som underbeskattad.

Dyrare för storstadsbor

Enligt forskarna kan den sammanlagda skatten per mil för bensin- och dieselbilister på landsbygden bli lika hög som idag, eller något lägre, men för storstadsbor som också betalar trängselskatt blir skattetrycket högre än idag.

IVL föreslår en vägskatt på mellan 5 och 5,40 kronor per mil i storstäderna, en betydligt lägre kilometerskatt i mindre tätorter och på större vägar samt en "rabatt" för elbilar och laddhybrider på 10–20 procent. Eventuellt kan det bli nolltaxa på landsbygden, utanför mindre tätorter.

Hur systemet ska hålla koll på vem som kör var är inte klart ännu och det är heller inget forskarna preciserar. Men de skriver att "de inte hittat något som framstår som svårt att lösa". Om det blir tal om gps-enheter som spårar bilar i realtid, någon form av transponder eller andra lösningar är alltså inte klart.

Exakt när kilometerskatten kan införas – om den införs – är inte heller klart, men enligt forskarna måste förberedelserna påbörjas direkt om systemet ska vara på plats före 2030.

Nya förslaget: Så hög blir kilometerskatten...

Siffrorna nedan är forskarnas förslag som presenteras på DN Debatt.

  Storstad Mindre städer
och större vägar
Landsbygd
Bensin- och dieselbilar 5–5,40 kr/mil 1 kr/mil Ingen vägskatt
Elbilar och laddhybrider 4,80 kr/mil 0,80 kr/mil Ingen vägskatt
     

Kommentarer

#1 • 2020-01-28 10:40
CEAT

Nej nej och åter nej. Totalt helt fel väg att gå! Det räcker med trängselskatten och allt annat man ska betala. Att bilen ger frihet kommer försvinna totalt! Man får ångest att bara starta bilen med ytterligare kostnader. Och att elbilen ska kosta? Lägg ner. Det sparas in massor om alla skulle köra elbil i storstäderna. Alla tunnlar skulle inte behöva rengöras eller underhållas av dessa turbiner i taket. Pengar kommer sparas på andra sätt. Dem kan lika gärna införa medborgarlön istället. Ingen mening att ha en lön för arbete när ändå 85 % tas innan man får sina ynka kronor.

#2 • 2020-01-28 10:51
Mattse

Med tanke på att 80% av bilresorna i tätort är kortare än 3-4 km (enligt Trafikverket) så är väl 5.40 kr/mil inget att ordas över. Blir max en 5 krona om dagen i extra skatt. Skippa korven nästa gång du tankar så har du betald kilometerskatt för hela veckan.

#3 • 2020-01-28 11:41
Stefan Eriksson

Ett mycket dåligt förslag! Vi som ogillar detta vansinne måste protestera nu! Använder inte sociala medier-förutom detta, är tacksam på tips hur och var man kan protestera.

#4 • 2020-01-28 11:55
Klarsynt

Får de som de vill så leder alltså dessa elbilar oss då in i ett totalt övervakningssämhälle. Visst vet Google med flera var vi kör, om vi har GPS påslagen. Visst kanske Volvo vet detsamma. Båda delarna är ganska elakt. Men nu tycker då forskarna att staten skall veta detta också, och skatta oss för var vi kör någonstans.
Steget därifrån är att de begränsar var vi får köra (kanske politikerna själva vill åka fort och fint på någon väg och då bara "omdirigerar" dessa elektriska självkörande missfoster så att de inte får köra där just då. Sedan begränsar de när vi får köra. Sedan begränsar de elektroniskt hur fort vi får köra och bilen går då helt omöjligtvis inte fortare än hastighetsbegränsningarna.

Sedan begränsar de vem som får köra: Bara de med politiskt korrekt tänkande får t ex köra ner till Skåne när det är ett mysigt myspys politiskt evenemang där. Det här är verkligen ingen rolig utveckling och ingen kan kalla sig en sann bilvän om han inte står emot den. Bilen har alltid stått för frihet. Detta är raka motsatsen till frihet

.

#5 • 2020-01-28 12:18
J.L

Är mycket kritisk till övervakning dock så har majoriteten accepterat ständig övervakning genom mobiltelefonernas förträffliga platsdata. Staten får ju in stora intäkter genom dagens bränsleskatter och visst i framtiden kommer man få en liten del från elskatter. I och med att hela transportverkningsgraden ökar ett antal gånger med el, blir intäkten lägre. Staten behöver skatteintäkter och då hittar man på nya sätt att driva in den på. Fundamenta talar för forskarnas idé men det kommer inte räcka så politikerna komma att "hitte på" nya fyndiga skatter dessvärre.

#6 • 2020-01-28 12:55
Henrik M

GRP: Hur tänkte du där? Fossilbilisterna får ju betala mer så din kommentar blev lite skum? Utveckla?

#7 • 2020-01-28 12:55
1

Självklart måste pengarna in, det är då ett välfärdssamhälle kan upprätthållas. Att förutsättningarna för detta förändras över tid är inget konstigt.

#8 • 2020-01-28 13:29
Elbilisten

Vad ska vi hitta på med alla pengar vi brukar skicka till Rosneft, Norge och Saudiarabien?

#9 • 2020-01-28 14:14
L. Mäkinen

Beloppet låter inte så hårresande med 5 kr extra per mil i stan, men när det väl är infört finns ju inget hinder att justera priset efter rådande dagordning.

#a • 2020-01-28 15:08
bgl

Den långsamt kokta grodan!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.