Bild
Nästa artikel
Nya förslaget om kilometerskatten: Så mycket får du betala

Nya förslaget om kilometerskatten: Så mycket får du betala

Nyheter

Sju forskare går ut i en debattartikel och föreslår att en ny kilometerskatt ska införas.

När fler och fler bilköpare väljer en elbil riskerar skatteintäkterna från bensin och diesel att minska. Därför har det i flera års tid pratats om en så kallad kilometerskatt, där skatten flyttas över från bilen till hur mycket den körs. Kilometerskatten innebär i grund och botten att den som kör mer får helt enkelt betala mer.

Under hösten presenterades ett förslag om hur kilometerskatten skulle kunna fungera, och nu går sju forskare, varav tre från IVL Svenska Miljöinstitutet, ut med en debattartikel i Dagens Nyheter där de föreslår att kilometerskatten bör införas.

En viktig punkt i det nya förslaget är att den som bor på landsbygden med dåligt utbyggd kollektivtrafik och stort bilberoende inte behöver betala lika hög kilometerskatt som stadsbor med bättre tillgång till kollektivtrafik.

"De som kör i glesbygd ska inte behöva betala för miljöstörningar som om de körde i en stad", skriver forskarna, som tycker landsbygdstrafiken framstår som överbeskattad och storstadstrafiken som underbeskattad.

Dyrare för storstadsbor

Enligt forskarna kan den sammanlagda skatten per mil för bensin- och dieselbilister på landsbygden bli lika hög som idag, eller något lägre, men för storstadsbor som också betalar trängselskatt blir skattetrycket högre än idag.

IVL föreslår en vägskatt på mellan 5 och 5,40 kronor per mil i storstäderna, en betydligt lägre kilometerskatt i mindre tätorter och på större vägar samt en "rabatt" för elbilar och laddhybrider på 10–20 procent. Eventuellt kan det bli nolltaxa på landsbygden, utanför mindre tätorter.


Hur systemet ska hålla koll på vem som kör var är inte klart ännu och det är heller inget forskarna preciserar. Men de skriver att "de inte hittat något som framstår som svårt att lösa". Om det blir tal om gps-enheter som spårar bilar i realtid, någon form av transponder eller andra lösningar är alltså inte klart.

Exakt när kilometerskatten kan införas – om den införs – är inte heller klart, men enligt forskarna måste förberedelserna påbörjas direkt om systemet ska vara på plats före 2030.

Nya förslaget: Så hög blir kilometerskatten...

Siffrorna nedan är forskarnas förslag som presenteras på DN Debatt.

  Storstad Mindre städer
och större vägar
Landsbygd
Bensin- och dieselbilar 5–5,40 kr/mil 1 kr/mil Ingen vägskatt
Elbilar och laddhybrider 4,80 kr/mil 0,80 kr/mil Ingen vägskatt
     
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#2
2020-01-28 10:40

Nej nej och åter nej. Totalt helt fel väg att gå! Det räcker med trängselskatten och allt annat man ska betala. Att bilen ger frihet kommer försvinna totalt! Man får ångest att bara starta bilen med ytterligare kostnader. Och att elbilen ska kosta? Lägg ner. Det sparas in massor om alla skulle köra elbil i storstäderna. Alla tunnlar skulle inte behöva rengöras eller underhållas av dessa turbiner i taket. Pengar kommer sparas på andra sätt. Dem kan lika gärna införa medborgarlön istället. Ingen mening att ha en lön för arbete när ändå 85 % tas innan man får sina ynka kronor.

#3
2020-01-28 10:51

Med tanke på att 80% av bilresorna i tätort är kortare än 3-4 km (enligt Trafikverket) så är väl 5.40 kr/mil inget att ordas över. Blir max en 5 krona om dagen i extra skatt. Skippa korven nästa gång du tankar så har du betald kilometerskatt för hela veckan.

#4
2020-01-28 11:55

Får de som de vill så leder alltså dessa elbilar oss då in i ett totalt övervakningssämhälle. Visst vet Google med flera var vi kör, om vi har GPS påslagen. Visst kanske Volvo vet detsamma. Båda delarna är ganska elakt. Men nu tycker då forskarna att staten skall veta detta också, och skatta oss för var vi kör någonstans.
Steget därifrån är att de begränsar var vi får köra (kanske politikerna själva vill åka fort och fint på någon väg och då bara "omdirigerar" dessa elektriska självkörande missfoster så att de inte får köra där just då. Sedan begränsar de när vi får köra. Sedan begränsar de elektroniskt hur fort vi får köra och bilen går då helt omöjligtvis inte fortare än hastighetsbegränsningarna.

Sedan begränsar de vem som får köra: Bara de med politiskt korrekt tänkande får t ex köra ner till Skåne när det är ett mysigt myspys politiskt evenemang där. Det här är verkligen ingen rolig utveckling och ingen kan kalla sig en sann bilvän om han inte står emot den. Bilen har alltid stått för frihet. Detta är raka motsatsen till frihet

.

#5
2020-01-28 11:41

Ett mycket dåligt förslag! Vi som ogillar detta vansinne måste protestera nu! Använder inte sociala medier-förutom detta, är tacksam på tips hur och var man kan protestera.

#6
2020-01-28 12:18

Är mycket kritisk till övervakning dock så har majoriteten accepterat ständig övervakning genom mobiltelefonernas förträffliga platsdata. Staten får ju in stora intäkter genom dagens bränsleskatter och visst i framtiden kommer man få en liten del från elskatter. I och med att hela transportverkningsgraden ökar ett antal gånger med el, blir intäkten lägre. Staten behöver skatteintäkter och då hittar man på nya sätt att driva in den på. Fundamenta talar för forskarnas idé men det kommer inte räcka så politikerna komma att "hitte på" nya fyndiga skatter dessvärre.

#7
2020-01-28 12:55

GRP: Hur tänkte du där? Fossilbilisterna får ju betala mer så din kommentar blev lite skum? Utveckla?

#8
1
2020-01-28 12:55

Självklart måste pengarna in, det är då ett välfärdssamhälle kan upprätthållas. Att förutsättningarna för detta förändras över tid är inget konstigt.

#9
2020-01-28 12:57

I rättvisenamn kan man väl ändå inte mena att ALLA bilar ska betala km skatt? De bilar som fortfarande måste tankas med flytande, (tex bensin, diesel, etanol) eller gasformigt tex (bio och naturgas) bränsle borde INTE belastas med km skatt eftersom de beskattas redan i bränslet via pumpen.

#11
2020-01-28 13:29

Vad ska vi hitta på med alla pengar vi brukar skicka till Rosneft, Norge och Saudiarabien?

#14
2020-01-28 14:09

Administration av dessa skitskatter kostar mer än vad man får in...

#15
2020-01-28 14:14

Beloppet låter inte så hårresande med 5 kr extra per mil i stan, men när det väl är infört finns ju inget hinder att justera priset efter rådande dagordning.

#16
2020-01-28 15:08

Den långsamt kokta grodan!

#17
2020-01-28 16:30

Undrar om och i så fall hur denna skatt skall tas ut för fordon registrerade i utlandet?
Lär öppna upp för kreativa upplägg....

#18
2020-01-28 16:36

Många länder har ju redan krav på vägavgifter för utländska fordon (i Sverige för tunga fordon), så det kommer nog.

#19
2020-01-28 16:43

Alla vi som kör "fossilbilar" skall "straffas" ytterligare, 1e januari höjdes fordonsskatten kraftigt, och nu detta, nä nu får det vara nog.

#20
2020-01-28 17:22

Jajamensan den fria rörligheten måste beskattas mycket hårdare, det räcker inte med moms på bilen, tiotusentals kronor i bilskatt de första åren, runt 60% skatt på bränsle, rejäla trängselavgifter, så klart måste kilometerskatt införas "på prov" som det brukar heta.......nåja detta är skogstokigt vansinne och undrar vad det är för "forskare" som föreslår detta, tror de röstar på extrempartiet MP som vill stoppa allt.... men det är så klart bara deras åsikter som får höras i debatten i de stora tidningarna särskilt DN
Och så påstår trafikverket att att 80% av bilresorna i tätort är kortare än 3-4 km, men vilka är det? Jag känner ingen bilägare i Stockholmsområdet som inte måste köra 3-6 mil om dagen. Ja Stockholmsbilisterna har längre genomsnittliga körsträckor än de i glesbygd. Tal om att en femma milen är ju inget är att spotta vanligt folk i ansiktet

#24
2020-01-28 17:38

Vadå övervakning! Har det undgått någon att vi med expressfart är på väg mot det förarlösa-självkörande bilsamhället. Det kommer inte att fungera utan 100% extern kontroll-övervakning. Här talar man om ett införande i bästa fall om 10 år och jag
gissar att vi redan då får fortkörningsböter via ett mycket mer sofistikerat system jämfört med dagens kamerastolpar. Det kommer bli direkt tråkigt att köra bil i framtiden ;)

#26
2020-01-28 17:53

Ännu ett försök med kilometerskatt.
Det gick ju sådär lagom bra förra gången...Fusket var ju episkt!
Det enda som behövdes var en kompis med godkänd plomberingstång.
Villaolja och tång... det var mumma det...Då iaf.

#29
2020-01-28 18:25

"Exakt när kilometerskatten kan införas – om den införs – är inte heller klart, men enligt forskarna måste förberedelserna påbörjas direkt om systemet ska vara på plats före 2030."

Mycket väsen för ingenting här.

#30
2020-01-28 18:37

Blir dyrare per år även för oss som bor i mindre byar och har en bil med låg skatt idag. men detta går väl ut på att staten som vanligt vinner och får in mer pengar.

#31
2020-01-28 18:45

Kilometerskatt. Det kommer att myglas och manipuleras i oändlighet.

Jag är så gammal att jag har myglat med det gamla systemet på 70 talet.
Skattefritt med Gevalia lock och finn diesel och villaolja var det då och man åkte några år halvgratis med både peggan 404/504 och mercan.
Haha det var tider det.
Men det kommer att bli samma sak igen om den innförs.

#35
2020-01-28 21:03

Ser inget om att förslaget samtidigt skulle innebära en sänkt skatt med 4:- l på bensin och 2:- l på diesel och då ser ju kilometerskatten lite annorlunda ut än vad som framställs här. https://www.expressen.se/nyheter/klimat/bensinupproret-om-nya-skatten-dr...

#37
2020-01-29 10:21

Är inte ett dugg förvånad, i Sverige tror man att alla problem löses med höjd/ny skatt. Det borde finnas en slöseriombudsman som granskar hur skattebetalarnas pengarna spenderas istället.

Läste nyligen att man betalat 700000/månaden per konsult till ett brittiskt företag som hjälpte till med att planera flytten av nya Karolinska sjukhuset. Rörde sig om totalt 217 mkr mellan 2015-2017. Samt att 53 mkr som spenderats på bygget saknar fakturaunderlag. I Sverige. År 2020.

Korruption framför ögonen på alla utan att det får några konsekvenser. Förutom för vanligt folk då som, ja ni gissa rätt, får betala mer skatt.

#38
2020-01-28 21:50

Eftersom man signalerar skattelättnader på bränslet och landsvägar inte får någon avgift kanske det blir billigare för oss lantisar?

#39
2020-01-28 22:51

Kilometerskatter har man diskuterat och analyserat under en herrans massa år. Och som ide är de många gånger mer effektiva än att använda bränslet för att internalisera trafikens kostnader.

Fördelarna är:

1. Med kilometerskatter kan avgifterna differentierats med avsikt på framkomlighet, avgaskoncentrationer och variationer i vägslitage (den tunga trafiken får betala mer).

2. Med kilometerskatter kan bränsleskatterna plockas bort helt, och den överbeskattning som idag är en realitet ute på landsbygden kan elimineras. Omvänt kan den underbeskattning som kännetecknar högtrafiken i stora städer och den tunga trafiken justeras till den samhällsekonomiskt optimala nivån.

3. Med en bättre styrning får vi ett bättre och mer effektivt samt anpassat trafiksystem som i slutändan gör oss alla rikare istället för - som dagens situation - fattigare.

4. Med kilometerskatter kan nyinvesteringar i vägar och spårsystem lättare motiveras - d.v.s vi får en mer korrekt kalkyl.

Därför är jag för kilometerskatter. Det gör bilresorna både mer rättvisa som hela vårt trafiksystem bättre optimerat.

MVH AL

#40
2020-01-28 23:21

AL

Problemet är att man inte kommer eliminera någon skatt för att införa kilometerskatt. Det är vad jag tror.

#41
2020-01-29 09:51

AL; du skriver "Med kilometerskatter kan bränsleskatterna plockas bort helt". Känner du till något alls om svenskar och svensk politik? Det är mer troligt att helvetet fryser till is än att bränsleskatterna tas bort, tvärtom de kommer att höjas än mer oberoende av nya kilometerskatter. Den enkla anledningen till detta är att de röstberättigade vill ha det så. Dels för att man har köpt domedagsreligionen om vår snara undergång med hull och hår, samt att man litar på det som politiker och massmedia talar om är politiskt korrekt, samt att majoriteten av svenskar röstar som de alltid har gjort oberoende av vad som händer. De fåtal som tänker självständigt och vill diskutera på saklig grund hånas och stöts ut ur samhällsgemenskapen, ett öde värre än döden särskilt för politiker och journalister

#44
2020-01-29 11:54

Ffodil
Ja, hur skatteintäkterna används, fördelas och om det sker på effektivt sätt kan man diskutera. Men de stora skattehöjningar du pratar om undrar jag vad du menar? Totalt sett har ju skattetrycket minskat de senaste 30 åren. Jag känner inte igen mig i det och det finns inga siffror som styrker påståendet.

Vidare blir jag förvånad över användandet av begreppet globalist som något negativt. Har du själv funderat på motsatsen till globalism och vad det skulle innebära för Sverige och för dig?

#45
2020-01-29 12:24

Km-skatten kan införas först 2027 om regeringen tar beslut snarast. Det gör den förmodligen inte så vi får vänta till slutet av 20-talet innan km-skatten är på plats. På 10 år kan mycket hända när det gäller politik, bilar och drivmedel.

#46
2020-01-29 13:41

Ja, exempelvis kan avgasbils-försäljningen kollapsa totalt.

#47
2020-01-29 16:07

Redan nu pratar man om 400 000 till 500 000 nya arbetslösa i Europa till följd av elbilarna. Om tio år är det fyra till fem miljoner arbetslösa. Ni som febrilt önskar "avgasbilarnas" död, förstår inte vilka konsekvenser detta kommer att få. Om ni månar om era barns och barnbarns framtida välfärd, gör ni klokt i att tänka en till gång. Eller hur var det Greta sa: "How dare you"!

#48
2020-01-29 16:49

@intelligentes, hur får du ihop det undrar jag? Var oh hur blir alla dessa arbetslösa? Är det pga minskat servicebehov och reparationer? Bilar kommer ju att byggas, antagligen inte färre, helt säkert fler (tror jag). Låter mer som trolltrumma tycker jag, men kan du övertyga mig om dina siffror så: Varsågod.

#50
2020-01-29 17:55

#47: För våra "barns och barnbarns framtida välfärd" är det nog bäst att vi även återstartar tillverkningen av oljepannor, DDT, ånglok, eternitfasader och blyad bensin.

#51
2020-01-29 18:03

Axa, du skriver att "Vidare blir jag förvånad över användandet av begreppet globalist som något negativt. Har du själv funderat på motsatsen till globalism och vad det skulle innebära för Sverige och för dig?" För din upplysning betyder begreppet "globalist" här sannolikt att man vill att makten ska glida ur händerna på folket till förmån för de som äger de globalt verksamma företagen, samt EU och FN. Vilket i sin tur försvagar demokratin rejält och sänker låg-, och medelklassens levnadsstandard. Motsatsen är lagom mycket nationalism där landets befolkning behåller sitt självbestämmande och demokrati.

#52
2020-01-29 18:15

Kan man inte se det som finns mellan ånglok och dagens elbilar är man väldigt dålig upplyst.

#53
2020-01-29 23:19

Jag undrar om det är någon här i trådarna som läser ekonomilitteratur.

#55
2020-01-30 01:06

Svenne60
Nu refererade ffodil begreppet globalist till en politisk makt utanför(?) demokratin som sysslar med skattehöjningar.
För det första så vill jag fortfarande se en källa till att vi på något sätt fått ökat totalt skattetryck senaste 30 åren.
För det andra så undrar jag vilka som vill att makten ska glida ur händerna på folket? Du nämner globala företag men de är ju i sin natur vinstdrivande och vill ju naturligtvis ha så stor marknad som möjligt med potentiella konsumenter. Sverige kan ju naturligtvis och folkvalda har rätt att kraftigt begränsa globala företags verksamhet men det skulle väl snarast ses som extrem socialism och innebära politiskt självmord. EU försöker redan nu att begränsa globala företags inverkan med olika former av ingripanden som tex mot Facebook.
För det tredje så löser inte en stark nationalstat per definition eventuella demokratiska problem.

Den enda globala institution som du nämnde är FN. Det är ju väldigt långsökt att insinuera att FN skulle på något sätt vara demokratikritiskt eller vara emot självbestämmande.

Just nu är det nästintill global kris utifrån coronaviruset. Om det inte fanns en idé att globalt samarbeta och övervaka, tex genom WHO, för att hantera spridningen så skulle förmodligen problemen definitivt vara problematiska. Det är en av grunderna i idén om globalism, samarbete för att alla ska få bättre.

#56
2020-01-30 05:53

Apex. Nej jag förstår dina tankar. Privatbilismen har under de senaste 10-15 åren kommit att överbeskattas på rent normativa och fiskala grunder. Det är ju dock där kilometerskatterna kan hjälpa till.

Dock bygger det på att en del ideologiska ställningstaganden - främst i form av en orimligt hög prissättning av koldioxid (Sverige prissätter det högst i världen - långt över alla andra jämförbara länder) justeras ned till den nivå som är forskningsmässigt grundad. Alltså en nivå på c;a en tiondel av dagens pris på 1,14 kr/kg. Och det lär inteinträffa så längre fördelningen i riksdagen ser ut som den gör.

MVH AL

#57
2020-01-30 10:56

Axa, det finns röster som vill ge EU beskattningsrätt. Även FN vill ha en global koldioxidskatt. Inom EU talar man om ett "demokratiskt underskott" då vi får underordna lagar därifrån, även om en del är bra, som t.ex. gemensamma regler för olika produkter. Så att en biltillverkare inte ska behöva anpassa sina produkter för olika utsläppsregler för varje land mm. Fundera gärna över vad det är för mekanismer som gör att den arbetande befolkningen inte får del av den dramatiskt ökade produktiviteten sedan 70-talet, vinsterna därav tillfaller till stor del till den sista procenten eller rent av promillen av befolkningen, det ser ut så globalt. Det tror jag inte är hållbart, och detta är inte en vänster/ högerfråga

#58
2020-01-30 12:16

Svenne
Fast misstaget är att blanda ihop överstatlighet med globalism. EU är INTE globalt, men jag medger att det finns en viss överstatlighet genom institutionen.
Jag vet fortfarande inte på vilket sätt FN har makt att bestämma över Sverige eller någon annan stat. Inte ens barnrättskonventionen har införts i Sverige förrän nyligen, genom ett beslut av Sverige. Att FN har olika önskemål är inte detsamma som styrande makt.

När det gäller i vems fickor pengarna hamnar så har inte det med globalism att göra. Det har med kapitalism och neoliberalismen att göra. Däremot underlättar globala marknader att kapital koncentreras till några få.

Det ena ger det andra. När det gäller EU så finns det fördelar och det finns nackdelar. Att stå utanför skulle förmodligen slå ännu hårdare mot välfärden. Visst, eget självbestämmande men kanske mindre pengar i statskassan att bestämma över.

Storbritannien har ju prioriterat självbestämmande framför överstatlighet. Du kan väl avvakta några år och se hur mycket värt den prioriteringen var.

#59
2020-01-31 14:01

Den som kör mest, betalar mest! Rättvist!

#60
2020-02-05 12:18

S.k. forskare och andra världsfrånvända akademiker styr alldeles för mycket i samhället. Om vanliga jordnära människor med båda fötterna på jorden hade haft mera av direktmakt hade vi sluppit de värsta tokerierna och fått chansen till ett mycket enklare, problemfriare liv i.st.f. ett superkomplicerat samhälle med ständigt nya tokerier att anpassa sej till.

#61
2020-03-23 10:13

Hej, var menas med mindre stad?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.