Bild
Nästa artikel
Bästa elbilen för 150 000 – här får du mest för pengarna

Bästa elbilen för 150 000 – här får du mest för pengarna

Begbil

Det finns flera smarta elbilar att välja på för dig som vill kapa ägandekostnaderna och köra bil riktigt billigt. Men det finns också flera punkter att se upp med. Läs vår begagnatanalys för att undvika missarna.

Det dyker upp allt fler nya elbilar i bilhallarna och på vägarna – men många av dem är fortfarande betydligt dyrare att köpa än motsvarande bensinbil.

Även om elbilen kan bli billigare att äga på sista raden är det svettigt för många hushåll att köpa en ny bil för 400 000 kronor, men som tur är har utbudet av begagnade elbilar blivit betydligt större de senaste åren.

Det är framför allt fyra modeller från tre olika tillverkare som dominerar när vi tittar närmare på vilka elbilar som finns att välja på för under 150 000 kronor: Nissan Leaf, Renault Zoe samt Volkswagen e-Golf och e-Up. I den här artikeln fokuserar vi främst på Leaf men gör också en snabbanalys av de tre övriga modellerna.

BMW i3 är fortfarande lite för dyr för att platsa på listan och säljs i nuläget för omkring 190 000 kronor som begagnade.

Bästa elbilen för 150 000 – här får du mest för pengarna

Begagnad Nissan Leaf

När Nissan lanserade elbilen Leaf var det ett stort steg – Nissan var tidigt ute med elbilar liksom koncernsyskonet Renault med Zoe. Designen råder det delade meningar om men som elbil är Leaf inte helt dum, även om det finns saker att se upp med.

Till att börja med hade Nissan Leaf ett 24 kWh-batteri och en räckvidd på 15–17 mil, dock mindre i verkligheten. Batteriet är inte särskilt bra isolerat och det för med sig två nackdelar: batteriet kan inte snabbladdas upprepade gånger utan att bli för varmt och laddhastigheten stryps, och räckvidden blir betydligt kortare på vintern.

Men för dig som inte kör några längre sträckor utan exempelvis använder bilen som andrabil gör det inget, och för dig som inte åker på långresor i elbilen påverkar heller inte snabbladdningsproblemen i någon större utsträckning. Laddar du bilen hemma eller på jobbet kan du åka riktigt billigt i Leaf.

2015 kom ett större batteri på 30 kWh med längre räckvidd och det höjer förstås även priset på bilen. En fördel med Leaf är att batteriets status visas direkt i instrumentpanelen när bilen startas. 

Utrymmena är ganska bra för en bil i den här storleksklassen och räcker även för den lilla familjen. Men körställningen fram är dålig. Bilen är inte särskilt kul att köra med mjuk fjädring och vag styrning.

Nissan Leaf verkar hålla ihop bra enligt ägarna med få rapporterade fel. Det vanligaste felet är slitna bromsar och utslitna hjullager. Kolla att all elektronik fungerar som den ska.

Det finns en app för att kunna hålla koll på bilens laddnivå och klimatanläggning på distans, men den har fått enormt mycket kritik och tyvärr kan ägarna inte förlita sig på att den fungerar.

Kolla att du får med alla sladdar som hör till bilen. Att köpa till laddkablar i efterhand kan vara dyrt.

Läs också vårt begagnattest av Nissan Leaf här!

Bästa elbilen för 150 000 – här får du mest för pengarna

Begagnad Renault Zoe

När det gäller Nissans koncernsyskon Renault lanserades elbilen Zoe 2012. Den hade från början ett 22 kWh-batteri med ganska kort räckvidd men fick efter bara några år ett betydligt större 41 kWh-batteri som gör den fullt tillräcklig till vardags för en stor del av bilägarna.

Precis som med Nissan Leaf har Renault Zoe ingen vidare snabbladdning men den har istället ganska ”snabb långsamladdning” när den laddas hemma eller på jobbet.

Renault Zoe är en mindre bil än Leaf på gott och ont. Utrymmena är bra för storleksklassen. Inredningen är ganska plastig och kan upplevas billig. På motorväg är Zoe inte särskilt effektiv men i stadstrafik är den riktigt snål.

En viktig punkt att tänka på är att många Renault Zoe såldes med så kallad batterihyra, där ägaren leasade batterier separat för att sänka priset på bilen. Är du spekulant på Zoe i dag gäller det att kolla att batterierna ingår. Priset på bilen blir högre men du slipper månadskostnaden som kan bli ganska hög.

Bästa elbilen för 150 000 – här får du mest för pengarna

Begagnad Volkswagen e-Golf

Till skillnad från Leaf och Zoe valde Volkswagen att bygga en eldriven version av ”helt vanliga Golf”. Det är först nu, 2020, som det kommer en helt separat elbilsmodell i form av ID 3.

Volkswagen e-Golf ser lika diskret ut som en vanlig Golf bortsett från några mindre designdetaljer som skiljer ut elbilsversionen, och det verkar ägarna gilla. Utrymmena är bra och bilen är tyngre än en vanlig bensin-Golf vilket förstås är en nackdel men helt dumt är det inte för köregenskaperna: e-Golf går ”moget” och stabilt på vägen. Ljudnivån är låg och körningen blir förförande mjuk.

Räckvidden i verkligheten ligger på omkring 15 mil och precis som Leaf har e-Golf svårt att snabbladdas många gånger efter varandra, så det finns bättre långfärdsbilar. Men som stadsbil för ärenden eller jobbpendling är den utmärkt. Tänk dock på att även Volkswagen haft problem med sin app, som Nissan, så tyvärr kan ägarna inte alltid lita på att den fungerar.

Bästa elbilen för 150 000 – här får du mest för pengarna

Begagnad Volkswagen e-Up

Vid sidan av e-Golf har Volkswagen också sålt en eldriven version av lilla stadsbilen Up. Den har nyligen uppdaterats med större batteri men här tittar vi på första generationen med det mindre batteriet och en räckvidd på omkring 12–15 mil som bäst.

Up är en betydligt mindre bil än Golf men utrymmena är effektivt utnyttjade med tanke på hur liten karossen är. e-Up är kul och smidig att köra i stan men på motorväg drar förbrukningen snabbt iväg, vilket sänker räckvidden.

För att vara så liten känns e-Up inte så burkig och plastig som man skulle kunna tro. Ägandet blir billigt för den som inte kör några längre sträckor. Tänk på att en del e-Up-ägare haft problem med elektroniken så kolla att alla funktioner och finesser fungerar som de ska.

Det dyker upp allt fler nya elbilar i bilhallarna och på vägarna – men många av dem är fortfarande betydligt dyrare att köpa än motsvarande bensinbil.

Även om elbilen kan bli billigare att äga på sista raden är det svettigt för många hushåll att köpa en ny bil för 400 000 kronor, men som tur är har utbudet av begagnade elbilar blivit betydligt större de senaste åren.

Det är framför allt fyra modeller från tre olika tillverkare som dominerar när vi tittar närmare på vilka elbilar som finns att välja på för under 150 000 kronor: Nissan Leaf, Renault Zoe samt Volkswagen e-Golf och e-Up. I den här artikeln fokuserar vi främst p

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Köpa begagnad elbil – tänk på detta

• Utvecklingen när det gäller batterier och räckvidd har gått snabbt de senaste åren. Nya elbilar har betydligt längre räckvidd än begagnade. Men kör du inte mer än tio mil om dagen eller har möjlighet att ladda på jobbet räcker det utmärkt med en elbil med kortare räckvidd.

• När du laddar bilen hemma eller på jobbet gäller det att göra det på ett säkert sätt. Investera gärna i en laddbox som installeras av en behörig elektriker.

• Många är oroliga för att batteriet i en elbil ska vara helt slut efter bara några år. Det har inte visat sig stämma. Batterierna vårdas med både hårdvara och mjukvara på ett annorlunda och bättre sätt än i exempelvis mobiler och datorer för att de ska hålla längre. Men tyvärr finns inga smidiga sätt att mäta batterinivån på i de flesta elbilar. Bästa sättet är att ladda fullt och köra en bit på samma typ av väg som du brukar köra på och titta på räckviddssiffran i instrumentpanelen.

Kommentarer

#1
2020-04-20 09:05

Adaptiv farthållare är en mycket trevlig funktion som verkar vara standard på e-Golf.

#2
2020-08-12 10:22

Det här är rena stadsbilar, 15 mil är för kort för de som måste lämna stan, minst 25 krävs om man inte måste slänga bort tid på laddning.
Här ser man hur fort utvecklingen på batteribilar går, t.o.m. en typisk stadsbil som Honda-e har längre räckvidd.

#3
2020-08-12 10:53

Jag skulle vara väldigt försiktig om jag köpte en begagnad elbil. Man bör känna till vad som gäller för garantin på batteripacket. Hur många tusen mil det gäller för och för hur lång tid.

Man vill inte köpa en begagnad elbil där garantin på batteriet snart går ut och sen lägger batterierna av och man får betala kanske 100 000 kr för ett nytt pack.

OK, batterierna är säkert billigare i vissa av dessa bilar som har ett litet batteri, men kostar troligen en hel del pengar ändå.

#4
2020-08-12 16:46

Som vanligt när det gäller nyheter... låt andra leka rommen av sig och ta smällarna. Köp när produkten är mogen och priset halverat!

#5
2020-08-12 17:31

Nissan Leaf och koncern kollegan Renualt Zoe har luftkylda batterier. Och de batterierna tappar omkring 4,2 procent per år i effekt.

#6
2020-08-13 10:10

Och för den som tänker att eGolf vore ett bra köp skulle jag råda att lyssna på denne norrman med dålig engelska, ingen rolig resa och han kommer aldrig mer göra om det misstaget

https://www.youtube.com/watch?v=caWFtgNgylc

#7
2020-08-13 12:38

ska titta på elbilar om 10-15 år ifall marknaden har mognat

#8
2020-08-13 16:27

Carl Trefalt, Leafen har passiv luftkylning och får därmed problem vid upprepad snabbladdning och kanske påverkar det batteridegenereringen. MEN Zoe har aktiv luftkylning, precis som Hyundai Ioniq electric 28 kwh. Det betyder antagligen att Zoes batteri klarar sig fint vad gäller batteridegenerering!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.