Bild
Nästa artikel
Nissan Leaf och BMW i3 ligger båda ganska illa till i genomgången, men det är stora skillnader mellan olika årsmodeller.
Nissan Leaf och BMW i3 ligger båda ganska illa till i genomgången, men det är stora skillnader mellan olika årsmodeller.

Facit för 6 000 elbilar: Så bra håller batteriet

Nyheter

En ny genomgång visar att elbilarnas batterier håller bättre än många tror. Men det finns också stora skillnader mellan olika märken.

När det gäller elbilar är vissa bilköpare oroliga för att batterierna bara kommer hålla i några år – och att de därefter måste slängas på tippen och bytas ut till en extremt hög kostnad.

Det verkar dock inte riktigt stämma med verkligheten. Till att börja med har de flesta elbilstillverkare en batterigaranti som sträcker sig över åtta år och som oftast garanterar en viss kapacitet. Och en ny genomgång av totalt 6 300 elbilar visar dessutom att kapaciteten i många fall är riktigt hög även efter några år.

Den gamla myten om att elbilarnas batterier kommer tappa lika mycket kapacitet som ett gammalt laptopbatteri verkar alltså inte stämma. Elbilen har mer avancerad mjukvara för att minska risken för så kallad batteridegradering.

Ett verktyg från företaget Geotab samlar in data från 6 300 elbilar och kan på så sätt dra slutsatser om batterikapaciteten för totalt 21 bilmodeller. Genomgången visar att de allra flesta elbilsbatterier kommer leva längre än bilen. I snitt tappar elbilarna 2,3 procents kapacitet per år och för en bil med en räckvidd på 30 mil innebär det sju kilometer per år.

Du kan själv se batteridegraderingen över tid i verktyget – klicka här för att komma dit.

Mitsubishi Outlander PHEV har 87 procent kapacitet kvar efter ett år och åtta månader. Om räckvidden var fyra mil när bilen var ny är den alltså bara 3,5 mil efter knappt två års körning.
Mitsubishi Outlander PHEV har 87 procent kapacitet kvar efter ett år och åtta månader. Om räckvidden var fyra mil när bilen var ny är den alltså bara 3,5 mil efter knappt två års körning.

Det finns framför allt två bilmodeller som sticker ut negativt i granskningen, även om samtliga ändå håller sig över 75 procents kapacitet även efter många års körning. Det är tidiga årsmodeller av Nissan Leaf samt vissa årsmodeller av BMW i3 som borde hålla liv i batteriet på ett bättre sätt.

Om vi istället tittar på kapaciteten efter ett års körning ligger Tesla, Kia Soul och senare exemplar av Nissan Leaf i topp.

Så funkar batteridegradering

Alla batterier tappar kapacitet över tid på grund av en naturlig process som brukar kallas batteridegradering. Batterier börjar sitt liv med 100 procent så kallad "state of health", alltså ett mått på batteriets hälsa. Med tiden minskar den siffran något.

Faktorer som påverkar batteriets kapacitet är exempelvis ålder, höga och låga temperaturer, om batteriet körs med full laddnivå eller med mycket låg laddnivå och hur många laddcykler batteriet gått igenom.

Elbilsförare som vill maximera batteriets livslängd bör ställa in en gräns (antingen i bilen eller laddboxen) för att bara ladda batteriet till 80 procent om det inte behövs mer för exempelvis en långresa. Det kan också vara bra att undvika alltför många snabbladdningar och att köra batteriet i extremt kallt väder utan att förvärma batteriet.

Att skillnaderna är så stora mellan olika märken beror främst på två faktorer: vilken batterikemi tillverkaren valt och på vilket sätt rätt batteritemperatur upprätthålls. Elbilar med hög batterikapacitet är helt enkelt bättre på att hålla rätt temperatur i batteriet.


Taggar: Nyheter

När det gäller elbilar är vissa bilköpare oroliga för att batterierna bara kommer hålla i några år – och att de därefter måste slängas på tippen och bytas ut till en extremt hög kostnad.

Det verkar dock inte riktigt stämma med verkligheten. Till att börja med har de flesta elbilstillverkare en batterigaranti som sträcker sig över åtta år och som oftast garanterar en viss kapacitet. Och en ny genomgång av totalt 6 300 elbilar visar dessutom att kapaciteten i många fall är riktigt hög även efter några år.

Den gamla myten om att elbilarnas batterier kommer tappa lika mycket kapacitet som ett gammalt laptopbatteri verkar alltså

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-02-12 17:32

En till nackdel med elbilarna. Bilens batterier till att driva bilen, tappar effekt och blir gamla med åren. Och efter 6 år kan det bara vara kvar 80 procent kvar i batterierna!

#2
2020-08-04 09:33

Ser man till outlanderns kurva över 3 år skulle jag dra öronen åt mig och bli jäkligt skeptisk.

Hur blir det för ägare nummer 2 om 5-6år.
I värsta fall en törstig bensinbil.

#3
2020-08-04 17:08

Det är allvarligt att elbils batteriet tappar effekt. Och det finns inga långtidsstudier på 10 - 20 år. 80 procent effekt efter 6 år är mycket dåligt!

#4
2020-08-04 17:46

Kanske dålig jämförelse men min batteridrivna skaft Electrolux dammsugare där batteriet tog helt slut på 9 månader och när man kontaktar supporten så går inte ens batteriet att byta. Bara att kasta skräpet för 2000 kr.

#5
2020-08-04 18:11

Tesla förlorar 2,3 procent per år i batterikapacitet. och har alltså tappet 23 procent efter 10 år. Och 46 procent efter 20 år.

Nissan förlorar 4, 2 procent per år i batterikapacitet och har alltså tappat 42 procent efter 10 år. Och 84 procent efter 20 år.

Källa Geotab

#6
2020-08-05 11:08

Vad ska man göra med alla gamla elbilar efter 10 - 15 år när batterikapaciteten är för dålig men själva bilen bra, skrotning ligger närmast till !!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.