Bild
Nästa artikel
Mercedes ändrar sig – inga nya bränslecellsbilar på gång

Mercedes ändrar sig – inga nya bränslecellsbilar på gång

Nyheter

Vätgasbilen GLC F-Cell blir den sista från Mercedes. Nu skrotas satsningen för att fokusera på batterielbilar istället.

Precis som flera andra stora biltillverkare har Mercedes plöjt ned stora belopp i utvecklingen av vätgasbilar. Det senaste resultatet är en bränslecellsdriven version av suven Mercedes GLC som även ”extraknäckte” som laddhybrid.

Men nu ska Mercedesägaren Daimler lägga utvecklingen av vätgasdrivna personbilar på is, skriver Automotive News. Tekniken ska från och med nu bara användas i tunga fordon som lastbilar och bussar där Daimler nyligen ingått ett samarbete med lastbils-Volvo.

Måste spara pengar

Den tidigare Mercedeschefen Dieter Zetsche försvarade länge satsningen på vätgasbilar. Enligt honom skulle en stor biljätte som Mercedes inte rikta in sig på en enda biltyp för framtiden utan utveckla flera olika biltyper parallellt för att sedan låta bilköparna välja.

Det senaste året har dock varit extremt tufft för Mercedes ekonomiskt. Nuvarande Daimlerchefen Ola Källenius tvingas minska antalet anställda och lägga ned flera modeller, och nu står det alltså klart att även utvecklingen av nya vätgasbilar läggs ned.

Mercedes har tidigare även lagt ned satsningen på biogasbilar. Därmed är det fullt fokus på laddhybrider och helt eldrivna bilar framöver. Även Volvo Cars, Volkswagen flera andra biltillverkare har gjort klart att de inte utvecklar några vätgasbilar, men BMW, Hyundai och Toyota är några av de få märken som fortfarande har stora planer för bränslecellsbilarna.

Mercedes GLC F-Cell tankas med vätgas men har även ett batteri som kan laddas och driva bilen i några mil, som en laddhybrid. Modellen är dyr att tillverka och läggs nu ned.
Mercedes GLC F-Cell tankas med vätgas men har även ett batteri som kan laddas och driva bilen i några mil, som en laddhybrid. Modellen är dyr att tillverka och läggs nu ned.

Både för- och nackdelar

Vätgasdrivna bilar går snabbare att tanka än att ladda en elbil och de lyfts ofta fram som ett alternativ för bilägare som inte vill eller kan ladda sin bil. Ur avgasröret kommer bara vattenånga och dessutom förkortas inte räckvidden på vintern på samma sätt som i en batterielbil.

Men i takt med att batteritekniken utvecklas och blir bättre, samtidigt som laddhastigheterna blir högre, väljer nu fler biltillverkare att fokusera enbart på batterielbilar. Vätgasdrivna bilar är visserligen effektivare än vanliga bilar med förbränningsmotor men de kommer inte i närheten av batterielbilarnas effektivitet. Utöver det finns fortfarande alldeles för få vätgasmackar att tanka vid i Sverige.

När alla exemplar av Mercedes GLC F-Cell är färdigbyggda planerar inte Mercedes någon ersättare, men vad som händer senare återstår att se.

– Vi har alla möjligheter att återkomma till tekniken om det finns en marknad och en efterfrågan, säger Martin Daum, chef för Daimlers lastbilsdivision.

Taggar: Nyheter, Mercedes

Kommentarer

#1
saabnisse
2020-04-22 17:44

Inte så konstigt. Det minsta man kan begära när man väljer en bil är ju att den går att köra på ett existerande bränsle!
Vätgas är en utopi och kommer att förbli det under många, många år, det dröjer förmodligen minst ett par decennier innan infrastrukturen blir tillräckligt utbyggd.
Om den någonsin blir det!

#2
Grosser
2020-04-22 18:39

Tja, vätgas till personbilar förblir framtidens bränsle, även om 30 år.

#3
saabnisse
2020-04-22 19:04

Bränsleceller tror jag på, men vätgas tror jag inte på!

#4
Styggavargen
2020-04-22 21:54

Bränslecell = vätgas... om du inte visste det, bränslecellen är energiomvandlaren om gör el av vätgasen.

#5
Axa
2020-04-22 22:05

Jag har väldigt svårt att tro att bränslecellsbilar kommer göra ett genombrott i en nära framtid. Då tror jag nästa generation batterier kommer före.

#6
Guran
2020-04-22 22:29

Som den tekniska utvecklingen är nu så lär nya batterier vara närmast förestående. Men Corona lär ge en kanske kortsiktig men troligen stor påverkan. Så frågan är om inte förbränningsmotorn lär leva vidare än ett antal år då många bilfabrikanter lär se kraftigt minskat överskott som kan satsas på ny teknik. Så jag tror faktiskt att det blir en stor inbromsning då kapital kommer saknas och beprövad teknik lär vara överlevnaden för många fabrikanter. Speciellt med det stora överskott på olja som det är i dag och politiker som helt flyttar fokus.
Men jag kan ha fel och allt går tillbaka till det som var tidigare. Men Covid19 är onekligen världsomspännande och lär sätta allt vi tidigare tagit för givet på sin spets.

#7
junkers
2020-04-22 23:22

Ohh så fel Stygga Vargen har, Googla lite...

#8
Intelligentes
2020-04-23 00:42

Kris i världsekonomin, halverad aktiekurs, en tafatt svensk som vd … Självklart att detta blir följden. Dieter Zetsche, kom tillbaka!

#9
John2008
2020-04-23 02:37

Vet att jag redan i slutet av 80-talet läste om att Mercedes jobbade på en vätgasdriven personbil och fick uppfattningen att man redan då var långt framme. 30 år senare med facit i hand, verkar dock inte så mycket hänt. Och nu läggs som sagt satsningen ned. Tragiskt slut, precis som med fordonsgasbilarna.

#10
StefL
2020-04-23 08:44

Junker, man behöver inte spela viktig och klappa folk på huvudet utan kan vänligt lägga till information också.
Styggavargen - det är korrekt att bränslecellen genererar el med hjälp av vätgas och luftens syre, men det går även att använda andra energibärare som t.ex. metanol och det var rimligen det saabnisse syftade på.

#11
saabnisse
2020-04-23 09:14

StefL, alldeles riktigt, jag ber om ursäkt, jag trodde det var mer känt.
Det finns sedan länge bränsleceller för marint bruk på marknaden som använder metanol som energibärare.
Metanol är ett utmärkt bränsle, de flesta är vana vid att tanka sina fordon med flytande bränsle och infrastrukturen är redan utbyggd.

#12
Styggavargen
2020-04-23 18:14

OK, ber om ursäkt för missförståndet.

#13
Carl Trefalt
2020-04-25 22:14

Det var förfärligt gjort av Mercedes!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.