Bild
Nästa artikel
BMW avslöjar fler detaljer om X5 med vätgasdrift

BMW avslöjar fler detaljer om X5 med vätgasdrift

Nyheter

Trots satsningen på batterielbilar och laddhybrider har BMW inte gett upp satsningen på bränslecellsbilar.

Batteridrivna elbilar har fått betydligt mer uppmärksamhet än vätgasbilar som drivs med en bränslecell. Bland annat har Volkswagen gjort klart att det inte blir några vätgasbilar framöver – de riskerar att ta fokus från omställningen till batterielbilar, har Volkswagens koncernchef sagt.

Även Volvo och Tesla har gjort klart att det är batteridrift som gäller framöver.

Men alla är inte beredda att lägga ned satsningarna på vätgasbilar som pågår på utvecklingsavdelningarna. Toyota och Hyundai har båda börjat sälja bränslecellsbilar och under de kommande åren ska bland andra Mercedes och BMW följa efter.

Förra året visade BMW upp en konceptversion av suven X5 med bränslecellsdrift och nu släpps fler tekniska detaljer om hur drivlinan ska fungera. Den utvecklas i ett samarbete med Toyota.

Kan dröja till 2025

BMW i Hydrogen Next, som den kommande vätgasbilen heter, får samma så kallade eDrive-enhet som i kommande elbilen BMW iX3, men här drivs den alltså av en bränslecell. Systemeffekten ligger på 374 hästkrafter. Tekniken ska börja byggas i liten skala 2022 men det kan dröja till 2025 innan modellen går att köpa, varnar BMW.

Till skillnad från batterielbilar har vätgasbilar ett slags avgasrör men det släpper bara ut vattenånga. De båda vätgastankarna på 700 bar har en kapacitet på sex kilo vätgas. Räckvidden vill BMW däremot inte avslöja.

En intressant detalj är att även vätgasbilar har ett batteri för att lagra en viss mängd energi, men det är betydligt mindre än i en batterielbil.

BMW avslöjar fler detaljer om X5 med vätgasdrift

Frågetecken kring effektiviteten

Mercedes och BMW hör alltså till biltillverkarna som fortfarande utvecklar vätgasbilar som ett komplement till batterielbilar, och som en lösning för bilägare som inte vill eller har möjlighet att ladda sin elbil.

– Vi är övertygade att olika alternativa drivlinesystem kommer existera vid sidan av varandra i framtiden. Det finns inte någon enskild lösning som möter alla kunders krav över hela världen, säger BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich som tycker suv-modellerna i X-serien är utmärkta kandidater att först ställas om till vätgasdrift.

Att tanka vätgas går snabbare än att ladda en batterielbil och räckvidden kan bli längre, men å andra sidan finns än så länge försvinnande få vätgasmackar att tanka vid.

Det finns även frågetecken kring effektiviteten: en batterielbil är betydligt effektivare än en vätgasbil när det gäller att omvandla bränsle till rörelseenergi, men en vätgasbil är trots det effektivare än en bil med förbränningsmotor som tankas med bensin eller diesel, och energin som används för att framställa vätgas är nästan alltid förnybar.

Taggar: Nyheter, BMW X5

Kommentarer

#1
2020-03-30 17:25

"Energin som används för att framställa vätgas är nästan alltid förnybar." Den meningen brukar komma med när det skrivs om vätgas i personbilar. Men inget om hur mycket vätgas som i själva verket är framställd genom ångreformering ur fossilgas. Sen kan man ju undra varför energin till vätgas inte är 100% kolkraft de nästa hundra åren. Så brukar det ju låta i kommentarsfälten när det gäller elbilar.

#3
2020-03-30 17:57

Mikasand: Du skriver att med elpris på 7-9 kr/kWh blir det 40 kronor milen, vad för elbil kör du som är så energiineffektiv?!
Sen stämmer det inte att deras elpris är så högt, ja, Ionity tar de pengarna om du inte har abonnemang hos dem. Men bara för det är det ingen fakta att det är kosten för alla som kör elbil! Så surt med alla mytspridare här, Tesla kan du t.ex. snabbladda för från 0,23 Euro/kWh i Tyskland.
Vätgas kommer säkert finnas en marknad för, men jag personligen tror inte det är för personbilsmarknaden utan andra transportslag.

#5
2020-03-30 18:17

POWERCELL ( PCELL,GBG) har sedan ett halvår avtal med Bosch om att Bosch får producera för bilindustrin = BMW, en version av PCELL:s bränslecell, som PCELL och Bosch just nu vidareutvecklar. BMW hade aldrig köpt direkt av PCELL, men gärna av Bosch.
Vätgas kommer att, i framtiden, tillverkas mha el från vindkraftverk, och solcellsparker.
Kina har slutat ge subventioner till elbilar - utan nu till bränslecellsbilar.
Bränslecellen tar någon minut att börja generera el - måste kompletteras med batteri - också för accelerationer, men mycket mindre än batteri elbil.

#6
2020-03-30 22:32

Har hört att en del tror på tomten också...:)

#7
2020-03-30 23:22

Mikasand: Ja, skulle jag ligga på i 160-200 på Autobahn med min Tesla skulle den nog snitta runt 300 Wh/km, med andra ord skulle det kosta mig runt 7,50-9 kr milen på Teslas Supercharger, vad drar en likvärdigt motoriserad fossilbil i den farten? Tror inte du åker för en lägre milpeng.....
Men du skrev att det kostar bortåt 40 kronor milen på Autobahn med elbil......och det vet jag inte vilken elbil och vilket laddnätverk du får ihop de siffrorna på......tror mer du pratar bullshit och är ett av trollen i mängden som bara vill sprida myt och negativitet mot nåt de inte riktigt känner till......

#8
2020-03-31 00:44

Vilka vill sprida negativitet om vätgas och bränsleceller då........vilka är det? Elon Musk förstås, men det finns fler.....

Bra med flera tekniker som kompletterar varandra, bra för oss konsumenter så får vi välja. Nu väntar vi bara på en utbyggnad av infrastruktur av vätgas eller annat för att driva bränslecellen.

#9
2020-03-31 07:31

Hörde / såg detta om vätgas / bränsleceller:

https://www.youtube.com/watch?v=eqwemyaYA6I

#10
2020-03-31 07:36

Somliga tycker att allt som Toyota gör är bäst. Skulle de satsat på E85 skulle de oxå tycka att det bränslet vore toppen. När jag såg inslaget förstår även den mest ”korkade” personen att rena elbilar är mycket bättre än bränsleceller / vätgas och betydligt bättre än missfoster av hybridtyp.

#12
2020-03-31 08:33

Men husk lige det er sammen med Toyota og under deres vinger. Toyota Mirai. Mirai betyder fremtid

#14
2020-03-31 09:32

Mikasand: Nu var det du själv som nämnde Tesla i ditt förra inlägg, så då svarade jag därefter. Men visst, Tesla är bäst även där, men du tar det värsta tänkbara scenariot och målar ut hur det är. Det finns en bredd där mellan med, eller hur? Det finns såklart fler än Tesla och Ionity att ladda hos, du har elbilar som drar olika mycket energi, du har olika typer av laddabonemang m.m., eller hur? Skulle gissa på att de flesta skaffar elbil efter sitt behov, och rör man sig mycket på Autobahn så köper man såklart inte en I-Pace och åker runt utan abonnemang, eller hur? Varför spela dummare än du är? Som jag visade i mitt exempel är det inga som helst problem att åka även på Autobahn med en betydligt lägre energikost än fossilare. Rätt bil efter behov, inte ett dugg svårare än så. Och för det stora flertalet som laddar hemma i normalfall till otroligt låg kost, de kan kanske även ta en högre milkost de få gånger de behöver ladda utmed vägen, det är ju totalen av alla mil som är intressant, inte just den där enstaka laddningen. Själv laddar jag ungefär 90-95% av milen hemma, och 5-10% på Supercharger, och lite gratis såklart med här och där. Skulle jag bränna till Italien i sommar och få betala ditt skräckexempel så skulle jag ju ändå ha en driftkost av bilen på under 4 kr milen totalt. Så sluta trolla och sprid på negativiteten av det du inte förstår dig på hur det fungerar i verkligheten.

#15
2020-03-31 09:57

Tesla 3 long range drar bara 20 kW vid 120 kmh och 34 kW vid 150 kmh. ha så många hk för en relativt hög hastighet.

#16
2020-03-31 10:01

Previa: Källan till det? Du får kämpa nåt otroligt för att få en Model 3 att dra 340 Wh/km i 150 km/h över en sträcka......Ligger jag och marchar motorväg i 150 km/h med min Model S som är betydligt större och har mindre effektiv frontmotor än 3:an så förbrukar min runt 240-250 skulle jag säga. Skulle gissa att en Model 3 ligger på runt 220-230 om du sätter farthållaren på 150 över några mil.

#17
2020-03-31 10:55

Låg/Stoor.

Toyota satsar redan på E85 och har motorer för det i tex Brasilien sedan många många år, vad sa du nu då.......? Visst tillhör Toyota de bättre då de är med på alla områden vad gäller teknik. Man hjälper ju BMW bla. Ser framemot både BEV och FCV samt HEV i olika utföranden framöver.

#18
2020-03-31 11:04

I Brasilien har alla bilmärken E85 motorer men varför satsar inte Toyota här? BMW säljer / utvecklar världens absolut bästa dieselmotorer även om Toyota tillverkar flest dieslar i världen. Vill du ha källa på det? Använd Google!

#19
2020-03-31 12:57

Låg/Stoor.

För att E85 är dödfött här, det borde de flesta veta vid detta laget. Står det på google att BMW utvecklar världen absolut bästa dieselmotorer, källa på det? BMW själva? Men det är möjligt, det var väl därför Toyota använde sig av BMW dieselar på Europamarknaden för att slippa utveckla egna under en period då man har teknikutbyte. Kort sagt man sparade pengar. Samt att diesel var en återvändsgränd på marknaden= man slapp utveckla egna motorer och kunde lägga resurser på annat viktigare. Hybrider betydligt bättre, därför fasas dieseln ut succesivt och ersätts med hybrider. Pga det har man de lägsta utsläppen av alla tillverkare i Europa när man har hybrider i mängd i modellprogrammet.

#20
2020-03-31 13:39

Vätgasbilar skulle fungera bättre än vanliga elbilar.

#22
2020-03-31 15:40

Previa: Du är ju fantastiskt rolig du, du kastar länkar för att motbevisa det jag skrev, men den andra länken sa mer eller mindre exakt det jag skrev, att Model 3 i 150 km/h ligger på 220-230 i energiförbrukning. Din länk sa 229......
Så vart ville du komma?
Och din första länk stämmer inte alls, och ja, jag har erfarenheten av att säga så....har du? Enligt den skulle en Model S dra nästan 400 i 150 km/h, och nej, absolut inte ens i minusgrader.
Får jag fråga vad du får ut av att sprida lögner, myter och rena felaktigheter i dina inlägg? Vore väldigt intressant få ett svar på det. Fattar inte varför en del ska trolla runt på det jävla sättet. Om du är osäker på hur det fungerar, varför inte nyfiket fråga oss som har erfarenhet istället från svenska vardagsförhållanden.

#23
2020-03-31 16:31

Mikasand: Om elpriset är högt så innebär det ju att vätgasen får det ännu svårare. Att tillverka vätgas är ju väldigt energikrävande så vätgasen kommer ju ha mångdubbelt högre milkostnad än vad direkt-elen har.

#24
2020-03-31 18:08

Infrastruktur för vätgas finns inte på agendan och kommer förmodligen aldrig att göra det.
Så varför skulle någon intressera sig för en vatgasdriven bränslecellbil?

#25
2020-04-01 11:30

#22
Det stämmer som du skriver om energiförbrukningen med din modell S ser jag nu och att den första länken från företaget rute planer verkar vara alldeles för höga.
Jag är även positiv till elbilar, se bara på hur luftkvaliteten ökat nu när färre fossilbilar rullar på vägarna. Vi som bor nära en motorväg blir speciellt glada med bilar utan lokala utsläpp.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.