Bild
Nästa artikel
BMW: Vätgasbilar lika billiga som bensinbilar om fem år

BMW: Vätgasbilar lika billiga som bensinbilar om fem år

Nyheter

Bränslecellsversion av X5 på gång – men den ska inte konkurrera med batterielbilarna.

Än så länge har bränslecellsbilar som drivs med vätgas inte blivit någon försäljningssuccé, åtminstone inte i Sverige. Litet modellutbud, höga priser och få tankställen får bilköparna att välja andra alternativ.

Men flera stora biltillverkare tror ändå vätgasbilarna har en ljus framtid. Toyota har precis visat upp andra generationen av vätgasbilen Mirai och både Audi, BMW och Mercedes lägger en hel del resurser på att experimentera med vätgasteknik.

BMW:s plan är att lansera en vätgasdriven X5 mot slutet av 2022, och BMW:s chef för vätgassatsningen, Jürgen Guldner, ser vätgastekniken som en viktig del i att sänka utsläppen som komplement till batterielbilar.

– Vi ser dem inte som konkurrenter till batterielbilar, utan som ytterligare ett erbjudande till våra kunder, säger han i en intervju med The Telegraph.

Tidigast om fem år tror han vätgasbilar blir lika billiga (eller dyra?) att köpa som bensindrivna bilar. En anledning är att biltillverkarna nu försöker minska innehållet av dyr platina i vätgasdrivna bilar.

Vätgasbilar har fått hård kritik för att de inte är lika effektiva med energin som batterielbilar och att framställningen av vätgas är energikrävande. Men att tanka en vätgasbil går snabbare än att ladda en elbil och räckvidden i exempelvis nya Toyota Mirai blir 65 mil.

– Kunderna kommer bestämma vad de vill ha. Efterfrågan är inte där ännu men den utvecklas långsamt så vi vill vara förberedda och sänka kostnaden för att bygga en överkomlig produkt, säger Jürgen Guldner till The Telegraph.

Taggar: Nyheter, BMW

Kommentarer

#1
Intelligentes
2020-01-29 14:06

Jodå, vätgasen kommer att dominera om 30 år.

#2
pinjong
2020-01-29 14:25

Om man vill producera vätgas hemma - vad kostar en offgrid vätgasstation?

#3
Panopticon
2020-01-29 15:09

Om 30 år kommer väl batterierna ha blivit så bra att räckvidden inte är några problem längre.
Tycker det är konstigt att folk tror att batterierna inte kommer vara framtiden. Dom fungerar hjälpligt som det är nu men dom blir bättre och bättre hela tiden. Och det går rätt snabbt dessutom. Inom en inte ogreppbar framtid så kommer dom vara "tillräckligt" bra, efter det så får konkurrerande tekniker det väldigt svårt.

#4
Intelligentes
2020-01-29 15:59

Nej, Panopticon, batterierna blir möjligen "bättre och bättre", men det går mycket långsamt. Smutsig tillverkning inte att förglömma. Ej heller att det saknas teknik för återvinning (även om det finns de som pratar om att det "snart kan bli möjligt" i viss utsträckning). Ta del av vad 2019 års Nobelpristagare i kemi hade säga om batterierna och dess utveckling!
Och om 30 år har även vätgasen gjort många och stora genombrott. Vi är några i trådarna som alltid får höra att "vi är emot ny teknik som batteribilar", men varför är det så många som inte vill höra talas om vätgasbilar? Snacka om att prata mot sig själv.

#5
Shogun
2020-01-29 15:59

Ser framemot vätgas eller annat som driver bränsleceller, bra med olika tekniker som konkurrerar med varandra eller kompletterar varandra, bra va?!

#6
Lasse L-on
2020-01-29 16:19

"pinjong" Det går men blir dyrt med köpt elkraft att producera sin egen vätgas.
Jag har inte aktuella siffror på omvandlingsfaktorn, du kan få runt 50% verkningsgrad från el till vätgas. Sedan ska vätgasen komprimeras och lagras, det blir dyrt och inget för medelsvensson just nu.
Det jag tycker är viktigt för batteribilar är att få ner vikten, om de flesta kör runt med 2-2,5 tons bilar är oklokt.
Kanske en kombination av batteri och vätgas kan vara ett alternativ på sikt beroende på utveckling och kostnadsbild.

#7
PREVIA
2020-01-29 16:33

Man behöver inte köpa elen till vätgasproduktionen om man har solceller på taken i sitt självförsörjande hus utan anslutning till nätet.
https://www.nyteknik.se/energi/norrlandska-huset-drivs-av-solenergi-6877836
Lastbilar med batteri och bränslecell provas redan och i Sydamerika sälj Nissanbilar som tankas med etanol som produserar vätgas tillsammans med en mellanlagring i ett batteri.

#8
Oscar G
2020-01-29 17:08

Man ska aldrig säga "vad var det jag sade", men jag kan ju poängtera att just detta var vad jag syftade på för någon vecka sedan. Då gällde diskussionen BMW:s uttalande om bensinmotorns framtid kontra övriga tekniker.
Jag är ingen BMW-fantast annars, men tycker det är glädjande om en så teknik- och prestigeladdad tillverkare som BMW tar täten i utvecklingen av vätgasdriften!

#10
Pi
2020-01-29 17:43

Previa - jo, om man undviker att köra under den mörka delen av året så kanske man kan framställa vätgas via solceller lokalt. Talar vi om att man skall kunna göra det hemmavid så är man ju ännu längre ifrån den möjligheten än att alla skall kunna ladda elbilen hemmavid. F ö är det nog effektivare att använda solelen till uppvärmning av huset och laddning av sin batteri-bil. Därmed inte sagt att det inte kommer att finnas vätgasbilar för som många redan konstaterat - det kommer att finnas plats för många olika bränslen.
Bränsleceller som har annat bränsle kan dock bli intressant - t ex sprit i nån form. Betydligt enklare att hantera än vätgas.

#11
PREVIA
2020-01-29 18:06

Men vätgaslagrande huset finns redan vilket inte huset där man lagrar hela vinterns elbehov i batterier gör.
https://www.zerosun.se/

#12
saabnisse
2020-01-29 18:07

Bränlecellutrustade bilar kommer säkert att bli vanligare, men de blir inte praktiska förrän de kan tankas med flytande bränsle och där finns infrastrukturen redan utbyggd.

#13
Klarsynt
2020-01-29 18:44

Ja, det är tragiskt med alla skattepengar som plöjs ner i fel teknik. Vad skall vi med alla laddplatser till ute i villaområden med mera (finansierade med dina och mina pengar), när vätgasen slår igenom? Och alla dessa enorma batterier som kommer stå att läcka på våra soptippar, utan att någon tar hand om dem. Om nu staten skall satsa våra surt förvärvade slantar på något så vore det fler tankställen för vätgas. Personligen tycker jag inte att staten skall subventionera något alls, dock.

.

.

#14
Pi
2020-01-29 19:17

Var hittar du "alla laddplatser" ute i villaområdena ? Annat än några få privata laddplatser. Och vem tror du skulle finansiera utbyggnaden av vätgas-mackar om inte staten för de privata aktörerna är uppenbarligen inte ett dugg intresserade av att ta den kostnaden. Däremot mycket intresserade av att ta intäkterna som kan komma så småningom.

#15
Shogun
2020-01-29 19:41

Hur kan folk vara så korkade och enformiga att bara en teknik ska gälla. De kompletterar varandra, hur svårt kan det vara.

Samma skedde när hybriderna från Toyota kom, då kraxades det på liknande sätt här och på andra ställen. Och att diesel var framtiden, hur det gick vet vi nu. Det ena behöver inte utesluta det andra som sagt var. Kul att se att vissa skribenter har en egen R & D avdelning i garaget som vet mer än de större biltillverkarna, samma skriverier finns på forumet. Korkat!

#16
Klarsynt
2020-01-29 20:02

@Pi   
"Häromdagen skrev Svenska Dagbladet om att endast 60 av de över 2300 laddstationer för hemmaladdning som skattebetalarna hittills subventionerat till bostadsrättsföreningar och samfälligheter faktiskt används."

https://www.nyteknik.se/opinion/sloseri-att-subventionera-boratternas-laddstolpar-6985007 

Det pågår ett enormt slöseri med våra pengar. Svårare än så är det inte. 

.

#17
Apex
2020-01-29 20:08

Shogun

Ja vi vet hur det gick för hybriderna. Sedan Toyotas första hybrid så har det sålts miljontals fler dieselbilar och det säljs än idag fler dieseldrivna bilar än hybrider.

#18
Shogun
2020-01-29 20:31

Apex.

Ja, pga korkade tyska tillverkare som satsade fel och nu har kniven på strupen pga för höga utsläpp och dryga böter väntar. Du får nog läsa på lite vad det verkar. Medans Toyota kan ta det lungt i jämförelse när man har sina hybrider och planerar nästa schackdrag och utvecklar flera olika tekniker som ev kompletterar varandra. Bmw ska nog vara lyckliga som har sitt tekniksamarbete med Toyota vad gäller hybrid och bränsleceller.

#19
Apex
2020-01-29 20:40

Shogun

En biltillverkare vill i grund och botten göra en enda sak: tjäna pengar. Hur kan det då vara ett misslyckande om ett företag(i detta fallet de flesta i branschen) de senaste 2-30 åren har tjänat enorma pengar på en teknik? Är det för att de får betala lite böter i något år?

#20
Kanske
2020-01-29 20:49

Okay, det finns en del som gått på myten att det är dyrt och energislösande att framställa vätgas. Det är i stort sett riktigt om man bara håller sig inom Sveriges gränser och tror att vätgasen skall produceras lokalt, ser man lite globalt blir situationen annorlunda.

Just nu byggs det stora solcellsanläggningar i Marocko. Dessa kommer med hjälp av el från solcellerna med elektrolys framställa vätgas av havsvatten. Denna vätgas transporteras sedan till marknaden av redan befintliga gastankers. Dessa gastankers drivs av avkoket från vätgasen. I stort sett ingen del av vätgasproduktionen påverkar klimatet, efter att anläggningen är uppförd.

Solen finns som bekant i stort sett varje dag i Sahara. Marocko ligger delvis i Sahara. Kungen i Marocko har bestämt sig för att Marocko skall bli en stor producent av vätgas eftersom han tror att vätgasen kommer ersätta oljan. Olja har Marocko inte så mycket av så min gissning är att kungen av Marocko har tagit ett mycket smart strategiskt beslut.

Att bränslecellsbilar väger mindre än batteribilar är nog uppenbart för de flesta. Därmed förbrukar de mindre energi per körd kilometer.
Bränslecellsbilar och framförallt bränslecellsdrivna tunga fordon är framtiden. Det kommer återigen visa sig att batteridrivna bilar är ett stickspår på samma sätt som de redan var för drygt hundra år sedan när man provade förra gången.

Jag tror att Toyota och BMW har tänkt igenom detta lite. De inser att batteribilar kan vara en övergångslösning, men att vätgas är det mest rimliga för fordon, uppvärmning av bostäder, framställning av elektricitet i solfattiga delar av världen.
Det är t.o.m så att Toytota släppt sina bränslecellspatent fria. Just för att påskynda denna omställning.

#21
Raphael
2020-01-29 20:51

Hybridtekniken är vid vägs ände. Inom en nära framtid så vill ingen ha dem längre, särskilt inte hybrid SUVar som har gjort bort sig i ViB och Teknikens Världs körprov.

#22
Shogun
2020-01-29 20:52

Apex.

Ska man skratta eller gråta....då är det väl bara att fortsätta att sälja dieselmotorer om det är som du säger. Det måste väl vara ett misslyckande om man inte klarar utsläppskraven och får böter, då har man satsat på fel teknik, kort och gott. I min värld....

Så dieselgate med VW var en smart satsning? Och dieselbilsförsäljningen rasar, har man då satsat rätt? Nej, du!

#23
Shogun
2020-01-29 21:01

Raphael.

Det är franska bilar som gör bort sig i varenda konsumentundersökning vad gäller kvalitet, driftsäkerhet/pålitlighet år efter år. En fransk hybrid vill jag inte ta i med tång, vad händer efter 15000mil och framåt......

Tv tar nog inte så många på allvar runt om i världen. Det blev nog inte riktigt som Tv tänkt sig med älgtestet. Finns andra tidningar med älgtest med en mer nykter summering av testet. Om Peugeot hade en bil som Rav4 hybrid kunde jag ju köpa en, men tyvärr så ligger de i en lägre nivå. På viktiga stora marknader går de ju inte ens att sälja pga bristande kvalitet jämfört med asiatiska bilar.

#24
Apex
2020-01-29 21:04

Shogun

Innan försäljningen började gå ner och innan någon har fått några böter så har det sålts miljontals dieselbilar. Så nej, det har inte varit ett misslyckande.

#25
Shogun
2020-01-29 21:04

Kanske.

Helt korrekt, kul med någon med lite insikt.

#26
Peter E
2020-01-29 21:06

Shogun, nu kan du sova lugnt. Toyota har en uppgradering till din RAV-4
Ser lite väl hemmasnickrad ut men Toyota gör ju aldrig nåt dåligt så....
https://teknikensvarld.se/toyota-atgardar-rav4-efter-algtestet/

#27
Shogun
2020-01-29 21:14

Apex.

Så länge du inte klarar utsläppskraven och du får böter så satsade man fel, det är så enkelt. Medans de som satsade rätt kan ta det lungnare och slippa böter och ha bland den högsta lönsamheten i världen av alla tillverkare.

#28
Shogun
2020-01-29 21:11

Peter E.

Jag har varit lugn hela tiden. Detta beskrev jag här långt innan detta kom ut i dagarna. Det gäller att vara påläst och få rätt info.

#29
A.L
2020-01-29 21:11

Apex. Javisst vill bilproducenter tjäna pengar. Det gäller särskilt Toyota som också är en gigantisk producent av dieselmotorer - faktiskt världens största till och med;-)

Det har man dock inte förstått i de innersta skogarna i Värmland. Där sitter man istället fast i sin hybrid med undermålig fyrhjulsdrift (som fastnar i minsta lilla snöiga backe) och livsfarliga vägegenskaper. Ja aldrig förr har väl termen insnöad varit mer passande?

MVH AL

#30
Kanske
2020-01-29 21:48

@Shogun. Två gånger var jag i Marocko förra året...

Kunde önska att våra förtroendevalda kunde sluta peta sig i naveln och se vad som faktiskt händer i världen. Skatt på plastpåsar ter sig ganska patetiskt i det stora hela.

#31
Raywave
2020-01-29 22:08

Så mycket BS i denna tråd...

Återvinning av litiumbatterier från elbilar finns redan i industriell skala, Fortum i Finland har en anläggning, lätt att googla fram. Tekniskt är det varken svårt eller energikrävande.

Bränslecellsbilar är inte lättare än batterielbilar, Toyota Mirai väger ungefär lika med Tesla Model 3. Skillnaden är att Model 3 förbrukar oerhört mycket mindre energi än Mirai för varje meter den rullar. Sett ur alla tänkbara perspektiv är Model 3 smartare, miljövänligare, energisnålare, BILLIGARE, roligare, mer hållbar med minst 5-dubbel livslängd på drivlinan...

De enda som tjänar på bränslecellsbilar är tillverkarna som ser framför sig en gyllene affärsmöjlighet med bilar som kräver 4-5 dubbelt så dyrbar service som dagens bensin- och dieselbilar. Detta mot batterielbilar som är i princip helt underhållsfria och riskerar därmed urholka biltillverkarnas affärsmodell.

Ingen vid sina sinnens fulla bruk kan på allvar frivilligt välja en bränslcellsbil framför en batterielbil.

#32
Raywave
2020-01-29 22:18

Anledningen till varför japanerna vurmar för vätgas är att Japan har svårt att själva producera el i tillräcklig omfattning nu när landets kärnkraft är i avveckling. Man har inte heller el för att producera vätgas miljövänligt. Men det skiter man i och importerar gärna refomerad vätgas (t ex från Australien) trots att detta ger större utsläpp än om man istället utnyttjat råvarorna i förbränningsmotorer direkt... Det enda man bryr sig om är att man slipper utsläppen i sitt eget land... Vätgasimport är alltså Japans lösning på sina egna energiförsörjningsproblem, helt utan några miljöhänsyn. Att vi i Europa, som har gott om miljövänlig el, skulle anamma detta skulle vara kvadrubbelt korkat...

#33
Klarsynt
2020-01-29 23:19

Raywave. Nej, sådan information kan jag dårakt inte hitta. Du kanske har den på länk? Däremot hittade jag det här, från den 20:e Januari i år:

"Fortum meddelar att bolaget förvärvar hela aktieinnehavet i finska Crisolteq, ett företag som fokuserar på återvinning av värdefulla metaller i litiumjonbatterier.
Crisolteq sysselsätter 23 anställda och försäljningen uppgick till 2,1 miljoner euro under det senaste räkenskapsåret. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpeskillingen, det framgår av ett pressmeddelande.

Crisolteq har utvecklat en hydrometallurgisk återvinningsprocess som återvinner mer än 80 procent av metallerna i litiumjonbatterier jämfört med den nuvarande återvinningsgraden på ungefär 50 procent. I den finska processen återvinns kobolt, mangan och nickel från batterierna.

Crisolteq bedriver hydrometallurgisk återvinning i sina anläggning i Harjavalta, Finland. Dessutom har Crisolteq en produktionsanläggning i Tornio samt bedriver forsknings- och utvecklingsaktiviteter i Raisio."

Med en omsättning på 2,1 miljoner euro så känns det dårakt inte som någon industriell skala. Och mängden energi som åtgår framgår inte. Men det vet du, Rayware?

(märk väl att omsättning inte är detsamma som vinst utan att omsättningen inte nödvändigtvis speglar bolagets lönsamhet. Ett bolag som “rear ut” sina varor eller tjänster kanske gör det till en låg marginal eller till och med med förlust.)

.

#34
PREVIA
2020-01-29 23:35

Toyota måste vara ett dåligt exempel på biltillverkare som förser sina bilar med dieselmotorer då Toyota helt slutade sälja dieselbilar i Europa 2018 och åttio procent av bilarna som säljs av Toyota i Europa är hybridbilar.
För övrigt är inte Toyota världens största tillverkare av dieselmotorer.
Europa har inte mycket miljövänlig elproduktion ser man här på kartan.
https://www.electricitymap.org/?page=country&solar=false&remote=...
Frankrike är grönt men har bara 20 % förnyelsebar elproduktion och så lilla Norden där en mycket liten del av Europas befolkning bor.
Knappast några Lithiumbatterier i världen återvinns på grund av att det inte lönar sig.

#36
A.L
2020-01-30 05:09

Om man är nyfiken på Toyota som företag rekommenderar jag att läsa deras koncernredovisning. I den framgår det att man har ägarskap i totalt 16 olika företag (som man kontrollerar). Hino är ett sådant med 35000 anställda som producerar, utvecklar och tillhandahar tunga lastbilar och dieselmotorer för både tung trafik, marint bruk som till försäljning till andra tillverkare.. Och i rapporen från Hino står det ordagrant;

"we represent the Toyota Group in the global market for heavy- duty trucks"

På hemsidan för Hino kan man sedan se att man är en stor intressent i dieselmotorer - och att man tjänar goda pengar på att både utveckla och tillhandahålla dessa.

https://www.hino-global.com

Så nog har Toyota stora ekonomiska intressen i dieselmotorer. Ja närmare bestämt till ett värde om c;a 170 miljarder kronor årligen.

Att Toyota sedan kränger hybrider har inte ett dyft med någon närmiljö att göra, utan handlar om att bygga volym. Toyota vill hålla uppe volymerna på sin hybrid och gör detta genom att "offra" någon procents marknadsandel på den europeiska marknaden för att skapa högre total lönsamhet. Europa är därför och förblir Toyotas svagaste region - Även om man just nu verkar kunna ta tillbaka en del av det man tappat.

MVH AL

#37
Olle Öberg
2020-01-30 01:35

PREVIA
Att Toyota inte säljer några dieselbilar i Europa stämmer ju inte alls, vet inte var du fått det ifrån?
Toyota Land Cruiser går tyvärr bara att få med dieselmotor här, trots att bilen säljs med bensinmotor på andra marknader!

#38
Johnna
2020-01-30 10:20

Intressant ämne.
Dock inte diskussionen, vad än artikeln handlar om, verkar det alltid snabbt förvandlas till ett infantilt käbblande om Toyota.

#39
Intelligentes
2020-01-30 15:18

Jag har ju hela tiden sagt att elbilar inte är någon miljöfrälsare ur ett globalt perspektiv. Och då är det rejält "mörkbrunt" i de flesta områden på kartan som inte är färglagda. Märkligt att det ska vara så svårt att få folk att förstå detta.

#40
Carl Trefalt
2020-01-31 14:24

Jag ser vätgasbilen som framtidsbilen. Bara priset blir mycket lägre. Vätgas tankas nästan lika fort som bensinbilar och dieselbilar.
Elbilar tar lång tid på sig att fylla batterierna.

#41
christianKJ
2021-04-30 11:31

Helt klart framtiden! Bästa energilagringsformen som an transporteras, produceras i enroma mängder när det finns sol (överskottsenergi) och sen portioneras ut efter behov. Köper direkt en sådan bil när det finns 1. mackar där jag åker STHLM till Sälen/Norska sidan, 2. stor nog Vätgasbil att få med allt jag behöver (riktigt stor elbil finns i dag inte utöver Merca V-klass som är galet dyr i förhållande till räckvidd). Batterier är en övergångslösning, att ha Teslor som tar 8.5 år att tjäna igen miljöpåverkan jmf med bensinare är ju inget hållabart alternativ - dessutom svårt med hundar, barn o skidutrustning mitt i smällkall vinter.... glöm det, då är det så enkelt att det blir fossila bränslen. Hoppas det kommer vätgasmackar också norr om sthlm.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.