Bild
Nästa artikel
Håkan Samuelssons besked: Volvo skippar bränslecellsbilar

Håkan Samuelssons besked: Volvo skippar bränslecellsbilar

Nyheter

"Om fem år kommer batterierna i elbilarna vara betydligt bättre", enligt Volvochefen.

Flera stora biltillverkare har kört igång miljardsatsningar på bränslecellsbilar. Toyota och Hyundai har båda lanserat bränslecellsmodeller och flera andra har modeller på gång – exempelvis Audi, BMW och Mercedes.

Men det finns också stora bilföretag som helt skriver av bränslecellsbilarna. Ett av dem är Volkswagen, där koncernchefen Herbert Diess gjort klart att framtiden ligger hos batterielbilarna.

Nu förklarar även Volvochefen Håkan Samuelsson att det är batterielbilar som utvecklas – inte bränslecellsbilar. I en intervju med Automobilwoche förklarar han att Volvo inte har resurser att utveckla både batterielbilar och bränslecellsteknik utan måste välja en av dem, särskilt framöver när Volvo börjar titta på så kallade solid state-batterier som kräver en hel del utvecklingsresurser.

– Effektiviteten i batterisystemen är mycket högre än i en bränslecellsbil. Den har ett övertag när det gäller räckvidden i nuläget, men om fem år kommer batterierna vara betydligt bättre och ha mycket längre räckvidd, säger han till tidningen.

Bränslecellsbilar tankas med vätgas vilket går betydligt snabbare än att ladda en batterielbil, och det enda som kommer ur avgasröret är vattenånga. Men antalet tankställen är fortfarande försvinnande få, modellerna är dyra att köpa och batterielbilar är betydligt mer energieffektiva – det går alltså åt mindre energi för att köra en batterielbil en viss sträcka jämfört med en vätgasbil.

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-02-13 07:58

Snart inget Volvo i Sverige då sammanslagningen kommer leda till en än större utflyttning. Möjligtvis att Volvo har kvar en liten sammansättning i Sverige för att få sätta dit den svenska flaggan.

Den riktiga döden för Volvo blir fel val av framdrivning. Vätgas (producerad i Marocko eller motsvarande länder) är den riktiga framtiden. Minimal miljöpåverkan samt billigt.

#2
2020-02-13 08:31

Det kan han omöjligt veta idag. Satsar man allt på ett kort gör man helt enkelt en chansning.

#3
2020-02-13 13:16

Frågan är om det är vettigt att använda el för att tillverka Vätgas och sen andvända Vätgasen att tillverka el igen?? Satsa på biodrivmedel istället..

#4
2020-02-13 14:28

Wow, vad är det Håkan Samuelsson vet som inte M. Stanley Whittingham vet? M. Stanley Whittingham vann just Nobelpriset för sin utveckling av batterier och han säger:

"Lithium-ion is going to dominate for at least the next 10 years because there is nothing really on the horizon. Toyota Motor Corp. and a whole host of American companies are working on solid-state batteries, though it’s not clear how much those will cost to manufacture, and it’s not clear yet whether you’ll get a decent amount of power. They may work for things like iPhones initially, but there are some big questions before they are used in larger-scale systems." .

Men här kommer då vår alldeles egen Håkan Samuelsson och ger ännu en profetia om Jesus-batterier. Och detta inom ynka 5 år alltså. Vilket orakel han är!

.

#5
2020-02-13 14:30

@Rudolf Ampere Kanske bättre än att använda elen bara för att tillverka batteriet? Då har ju elen gått åt till tillverkningen innan man ens åkt en enda km.. :)

.

#6
2020-02-13 17:44

Klarsynt, drar du inte på för stora växlar nu. Det står inte att han har sagt att det är solid-state batterier om 5 år. Det står att han säger att om 5år är batterierna bättre än idag. Hur svårt är det att uppnå, inte alls skulle jag vilja säga.
Solid state frågan är en helt annan sak.

#7
2020-02-13 17:48

#3 "Frågan är om det är vettigt att använda el för att tillverka Vätgas och sen använda Vätgasen att tillverka el igen"?

Det är en korrekt fråga om vätgasen framställs i Sverige. Tänker du istället tanken att elen produceras av solceller i Sahara och används till framställning av vätgas för vidare transport till Europa så blir läget annorlunda.

Det har byggts och byggs stora solcellsanläggningar i Marocko (Sahara) för bland annat framställning av vätgas som skall transporteras på gastankers. Därmed används solcellerna effektivt dagligen. Den elektricitet som framställs i Marocko kan endast användas lokalt, att bygga elledningar till Sverige eller ladda batterier för vidare transport till Sverige låter sig inte göras. Vätgasen blir alltså det perfekta mediumet att flytta energi från en energirik plats (sol) till en energifattig (Sverige) utan att avge koldioxid eller annan miljöpåverkan.

En annan fördel är att vätgasproduktionen skapar arbetstillfällen I Marocko. Något som är otroligt viktigt.

#8
2020-02-13 17:51

Japanska biltillverkare i samarbete med kinesiska batteritillverkare tar just nu fram nya elbilar (med solidstate batterier) och dessa bilar kommer att lanseras senare i år, och säljstart nästa år. Varför tror ni att Volvo inte skulle kunna ha dessa batteriet om 5 år? Litium-jon är bra idag men kommer inte finnas kvar om 5-10 år från nu.

https://www.cnet.com/roadshow/news/toyota-solid-state-battery-electric-o...

#9
2020-02-13 19:25

Helt rätt av Håkan och Volvo. Bränsleceller är BS.

#10
2020-02-14 06:42

Han vill inte erkänna jättemissen att dom sålde ut Power Cell som nu är värt 12 miljarder så nu har dom ingen kunskap inom området.
Han glömde också säga att det är Audi som som leder arbetet gällande bränsleceller inom VW-koncernen i allians med Hyundai.

#11
2020-02-14 09:30

Det registrerades 2 st vätgasbilar i Sverige under 2019 så det blir säkert framtidens bränsle - eller ?
F ö ligger nog s k solid state-batterier till bilar betydligt längre bort än "senare i år eller nästa år". Det vanliga är att ny batterikemi först kommer i mindre krävande applikationer - sen i bilar kanske 5-10 år senare. Och sådana batterier har inte setts i några volymsammanhang ännu på marknaden.

#12
2020-02-14 13:57

Vem vet om batterierna är bättre om 5 år? Dessutom är en del litium m.m som ingår i batterierna delvis brist på i världen.

#13
2020-02-14 14:28

Ett vågat val och utalande av Volvo-chefen. Jag tror tyvärr att detta är fel väg att gå, då alla andra satsar på bränsleceller, och hybridvarianter med bränsleceller så är det lite märkligt att man väljer att köra batterispåret enbart, framförallt som en förhållandevis liten tillverkare som Volvo faktiskt är. Varför inte söka samarbeten med andra tillverkare?

Staten har ju räddat Volvo flera gånger förut och lär väl göra det igen när Volvoledningen spelat bort sig igen.

#14
2020-02-14 17:20

Jag tänker lite som Yello, att den investeringskostnad som krävs för att utveckla en Volvo bränslecellsbil inte finns eller är väldigt osäker sett till vinst.

#15
2020-02-14 22:42

Det finns inte mycket som talar för vätgasdrift förutom för de få som mer eller mindre dagligen verkar ha behov av att köra 100 mil om dagen och bara har 5 minuter på sig att tanka. Men problemet man råkar ut för är att det kanske är just 100 mil till närmaste vätgasmack...:)
Men det finns desto flera orsaker som talar emot vätgas som drivmedel för personbilar men dessa har ju redan upprepats otaliga gånger. Däremot kan ju bränsleceller vara en tänkbar väg men med annat "drivmedel".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.