Bild
Nästa artikel
Mercedes rensar: Här är modellerna som försvinner

Mercedes rensar: Här är modellerna som försvinner

Nyheter

Mercedeschefen måste kapa kostnaderna och flera modeller läggs därför ned.

Mercedesägaren Daimler står inför flera tuffa utmaningar och den svenske koncernchefen Ola Källenius har tvingats lansera ett ordentligt sparprogram för att lösa krisen. Problemen med höga utsläpp från dieselmotorer kommer kosta Mercedes miljardbelopp och förra året stod det klart att Daimler och dess underleverantörer måste göra sig av med 10 000 anställda.

Vinstvarningen som skickades ut i slutet av januari var den fjärde sedan Ola Källenius tillträdde, skriver Financial Times.

– Deras intäkter på kort sikt kommer till stor del gå till potentiella rättsliga kostnader. Dessutom måste Daimler finansiera potentiella koldioxidböter och omställningen till elektrifierade drivlinor, säger analytikern Arndt Ellinghorst till tidningen.

Mercedes har ett av bilvärldens kanske bredaste modellprogram och det finns knappt någon nisch som inte är försedd med åtminstone en Mercedesmodell, förutom möjligtvis elbilar där Mercedes än så länge bara har lanserat suven EQC.

Men nu tvingas Mercedes rensa bland modellerna för att kapa kostnader.

Först ut är pickupen X-klass som lanserades 2017. Modellen baserades på den betydligt enklare och billigare Nissan Navara och trots att försäljningen av pickuper ökat enormt de senaste åren har X-klass inte blivit den hit Mercedes kanske hoppades på.

Vid sidan av X-klass ska även Mercedes S-klass Coupé och S-klass Cabriolet försvinna. De ersätts av den befintliga Mercedes SL som ska lanseras i en ny version 2021 med en design som hämtar inspiration från AMG GT-modellen.


Det har också blivit dags att rensa upp bland Mercedes fyradörrars coupémodeller. Mercedes CLS, som kom att definiera en hel klass och som dök upp redan 2004, kan eventuellt ersättas av nya elbilen Mercedes EQS, men det är inte bekräftat.

Men trots att Mercedes alltså gör en rensning i utbudet kommer det finnas gott om modeller kvar. Mercedes ska visa upp 19 nya eller uppdaterade modeller på bara tre år. De viktigaste är elbilen EQA, nya C-klass och ansiktslyfta E-klass.

Taggar: Nyheter, Mercedes

Kommentarer

#1
2020-02-24 13:11

Jupp. Europeiska tillverkare lägger ner, varefter asiatiska tar över produktionen. Detta är en utveckling vi sett under en tid nu och den är långt ifrån över.

Elbilar är ett jävla skit
Men nu har vi baxat dem ända hit
Skattepengar vi kastat på dem
Istället för att se om vårt eget hem
Nu blir det svårt att ta ett steg åter
För politikerna skiter i att vi gråter
De fattar nämligen ingenting,
Men är måna om sitt eget skinn.
Erkänner aldrig att de haft fel,
Även när vår framtid står på spel.
Våra barn får det sämre än vi
När vi förlorat vår bilindustri.

.

#2
2020-02-24 13:30

Klarsynt
Framför du en synpunkt eller är det ett konstaterande?

Jag vet inte på vilket sätt du menar att europeiska tillverkare lägger ner. Det går ganska bra för många europeiska tillverkare.

Det blir inte mer rätt när man rimmar...

#3
2020-02-24 13:36

Att en produkt läggs ner som det var mindre efterfrågan på än man trott från marknadsanalysen har väl inte med elbilar att göra? Mycket skumt inlägg från Klarsynt. Och att bilindustrin i Europa skulle lida vet jag inte, tvärtom byggs det just nu nya fabriker som troligtvis kommer sysselsätta mycket folk. Dock är marknadsekonomin sådan att tillverkar man inte sådant som marknaden efterfrågar, ja då kan man få problem, och en del företag kommer säkert få en svacka pga att de ställer om lite sent, men för ett välfungerande företag med rätt ledning så kommer det nog komma ut riktigt bra i andra änden. Att företag från Asien och Amerika sätter press och konkurrens på företag i Europa ser jag nog bara som nyttigt och välbehövligt. Branscher utan konkurrens har en tendens att stagnera....

#4
2020-02-24 14:03

Det finns många osynliga trösklar i tillvaron vi inte får träda över. Det här är en av de som faktiskt syns.
Att pråla med en MB-pickup för en småföretagare är som att ställa sig mitt i gatan och skrika:"jag har för mycket betalt!"

#5
2020-02-24 15:12

Nu börjar felsatsningen på diesel kosta pengar. När andra tidigt gick på hybridspåret 1997 de klarar sig bättre.

#6
2020-02-24 15:43

Nej shogun, det är inte direkt elbilarna som kommer dra in några pengar än på mååånga år. Däremot har det varit ett rejs mot dom tyska konkurrenterna senaste åren i att få ut flest varianter och karossvariante/modeller, vilken omöjligtvis kunde bli bra i slutändan för ekonomin, det var ett uppenbart ohållbart läge sen länge. I synnerhet med nya kostsamma WLTP certifieringar i bakgrunden. Även mercas konkurrenter har börjat rensa i modellutbudet för att spara pengar. Pengar behövs sparas på när man kommer behöva sälja elbilar utan någon vidare vinst under många år framöver, vilka samtidigt driver enorma utvecklingskostnader. Samt dom massiva CO2 böterna/straffskatterna som europeiska biltillverkare står för inför, det kommer slakta utbudet och driva upp priserna för slutkund.

#7
2020-02-24 15:48

Nämen..... har man satsat på diesel kanske ;)

#8
2020-02-24 15:51

Har man samma bil som sedan och cupe så är det helt rätt att lägga ner cupevarianten som på flera sätt är underlägsen sedanen. Mindre utrymme och klumpiga dörrar på tvådörrars.

#9
2020-02-24 16:25

Maisch.

Då ser jag det som att diesel var en felsatsning, och hybridspåret en smartare satsning när man får mindre böter/kostnader.

#10
2020-02-24 16:56

Inget ont som har något gott med sig, nu kan MB "äntligen" fokusera om och fixa bättre produkter...

#11
2020-02-24 19:04

Jag förstod aldrig varför Mercedes satsade på pickupen X-klass. I övrigt tycker jag att det är bra att Mercedes rensar i modellprogrammet, för det har varit på tok för stort.

Sedan hyllar jag Klarsynt för dikten. Européen i allmänhet - men den dumma svensken i synnerhet! - förstår inte vikten av att vi måste värna vår europeiska industri. Det axelryckande som en del ger uttryck för här i trådarna skulle aldrig vara fallet i andra länder, länder utanför Europa. Vad f*n hjälper det att EU skattar sönder den inhemska bilindustrin och ställer den inför rena ättestupan, när bilindustrin i andra länder/världsdelar tillåts ha en högst naturlig, okonstlad (konkurrens)utveckling, utan en massa rabiessmittade idiotbeslut mot densamma? Länge har jag starkt ogillat Storbritanniens utträde ur EU, men nu börjar jag fan gilla/förstå det!

#12
2020-02-24 19:16

Intelli
På vilket sätt menar du att EU försämrar för bilindustrin? Jag skulle vilja påstå att det är BS.

#13
2020-02-24 20:08

Pickupen är väl egentligen bara en Nissan Navara man bytt emblem på?
Visst Mercedes hävdar att det är mycket mer än emblem. Men i grund och botten är X-class en uppsminkad Nissan!

#14
2020-02-24 21:33

"Renault backade på onsdagen sedan kreditvärderingsinstitutet Moody's sänkt den franska biltillverkarens kreditbetyg till skräpstatus."

Hej då, europeisk bilindustri.  Glöm inte att tacka våra politiker för detta. Asiaterna tackar dem redan.

.

#15
2020-02-24 21:47

Klarsynt: Hur kan du beskylla politikerna för att vissa biltillverkare inte hänger med i utvecklingen utan varit sena på bollen i många förändringar genom åren vad gäller trender m.m? Sen är det kul hur du hela tiden ser asiaterna som de som kommer istället, medans den största elbilstillverkaren än så länge är amerikansk......

#16
2020-02-24 21:57

Klarsynt: Det är inte bara asiaterna som tackar - så gör även Trump och USA.

#17
2020-02-24 22:03

Det står Tyskarna och resten av Européerna fritt att ligga i framkanten med. Daimler ägde en stor del i Tesla men sålde sin del t.ex. för de inte trodde på det. Tänk om de hade vart kvar, nu ska ny C-klass visas snart, den hade kunnat ha drivlina från Model 3 som troligtvis idag är den främsta eldrivlinan på marknaden. Så nej, skylla på politikerna att det går knackigt för en del andra. Nej, det är att göra det lätt för sig.

#18
2020-02-24 22:39

@Intelligentes Ja, det stämmer. Men jag ser hellre ett starkt USA (de har hjälpt oss förut) än en stark diktatur i Kina. Svenska och europeiska politiker med sin direkt dåraktiga miljöpolitik, helt ensidigt inriktad mot bilar, har förorsakat detta. Man kan tycka att de borde ge sig på den än mer miljövidriga textilindustrin men istället gick de i dagarna och tecknade frihandelsavtal med diktaturen Vietnam.

Vietnam får sin energi främst från kol och olja. Den störtflod av verktyg, textilier, skor, sportkläder, kosmetika, ris, kaffe, peppar, fisk och nötter – det är några varor som Sverige idag importerar från Vietnam, och som i och med frihandelsavtalet som EU-parlamentet klubbade på onsdagen kan köpas in utan dryga dryga tullpålägg framöver, tillverkas av ful-el.

Är det något som skulle påverka miljön så är det om vi prompt slutar handla med diktatuter och länder där varorna tillverkas av el tillverkad av kol och olja, såsom Vietnamn och Kina.

Men vad gör politikerna? Jo, de silar mygg men sväljer kameler och fokuserar på elbilar. 75% av världens batterier tillverkas av Kina. 75% av Kinas el kommer från kol.

Vettigt? Nej, knappast. Sluta handla med dem. Det är en signal de förstår och det skulle faktiskt ge ett avtryck på klimatet. Till skillnad från den enahanda policy som nu förs.

.

#19
2020-02-24 22:53

Många stora krig har startat i Europa. Man kan verkligen fråga sig varför!

#20
2020-02-25 14:07

Grymt imponerad av Intelli och Klarsynts interna ryggklappningar genom försöken att framstå som intellektuella analytiker av globala fenomen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.