Vi Bilägares forum

Aiways kommer till Sverige – suven U5 först ut

Aiways kommer till Sverige – suven U5 först ut

Ännu ett bilmärke ska börja säljas på den svenska marknaden. Det handlar om kinesiska Aiways som lanserar en eldriven suv.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-09 11:41

Kommentarer

"Men det är än så länge ett oprövat märke och det är alltid en risk för andrahandsvärdet."
Det är ju något som den delar med övriga kineser och ska man gardera sig där är det väl bara leasing som gäller tills marknaden stabiliserats, om den nu någonsin kommer att göra det.
Men just den här är ointressant för mig, jag vill inte ha en bil med kantig ratt.

Uppdaterat: 2021-12-09 12:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Många nya bilmärken finns numera att importera från Kina. Många lycksökare kommer troligen också att försöka sälja dem här. Eftersom elbilar inte behöver service från välutrustade verkstäder, så behövs inte så stora investeringar för att bli ÅF för ett nytt bilmärke. Vi kommer nog att få ser fler elbilar än Tesla säljas enbart över nätet.

Uppdaterat: 2021-12-09 13:42

Jag är lite fundersam kring hur det är med avtalen kring privatleasing och eventuella driftsstörningar på bilarna. Det var ju en del artiklar om det när privatleasing var nytt och folk hade bilen på verkstad några månader och försäkringar inte täckte lånebil. Det är förstås lite olika med garantier på olika fabrikat också så det där kanske varierar det också.

Uppdaterat: 2021-12-09 14:40

Vi får se om marknaden mäktar med alla nya bilmärken. Jag är tveksam.
Och vad skiljer mellan de olika kineserna? De har ju snarlika specifikationer. Varför en Aiways istället för en Xpeng t ex? Varför en Nio istället för en MG?
De olika europeiska märkena har mer olika och tydliga identiteter tycker jag.

Uppdaterat: 2021-12-09 15:18

Raphael, njaa kan inte riktigt hålla med. Se på Peugeot, Opel o Citroen(kommer säkert fler från Stellantis) har exakt samma 50KWh spec på sina elbilar. Kolla på VW, Audi, Skoda likadant där, samma spec. De har bara knackat dit plåten lite olika. Men jag är nog inne på samma spår med identiteten. Det är ju förödande om man börjar som GM gjorde tidigare, en riktig dålig badge engeering, klistar på olika märken på exakt samma bilar, där även plåten i stort sett är likadana.

Uppdaterat: 2021-12-09 15:58

MG har ju i alla fall en tämligen stor återförsäljar-kedja som svensk representant så gissningsvis har dom ett lite bättre utgångsläge än många andra kommande Kinesiska bilmärken. Såvida dom inte kopierar upplägget som MG valt.

Uppdaterat: 2021-12-09 16:43

Optimus, de här Kinabilarna är inte badge engineering, de är väldigt olika.
Med tanke på det låga servicebehovet på elbilar tror jag fler gör som Xpeng i Norge, de vände sig till Mekonomen som har bra täckning.
Nio gör som Tesla, de skickar oftast ut en tekniker till bilen.

Uppdaterat: 2021-12-09 18:08

junkers, jag skrev inget om att dessa kinabilar var badge engeering.

Uppdaterat: 2021-12-09 21:56

Optimus, jag förstår att du anser att t ex Stellantis bilar är samma. Men provkör Citroën e-C4, DS3 E-Tense och Opel Mokka E så kommer du uppleva att de känns helt olika. Alla har sin egen identitet och det handlar om så mycket mer än att de skulle ha minimala skillnader i design.

Visst kan man säga att en e-C4, DS3 Crossback och Mokka E ser nästan identiska ut på utsidan. Även interiören är identisk. Alla har ratt, skärm och stolar.

Men där e-C4 rullar mjukt och svävar fram på vägen med noll sportighet, så är Mokka E betydligt stramare. Och DS3 rullar tyst, mjukt och ändå med sportig känsla och lägger sig mellan de två andra.

Och DS3 har en känsla i material som de andra inte har trots snarlik interiör.

Trots allt år ju dessa tre identiska bilar, för det är ju vad ”badge engineering” betyder. Samma design utanpå och invändigt, bara märket skiljer.

Och jag förstår absolut dem som inte ser någon som helst skillnad på dessa tre, varken utsidan eller insidan.

Men kör dem så märker du att de alla tre har sin unika identitet.

Sen har ju alla dessa - trots att de ser precis likadana ut förutom märket som skiljer - sin egen profil med värderingar.

Man vet vad en Citroën står för. Säg Citroën och det namnet väcker associationer. Du tänker på komfort, mjukhet, avspändhet och lugn.

Tänk på Xpeng och du tänker på… Ja vadå?
Tänk på Aiways och du tänker på, ja vadå och hur skiljer sig Xpengs värderingar och förarupplevelse från Aiways?

Tänk på MG och du tänker på tvåsitsiga budgetsportbilar eller Rover bilar med mer motor.
Sätt dig i Kina MG och du väntar dig en sportig körkänsla, en kurvkramare av rang, hårda åtsmittande stolar med högt kurvstöd.
Och i Brittish Racing green.

Men är det verkligen vad du får? Du kommer bli besviken.

Uppdaterat: 2021-12-10 05:31

Jag tror att många i Sverige tänker strul, rost och problem när man hör Citroën och Peugeot. Är det trots det bättre än att inte ha några konnotationer alls? För så är det väl med DS, Aiways och Xpeng?

Uppdaterat: 2021-12-10 11:47

Raphael, jag tror mer det handlar om att du inte känner till de kinesiska bilmärkena. Därav din lite diffusa bild vad de står för. Ungefär som det var för Kia när de började etablera sig i Europa, det var inte många som visste vad det var för grejer. Tyvärr är det så att jag aldrig skulle köpa en Citroen, på basis av det jag känner till av märket. Däremot skulle jag kunna köp en Nio, av det jag ser och kan läsa mig till. Men det kanske är så att Citroen har bättre kvalitet än Nio, men tyvärr spelar mina förutfattade meningar om Citroen in och därav köper jag aldrig en Citroen. Så jag är inte övertygad om att de befintliga bilmärken i Europa har bättre förspänt bara för att de funnits här länge. Det kan verkligen ligga dem i fatet istället.

Uppdaterat: 2021-12-10 13:53

Optimus - det finns väldigt få erfarenheter av många Kinesiska märken - i alla fall i Sverige - medan många har olika erfarenheter av t ex Citroen och med bristande underlag/kunskap kanske det är lättare att välja ett sånt märke än ett gammalt och känt där man kanske dessutom har nån gammal och dålig erfarenhet ? Men riktigt rättvist är det ju inte trots allt. Vad vet jag - men spekulera kan kan väl få göra...:)

Uppdaterat: 2021-12-10 16:54

Som jag skrev i början av den här tråden skulle jag aldrig drömma om att köpa en okänd kinesisk bil och i praktiken är de alla okända för mig.
Men det handlar inte enbart om bilarna, de kommer att importeras och saluföras av mer eller mindre kända säljare och man vet inte hur tillförlitlighet och service ser ut eller att kommer att fungera.
Och kom inte att påstå att elbilar inte behöver service, det vi haft problem med är samma oavsett drivpaket, klimatanläggning, bromsar, hjulupphängning osv.
Och ska man på något sätt gardera sig mot värdeminskning, som ju kan bli avsevärd bl.a. beroende på den snabba teknikutvecklingen, så är nog ett väl underbyggt leasingkontrakt bättre än ett köp.

Uppdaterat: 2021-12-10 17:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre