Miljöhysteri och politisk populism tvingar branschen till groteska panikåtgärder. I stället för en i stort sett redan framtagen liten, lätt, smidig och bränsleeffektiv småkombi, tvingas Skoda hänvisa kunderna till stora, tunga SUV:ar. Perfekt. Eller? Vore det inte bättre att branschen enas om att ta bort SUV:arna? Och vad gör EU och myndigheter åt dessa kolosser? Ingenting, verkar det som. Men att ställa sig in hos Gre.. är viktigt. Oh ja!
Uppdaterat: 2021-10-25 21:41
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Gäst (ej verifierad)
SnookerPro skrev:
Miljöhysteri och politisk populism tvingar branschen till groteska panikåtgärder. I stället för en i stort sett redan framtagen liten, lätt, smidig och bränsleeffektiv småkombi, tvingas Skoda hänvisa kunderna till stora, tunga SUV:ar. Perfekt. Eller? Vore det inte bättre att branschen enas om att ta bort SUV:arna? Och vad gör EU och myndigheter åt dessa kolosser? Ingenting, verkar det som.
Så du menar att det inte finns några alternativ mellan Fabia Kombi och VW Touraeg ? För det måste väl vara åtminstone, med tanke på sin beskrivens, vara en SUV i den storleken du vill förbjuda.
SnookerPro skrev:
Miljöhysteri och politisk populism tvingar branschen till groteska panikåtgärder. I stället för en i stort sett redan framtagen liten, lätt, smidig och bränsleeffektiv småkombi, tvingas Skoda hänvisa kunderna till stora, tunga SUV:ar. Perfekt. Eller? Vore det inte bättre att branschen enas om att ta bort SUV:arna? Och vad gör EU och myndigheter åt dessa kolosser? Ingenting, verkar det som.
Så du menar att det inte finns några alternativ mellan Fabia Kombi och VW Touraeg ? För det måste väl vara åtminstone, med tanke på sin beskrivens, vara en SUV i den storleken du vill förbjuda.
Som du kanske förstod av artikeln, har Skoda i sista stund beslutat sig för att ta bort kombiversionen av småbilen Fabia. Det var också det som jag kommenterade.
I övrigt är din svenska så dålig att jag måste fråga: Har du druckit?
Uppdaterat: 2021-10-26 00:41
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Gäst (ej verifierad)
SnookerPro skrev:
Guran skrev:
SnookerPro skrev:
Miljöhysteri och politisk populism tvingar branschen till groteska panikåtgärder. I stället för en i stort sett redan framtagen liten, lätt, smidig och bränsleeffektiv småkombi, tvingas Skoda hänvisa kunderna till stora, tunga SUV:ar. Perfekt. Eller? Vore det inte bättre att branschen enas om att ta bort SUV:arna? Och vad gör EU och myndigheter åt dessa kolosser? Ingenting, verkar det som.
Så du menar att det inte finns några alternativ mellan Fabia Kombi och VW Touraeg ? För det måste väl vara åtminstone, med tanke på sin beskrivens, vara en SUV i den storleken du vill förbjuda.
Som du kanske förstod av artikeln, har Skoda i sista stund beslutat sig för att ta bort kombiversionen av småbilen Fabia. Det var också det som jag kommenterade.
I övrigt är din svenska så dålig att jag måste fråga: Har du druckit?
Tydligen så var du oförmögen att förstå innebörden av min fråga.
Jag undrade om att bara för att Skoda väljer att ta bort en bilmodell, som kunderna inte köper, så vill du på kommunistiskt manér att EU eller annan myndighet skall besluta om att förbjuda stora tunga SUV:ar?
Det var det du skrev som en kommentar på att Fabia kombi skall slopas ur sortimentet.
SnookerPro skrev:
Guran skrev:
SnookerPro skrev:
Miljöhysteri och politisk populism tvingar branschen till groteska panikåtgärder. I stället för en i stort sett redan framtagen liten, lätt, smidig och bränsleeffektiv småkombi, tvingas Skoda hänvisa kunderna till stora, tunga SUV:ar. Perfekt. Eller? Vore det inte bättre att branschen enas om att ta bort SUV:arna? Och vad gör EU och myndigheter åt dessa kolosser? Ingenting, verkar det som.
Så du menar att det inte finns några alternativ mellan Fabia Kombi och VW Touraeg ? För det måste väl vara åtminstone, med tanke på sin beskrivens, vara en SUV i den storleken du vill förbjuda.
Som du kanske förstod av artikeln, har Skoda i sista stund beslutat sig för att ta bort kombiversionen av småbilen Fabia. Det var också det som jag kommenterade.
I övrigt är din svenska så dålig att jag måste fråga: Har du druckit?
Tydligen så var du oförmögen att förstå innebörden av min fråga.
Jag undrade om att bara för att Skoda väljer att ta bort en bilmodell, som kunderna inte köper, så vill du på kommunistiskt manér att EU eller annan myndighet skall besluta om att förbjuda stora tunga SUV:ar?
Det var det du skrev som en kommentar på att Fabia kombi skall slopas ur sortimentet.
SnookerPro är bara en av alla SUVhatare som inte förstått att vanligt folk vill ha en SUV och inte en liten sketen Skoda Fabia. Stackars!
Christer, jag anser mig vara en vanlig människa och en liten sketen Skoda Fabia skulle passa mig utmärkt privat numera.
Men min nästa bil blir nog en elbil, men en mindre sedan när jag hittar någon lämplig.
Uppdaterat: 2021-10-26 17:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Christer, jag anser mig vara en vanlig människa och en liten sketen Skoda Fabia skulle passa mig utmärkt privat numera.
Men min nästa bil blir nog en elbil, men en mindre sedan när jag hittar någon lämplig.
Men du tjatar ju inte i inlägg efter inlägg om att i princip förbjuda STORA,TUNGA,SUVar utan du har en mera tillbakalutad inställning och accepterar att folk köper SUVar, för att de gillar det. Precis som vi som åker SUVar förstår de som inte gör det.
Guran, jag är ingen motståndare till SUV, var och en ska naturligtvis få köpa vad de vill när vi nu som väl är inte bor i ett centralstyrt land, men jag skulle vilja höra vad du tycker är fördelarna.
För egen del tycker jag att insteget oftast är sämre därför att golvet oftast är betydligt högre beläget än i en vanlig gammaldags sedan/kombi. Jag har jämfört just insteget på några SUV med Swift som jag kör ibland och som har det bekvämaste insteget jag provat hittills, golvet är lågt och man behöver inte kröka huvudet. Firmans små servicebilar, en Combo och en Jumpy har ju också bra insteg även om golvet är högre.
Uppdaterat: 2021-10-27 11:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Den för mig enklaste bilen jag ägt för att ta sig i och ur är min f d Golf SV - betydligt bättre för mig än de flesta SUV:ar jag testat och speciellt de större varianterna. Nuvarande sedan-modell är lite "sämre" i det avseendet men helt OK trots mina +70 år.
Uppdaterat: 2021-10-27 11:29
Gäst (ej verifierad)
saabnisse skrev:
Guran, jag är ingen motståndare till SUV, var och en ska naturligtvis få köpa vad de vill när vi nu som väl är inte bor i ett centralstyrt land, men jag skulle vilja höra vad du tycker är fördelarna.
För egen del tycker jag att insteget oftast är sämre därför att golvet oftast är betydligt högre beläget än i en vanlig gammaldags sedan/kombi. Jag har jämfört just insteget på några SUV med Swift som jag kör ibland och som har det bekvämaste insteget jag provat hittills, golvet är lågt och man behöver inte kröka huvudet. Firmans små servicebilar, en Combo och en Jumpy har ju också bra insteg även om golvet är högre.
Frågan är ältad otaliga gånger på forumet så bara för dig att söka.
Men gör gärna en egen test.
Sätt på dig rejäla platådojor så du får åtminstone 95 cm från golvet upp till höftleden och tag med en dyna som du lägger i säter innan du sätter dig i bilen, en meter från golv upp till hjässan.
Ta med detta och åk till bilhandlare och prova olika bilmodeller.
Då kan du få en känsla för varför vissa föredrar en SUV med dess körställning.
saabnisse skrev:
Guran, jag är ingen motståndare till SUV, var och en ska naturligtvis få köpa vad de vill när vi nu som väl är inte bor i ett centralstyrt land, men jag skulle vilja höra vad du tycker är fördelarna.
För egen del tycker jag att insteget oftast är sämre därför att golvet oftast är betydligt högre beläget än i en vanlig gammaldags sedan/kombi. Jag har jämfört just insteget på några SUV med Swift som jag kör ibland och som har det bekvämaste insteget jag provat hittills, golvet är lågt och man behöver inte kröka huvudet. Firmans små servicebilar, en Combo och en Jumpy har ju också bra insteg även om golvet är högre.
Frågan är ältad otaliga gånger på forumet så bara för dig att söka.
Men gör gärna en egen test.
Sätt på dig rejäla platådojor så du får åtminstone 95 cm från golvet upp till höftleden och tag med en dyna som du lägger i säter innan du sätter dig i bilen, en meter från golv upp till hjässan.
Ta med detta och åk till bilhandlare och prova olika bilmodeller.
Då kan du få en känsla för varför vissa föredrar en SUV med dess körställning.
Guran jag använder aldrig platådojor, men jag inser att du aldrig suttit i en Swift-
Uppdaterat: 2021-10-27 12:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Gäst (ej verifierad)
saabnisse skrev:
Guran jag använder aldrig platådojor, men jag inser att du aldrig suttit i en Swift-
Nu få du väl ändå ge dig.
Jag har både suttit och provkört en Swift. Jag kör även ofta frugans Hyundai I20. Men ingen av dom bilarna lär jag välja för att kör 2500mil/år och oftast >20 mils körningar
Men jag undrar, köper du för små skor?
Har man små fötter kan man få ner fötterna både i små och stora skor, ja till och med använda för stora skor.
Men att som storfotad försöka trycka ner foten i en allt för liten sko, det fungerar ganska dåligt och är jävligt obekvämt.
Guran jag använder aldrig platådojor, men jag inser att du aldrig suttit i en Swift-
Nej jag har heller aldrig suttit i en Swift eftersom en småbil aldrig tilltalat mig både vad gäller komfort, teknik eller säkerhet. Men att det tilltalar dig har jag respekt för. Det är ju ditt val.
Kommentarer
Gör inget, jag behåller min Fabia kombi i många år framöver.
Rätt beslut, inte trycka ut fler fossilbilar nu.. det är bättre att folk går över till laddhybrider eller rena elbilar så snabbt som möjligt.
Miljöhysteri och politisk populism tvingar branschen till groteska panikåtgärder. I stället för en i stort sett redan framtagen liten, lätt, smidig och bränsleeffektiv småkombi, tvingas Skoda hänvisa kunderna till stora, tunga SUV:ar. Perfekt. Eller? Vore det inte bättre att branschen enas om att ta bort SUV:arna? Och vad gör EU och myndigheter åt dessa kolosser? Ingenting, verkar det som. Men att ställa sig in hos Gre.. är viktigt. Oh ja!
Så du menar att det inte finns några alternativ mellan Fabia Kombi och VW Touraeg ? För det måste väl vara åtminstone, med tanke på sin beskrivens, vara en SUV i den storleken du vill förbjuda.
Som du kanske förstod av artikeln, har Skoda i sista stund beslutat sig för att ta bort kombiversionen av småbilen Fabia. Det var också det som jag kommenterade.
I övrigt är din svenska så dålig att jag måste fråga: Har du druckit?
Tydligen så var du oförmögen att förstå innebörden av min fråga.
Jag undrade om att bara för att Skoda väljer att ta bort en bilmodell, som kunderna inte köper, så vill du på kommunistiskt manér att EU eller annan myndighet skall besluta om att förbjuda stora tunga SUV:ar?
Det var det du skrev som en kommentar på att Fabia kombi skall slopas ur sortimentet.
SnookerPro är bara en av alla SUVhatare som inte förstått att vanligt folk vill ha en SUV och inte en liten sketen Skoda Fabia. Stackars!
Christer, jag anser mig vara en vanlig människa och en liten sketen Skoda Fabia skulle passa mig utmärkt privat numera.
Men min nästa bil blir nog en elbil, men en mindre sedan när jag hittar någon lämplig.
Men du tjatar ju inte i inlägg efter inlägg om att i princip förbjuda STORA,TUNGA,SUVar utan du har en mera tillbakalutad inställning och accepterar att folk köper SUVar, för att de gillar det. Precis som vi som åker SUVar förstår de som inte gör det.
Ja jag åker också SUV ibland, men behöver ingen själv.
Och det är riktigt, jag bryr mig inte om de som gör det.
Har åkt suv 1 gång och det gjorde inget speciellt bra intryck på mig. Jag håller mig borta från suv, ni andra kan köpa dem istället.
Det tycker jag du skall fortsätta med, du har ju åkt SUV en gång, så självklart är den åkturen normerande för alla andra hoptryckta lite högre bilar.
Guran, jag är ingen motståndare till SUV, var och en ska naturligtvis få köpa vad de vill när vi nu som väl är inte bor i ett centralstyrt land, men jag skulle vilja höra vad du tycker är fördelarna.
För egen del tycker jag att insteget oftast är sämre därför att golvet oftast är betydligt högre beläget än i en vanlig gammaldags sedan/kombi. Jag har jämfört just insteget på några SUV med Swift som jag kör ibland och som har det bekvämaste insteget jag provat hittills, golvet är lågt och man behöver inte kröka huvudet. Firmans små servicebilar, en Combo och en Jumpy har ju också bra insteg även om golvet är högre.
Den för mig enklaste bilen jag ägt för att ta sig i och ur är min f d Golf SV - betydligt bättre för mig än de flesta SUV:ar jag testat och speciellt de större varianterna. Nuvarande sedan-modell är lite "sämre" i det avseendet men helt OK trots mina +70 år.
Frågan är ältad otaliga gånger på forumet så bara för dig att söka.
Men gör gärna en egen test.
Sätt på dig rejäla platådojor så du får åtminstone 95 cm från golvet upp till höftleden och tag med en dyna som du lägger i säter innan du sätter dig i bilen, en meter från golv upp till hjässan.
Ta med detta och åk till bilhandlare och prova olika bilmodeller.
Då kan du få en känsla för varför vissa föredrar en SUV med dess körställning.
+100
Kunde inte skrivit det bättre själv!
Guran jag använder aldrig platådojor, men jag inser att du aldrig suttit i en Swift-
Nu få du väl ändå ge dig.
Jag har både suttit och provkört en Swift. Jag kör även ofta frugans Hyundai I20. Men ingen av dom bilarna lär jag välja för att kör 2500mil/år och oftast >20 mils körningar
Men jag undrar, köper du för små skor?
Har man små fötter kan man få ner fötterna både i små och stora skor, ja till och med använda för stora skor.
Men att som storfotad försöka trycka ner foten i en allt för liten sko, det fungerar ganska dåligt och är jävligt obekvämt.
Nej jag har heller aldrig suttit i en Swift eftersom en småbil aldrig tilltalat mig både vad gäller komfort, teknik eller säkerhet. Men att det tilltalar dig har jag respekt för. Det är ju ditt val.
Christer, inte mitt val, men jag kör den ändå ibland.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.