Vi Bilägares forum

8 av 10 yrkesförare kör för fort: ”Alarmerande”

8 av 10 yrkesförare kör för fort: ”Alarmerande”

Stressade taxiförare är sämst på att hålla hastighetsgränsen, enligt nya siffror från Folksam.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-08-31 10:00

Kommentarer

Lastbilar har även nu börjat med ofoget att inte vänta på sin tur i rondellen.. ser de minsta chans till att slippa bromsa så kastar de sig in i rondellen så att du som kör i rondellen får bromsa ned kraftigt för att inte krocka. Vad gör man åt sådant? Ibland har man lust att bara krascha rakt in i sidan av förarhytten på lastbilen för att signalera sitt missnöje med hur de kör och hur bråttom de har så att de får sitta och skriva papper med polisen i minst 1 timme eller nåt.

Uppdaterat: 2021-08-31 10:56

De kör inte bara för fort. En del ger fan i att använda blinkersen också.

Uppdaterat: 2021-08-31 11:52
Lås inga trådar.

Har de blinkers? 9 av 10 förare använder inte blinkers på rätt sätt idag.

Uppdaterat: 2021-08-31 12:37

Länge sen denna yrkeskategori uppfyllde devisen "Vägens riddare", tyvärr.

Uppdaterat: 2021-08-31 18:56

Åker färd tjänst 2 dagar i veckan igenom ett samhälle med 40
där håller dom upp till 90. Någon enstaka kan hålla sig under 50
Sen ska vi ju inte glömma hur dom håller på med telefoner och färdtjänst datorer

Uppdaterat: 2021-08-31 21:43

Inte så konstigt när hastighetsgränserna bara sänks mer o mer. Skulle jag följa hastighetsgränserna slaviskt så skulle jag somna av uttråkning och okoncentration!😏

Uppdaterat: 2021-08-31 21:56

Ja, vilka bilister har inte haft en tung lastbil med en aggressiv chaufför högst två meter bakom bilen, speciellt i högre farter? Väldigt få.

Uppdaterat: 2021-09-01 01:29
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Kör taxibilar för fort? Det var en riktig överraskning det!

Uppdaterat: 2021-09-03 09:58

Min upplevelse är att taxibilar inte kör fort men väldigt ofta okoncentrerat då det verkar knappas en hel del på taxametern eller planera för efterkommande körningar.

Uppdaterat: 2021-09-03 11:57
Anders Egermo skrev:

Inte så konstigt när hastighetsgränserna bara sänks mer o mer. Skulle jag följa hastighetsgränserna slaviskt så skulle jag somna av uttråkning och okoncentration!😏

Ja det märks alltid när gränserna sänks. Som när 50 i stan blev 40 som standard, de flesta körde runt 50 ändå. Idag kör allt fler närmare 40, men fortfarande är det vanligt att folk kör 50 på 40 sträcka där jag bor.

I närheten där jag bor fanns också en 70 sträcka som sänktes till 60. Den sträckan väg är så trygg och bred och jättebra sikt att man slår sig för pannan varför de sänkte till 60. Finns ingen bra anledning i min syn på det. Det visar sig också att andra tycker som jag. De flesta kör runt 70 på den vägen.

Sen har vi alla dess 80-vägar där vissa hade funkat perfekt att ha 100 som gräns på, men visst är det någon lag nu för tiden som säger att om en väg ska ha 100 eller högre som hastighet som måste det finnas mitträcke?

Har exempel på vägar som är väldigt väldigt breda och raka och utan ett minsta hus i närheten där det lätt skulle kunna vara 120 som hastighet, men där det är 80. (extra bred väg som kan användas som landningsplats för flyg i nödfall)

Uppdaterat: 2021-09-03 19:55
- Peugeot e-208 GT 2022
Axa skrev:

Min upplevelse är att taxibilar inte kör fort men väldigt ofta okoncentrerat då det verkar knappas en hel del på taxametern eller planera för efterkommande körningar.

Ja, taxiförarnas vinglande är klart värre än dess hastighet.
Det är ju värre att åka ouppmärksamt förbi en skola i 30, än att åka uppmärksamt förbi i 50.
Men hastigheten är det enda man kan mäta och föra statistik på.

Uppdaterat: 2021-09-04 09:55