Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

Saabnisse
Av en enkel anledning. Halogenlampor. Har absolut ingen lust att gå tillbaka till sådana. Och jag bor på landet där helljus får jobba en del. Har led nu som är kanon men hade galgen tidigare och fick komplettera med ramp.

Sedan är det lite frågan om räckvidd. Om alternativet är en elbil med kort räckvidd så tar jag nog hellre en laddhybrid.

Uppdaterat: 2021-04-24 15:20

Axa, jag bor ju själv på vischan och har också undringar om halogenljuset, men inte för ljusbilden, den kan vara väl så bra, men varför slänga bort en massa användbar körsträcka på ljuset när det gäller batteridrift!
Nåja, det går att åtgärda, men jag skulle vilja se en ljustest.
Men när det gäller räckvidden så skulle det väl duga enligt dina tidigare uppgifter?
Jag är mest impad över inropspriset på ca 270000:- som måste vara intressant jämfört med övriga.
Jag tror att det händer mycket med elbilar de kommande åren och att man ska passa sig för att lägga ut för mycket, det blir nog dyra mil.
Och kanske är leasing det vettigaste just nu?

Uppdaterat: 2021-04-24 16:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, jo priset är MGs fördel. Leasing är inget alternativ då vi redan har en leasing. Vill inte knyta upp båda bilar i leasingkontrakt.

Uppdaterat: 2021-04-24 18:38

Javisst, leasing är kanske inte alltid det bästa, men vad jag menade är att oavsett vilken elbil man väljer kan det bli dyrt när det gäller värdeminskning och därför bör man betala så lite som möjligt!
Det händer väldigt mycket, väldigt snabbt och med mycket nytt.
Många kineser bankar på dörren och det ger nog inte det kända gänget någon ro!
Jag minns när Isuzu Bellet kom till Sverige och en väletablerad bilsäljare kallade den ett stolpskott, japsen skulle aldrig kunna etablera sig som biltillverkare!

Uppdaterat: 2021-04-24 19:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Jo, även jag tror att det kan gå väldigt snabbt de närmaste åren. Bara under 2021 händer ju en hel del på elbilsfronten och flera tillverkare har släppt och kommer att släppa nyheter under året. Utöver de mer udda figurerna från Kina (och Indien?).
Jag tror i motsats till en del andra att det kommer blir ett visst priskrig som gynnar oss konsumenter.
Samtidigt som man inte vill ta en större smäll ekonomiskt pga eventuella värdeminskningar så vill man samtidigt vara nöjd med det fordon man nu väljer.
Min plan var att avvakta och byta nästa år men är lite sugen och funderar på att kanske byta i år då utbudet redan nu blivit bättre.

Uppdaterat: 2021-04-24 21:55

Här kan ni se en Norsk sammaställning över i år kommande elbilar
https://www.tu.no/artikler/dette-er-elbilene-som-kommer-i-2021/503885

Uppdaterat: 2021-04-26 08:13

Tack Guran.

För övrigt noterar jag nyheten på ViBs förstasida att försäljningen av laddhybrider ”rusar” i Europa. Jag föreställer mig att många fler än mig själv har en körprofil som täcks gott och väl med elen i en laddhybrid.

Vidare är det imponerande med nyheten att Tesla utökar räckvidden i M3 till över 60 mil.

Uppdaterat: 2021-04-26 10:34
Bernt Sundström... skrev:

Jag tål inte elbilar.

En ”elallergier”?

Uppdaterat: 2021-04-29 22:39

https://www.youtube.com/watch?v=YZYLDuy2Nzk
Tar lite tid att vänja sig, men när man hört det några månader låter det inte så illa.

Uppdaterat: 2021-04-30 00:49
N-iklas skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=YZYLDuy2Nzk
Tar lite tid att vänja sig, men när man hört det några månader låter det inte så illa.

Nja jag vet inte.
Invändigt lär man väl bara höra däcks oljudet.
Nog kommer man sakna fosil ljudet ibland.

Uppdaterat: 2021-04-30 06:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Fy sjutton för pålagt onödigt ljud i fordon. Det spelar ingen roll om det är Star Trek-inspirerat ljud i en elbil eller V8-muller i en snikbil där motorn inte hörs, bort med eländet!

Uppdaterat: 2021-04-30 09:24
L. Mäkinen skrev:

Fy sjutton för pålagt onödigt ljud i fordon. Det spelar ingen roll om det är Star Trek-inspirerat ljud i en elbil eller V8-muller i en snikbil där motorn inte hörs, bort med eländet!

+1

Uppdaterat: 2021-04-30 09:44

Är absolut inget fan av rymdljudet heller så den funktionen stängs av i samma stund som jag startar bilen.
Saknar dock inte ljudet av fossilbil för 5 öre.

Uppdaterat: 2021-04-30 12:25

Kan omöjligt tänka mig ha elbil som nöjesfordon. Tycker motorn och motorljudet är en stor del av en bils själ.

Som nyttofordon eller pendlarbil funkar det väl

Uppdaterat: 2021-04-30 12:39
Bernt Sundström... skrev:

Kan omöjligt tänka mig ha elbil som nöjesfordon. Tycker motorn och motorljudet är en stor del av en bils själ.
Som nyttofordon eller pendlarbil funkar det väl

Tystnaden är rätt fantastisk den med...

Uppdaterat: 2021-04-30 12:41

Deeds
Jag vet men ylande motorljud från lite mer exotiska bilmärken låter också bra.

Skåpbilar, suvar mm borde alla gå på eldrift. Detsamma för lastbilar. Deras motorljud tillför ingenting utan bör mer betraktas som sanitär olägenhet.

Uppdaterat: 2021-04-30 13:03
Bernt Sundström... skrev:

Hahaha, nä men saknar motorljudet

Finns väl i flera elbilar påhittat motorljud? Jag såg någon som satt i en el-MB-SUV och "varvade" på en parkering.
Blir lite halvmysko, tycker jag.

Uppdaterat: 2021-04-30 13:34
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Bernt Sundström... wrote:Hahaha, nä men saknar motorljudet
Finns väl i flera elbilar påhittat motorljud? Jag såg någon som satt i en el-MB-SUV och "varvade" på en parkering.
Blir lite halvmysko, tycker jag.

El MB Suv? Finns bara EQC och den gör då inga ljud. Den är knäpptyst.

Uppdaterat: 2021-04-30 16:44

Jag skulle tro att jag skulle sakna fossilmotorn med allt vad det innebär. Oavsett motorstorleken. Tycker det är lite smått fascinerande med tekniken i motorer. Även ifråga om bruksbilar.

Egentligen tycker jag inte elbilsteknik utifrån ovan perspektiv är särskilt spännande.

Uppdaterat: 2021-04-30 17:51

Man får ju såklart tycka vad man vill om huruvida det måste låta och vibrera om bilen man framför, men jag kan iaf säga att efter lite mer än 2 år och lite mer än 12 000 mil nu med ren elbil så säger jag bara att aldrig mer fossildrift i en bruksis. Sen skulle jag fortfarande gärna ha en Jaguar E-type som sommarbil. Men jag tror nog de flesta som påstår att det måste låta även i vardagen mest skriver av okunskap och icke erfarenhet. Och att inte elbilsteknik skulle vara spännande? Tja, alla tycker vi olika, jag tycker det som händer nu är väldigt spännande, och väldigt intressant hur otroligt bra det redan fungerar om man väljer passande elbil efter sina normala behov.

Uppdaterat: 2021-04-30 18:22
Henrik M skrev:

Man får ju såklart tycka vad man vill om huruvida det måste låta och vibrera om bilen man framför, men jag kan iaf säga att efter lite mer än 2 år och lite mer än 12 000 mil nu med ren elbil så säger jag bara att aldrig mer fossildrift i en bruksis. Sen skulle jag fortfarande gärna ha en Jaguar E-type som sommarbil. Men jag tror nog de flesta som påstår att det måste låta även i vardagen mest skriver av okunskap och icke erfarenhet. Och att inte elbilsteknik skulle vara spännande? Tja, alla tycker vi olika, jag tycker det som händer nu är väldigt spännande, och väldigt intressant hur otroligt bra det redan fungerar om man väljer passande elbil efter sina normala behov.

Där håller jag med dig till fullo. Räcker att köra elbil en halvtimme så inser man hur jäkla skönt det är, omedelbar kraft (ja även med 100kW så blir det sprutt) och tyst. Ljudmattan från motorn finns inte där.
Och för att släpa runt en husvagn några dagar per år så kanske man endera skall hyra en bil eller skaffa en elbil som fixar det hela. Enda problemet är väl törsten på elektroner och möjligheten att ladda om man är av typen som åker runt och fricampar i obygden.

Uppdaterat: 2021-04-30 18:43

Som gammalt petrol head och många år inom diverse motorsport så kan jag säga att jag verkligen inte saknar brumbrum-motorn i min dagliga transport. Jag har aldrig haft en personbil som givit mig några extra rysningar, man blir väl kanske ganska avtrubbad av att kört både på bana och i skogen. Svårt att matcha det på en väg, både i upplevelse och i ljud.

Jag kommer aldrig mer bidraga att det ställs en fossildriven bil på vägen igen.

Uppdaterat: 2021-04-30 19:02
*Robban

Jag har en sommarbil i form av en AMG V8 och det är ett sant nöje att dra den till sitt varvtalsstopp. Men vardagsbilen - i mitt fall en PS2 - där går jag aldrig tillbaka. Helt såld på det konceptet.

Uppdaterat: 2021-04-30 19:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Jag har en sommarbil i form av en AMG V8 och det är ett sant nöje att dra den till sitt varvtalsstopp. Men vardagsbilen - i mitt fall en PS2 - där går jag aldrig tillbaka. Helt såld på det konceptet.

Låter som ett alldeles utmärkt koncept som gjort för att kopiera. ;-)

Uppdaterat: 2021-04-30 21:16
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Audi A5 SB wrote:Jag har en sommarbil i form av en AMG V8 och det är ett sant nöje att dra den till sitt varvtalsstopp. Men vardagsbilen - i mitt fall en PS2 - där går jag aldrig tillbaka. Helt såld på det konceptet.
Låter som ett alldeles utmärkt koncept som gjort för att kopiera. ;-)

+1 :)

Uppdaterat: 2021-04-30 21:24

Guran och Henrik
Tror ni missuppfattade mig. För det första har jag kört en del elbil, Leaf förvisso men ändå.
Vad jag menar med fossilmotorn är att jag tycker det är fascinerande teknik, jag har inte påstått att det är mer funktionellt än elbil. Jag kan tycka att en drivlina med fossilmotor ger en speciell känsla, oavsett om det är en trepip eller V8. Jag får inte den känslan med elbil.
Sedan som jag skrev ovan, jag kommer sakna den känsla vilket innebär att jag redan är inställd på elbil framöver. Elbil har ju en hel del fördelar funktionsmässigt och på flera andra sätt men en eldrivlina är ju i jämförelse ganska simpel och lite tråkig tekniskt.
Lite som när man jämför en mekanisk klocka med en Apple Watch. Dock använder jag hellre en Apple Watch.

Uppdaterat: 2021-04-30 22:30

Axa,
Du får gräva ner dig i permeabilitet, magnetfält, fasförskjutning och tekniken bakom linjariteten i övergången mellan regenerering och friktionsbaserad bromsverkan.
Det är minst lika mycket att gräva i som förbränning av kolbaserade produkter.

Uppdaterat: 2021-04-30 22:46

Mäkinen
För mig kommer det aldrig bli lika spännande som mekaniken i motorer och växellådor.

Uppdaterat: 2021-04-30 23:29

En elbil är väl lite som en digital klocka att jämföra med en fossil bil motsv analog. Vilken föredrar ni?

Gör man samma jämförelse mellan en analog telefon och en digital så den senare är bättre. För att inte säga helt överlägsen.

Uppdaterat: 2021-05-01 01:27
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Hoppas det kommer snyggare elbilar i framtiden för dagens ser förjävliga ut.
[Redigerad: Dumheter togs bort//Deeds]

Uppdaterat: 2021-05-01 18:00

Pinjong
Likheten är väl snarare jämförelsen mellan ett mekaniskt urverk och en batteriklocka.
Båda klockorna som du har bild på är batteriklockor, dvs båda har simpelt innandöme men ytterst funktionella.

Uppdaterat: 2021-05-01 09:16

Jag har inte släpat omkring på armbandsur sen gymnasiet och ingen av dem triggar mitt intresse. Smycken gör sig bäst på kvinnor.

För mig är elbilar främst en möjlighet att prova något nytt. Visst finns det bilmärken jag inte har haft, men de flesta är variationer på samma tema. Sen något decennium har de dessutom ofta både turbo och automatlåda så man blir bortkopplad från kontroll som förare. Elbilar brukar ha "krispigare" gasrespons och blir därför trevligare att köra.

Uppdaterat: 2021-05-01 09:34
L. Mäkinen skrev:

Elbilar brukar ha "krispigare" gasrespons och blir därför trevligare att köra.

Absolut. Dessutom maskeras den höga vikten av en låg tyngdpunkt. Min väger 2,2 ton, men det märks bara när upphängningen får arbeta över potthål och broskarvar.

Uppdaterat: 2021-05-01 10:08
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Axa skrev:

Pinjong
Likheten är väl snarare jämförelsen mellan ett mekaniskt urverk och en batteriklocka.
Båda klockorna som du har bild på är batteriklockor, dvs båda har simpelt innandöme men ytterst funktionella.

Ja det var kanske ingen "klockren" jämförelse. Jag tänkte mer att mekaniken i det analoga uret på något sätt liknade mekaniken i en fossil bilmotor. Får jobba mer på logiken.

Uppdaterat: 2021-05-01 10:18
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Bernt Sundström... skrev:

...Den som designar Tesla borde skjutas...

Det var ord och inga visor!
Moget

Uppdaterat: 2021-05-01 10:35
*Robban

Mäkinen
Men min poäng är att oavsett hur drivlinan är uppbyggd i en fossilmotor så tycker jag som sagt att själva konstruktionen och mekaniken i en fossilmotor eller växellåda är mer fascinerande än motsvarande på en elbil. Det jag menar handlar inte om körkänsla.

Uppdaterat: 2021-05-01 10:37
pinjong skrev:

Axa wrote:Pinjong
Likheten är väl snarare jämförelsen mellan ett mekaniskt urverk och en batteriklocka.
Båda klockorna som du har bild på är batteriklockor, dvs båda har simpelt innandöme men ytterst funktionella.
Ja det var kanske ingen "klockren" jämförelse. Jag tänkte mer att mekaniken i det analoga uret på något sätt liknade mekaniken i en fossil bilmotor. Får jobba mer på logiken.

:-)
Har haft en längre period som klocksamlare, inte nu längre, men distinktionen mellan det analoga och digitala gjordes närmast genom motsatsförhållandet mellan batteriklocka och ett mekaniskt urverk.
Lite kuriosa så finns det faktiskt mekaniska utverka som har ”digital” visning.

Uppdaterat: 2021-05-01 10:41

Axa,
Jag förstår vad du menar. Det är inte samma sak och jag har inte heller släppt avgasbilarna.

Apropå klockor hade en av mina tidigare leverantörer ett gökur i receptionen med mekaniska digitala siffror och jag tror att det var drivet av tyngder i kedjor. De hade dock gått över till kvarts på senare år.

Uppdaterat: 2021-05-01 13:12

Elbil är naturligtvis vad som helt kommer att gälla. Men marknaden är fortfarande ny, och ännu avsedd för "early adopters," dvs de som är villiga att betala extra för det nya. Lägg till detta den smått bisarra marknaden för laddning, som inte är standard för alla elbilar. Själv väntar jag på nya elbilar i golfklassen för vanliga löntagare, alltså prissatta en bra bit under 300 kkr. Jag lär få vänta...

Uppdaterat: 2021-05-01 13:27
Axa skrev:

Men min poäng är att oavsett hur drivlinan är uppbyggd i en fossilmotor så tycker jag som sagt att själva konstruktionen och mekaniken i en fossilmotor eller växellåda är mer fascinerande än motsvarande på en elbil. Det jag menar handlar inte om körkänsla.

Jag kan sätt och vis förstå hur du menar, men själv är jag mer fascinerad av hur en elmotor med en rörlig del och samma storlek som en vattenmelon kan göra ett bättre jobb än den jämförelsevis enormt komplexa maskin som en förbränningsmotor är. Många säger att de kommer sakna den mekaniska känslan i en manuell växellåda när elbilarna tar över, men själv ser jag mest växellådor som ett nödvändigt ont för att kompensera för förbränningsmotorns brister.

Uppdaterat: 2021-05-01 13:30
40-talisten skrev:

Elbil är naturligtvis vad som helt kommer att gälla. Men marknaden är fortfarande ny, och ännu avsedd för "early adopters," dvs de som är villiga att betala extra för det nya. Lägg till detta den smått bisarra marknaden för laddning, som inte är standard för alla elbilar. Själv väntar jag på nya elbilar i golfklassen för vanliga löntagare, alltså prissatta en bra bit under 300 kkr. Jag lär få vänta...

Fast varför ska elbilen vara billigare än fossilbilen för att pass? Redan idag är en ID.3 t.ex. billigare än motsvarande Golf om man ser till 3 års ägande med 1000 mil om året. Så att påstå att elbilar idag fortfarande bara är för early adopters är ju lite lögn, eller okunskap från din sida kanske, vad vet jag.
Kolla marknaden nu, det kryllar av elbilar nu under 2021 som landar in på lägre TCO redan vid väldigt låga privatmil än motsvarande fossilbil.

Uppdaterat: 2021-05-01 13:52
Henrik M skrev:

40-talisten wrote:Elbil är naturligtvis vad som helt kommer att gälla. Men marknaden är fortfarande ny, och ännu avsedd för "early adopters," dvs de som är villiga att betala extra för det nya. Lägg till detta den smått bisarra marknaden för laddning, som inte är standard för alla elbilar. Själv väntar jag på nya elbilar i golfklassen för vanliga löntagare, alltså prissatta en bra bit under 300 kkr. Jag lär få vänta...
Fast varför ska elbilen vara billigare än fossilbilen för att pass? Redan idag är en ID.3 t.ex. billigare än motsvarande Golf om man ser till 3 års ägande med 1000 mil om året. Så att påstå att elbilar idag fortfarande bara är för early adopters är ju lite lögn, eller okunskap från din sida kanske, vad vet jag.
Kolla marknaden nu, det kryllar av elbilar nu under 2021 som landar in på lägre TCO redan vid väldigt låga privatmil än motsvarande fossilbil.

Man kan köpa en helt ny Golf för ca 218000, man kan inte köpa en elbil i golfklassen för det priset. Om Golfen motsvarar en ID3 som kostar några 100tkr mer tror jag de flesta golfköpare inte bryr sig om.

För att TCO:n ska bli lägre/samma som för en motsvarande fossilbil så ska man kunna ladda hemma, långt ifrån alla som kan.

Uppdaterat: 2021-05-01 14:08

Kommer ta tid innan elbilar börjar användas på bred front. För dåligt utbyggd laddinfrastruktur.

Uppdaterat: 2021-05-01 15:15

Och Apex fortsätter sprida myterna.....man tar sig för pannan ibland här alltså vilka skygglappar en del sitter med, hur bara klarar ni livet utanför egentligen med den fyrkantigheten?
Ja man kan köpa en dansk fryst fläskfilé för ett lägre pris än en svensk färsk ekologisk oxfilé, men är det att jämföra korrekt? NEJ, såklart inte.....
Sen är det en myt att man MÅSTE ha hemmaladdning för att kunna åka elbil smidigt och billigt. Det beror helt på ens brukarmönster och vart man bor. Ni som sitter i era fossilbilar och inte vågar öppna ögonen har nog rätt dålig koll på detta med laddning tror jag, kan vi vara överens om det? Till att börja med så kör snittpersonen i Sverige inte mer än 1-2 laddningars räckvidd i veckan, så det räcker att ladda medans man kör sin storshopping eller är ute och äter eller gymmar, eller vart nu snabbladdare finns runt där man bor. Sen kostar inte all laddning massor heller, tror ni skulle bli förvånade hur många ställen man kan ladda helt gratis på, och det i en hel del tillfällen med skaplig hastighet med. Sen med olika abbonemang som t.ex. Bee går det ladda snabbt med väldigt låg kostnad med. Jag är övertygad om att minst 80% av de som idag inte tror de skulle klara sig med elbilarna idag skulle göra det utmärkt och bli väldigt positivt överraskade om de bara vågade släppa sargen. Precis som vi var inne på tidigare med att många tror de har behov de egentligen inte har när de väl kollar ordentligt, som Deeds t.ex. gjorde. Sen håller jag helt klart med om att det idag inte finns elbilar motsvarande alla olika fossilbilar på marknaden, men det är ju inte ett dugg konstigt då det först är nu proppen börjar släppa. Om man måste, vilket ingen behöver egentligen, dra husvagn 100 mil utan att ta ett par rejäla pauser, eller dra hästtransport längre och med mindre pauser än vad som hälsosamt för hästen enligt expertis så självklart, då är en fossil utan tvekan bättre. Men återigen, vilka måsten har man egentligen, när man tänker efter?

Uppdaterat: 2021-05-01 15:18
Bernt Sundström... skrev:

Kommer ta tid innan elbilar börjar användas på bred front. För dåligt utbyggd laddinfrastruktur.

Jag anar att du innan du skrev det inlägget kollade genom hur det faktiskt ser ut idag med laddare samt hur planerna ser ut för de olika laddkedjorna under 2021 bara till att börja med? Du tog med i beräkningen att både Cirke-K och OKQ8 tillsammans håller på att bygga snabbladdning på 700 av sina stationer?
Jag är ganska övertygad om att marknadskrafterna kommer se till att det byggs ut laddare snabbare i en lämplig takt, tror till och med att när proppen går där kommer det bli en konkurrens som gynnar elbilismen.

Uppdaterat: 2021-05-01 15:23

Jag vill kunna ladda hemma. Sedan åker jag ute i Europa på somrarna (när det inte är corona)

Storstäder med bilar på gatan, ska de åka till Willys och ladda då eller?

Uppdaterat: 2021-05-01 15:50