Vi Bilägares forum

Motorcyklar, en del av trafiken

Motorcyklar, en del av trafiken

För mig som är nybörjare på mc känns det bra att kunna diskutera detta med mer erfarna mc-piloter.
I den gamla (försvunna) tråden fick jag råd om hojar med mindre vibrationer än min DragStar 650 och där jag har fötterna på annan plats än vid framhjulet.
Jag tror att jag kommer ha kvar nuvarande fordon över vintern eftersom det kostar en slant att byta, men nog skulle jag vilja ha något med mer symaskinskänsla utan att det ska varva hur mycket som helst.

Uppdaterat: 2015-09-17 10:40

Kommentarer

Då låter Scramblern som en perfekt hoj för dig.
Jag ska se till att få till en provkörning till våren av både den och Guzzin.

Det lär väl sluta som vanligt att jag behåller ST2an. Eller så kanske jag plockar fram min gamla RD350 ur gömmorna. Det är nog maximalt med ”smil per kubik” det.

Uppdaterat: 2020-12-01 22:05

Säsongen närmar sig :)

Uppdaterat: 2021-01-22 12:21
Andreas_3 skrev:

Säsongen närmar sig :)

Haha, inte ens gångbanorna är gåbara här uppe.

Du påminde mig om att gå ner och sätta på laddaren ett dygn.

Uppdaterat: 2021-01-22 16:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Såg en Goldwing idag, vägarna är nästan torra idag.

Uppdaterat: 2021-01-22 17:19
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Svinhalt på många gångvägar häromkring - säkrast att inte utmana ödet. I kombination med regn och halv storm...urr....

Uppdaterat: 2021-01-22 18:17

Orkar inte montera dubbdäcken på Husabergaren så det får vara fyra hjul de närmsta dagarna.

Uppdaterat: 2021-01-22 19:25
L. Mäkinen skrev:

Orkar inte montera dubbdäcken på Husabergaren så det får vara fyra hjul de närmsta dagarna.

Har du dubbdäck!!!

Påminner mig när jag gjorde lumpen i nån gång i början på 80 talet.

I brist på pengar (tror jag) körde jag en enduro hela vintern påklädd smc overall i alla väder och däck med OT dubb.
Det roliga var att hur halkigt det än var så kunde man köra om i kurvorna med dubbla hastigheten mot bilarna.
Det gick i stort sett inte sladda med dom däcken.

Men det var som sagt back in the days. ;)

Uppdaterat: 2021-01-22 19:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det funkar dåligt i skogen utan dubb när det är isigt.

Uppdaterat: 2021-01-22 21:22

Dags att plocka fram MCn, nästan.
Jag gjorde det förra veckan på tisdagen, det var då närmare 15 grader här. Riktigt skönt och fint MC väder. Tänkte ta andra turen redan dagen efter, men då vände vädret och nu har det varit riktigt kallt och även snöblandat regn.

Men jag hoppas att det vänder till nästa helg så jag får dra ut en sväng och njuta igen.

Uppdaterat: 2021-03-12 20:40
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Dags att plocka fram MCn, nästan.
Jag gjorde det förra veckan på tisdagen, det var då närmare 15 grader här. Riktigt skönt och fint MC väder. Tänkte ta andra turen redan dagen efter, men då vände vädret och nu har det varit riktigt kallt och även snöblandat regn.
Men jag hoppas att det vänder till nästa helg så jag får dra ut en sväng och njuta igen.

Jag trodde du njöt i Pugoten. Varmt och skönt och bra stereo.

Uppdaterat: 2021-03-12 21:02

Suck. Skottade parkeringen i morse.
Sjukt mycket snö kvar än. :(

Uppdaterat: 2021-03-14 16:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Suck. Skottade parkeringen i morse.
Sjukt mycket snö kvar än. :(

Vi bor i ett långt land, jag och barnen köpte fika och hade lite picknick ute i skogen idag. :)

Uppdaterat: 2021-03-14 16:47

Hojen har jag övergett för ett tag sedan, nu är det bara detta som gäller. För hela slanten.
Säsongen(putssäsongen alltså) börjar snart, precis som säsongen för att köra hoj.

Uppdaterat: 2021-03-14 18:40

Det har bara blivit en tur i år än så länge. Roar mig i garaget med annat.

Uppdaterat: 2021-03-14 19:16

Riktigt trevlig båt Optimus! :) Jag har själv sneglat lite åt båthållet inför sommaren då jag råkade få tillgång till bra båtplats i Karlskrona skärgård. Blir dock inget så nytt och fint som din, riktigt den budgeten finns inte för en "testa på båtlivet familjebåt". Men blir det nåt blir det en båt som fixar hela weekends för oss iaf.

Uppdaterat: 2021-03-14 20:46

En polishoj förra veckan och några under denna vecka. Snart blommar det :)

Uppdaterat: 2021-03-17 12:26
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Då min tracer GT blivit försenad 3 ggr så har jag fått låna en liknande modell. En massa lulllull. Skön att köra. Snygg trots sin militär gröna mattfärg.

Uppdaterat: 2021-05-12 11:01

Det blev lite över 30 mil på Ducatin idag. Irriterande liten tank.

Uppdaterat: 2021-05-12 20:10

Säga vad man säga vill.
Det är den njutning.
Och omöjligt att ligga på dom nya 80 gränserna på fina vägar.
100-120 det är skön marschfart. ):

Uppdaterat: 2021-05-20 10:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

10 km till tankning mitt i ödemarken?
Tvåcylindrig? Jag har bara haft trecylindrig Triumph.

Uppdaterat: 2021-05-20 11:08
mso 1000 skrev:

100-120 det är skön marschfart. ):

Vågar du verkligen ligga på 120 genom skogsavsnitt som på din bild? Tänker på ev viltövergång.

Uppdaterat: 2021-05-20 11:25
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Norrland i sina bästa stunder.
Och en snygg och trevlig hoj. :)

Det är något speciellt med älvsdalgångarna i norrland
Efter 36 mil är man värd en liten bägare mjukglass:).

Uppdaterat: 2021-05-20 13:56
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Usch, Norrland är inget för mig, bara en massa stenskravel och väsnande vattenforsar, otäcka djupa skogar eller flintskalliga berg med otäck snö på.
Och acceptabla temperaturer bara ett par månader om året!
Och flera månader utan ljus som följs av månader utan mörker!
Och så dessa myriader av hemska mygg!

Nej jag vill ha böljande, blommande gröna fält, med lövskogar och sol och värme så mycket det går!
Kyla och snö har jag alltid avskytt!
Som f.d. statstjänsteman fick man tidigt lära sig att stänga av svettkörtlarna så värmen besvärar aldrig.
Det är möjligt att mina önskemål styrs av gener som antagligen härstammar många hundra mil söderut.
Kanske samma gener som ger mig olustkänsla när jag tvingas ha slips knuten runt halsen och samma olustkänsla när jag måste vistas i små rum med spröjsade fönster!

Uppdaterat: 2021-05-20 14:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
pinjong skrev:

mso 1000 wrote:100-120 det är skön marschfart. ):
Vågar du verkligen ligga på 120 genom skogsavsnitt som på din bild? Tänker på ev viltövergång.

Nja det är egentligen ganska brett.
Och med mc så sitter man mer på helspänn med blicken svepande långt bort.
Varje enskild kurva måste bedömas individuellt, så skärpan måste finnas hela tiden och visst har man sett nån älg men mina bromsar på denna mc är ungefär minst dubbelt så bra som på HDn.
Så jag är inte rädd.

Däremot har jag kört många gånger runt Norrtälje av vissa skäl och där är jag mer rädd eller orolig i 80-90 och då för småviltet och vildsvinen.

Uppdaterat: 2021-05-20 15:41
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Och med mc så sitter man mer på helspänn med blicken svepande långt bort.

Japp, det låter bra. Men det värsta är viltet som dyker upp precis där man är. Och gärna småvilt som du själv är inne på. Men men. Det finns ju gott om andra slumpmässiga faror när man färdas på MC.

Uppdaterat: 2021-05-21 19:48
Mycket vatten har runnit under hjulen...

MC säsongen är igång och jag har besiktat min lilla monkeybike nyligen och ska nästa vecka besikta min tunga MC, men den MC'n har ett batteri som är helt slut i princip. Laddar jag batteriet fullt så håller det bara några dagar innan det inte längre går att starta MC'n igen.

Det är ju ett blybatteri, men då kommer jag att tänka på min elmoppe som drivs a lithiumbatteri. Låter jag den stå i garaget från hösten till våren utan att ladda så märker man inte ens av att den förlorat någon laddning.

Går ju också köpa lithiumbatteri som startbatteri till MC, har någon erfarenhet av det? Vad kan ni säga om det. Är det värt det lite högre priset och klarar man då sig utan underhållsladdning under vintern? Om inte så har jag också hört att man måste ha en annan typ av laddare än den vanliga laddaren om man skaffar ett sånt batteri. Är det värt det?

Uppdaterat: 2021-05-22 18:32
- Peugeot e-208 GT 2022

Kör du Li-batteri i hojen så måste ju hojens egna laddare/regulator också vara anpassad för att kunna ladda ett Li-batteri. Om inte kan det inträffa mindre trevliga saker. Såvida inte batteriet har inbyggd elektronik för laddningen och kan laddas via den vanliga laddningsregulatorn men det har jag ingen erfarenhet eller kunskap om.

Uppdaterat: 2021-05-22 18:57

Beje. Tror man måste ta sig tid att alltid måste ladda sitt mc batteri ett par tre gånger per vinter med en smart laddare och helst koppla bort det från mcn och kanske en rengöring.

Jag hade ett dyrt nytt HD batteri på smart laddning med cetec en hel vinter och ändå var det knäckt på våren och det blev att köpa ett nytt för 1600:-

Efter det lägger jag av pluspolen och kopplar på smartladdare typ 3 ggr per vinter.

Uppdaterat: 2021-05-23 09:25
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag har kört med en "smart" laddare ansluten under hela vintern till mitt MC-batteri och sen jag började med detta så har åtgången på MC-batterier minskat drastiskt...:) Och ta gärna in batteriet så att det får lite mera tempererad förvaring än ute i vinterkylan.

Uppdaterat: 2021-05-23 10:51

Som experiment har jag låtit batteriet i min Honda CBR1000F sitta inkopplat utan laddning hela vintern. Den startade så snällt när jag tryckte på knappen för någon vecka sen. Tyvärr har en bensinslang gett upp så det sprayade bensin över golvet och åkturen uteblev.

Uppdaterat: 2021-05-23 10:56

Vi har gjort samma "experiment" (ofrivilligt egentligen) med ett par åk-gräsklippare under senaste vintern som Mäkinen gjort med sin hoj och tyvärr gick det inte lika bra utan det renderade köp av 2 nya batterier till dessa klippare. Tidigare har vi haft batterierna urtagna och underhållsladdat under vintern och då har vi inte råkat ut för detta problem. Inget bevis men ändå en liten fingervisning avseende vad som troligen är den bästa resp sämsta lösningen.

Uppdaterat: 2021-05-23 11:18

Jag har cirka 10 grader varmt i garaget som lägst och det hjälper nog till att hålla liv i batteriet.

Uppdaterat: 2021-05-23 19:39
mso 1000 skrev:

Beje. Tror man måste ta sig tid att alltid måste ladda sitt mc batteri ett par tre gånger per vinter med en smart laddare och helst koppla bort det från mcn och kanske en rengöring.
Jag hade ett dyrt nytt HD batteri på smart laddning med cetec en hel vinter och ändå var det knäckt på våren och det blev att köpa ett nytt för 1600:-
Efter det lägger jag av pluspolen och kopplar på smartladdare typ 3 ggr per vinter.

Det gör jag. Jag har en CTEK laddare som jag kört 3 gånger i vinter/vår, men batteriet är nog slut helt enkelt. Jag köpte hojen 2019 för att börja övningsköra med, tog sedan körkortet 2020 och nu är det 2021 och jag har inte bytt batteri. Hojen är tillverkad 2003 och jag vet inte när förra ägaren bytte batteriet, så det är inte helt konstigt att det vore dags att byta nu.

Den har också stått i ett garage hela vintern där det blir som lägst 14-15 grader.

Uppdaterat: 2021-05-24 19:14
- Peugeot e-208 GT 2022

Jodå - batterier tar ju helt klart slut av naturliga orsaker så visst kan det vara så. Men underhållsladdning vintertid skadar inte på fordon som man inte använder den tiden på året. Och det lär ju vara motsatsen för t ex snöskootrar - alltså ladda under sommaren.

Uppdaterat: 2021-05-24 19:45

Hade gärna haft min CTEK mer eller mindre hela tiden inkopplad, men p.g.a. att vissa tokstollar i garaget kopplat in sina elbilar på 230V/10A uttagen för att ladda så satt ägaren in timers på uttagen som går att dra upp till 2 timmar bara. Räcker inte ens för att ladda ett blybatteri, men jag har fuskat lite och tagit med silvertejp och tejpat fast timern när jag laddat.

Men jag kan inte ha den tejpen där mer än över natten möjligen, annars kommer någon annan klaga på det eller ägaren se det och plocka bort den.

Uppdaterat: 2021-05-24 22:37
- Peugeot e-208 GT 2022

Under vintern är det väl bara att ta med batteriet upp i lägenheten och ladda det där.

Uppdaterat: 2021-05-24 23:09

Köpte först igår ett nytt batteri. Det var 2 mm högre än det jag hade innan. Trodde inte att det skulle vara ett problem, men det var det. Fick inte plats frö dessa 2 mm sjukt nog.

Köpte från biltema och när jag kollade igen så hade de inget "normalt" batteri som passade tyvärr. Hade inte heller tid att kolla efter annat, så köpte istället ett Lithium batteri som de sålde, nästan 3 ggr dyrare, men som passade och funkade perfekt vid test.... så nu kör jag med lithium.. så mycket bättre tror jag,

Uppdaterat: 2021-05-28 01:28
- Peugeot e-208 GT 2022

Ja, bara ditt nya Li-batteri har inbyggda laddningskretsar så kommer det säkert att fungera. Men om det blir bättre i just denna funktion är väl inte alldeles säkert. Se dock till att koppla ur batteriet under vintern så att inte några eventuella strömtjuvar i hojen drar ur batteriet helt för då är det nästan till 100 % kört.

Uppdaterat: 2021-05-28 09:33

Tror mitt batteri också är kört, har funkat med småladdningar då och då och igångkörning under vintern men nu är batteriet 5 år gammalt och det tar inte laddning. Får se vad de säger på servicen, har skickat hojen på service, bromsvätskebyte, besiktning, troligen batteribyte med.

Uppdaterat: 2021-06-04 09:07
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

30 mil på en tank med nya hojen är helt okej. Den gamla kom man typ 17-18 mil på :)

Uppdaterat: 2021-06-08 11:37

Första turen i år.
Bar asfalt och snön ligger mestadels kvar efter dikeskanterna.
Synd man inte kan klämma in en bild numera. 🙄

Uppdaterat: 2022-04-20 14:14
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag har kört ungefär 150 mil i år efter att jag hämtade ut en ny Yamaha MT-09.

Uppdaterat: 2022-04-20 21:50

28 mil i dag på thruxton 1200.

Uppdaterat: 2022-04-20 22:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
L. Mäkinen skrev:

Jag har kört ungefär 150 mil i år efter att jag hämtade ut en ny Yamaha MT-09.

Mycket trevligt hoj !

Uppdaterat: 2022-04-22 06:23
Gillar kurvor och rondeller
mso 1000 skrev:

28 mil i dag på thruxton 1200.

Snygg hoj, dock inte min stil.
Är inte dom svindyra?

Uppdaterat: 2022-04-22 17:06
Gillar kurvor och rondeller

Mc. Jag är så gammal så jag vill en hoj skall se ut som en hoj gjorde förr😊
Och gillar 198kg thruxton för just det och väghållningen på den lilla krokiga asfaltsvägen.
Motor karaktären är härlig med maxeffekt vid typ 6000 varv är min stil. 😊
Härlig pensionärsmoppe😂😂

Uppdaterat: 2022-04-22 21:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Köpte en "bushoj" för körning av kortare kurvigare turer, en Yamaha Virago 535.
Kul som tusan att köra smidig och ovanligt pigg för den motorn.
Skall kanske sälja min HD Road King, jag kör inte långa turer längre (börjar bli gammal).

Uppdaterat: 2023-08-12 10:40
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja, smidiga cyklar är inte fel - speciellt när man börjar bli lite äldre. Själv har jag avslutat MC-karriären för jag tycker att reaktioner och balans har blivit sämre med åren.

Uppdaterat: 2023-08-12 11:24
Pi skrev:

Ja, smidiga cyklar är inte fel - speciellt när man börjar bli lite äldre. Själv har jag avslutat MC-karriären för jag tycker att reaktioner och balans har blivit sämre med åren.

Ja, jag förstår dig, det finns en gräns för när det är vettigt att sluta. Jag håller nog på några år till med den nya hojen.

Uppdaterat: 2023-08-12 11:33
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.