Vi Bilägares forum

Körteknik för Toyota/Lexus Hybrid!

Körteknik för Toyota/Lexus Hybrid!

Efter att ha läst alla biljournalister och andra som testat Toyotas eller Lexus HSD och inte förstått hur bilarna ska köras så tänkte jag här försöka förklara det lite bättre.

Många klagar ju på att motorn "brummar" (CVT-beteende) och att bilarna är törstigare än vad dom borde. Vad är då grundproblemet? Jo det handlar bl.a. om bristande körteknik där man gasar för mycket. Hemligheten ligger i att inte gasa så mycket att motorn varvar för högt men eftersom det inte finns nån varvräknare så man t.ex. kan undvika att gå över 4000 varv rent visuellt så kan man istället läsa av den ECO-indikator som finns i bilen. Det är också så att systemet har olika körprogram och att programmet "Power" snarare är en stjälp än en hjälp. Bäst tycker jag det faktiskt fungerar om man väljer det dolda körläget "NORMAL", som ju det bli om man väljer bort ECO eller POWER, med knappen som styr detta.

Lägger till två bilder i nästa inlägg där jag har markerat med en liten röd cirkel den gräns man ska undvika att gå över. Det är två bilder på två vanliga indikatorer som finns i Auris HSD och Prius HSD. I Auris är den analog och i Prius digital. Håller man sig precis under "PWR" så tar man dessutom mer hjälp av elmotorn istället för att förlita sig ensidigt på bensinmotorn vid acceleration. Det gäller att inse att bilen inte är en sportbil och att det inte hjälper så mycket att gasa hårdare, istället försöka inse att man får ändå rätt bra acc med hybridtekniken men att man får ge den lite tid att komma upp i fart. Kör man på detta sätt upptäcker man snart hur tyst och smidigt systemet jobbar och att det ändå går riktigt fort i acc från låga farter.

Tänker man också på att i normalfallet inte bromsa så hårt att indikatorn (som ju också visar bromskraftsåtervinning) går i botten så får man ju maximalt tillbaka vid inbromsning!

Två saker att hålla i minne som ger lugnare smidigare körning och som sparar en hel del på bensindropparna! Och man slipper "brum"! :)

Uppdaterat: 2015-12-21 18:51

Kommentarer

Shogun, har ni hittat Normal-läget än eller kör ni med Eco? Tog mig nån vecka att förstå hur man klickar fram det, inte helt glasklart och handboken är ingen direkt hjälp heller.

Uppdaterat: 2015-12-22 21:23

Shogun, aha det var ju en förbättring! Såg förresten denna video nu och att instrumentpanelen har möjlighet till varvräknare (sport mode?). Då förstår man också varför den inte är så meningsfull egentligen. Verkar vara svårt att få den att varva över 5000 varv och rödmarkeringen ser ut att vara redan vid 5500 varv! Kanske har att göra med Atkinson. Körtekniken här är då det jag pratat emot förstås, gaspedalen i botten och då blir det mycket "brum" och än konstant driv. Toppfarten är 180, så slipper man testa ut det själv. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=2h7ixavj_EY

Uppdaterat: 2015-12-22 22:19

Den här grafen är rätt talande också och visar ju rätt tydligt det jag sagt om körteknik och att det inte ger så mycket effekt att gasa hårt. Gäller då 1,8 HSD så även förstås Auris HSD och CT200h.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-12-23 11:21

Vad gäller slö och motorväg som det pratades om i tråden så talar väl denna emot det rätt väl.

"– Det är Audi, BMW och Toyota Prius som ligger i topp bland fortkörningarna på motorvägar, säger Tomas Bonn, biträdande chef för trafikpolisen i Sörmland, till teknikensvarld.se."

"Med tanke på att Audis och BMW:s modeller säljer i betydligt fler exemplar i Sverige än vad Toyota Prius gör kan vi inofficiellt slå fast att Prius är fortkörningsbilen nummer ett i vårt land, sett ”per capita”."

http://teknikensvarld.se/toyota-prius-fartdararnas-favorit-overrepresenterad-vid-fortkorningar-167254/

Uppdaterat: 2015-12-23 16:50

Nja, mång Prius är hyrbilar och Taxi, inte svårare än så.

Uppdaterat: 2015-12-23 16:53

junkers, men visar väl att det inte finns nåt direkt problem med prestanda och motorväg, vilket var poängen.

Uppdaterat: 2015-12-23 17:54

Även om man accelererar långsamt så kan man genom att hålla på lång tid uppnå en för hög hastighet.

Uppdaterat: 2015-12-23 21:27

L.Mäkinen, jo jag pratade en del om folk som snålkör med Prius och att det kan vara överdrivet då jag med hela tråden förklarat att man med normal-körning får riktigt låg förbrukning då bilen just är konstruerad för det.

Men jag kan tänka mig t.ex. att många kvinnor kör onödigt försiktigt med Prius medan många män (kanske då ofta Taxi och hybilar) kör onödigt hårt. Jag gissar också att många har körläget "Eco" aktivt (på gen3), inte minst för att Toyota missat lite med att tydliggöra att det finns ett körprogram som kan kallas Normal.

Kör man bilen på det sätt jag kallar "normalt" (och då helst körprogrammet i normalläge på gen3) så får man tillräckligt prestanda, även då för att köra på motorvägen. Som bevis har jag då även lagt till effektkurvan som visar på varvtal. Även den Lexus CT200h som gasar järnet och når 180 km/h bevisar att bilen har tillräcklig prestanda för svenska motorvägar. Gen2 är ju lite klenare och jag vet ju inte om du menar just den generationen.

Vad jag sen skulle vilja se men som aldrig kanske kommer, är ett körläge "eco plus" eller vad man ska kalla det. Ett läge som är responsivt på gaspedalen till 3000 varv på motorn (eller då exakt vad gränsen för Power går eco-mätaren) och sen blir mindre responsiv när man gasar mer. Då skulle man få hjälp med feedback från gaspedalen att hålla sig i det område där motorn inte brummar och där motorn är som snålast. :)

Uppdaterat: 2015-12-23 21:43

Nu hamnar jag nog rätt i getingboet... ;-)
Skulle det inte vara möjligt att med en sådan här motor/växellåds konfiguration se till så att varvtalet aldrig går över det varvtal där motorn ger sitt maximala vridmoment?
Då skulle man väl ändå få en bra körbarhet/acceleration men slippa *brummet*?
Fast det kanske inte är fördelaktigt ur snålhetsperspektiv.

Uppdaterat: 2015-12-23 22:37

Peter, om du är seriös så kan du få seriösa svar.

Trots allt är det så att bilen nåt effekt-toppen på högre varv och man kan ju säga att den redan är lite strypt då CVTn inte verkar tillåta mer än 5000 varv i praktiken.

Skulle man sätta t.ex. 3000 varv som gräns så skulle den sakna den extra effekten som kanske kan behövs i nån situation eller för att nå dagens toppfart, men annars är tanken god. Och givet är den snålare om man undviker högre varv.

Jag tror alltså mer på att ha ett annat körprogram som jag beskrev i förra inlägget.

Uppdaterat: 2015-12-23 22:46

Jag menade nog också att det skulle vara ett *eget* körprogram. "Tysta läget" ;-)
Läste på Toyota att bästa vridet ligger vid 4000 varv (på auris)så det skulle nog inte göra så stor skillnad.

Uppdaterat: 2015-12-23 22:55
Vidstige skrev:

Benols, det jag lyfte i tråden var att många gasar för mycket, men det är möjligt att det finns ett omvänt problem, folk som kör onödigt försiktigt med HSD för att försöka spara mycket soppa!
Grejen är att kör man som jag skrev i början här så räcker det oerhört långt, man behöver alltså inte köra långsammare än så. Visst några droppar till kan man spara på att aktivera ECO-körprogrammet och köra extremt försiktigt, men då har man lite missat hur hybridtekniken fungerar. Det fina i kråksången är att hybridtekniken möjliggör rejäl soppabesparing även vid hyfsat snabb körning. Kör man så att man undviker att mätaren hamnar i Power (borde kanske heta "Higher Fuel Consumption" istället) samtidigt som man ser till att bromsa lagom hårt så att det mesta av bromsenergin återvinns, så utnyttjar man hybridtekniken fullt ut!

En bidragande orsak till "brummet" kan också vara att man försöker att behandla bilen som en elbil och att man försöker smyga på el så mkt det går med resultat att man drar ur batteriet och när det är dags att accelerera måste förbränningsmotorn också ladda batteriet samtidigt som den ska släpa bilen upp i fart.

Gen 2 är hemsk ur den aspekten och el ska betraktas som pesten dvs rör den inte! Eller använd den mycket sparsamt och se till att aldrig ladda ur batteriet så mkt att motorn måste starta bara för att ladda upp det.

Gen 2 går som bäst om den alltid har sina 6 av 8 batteripluppar.
"Pulse and glide" (google) fungerar oerhört bra på gen 2 för extrem ecokörning i lägre farter.

Testa att aldrig använda el för att accelerera bilen utan gasa genast tillräkligt mkt för att motorn ska starta och håll den mellan området för eldrift och power på HSI-indikatorn (gen3 mfl) för att när man uppnått önskad hastighet släppa av mesta möjliga för att hålla fart.

Toyotas hybridsystem tar rejält lång tid att lära sig att bemästra och jag tränar efter 4år fortfarande.

Uppdaterat: 2015-12-25 19:47

Great! Toyotas/Lexus hybrider är kapabla till förbluffande låg förbrukning om man kan en del knep!

Grundregeln är var sparsam med el och ge fan i bromsen i mesta möjliga mån.

Finns en galen Japan som ska ha kört över 300mil på en tank med en Prius gen2!!! Vet inte om de har större tank där men han hade tydligen pumpat upp bilen i ena höret bak och lyckats få i 60 liter... :)

Rekommenderar varmt priuschat.com om man vill fördjupa sig.

Uppdaterat: 2015-12-25 20:28
HSDpulseANDglide skrev:

Testa att aldrig använda el för att accelerera bilen utan gasa genast tillräkligt mkt för att motorn ska starta och håll den mellan området för eldrift och power på HSI-indikatorn (gen3 mfl) för att när man uppnått önskad hastighet släppa av mesta möjliga för att hålla fart.
Toyotas hybridsystem tar rejält lång tid att lära sig att bemästra och jag tränar efter 4år fortfarande.

Det var ett intressant tips att gasa lite extra så att motorn startar. Samtidigt tycker jag att hybridsystemet egentligen är enkelt om man bara kör hyfsat normalt, få bilar är enklare att köra. Sen om man vill bli mästare i snålkörning så är det en annan sak, jag tycker samtidigt inte man ska överdriva det hela.

Och mitt förslag till normalkörning gäller just normalfallet. Kör man t.ex. på motorvägen och är på accelerationssträckan så tycker inte jag det har nån som helst betydelse för förbrukningen om man trycker på lite extra så att man kommer in i power-fältet på indikatorn. Man behöver inte vara så noga i enstaka fall och när man behöver lite extra fart. Det jag pratat om är ju hur man kan försöka köra överlag för att få en behaglig hyfsat snabb resa och samtidigt spara soppa, utan att det för den delen handlar om överdrivet snålkörande. Hybridsystemet är helt enkelt gjort för att lösa eco-driving automatiskt. Kör man t.ex. en vanlig manuellt växlad bil så ska man ju motorbromsa, vara försiktig på fot-bromsen och annat hela tiden, mycket jobb helt enkelt. Så inte med hybriden och normalt bromsande går ju tillbaka till batteriet.

En sak till som är bra med CVT och/eller automat i detta fall är ju att motorn inte varvar högre än 5000 varv även om man är gasglad. Det sparar soppa och sparar motorn. Är nog i princip omöjligt att slita ut motorn i Prius eller andra varianter med HSD för Lexus/Toyota normalt och detta är ju även ett argument för automatlåda i alla bilar, oavsett modell och märke.

Uppdaterat: 2015-12-25 21:35

Jag håller med om det du säger!
Kör man så att man nästan alltid håller sig inom ecoområdet på mätaren följer man med "normala" traffikanters acceleration. Samtidigt tar man aldrig ut över 30hk ur motorn men man gör det under hela accelerationen från början till slut utan fikapaus för växlingar och variationer i vridmoment genom växlingarna.
Man ligger helt enkelt inom motorns sweetspot hela tiden.

Lär man sig sen att glida istf att regenerera kan man smidigt implementera det i sin dagliga körning utan att det stör så kommer man att nå ännu bättre resultat!

Om det går tungt/fort använder man förbränningsmotorn. Går det lätt glider man eller använder lite el.
Hybridsystemet är som du säger väldigt bra på detta men det går att slipa väldigt mycket om man vet lite hur det fungerar. G3 (Prius då) är mycket bättre på detta än G2 så där finns det ändå mer att vinna på att lära sig hur det fungerar. Behandlar man G2 som en elbil och försöker köra på el så mycket det går då kan man inte annat än bli väldigt besviken för då skriker den som en gris när man väl behöver accelerera och den känns helt stendöd.
Gör man inte det är den fantastisk att köra tycker jag.

Uppdaterat: 2015-12-26 09:08

Måste tillägga att det är ingen skillnad i maxeffekt på dom olika körlägena eco, normal och power.
Det är bara skillnad på gaspedalens kurva. Med eco händer inte så mkt i början på utslaget, power tvärt om och normal nånstans i mellan förståss.

Eco har en skillnad i att då körs värme och kylsystemet lite försiktigare och sparar därmed lite energi förmodligen främst om man åker lite kortare turer. Borde göra väldigt lite skillnad på långkörning.

Uppdaterat: 2015-12-26 09:16

HSDpulseANDglise, jo du har bra koll där! Vad man då skulle vilja se är ytterligare ett körprogram som reagerar snabbt på gaspedalen upp till ca 3000 varv och sen blir trögare i gaspedalen. Då skulle man ta fram drivlinans bästa egenskaper utan att förbrukningen skulle sticka iväg, snarare hamnar man då i det mellanläge som jag menar är nära idealet med biltypen vad gäller förbrukning och upplevelse.

Jag skulle också gärna se en utökning av HSI-indikatorn till vänster så att säga. Alltså då att man skulle kunna få en indikering när vanliga bromssystemet används och då bromskraften går förlorad i värme istället för att ladda batterierna. Just nu är det på t.ex. Prius gen3 svårt att se om eller hur mycket man går över den gränsen när man bromsar lite hårdare. Det som händer är ju att CHG-delen (se bilden i inlägg nr 2 i tråden) av indikatorn fylls upp helt men man ser inte mer än så.

Uppdaterat: 2015-12-26 12:39

Jag tycker HSIndikatorn fungerar bra att köra efter och mig spelar det ingen större roll vilket läge som används.

Det jag skulle vilja ha är ett läge utan regenerativ broms när man släpper gasen så man slipper fippla på ett par millimeter gas för att komma in i en äkta glide.

Jag trodde att mekanisk broms tog över prcis när man överskred stapelns max men så kanske det inte är isåfall håller jag med. Försöker bromsa minsta möjliga för regenerativa bromsen innebär större förluster än att använda energin till att fortsätta rulla.
Vissa tror att det är positivt för förbrukningen att bromsa i en hybrid men det är det inte. Det är mindre dåligt än i en vanlig bil bara.

Uppdaterat: 2015-12-26 14:20
HSDpulseANDglide skrev:

Jag trodde att mekanisk broms tog över prcis när man överskred stapelns max

Jo absolut men man vet inte med hur mycket eftersom den inte mäter mer än max. Max är ju bara max bromskraftsåtervinning, den visar inte hur mycket det vanliga bromssystemet används. Bromsar man för hårt så går ju en viss del av retardationskraften till spillo.

Uppdaterat: 2015-12-26 17:31

Shogun, ett tips till vad gäller bromsning är att vara försiktig i högre farter och sen bromsa hårdare ju lägre farten blir. För det är ju vid högre farter du har med energi i bilens rörelse, ju långsammare desto mindre är den kraften. Därför krävs ganska lite inbromsning från högre farter för att man ska börja missa den energin genom att man trycker ner bromspedalen för mycket. Så mjukt i början för att avsluta hårdare på slutet. För att möjliggöra detta bör man köra med god framförhållning i trafiken och med uppsikt även längre fram, ungefär som en yrkeschaffis får lära sig att köra.

Uppdaterat: 2015-12-26 17:35

Gud ge mig styrka...

Förtydligande till min tidigare förklaring;

Max charge visar bara just max charge, inte max för totala bromseffekten.

Bromsar man hårt med hög fart så kommer bilen ladda fullt, dvs max charge. Men ännu mer bromseffekt kommer man få från den konventionella bromssystemet, och då går ju energin till spillo i form av värme.

Vad som kunde vara användbart är då att HSI har ytterligare ett fält till vänster om charge så man kunde se hur mycket av bromskraften som försvinner till dom konventionella bromsarna så man kan försöka undvika det om möjligt.

Uppdaterat: 2015-12-26 18:01

Den funktionen hade väl inte stört men man vet ju redan när man maxat chgmätaren att man bromsar för hårt.
Dessutom antar jag att det skulle behövas extra sensorer kanske monterade på bromsoken som mäter kraften och det skulle komplicera och fördyra. Mkt lättare att mäta hur mkt effekt som går in eller ut ur elmotorerna.
Och som sagt glid hellre än regenerera, det är effektivare.

Uppdaterat: 2015-12-28 09:27

Körning uppför är nog inte optimalt för nåt drivsystem, tyvärr. Så man lär knappast kunna "trolla med knäna" - speciellt när man har automatlåda som rimligen gör det bästa av situationen beroende på hur fort man vill åka uppför.

Uppdaterat: 2015-12-28 09:54

Shogun, elmotorn ska ju hjälpa även i uppförsbackar på t.ex. landsvägskörning, men det är möjliget att drivlinan inte riktigt orkar hålla farten utan att varva motorn lite högre (beronde på backe). Förmodligen är det mest bränsleffektivt då att försöka ligga på gränsen för power och låta bilen tappa fart för att sen ta igen det när backen upphör. Detta kan ju funka om man inte har trafik bakom, annars är det ju lite irriterande.

Själva bensinmotorn är på 1,8 liter och 98 hästar. Man skulle kunna tänka sig att 2,0 liter kunde vara ännu mer optimalt på landsväg/motorväg. 2,0 ska ju dessutom vara det allmäna idealet när det gäller cylindervolym. Då kanske man kunde få typ 120 hästar med atkinson vilket nog skulle göra rätt stor skillnad. Idag är det 98 + 38 = 136 hk när bensinmotor och elmotor jobbar ihop som max hk.

Det är ju när motorn varvar högt den blir extra törstig, starkare motor klarar mer utan att varva högt förstås. Större cylindervolym är inte ett så stort problem med atkinson när det gäller effektivitet vid lägre varv.

Annat alternativ skulle kunna vara att lägga till direktinsprutning på nuvarande 1,8.

Uppdaterat: 2015-12-28 11:24

Shogun, jo frågan är ju om du kan klara det med hög utväxling och lågt motorvarv, eller inte. Det är lätt att bli lurad av CVTn i att om du gasar lite hårdare så kommer den växla ner, släpper du på gasen så växlar den upp. Gaspedalen styr alltså även utväxlingen i praktiken men på ett mer subtilt och steglöst sätt än på konventionell automat.

Har inte testat så mycket landsväg med mycket backar men tror igen du tjänar mest på att försöka ligga under power så mycket som möjligt och ta hjälp av elmotorn så mycket som möjligt.

Det kan faktiskt också vara så att du tjänar på att inte frirulla så mycket i nerförsbackar utan använda farthållaren eller bromsa lätt. För när du använder farthållaren och bilen rullar snabbare än den hastighet man satt (ofta då den aktuella hastighetsgränsen enl lag på vägsträckan) så laddar den batteriet extra mycket. Frågan blir ju om det finns tillräckligt med ström i batterierna för alla uppförsbackarna. Du ser ju med en indikator hur mycket som är laddat antar jag i CT200h, finns i alla fall en stapel för det i Prius. Är batteriet urladdat innan uppförsbacken tar slut så har man ju ett tydligt problem.

Uppdaterat: 2015-12-28 11:59

Shogun, vad menar du med frirulla?

1,8 HSD funkar ju så här om jag fattat rätt, när du släpper upp gasen helt så ligger faktiskt systemet på för bromskraftsåtervinning och batteriet laddas. Vill du frirulla helt utan motstånd så måste du då antingen trycka in gaspedalen lite lite, eller lägga i neutralen på växellådan.

Frirulla kan vara bra men har ju nackdelen dels att batteriet inte laddas och att du riskerar att köra för fort i nedförsbackar.

Det jag uppskattar med HSD på landsväg är att man kan bromsa lätt eller använda farthållaren, och därmed hålla hastighetsgränsen, men utan att spilla så mycket energi som man då skulle göra med en konventionell bil. Antingen genom motorbroms eller genom att vanliga bromssystemet används då.

Vad du antagligen vill undvika hur som helst är ju att batteriet är tomt och att elmotorn inte hjälper till i uppförbacken.

Prius Plugin fungerar lite annorlunda men det är ju andra förutsättningar om du har ett stort batteri som är laddat.

Uppdaterat: 2015-12-28 13:28

Shogun, missförstod du mitt förra inlägg?

Det jag skrev var att batteriet laddas (!) om du släpper upp gaspedalen helt!

Ska du frirulla så måste du då antingen trycka ytterst lätt på gaspedalen (för att unvika att den är helt uppe) eller lägga i neutralen på växellådan (har dock inte testat detta).

Poängen är då att systemet i normalfallet hela tiden vill sträva efter att ladda batteriet när den kan så att du alltid har kräm nu du ska accelerera eller köra uppför. Vad som kan vara sämsta läge är då att batteriet är urladdat när du köp uppför, med hänsyn till förbrukning.

Därför tror jag det kan vara dåligt att frirulla om det är så att det sker på bekostnad av att batteriet blir tomt när det behövs för att ta sig uppför och att man istället kompenserar genom att rusa bensinmotorn på höga varv.

Det kan också vara så att du kan behöva ytterligare lite mer laddning, om du kör på en väg som är mycket backig till och från. Mer laddning kan du då få genom att sätta farthållaren så att den laddar extra i nedförsbackarna alt att du trycker lite på bromsen så du får extra laddning samtidigt som du kanske då håller fartgränsen framför att bilen får så mycket fart nedför att du överskrider den.

Att det är halt tycker jag inte är nåt problem i sig med att ladda mera. Största problemet är väl hög hastighet om det är kurvigt, då är det väl bara bra att undvika frirull.

Uppdaterat: 2015-12-28 14:58

Shogun, ska bara säga att jag testade dom två tekniker jag beskrev och kan konstatera att det är säkrast att lägga i N (neutral) under körning om du vill frirulla. Du behöver inte trycka på bromsen eller så när du sen vill lägga i D (drive), så det funkar riktigt smidigt. Med det inte sagt att jag rekommenderar att frirulla men du kan ju testa och berätta vad du tycker.

Uppdaterat: 2015-12-28 17:07

Min erfarenhet är av främst G2 att man inte får någon batteriassistans alls vid måttlig acceleration utom i det fall att man har regenererat upp batteriet högre än normalläget med 6blå pluppar. Har man 7-8 då gröna pluppar så hjälper den till med el nästan hur man än gör för att göra sig av med "överskottet" så att det finns utrymmer kvar att regenerera vid nästa bromsning.
Vid hård acceleration hjälper den till med el för att motverka att motorn arbetar i ett för högt och ineffektivare effektläge.

Jag har inte kollat så noga hur Plug-inen beter sig än men man borde kunna se det om man har stora MFD:n att visa energiflödet samtidigt som man visar HSI på övre displayen.

http://youtu.be/7fzLpd9ntXU

Wayne Gerdes flerfaldig rekordhållare instruerar deltagare vid ett seminarium i hypermiling.

Uppdaterat: 2015-12-28 17:19

Bästa sättet att köra en Toyotahybrid billigt bör vara att laddkonvertera och montera större batteri. Tyvärr inte helt gratis, men för de flesta skulle bensinkostnaden bli försumbar.

Uppdaterat: 2015-12-28 19:54

Shogun, nej det räcker inte för släpper du bara upp gaspedalen så kommer det vara lite motstånd som bromsar! Det är ju det motståndet som laddar batteriet lite vid "frirullning". Vill du har verklig frirullning utan nåt motstånd så kan du lägga i neutralen (eller som jag skrev, trycka lätt på gaspedalen). Testa en gång så märker du direkt skillnaden! Kan vara kul att uppleva. Men jag tycker som sagt inte du behöver göra detta då det ju är bra att batteriet laddas på och att det kan vara en fördel att farten bromsas i nedförsbackar (du kan som sagt förstärka laddeffekten genom att bromsa lätt vid behov eller använda farthållaren). Kan vara bra att känna till verklig frirull och har du Prius plugin så arbetar den vad jag hört mer efter den principen. Blir ju liksom en annan grej om du laddar batteriet med extern ström framför kinetisk energi.

Uppdaterat: 2015-12-28 23:37

När man har en viss fart har man också en viss mängd rörelseenergi med sig.
Helt korrekt kan man då regenerera och konvertera denna energi till elektrisk energi som man senare kan använda genom att konvertera den en gång till till rörelseenergi.
Problemet är att man får förluster i form av värme i båda dessa konverteringssteg.
Låter man istället bli att regenerera och bara glider använder man istället denna rörelseenergi helt okonverterat och får alltså 100% verkningsgrad.
Slutsatsen är alltså att om man kan så är det effektivare att glida än att regenerera och det beror på att man kan stänga av motorn långt tidigare om man glider än om man lägger på en regenerativ bromsning.
Sen är det inte alltid trafiken medger det men det är en annan sak.
Det är alltså själva grunden bakom körtekniken pulse and glide.
Nu på vintern fungerar det dock dåligt då motorn har en tendens att gå bara för att ge värme i kupén.
Glide bygger ju på att hybridsystemet kan stänga av motorn och förbruka 0 under själva gliden.

Titta på videon jag postade ovan, där är det extrem hypermiling och där regenererar dom bara om dom absolut måste och målet är att behålla rorelseenergin så långt det går.
Det är väldigt lärorikt att träna att köra på det viset på en slinga med lite trafik och sen kan man välja sina tillfällen när det passar att implementera i sin körning.

Uppdaterat: 2015-12-29 09:17

Måste också varna för att växla till friläge vid glide.
Dom gör det i filmen och Vidstige tar också upp det och även om det fungerar perfekt för att komma in i en äkta glide så finns det pga att hybridsystemet blir urkopplat sas en risk med det.
Om man åker nerför en backe finns det risk att man kommer upp i så hög fart att man riskerar att skada en av hybridmotorerna MG1 eller MG2.
Ingen fara om man vet exakt hur det fungerar men det kan finnas en risk som sagt.
Det går alltså lika bra att komma in i en äkta glide genom att bara gasa ytterst lite så att man kommer ur regen och då finns det ingen risk med det.

Uppdaterat: 2015-12-29 10:52

Shogun, ska du använda tekniken att gasa lätt för att komma in i glide så måste du gasa exakt rätt. Gasar du för lite så aktiveras retardations-krafts-återvinningen. Gasar du för mycket så aktiverar du elmotorn.

Vill du bara testa tillfälligt så är det enklast att lägga växeln i N istället.

Jag kan flyga, jag är inte rädd... ;)

Uppdaterat: 2015-12-29 12:44

Shogun, vadå skada elmotorn???
Kan inte tänka mig att det är nån risk.

Vad gäller dubbla budskap så sa jag ju att glide inte givet är rätt för våra HSD, beror på var och hur du kör i övrigt.
Nackdelen är ju att du inte fyller på batteriet lika mycket (just när man frirullar så är det ju noll).

Har man Prius plugin tycker jag glide "makes more sense".

Uppdaterat: 2015-12-29 13:32

Shogun, ok då förstår jag. Men är du orolig för det så testa istället tekniken med "lätt gaspedal" för att få glide. Du borde känna skillnad tydligt jämfört med gaspedalen helt uppe så kanske behöver du inte ens titta på nån mätare för att hitta rätt.

Uppdaterat: 2015-12-29 14:04

Över ca:68km/h snurrar förbränningsmotorn alltid med på Prius G2, på Plug-in ca:73 och om man har den laddad och kör i EV-läget 93. Så jag antar att det är 73 på vanliga G3 också. CT200H antar jag också ligger där nånstans. Såg att det är en liknande mätare på den som på Auris och på den precis som på Prius så dippar nålen några mm in på chg när man släpper gasen helt. Man lägger alltså på lite lite gas bara precis så att nålen hamnar mellan chg och eco eller vad området heter. Pyttelite in på eco är ingen katastrof heller men då suger man lite el ur batteriet.
Pulse and glide tycker jag inte verkar fungera så bra i högre hastighet utan främst under 70.
Fungerar också bra på småvägar i låg fart som är lätt kuperade för då kan man pulsa och hålla farten uppför och glida nerför.
Driving with load tror jag de flesta menar fungerar bäst i högre fart dvs så jämn gas som möjligt och så låter man farten öka lite nerför och sjunka lite uppför. Funkar ju förståss bäst utan trafik. Kommer en brant nerförsbacke släpper man ju förståss och glider eller regenererar.
Men annars gäller att behålla momentet och inte regenerera bort fart i onödan.
Planera körningen långt i förväg som man ser på videon ovan så man kan träffa korsningar och trafikljus med högsta möjliga fart osv.

Finns många sätt att köra hybrid och det varierar beroende på terräng och trafik vad som fungerar bäst.
Bäst är om man känner vägen och kan anpassa körningen efter den då blir det tillslut att man vet att här framme ska jag sikta på tex 60km/h på det där krönet för då kan jag lagom glida dit fram där det blir 40 osv. Hehe! Jag tycker det är skitkul att verkligen fokusera på att slipa körtekniken. Jag har egentligen aldrig tyckt det varit speciellt kul att köra bil innan jag började köra Prius men nu tycker jag det är helt fantastiskt!
Avkopplande och spännande på samma gång.

Uppdaterat: 2015-12-29 14:06
HSDpulseANDglide skrev:

Över ca:68km/h snurrar förbränningsmotorn alltid med på Prius G2, på Plug-in ca:73 och om man har den laddad och kör i EV-läget 93. Så jag antar att det är 73 på vanliga G3 också.

Ok, när jag testade det jag skrivit om så låg jag under 73 km/h.

Uppdaterat: 2015-12-29 14:17

Ang att skada elmotor så är det som jag förstått det så att om du åker tex 60 och lägger ur växeln och sen så kommer det en rejäl nerförsbacke så att du kommer över dom där 68,73 eller vad det nu må vara så finns det risk för övervarv på MG1 eller MG2. Det är därför förbränningsmotorn måste snurra med i ca1000rpm över dessa hastigheter. Det är förhållandet i varv mellan MG1 och 2 som bestämmer vilket varv förbränningsmotorn får.
Har hört att nya G4:an tillåter motorn att så helt still ända upp till 120km/h så rejäl förbättring där!

Uppdaterat: 2015-12-29 14:26

Det har alltså inget med nån växling i eller ur att göra för någon sådan sker aldrig. Bara att hybridsystemet inte slår om och börjar spinna med förbränningsmotorn om man kliver över den där tröskeln med friläge i.
Det sker ju inte heller någon växling när man backar utan det är bara elmotorerna som snurrar åt andra hållet.

Uppdaterat: 2015-12-29 14:40
HSDpulseANDglide skrev:

Har hört att nya G4:an tillåter motorn att så helt still ända upp till 120km/h så rejäl förbättring där!

Jo man börjar ju bli sugen på G4. Men kommer avvakta med köp. Och eventuellt väntar jag på att det kommer en Auris eller CT200h med fjärde generationens HSD.

Vad som jag tror kommer vara mer köpvärt än Prius G4 är Prius G4 plugin! Den kommer förmodligen klara dubbla sträckan mot dagens plugin, så från ca 2 mil till ca 4 mil. För mig känns det lite ologiskt att idag köpa en sprillans ny Prius utan plugin.

Uppdaterat: 2015-12-29 15:08

Shogun, tackar för länken!

Kom på nu kanske rätt namn för det körläge jag saknar i HSD gen3 och kanske nästa generation 4. Det skulle kunna heta "quiet" eller "silent" mode. Acura NSX har ett sånt program för att hålla motorn under 4000 varv. Det skulle ju då även spara soppa.

Körde idag Priusen och försökte accelerera lite snabbare men hålla indikatorn under power. Det svåra är att lådan inte växlar upp om man inte pumpar med gasen. Märks stor skillnad om man får den att växla upp, accelererar mycket bättre då. Exempelvis när man accelererat upp i 30 km/h och vill fortsätta accelerera upp till 60 km/h. Det är som om dom tänkt sig att man ska varva högre och gå över power-gränsen. Man hamnar alltså lite av i ett ingenmansland när man vill hålla sig under power och ändå accelerera hyggligt. Lösningen är att släppa upp gasen vid rätt tillfällen, men lite struligt och har ännu inte hittat den perfekta gastekniken för det.

Uppdaterat: 2016-01-01 20:17

Jag kan rekommendera ios-appen Engine Link som man kopplar upp mot en wifidongle som sätts i OBD2 porten. Har för mig de heter ELM-327 eller nått åt det hållet, kostar nästan inget från ebay mm.
Den har färdiga custom PID:s som det kallas för Prius mfl.
Då kan man läsa av en myriad parametrar från bilen. Bla varvtal, motortemp, effektuttag från förbränningsmotor, batteri mm mm mm.
Finns även appen Torque till Android som ska göra ungefär samma sak, körde den lite för länge sedan.
Hade då en bluetoothvariant men den fick jag aldrig att fungera mot ios.
Guld värd för att se vad som verkligen pågår under huven.

Uppdaterat: 2016-01-03 18:55

Eftersom jag aldrig vill låsa mina tankar vid att en produkt är dålig så var jag och provade en Yaris Hybrid idag. Jag försökte köra försiktigt inne i Enköping så att motorn inte skulle rusa, men det var ett fruktansvärt oväsen från motorn som man hade sluppit med en manuell bil. Ute på motorvägen saknades det utväxling för att få tyst på motorn.
Det är nog fel att gå från en mindre elbil till en något större bensinare med förhoppning om ljudkomfort. Man ska nog upp några storlekar till.
Att navigatorn i bilen påstod att jag var i Västerås var förstås en kul feature, men det lär inte vara lätt att hitta dit man ska.

Uppdaterat: 2016-02-01 14:33

Har också kört Yaris HSD och tyvärr - det blev ett klart no, no även för mig. Auris HSD är betydligt trevligare och drog dessutom mindre bränsle än Yarisen på min teststräcka. Sen var displayen med bl a backkameran mer eller mindre oläsbar från förarplatsen när det var lite soligt ute.

Uppdaterat: 2016-02-01 17:27

Yaris tycker jag är no, no oavsett motor... ;-P Hade en diesel som lånebil och det roligaste med den bilen var att få lämna den ifrån sig. Har ingen större erfarenhet (eller intresse) av storleksklassen i övrigt, men misstänker att flera andra tillverkare lyckas bättre i denna storleksklass. Hos Toyota är Auris mycket mer bil, så jag skulle rekommendera att testa Auris HSD istället. Som Pi säger, den är betydligt trevligare!

Uppdaterat: 2016-02-01 17:44

I Yaris-klassen finns ju mängder av intressanta modeller - bl a Mazda 2, Skoda Fabia och Kia Rio. Skulle välja alla dessa framför Yaris helt klart.

Uppdaterat: 2016-02-01 18:18

Test av NX 300h där man lyckas köra 100 mil i Stockholmstrafiken på smått fantastiska 0,52, grymt bra

http://www.tjanstebilen.se/?ID=34800&EID=9TJA38N2135A00008A1929T

Uppdaterat: 2016-02-09 18:37

Simon, kanske att direktinsprutningen hjälper till lite där.

Uppdaterat: 2016-02-10 11:01

Och här plockas även helt okontroversiella kommentarer utan minsta personangrepp bort så nu blir även jag en aning förvånad...

Uppdaterat: 2016-02-10 18:02