Vi Bilägares forum

Toyota Mirai

Toyota Mirai

Här ett färskt test

http://www.svd.se/mindre-skifferolja-bakom-prislyft/om/naringsliv

Stora skillnaden jämfört med elbilar som man upplever som ägare är snabbare tankning, bara 3 min.
Å andra sidan finns få tankställen.

Räckvidden 50 mil vilket är ungefär som Tesla Model S.

En fördel till på sikt kan vara att man slipper kosta på byte av stort batteripack så kanske säkrare begköp.

Tycker bilen är intressantare nu när man får lite mer detaljer även om jag ännu inte riktigt accepterat utseendet.

Men kanske är det bilen som är en lika stor game changer som Tesla Model S.

Uppdaterat: 2015-10-12 16:44

Kommentarer

Men är det verkligen "världens första vätgasbil" som DN skriver?
Eller syftar dom på att det är den första serietillverkade vätgasbilen?
Btw, vad är kravet för en serietillverkad bil? En viss mängd per år eller vad?

Uppdaterat: 2015-10-12 16:57
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Hyundai har ju "serietillverkat" vätgasbilar nåt år även om dom inte är vanliga. Sen räcker nog inte räckvidden ens för att nå nästa "bensinmack" med en vätgasbil idag medan en batteridriven i alla fall kan tankas vid första bästa eluttag - även om det går långsamt om man bara har 230 V/10 A tillgängligt.
Sen kanske det går på ett ut ekonomiskt med byte av batteripaket eller bränsleceller... Många elbilar har idag 8 års garanti på batteripaket så vad lämnar man för garantier på bränslecellerna ?

Uppdaterat: 2015-10-12 18:10

Under de närmaste åren tror jag mera på laddhybrider än på vätgasdrivna elbilar. Och får man typ 4-5 mils "elräckvidd" (vilket många laddhybrider har idag) och till ett rimligt pris så borde den lösningen vara en bra kompromiss. Själv skulle jag säkert klara 90 % av mitt behov på ren eldrift.
Och såvitt jag förstått så är just hållbarheten hos bränsleceller ett av problemområdena med den tekniken - i alla fall av det jag läst mig till. Men utvecklingen går ju vidare så vi får väl hoppas att det är ett övergående problem.

Uppdaterat: 2015-10-12 18:48

Hyundai kostar nästan dubbelt så mycket som Mirai 1 350 000 kr och det finns enligt uppgift bara tre stycken i Sverige av de tusen tillverkade.
Enligt Teslabilsägare som tex Björn Ulveus som påstår att 30 mil är så långt man kommer vid normal körning även om tillverkaren påstår att man kommer längre vilket man gör om man kör i mopedfart på sommaren.
http://teslaclubsweden.se/stockholm-goteborg-abcd/

Uppdaterat: 2015-10-12 19:33
Elbil2
PREVIA skrev:

Enligt Teslabilsägare som tex Björn Ulveus som påstår att 30 mil är så långt man kommer vid normal körning

Enligt TüV så kommer man dryga 15 mil i minus 8 grader ...

Uppdaterat: 2015-10-12 20:32

När det gäller vätgas och infrastrukturen som måste till så tror jag mkt på att tillverkarna själva sponsrar utbyggnaden eller gör en Tesla och bygger egna tankstationer.
Se bara på den sega utbyggnaden av fordonsgas och biogasanläggningar, det har tagit väldigt lång tid att få ihop en hyffsad mängd tankställen och då finns det ändå gasbilar/kundunderlag som vill tanka gas.

Tror ändå på att vi om 10-15 år kommer sitta med ungefär lika många bränsletyper som vi har idag....

* Vätgas kommer komma, inget snack om saken, frågan är bara hur man framställer det på ett miljövänligt sätt och vem som bygger infrastruktur.
* El och pluginhybrider, samma sak där, det kommer finnas och även där är frågan hur vi garanterar en miljövänlig framställning av elen.
* Biogas, finns redan idag och kommer finnas imorgon då det är det näst bästa bränslet efter miljövänligt framställd el/vätgas (inte med kolkraft).
* Och alla gamla bilar med bensin/e85 samt dieselbilar som kommer leva kvar.

Uppdaterat: 2015-10-13 09:26
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Vätgas hör inte hemma i bilar. Funkar bättre i tyngre fordon där man kan göra energiomvandlaren större. Då kommer man undan med en bråkdel av kostnaden. I personbilar är det el och biobränsle som gäller framöver.

Uppdaterat: 2015-10-13 12:28

@L.Mäkinen
Har också läst att vätgas är något som passar i just större fordon och att många som verkar insatta i ämnet dömt ut vätgas för just personbilsmarknaden, förutsatt att det inte händer något revolutionerade runt forskning & utveckling när det gäller FCV och framställning av vätgas.
Har inget emot lastbilar som släpper ut vattenånga men det är fortfarande inte helt tydligt hur man framställer bränslet och hur rent/smutsigt samt energikrävande det kommer att vara.

Uppdaterat: 2015-10-13 13:43
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det stora problemet med vätgas är att det är ungefär lika effektivt som att elda med bensin eller diesel. Det hör inte hemma i en bil. Visst kan det komma utveckling, men jag tror mer på att utveckla rena batteridrivna fordon som rullar lätt. Då behöver man inte bygga ut infrastrukturen för vi har redan överkapacitet genom att vi bytt ljuskällor och uppvärmning av villor.

Uppdaterat: 2015-10-13 14:03

Finns nog många smarta lösningar, såsom vindkraftslösningen du beskriver leifer, som kommer vara en del av lösning för en lite grönare planet.
I just detta fallet är det ju en lösning på att lagra el och det låter som en rätt smart lösning.

Kollade lite på Miraien igen.....ser man på bilderna i DN artikeln så ser den ok ut, visst lite vulgo framtill men ändå inte tvärful.
Var dom tvungen att fula till bakdelen så mkt? Den kunde ju faktiskt sett rätt ok ut om man inte gått bananas från c-stolpen och bakåt.

Uppdaterat: 2015-10-13 14:23
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Sett till energiinehållet så är vätgasbilen tre gånger effektivare än bilen som körs på konventionellt bränsle tack vare eldriften. Det finns flera sätt att produsera vätgas nästan helt utan CO2 utsäpp vilket är en fördel för oss.
400 kr kostar det att tanka 4,6 kg vätgas idag som räcker till 50 mil står det här.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151012/toyota-mirai-provkord-tesla-dodaren-kan-tankas-pa-tre-minuter

Uppdaterat: 2015-10-13 14:28
Elbil2

Om 10-15 år då vi förhoppningsvis har ett överskott av el och kan producera det i närliggande anläggningar och slipper transport så kanske detta är en realitet. Men det jag kunnat läsa så krävs det idag mkt energi att producera vätgas.

Uppdaterat: 2015-10-13 15:52
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Förmodligen blir det väldigt dyra mil. Bränsleceller har f.n. en livslängd motsvarande ca 5000 mil!

Uppdaterat: 2015-10-13 15:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det kostar på att tänka på miljön :-)

Uppdaterat: 2015-10-13 16:07
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Det kostar på att tänka på miljön :-)

Ja det är därför jag oftast kör bilar med rejäl förbrukning som släpper stora mängder CO2 som i sin tur bidrar till att ökas växthuseffekten och ge oss ett varmare klimat.
På så sätt behöver vi inte göra över med så mycket energi för vår uppvärmning.
Se där, ett enkelt sätt att spara energi!

Uppdaterat: 2015-10-13 16:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Allvarligt. Vad tänkte dom på när dom designade den där? Den är nästan fulare än auris och den är ju så ful att man blir rädd!

Uppdaterat: 2015-10-13 18:59
saabnisse skrev:

Förmodligen blir det väldigt dyra mil. Bränsleceller har f.n. en livslängd motsvarande ca 5000 mil!

Låter som det blir dyrt med en bränslecellsbil... Och det kommer nog även dröja LÄNGE innan vi har en fungerande infrastruktur för bränslet. Biogasbilar skulle redan nu kunna vara ett alternativ, men även där är det avsaknaden av tankställen som sätter käppar i hjulen. För oss som bor norr om Stockholm kommer det nog dröja många år innan vi kan tanka något annat än det vi har idag. Därför tror jag mer på hybrider, laddhybrider och även rena elbilar.
Enda funderingen jag har angående laddhybrider är hur kommer bensinmotorn att må när den får gå så sällan? Om större delen av resorna kan göras på el så blir det få gånger motorn startar och då går den väl oftast kall...

Uppdaterat: 2015-10-13 20:01

Jag gissar att det hela är väldigt väl planerat av Toyota.
Lite som du skriver leifer. "Kommer man med en Mirai så lär ju folk känna igen den".
Hade dom paketerat all denna ny teknik i en Prius eller Avensis så hade ju folk inte sett att man kom körande i något unikt som Mirai faktiskt är.

Uppdaterat: 2015-10-13 21:02
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ingen kan ju säga att Toyota har stark tradition av snygga bilar. Antingen är de slätstrukna så man inte ens funderar över vad det är eller också är det tvärtom som Prius. Extremt fula bara för att man ska se att det är en miljöbil.

Uppdaterat: 2015-10-14 13:44

Nu drar DI igång med ett långtest på 1 år, dom köper in en bil!

http://www.di.se/nyheter/unikt-ettarstest-di-kor-pa-vatgas/

Uppdaterat: 2016-10-06 15:00

Vem är leifer? Trådskaparen?

Uppdaterat: 2016-10-06 17:39
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!