Bild
Nästa artikel
Nyheter

Varför är Volvo-chefen rädd för Kina-frågor?

14 september 2011

Volvos chef Stefan Jacoby, som befinner sig i Frankfurt på bilmässa, höll presskonferens för svenska journalister i går.

Med tanke på att Volvo ska bygga två bilfabriker i Kina så fick Jacoby frågan från Dagens Nyheters Jan Lewenhagen om framtida Volvo-köpare kunde få svar på var deras bil var tillverkad. Sverige eller Kina?

Jacoby blev uppenbart störd av frågan och svarade lätt irriterat:

"Spelar det någon roll? Ingen frågade Ford om de tänkte göra Volvo amerikanskt."

Ja, Stefan Jacoby, det spelar gudskelov roll för rätt många människor. Jag rekommenderar att du läser förra språkrörets Maria Wetterstrand, Miljöpartiet, starka debut som krönikör i Dagens Industri. Krönikan publicerades i måndagens DI och handlade om hennes besök i Kina nyligen i egenskap av delegationsledare för riksdagens näringsutskott.

Wetterstrand träffade svenska företagare i Kina och deras attityd fick henne att haja till ordentligt. När hon kom hem hade förvåningen övergått i ren ilska. Maria Wetterstrand inleder krönikan:

"Ja, jag är faktiskt fortfarande förbannad."

Slutet av Maria Wetterstrands krönika i DI:

"Den attityd vi mötte från de svenska företagarna var milt sagt överraskande. Mötet tycktes från deras sida gå ut på att förklara för oss att Kina inte alls är en diktatur, att de inte känner igen att arbetsförhållanden skulle vara ett problem och att det tvärtom är en effektiv stat 'som fungerar ungefär som ett företag'.

Det visade sig även att vissa av dem inte ens tror på de rapporter som når väst om brott mot mänskliga rättigheter, deportering, avrättningar och fängslande av politiskt oliktänkande.

Visst, de har knappast fått läsa om det i sina tidningar, de kinesiska tidningarna vars redaktionella material och politiska debatt är kontrollerad av Kommunistpartiet.

Den kinesiska regimen håller dem nöjda med skattebefrielser och försörjer dem med arbetare till låga löner. Att Kommunistpartiet har egna kommittéer i alla företag bekymrar inte. Att regeringen äger marken och kan tvinga fabriker att flytta när som helst – inget problem.

Jag tror på frihandel. Jag hade kunnat leva med: 'Vi är här för att tjäna pengar och gör det på landets villkor. Vi gillar det inte, men den här marknaden är för stor för att lämnas åt andra.' Hellre det än att gå i försvar för en diktatur där mänskliga rättigheter åsidosätts dagligen.

Många av företagarna vi talade med verkade föredra diktaturens Kina framför Sverige. Men en sak ville de i alla fall ha från det en av dem kallade 'vår så kallade demokrati': mer pengar. 75 procent av kostnaden tycker de att svenska skattebetalare borde kunna stå för när företag etablerar sig i Kina.

Även om den svenska yttrandefriheten tillåter mig att skriva var jag tycker att de kan stoppa det kravet, så är det nog bäst att jag låter bli.

För övrigt: Hos Volvo gick arbetare hela dagen utan hörselskydd i en ljudmiljö där det knappt gick att samtala.Våra frågor hänsköts till Ford som ägare till fabriken. Volvos personal ansåg inte att de hade något ansvar."

Varför är Stefan Jacoby så rädd för frågan om var Volvo-bilarna är tillverkade?

Kanske beror det trots allt på att han inte har samma naiva inställning till tingens ordning i Kina som de svenska företagarna visade Maria Wetterstrand i Peking.

Det är i så fall bra.