Bild
Nästa artikel

Peugeots konstruktörer nådde inte ända fram

I dag har jag bland annat kört Peugeot 3008. En fantastiskt bra bil med många kluriga och smarta lösningar.

Utmärkta kör- och vägegenskaper, komfortabel, säker och en drivlina som övertygar.

Det går till och med att byta glödlampor själv. Åtminstone fram

Men nånstans tog Peugeots konstruktörer ork och fantasi slut. Det verkar som om det skedde när de skulle klura ut var säkringarna skulle placeras.

Bilden är inte helskarp (det är jag som tagit den…) men visar i alla fall ungefär hur det ser ut. Till vänster nedanför ratten sitter en plastkåpa och när man tar bort den uppenbarar sig en härva av trådar. Bakom dem sitter säkringarna.

Säkringsbyte på Peugeot 3008 - ett verkstadsjobb
Taggar:
Peugeots konstruktörer nådde inte ända fram

Kommentarer

#1
HÄLGE
2009-12-16 19:45

Mr Bäckström: Kollat VW, Golf o Polo, ang dörrar
o stängning, de verkar funka otroligt perfekt.
Däremot glider peggan in i montörsfållan o efter
3 år blir allt svårare, exakt som redan påpekats.
Cupévärme, MB -de hade 00 extra elvärmeinkoppling.
Stå på vidare i vidderna.
HÄLGE

#1
Saabnisse
2009-12-16 21:41

Otrevligt, här finns ju en typisk kulturkrock, man kan jämföra med en tjugo år gammal Saab eller Volvo.
Men det är sånt som man får lära sig att leva med, åker man franskt får man tänka annorlunda.
Jag vet, jag åkte franskt i många år.

#1
AD
2009-12-16 23:27

Att franska bilkonstruktörer inte når ända fram är ju inte direkt nån nyhet.

#1
Benny
2009-12-17 09:53

Hähä som någon påpekade det är ju en fransk bil. Sånt här ser man inte på tyska och svenska bilar inte ens tjugo år gamla...frågan är ju om det gäller alla franska märken??

#1
Urban
2009-12-17 11:22

Det där måste vara olycksfall i arbetet. Jag har haft Citroen XM, Picasso, där sitter säkringarna som de skall. Ingen skillnad mot ex. Mazda

#1
Roy
2009-12-17 12:44

Minns en gammal Simca från min barndom. Bilen var säkert några år på nacken. Under rattstångskåpan löpte diverse ledningar till alla (nåja, de var ju inte så många på den tiden) de egensinnigt placerade reglagen. Färgkodningen på ledningarna var enkel. Att tillverka, inte att följa. Alla var grå.
Men visst håller jag med om att helt nytillverkad bil borde vara bättre än 3008:an. Det ser verkligen ut som en risig nödlösning. "Oj då, vi glömde visst en komponent. Äh, vi gör så här!"

#1
Lasse
2009-12-17 12:51

Det påminner mig om när jag och några andra maskinreperatörer var inlånade att färdigställa skogsmaskiner hos en tillverkare i slutet på
60-talet. Bla. säkringsdosan var monterad nere vid golvet i hytten, idiotiskt. En utav gubbarna som skulle montera den, han hade jobbat flera år som reperatör av skogsmaskiner. " Den skall ju för f-n sitta här uppe på panelen så man kan byta en säkring i skogen i mörka natten". Ja att ligga på golvet och se och byta säkring var inte det lättaste. Motivet varför den var placerad vid golvet var helt estetiskt, "det var inte snyggt med dosan på panelen" enligt konstruktören, men den satt lättåtkomligt uppe på panelen på de nya maskinerna när vi var färdiga med vår jobbperiod.
Nä maskin och bilkonstruktörerna skulle ha som straffarbete att reparera idiotiska konstruktioner så skulle det förhoppningsvis lättare att utföra enklare serviceåtgärder.

#1
Lägerleffe
2009-12-17 13:20

Ser inte ut som nåt konstruktionsfel. Utan mer som om montören fått väl mycket rödtjut till lunch. Eller grodlår till frukost. Varför inte gåslever dan innan. Kanske rent av fransk behandling under själva monteringen.

#1
olle ström
2009-12-17 20:30

Bättre en säkring under kabelsallad-labyrint än ingen alls. Hade en Renault 12 Combi -74 där kabeln till bakljusen brann och smälte isoleringen pga ingen säkring.

#1
Roland
2009-12-18 19:18

Säkringar är ett relativt nytt påfund i franska bilar. Det tar lite tid att få ordning på även det problemet. Det finns många andra problem som pockar på sin lösning

#1
SLAM
2009-12-20 19:55

Pratade med en som driver en bilelektrisk firma för en tid sedan.
Han sa, tur att det finns de som köper franska bilar annars hade jag fått stänga verksamheten!

#1
Nationalitet
2009-12-22 11:06

Blir så trøtt på det hær tjatet om franska løsningar och att tyska och svenska bilar ær det som ær normen. Det kanske var så førr men hur svensk ær en SAAB och Volvo och hur tysk ær Opel? Dessutom anvænds Peugeots dieselmotorer i många bilar dærav "helsvenska" Volvo. Sen ær det ganska ointelligent och jæmføra bruksbilar med bilar som kostar 2 till 3 gånger mer.

#2
Yoddler
2011-01-02 23:35

För ett tag sen så hade jag en Toyota Aygo som hyrbil. Mitt i natten på en rastplats upptäckte vi att baklysena inklusive bromsljus och skyltbelysning hade slocknat. Tänkte kolla säkringarna... efter en timmes letande fick vi ge upp och ringa efter assistans! Så det där med franska bilar som är knasigt byggda... stämmer nog på många andra bilmärken!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.