Bild
Nästa artikel

LÅNGTEST 2010 - BIL 5: Volkswagen Polo

Femte och sista bilen i presentationen av Vi Bilägares långteststall 2010. Första förare ut är bloggaren himself och jag ser verkligen fram emot att inleda med Årets Bil-vinnaren.

På måndag presenterar vi vinnaren av bloggtävlingen där det gällde att gissa vilka fem nya bilar vi köpt för långtest under nästa år.

Marianne Sterners motivering till att Volkswagen Polo ingår i stallet:

"En självskriven bil i långteststallet.

Nu är det dags för femte generationen av Volkswagens storsäljande småbil och den är större, bekvämare, säkrare och snålare än någonsin.

Nyligen utsågs Polo till Årets Bil 2010, bland annat med motiveringen 'Polo höjer standarden i småbilsklassen till ovanliga höjder. Vad gäller körkomfort, utrustning och finish har den nästan nått en högre bilkategori...' (schweiziske motorjournalisten Urs Bärschi).

Vi har valt Polo som miljöbil med en 1,6-liters diesel på 90 hk som ska klara sig med 0,43 l/mil."


Läs också om de övriga långtestbilarna, nu är hela långteststallet komplett:

Långtest 2010 - BIL 1:  Skoda Yeti
Långtest 2010 - BIL 2:  Kia Venga
Långtest 2010 - BIL 3:  Peugeot 3008
Långtest 2010 - BIL 4:  Opel Astra
Långtest 2010 - BIL 5: Volkswagen Polo

Diskutera: Vad tycker du om valet av Volkswagen Polo? Vad tycker du om hela långteststallet?
Taggar:
LÅNGTEST 2010 - BIL 5: Volkswagen Polo

Kommentarer

#1
Erik
2009-12-11 12:39

Mycket bra att ni valt versionen med DSG låda (som drar 0,43 manuell 0,42)
Intressant att se hur en sådan modern automat fungerar i en småbil och om det blir några problem! Kör säkert!

#1
Lägerleffe
2009-12-11 14:08

Uttagning i sömnen. Enda kicken den okända Venga. Synd att ni inte lyckades/ville riva loss en ny 9-5. Hade varit riktigt spännande att följa - både om Saab finns kvar, och inte.
Får man hoppas på en snar komplettering till sex bilar?

#1
Erik F
2009-12-11 15:34

Det ska bli ett intressant stall att följa. Jag tror att Skodan blir favorit, följd av Polon.

#1
Johan
2009-12-12 20:54

Vettigt val.

#1
leifer
2009-12-12 23:18

Valde ni med DSG? Polo är den enda dieseln med automat som kvalar in som miljöbil just nu.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-12-13 02:45

Japp, Polon kommer med diesel och DSG! Men Jisses vad dyr den blev! Ska bli spännande att se om den kan leva upp till prislappen. På måndag drar vi på vintertest!

#1
Stefan
2009-12-13 15:01

leifer:
Nja, Toyota Yaris diesel med automat är oxå miljöbil (0,42l/m)

#1
Emme
2009-12-14 00:21

Stefan, bilar vi pratar om nu! :)

#1
S-E S
2009-12-14 19:22

STEFAN, ingen bil är miljöbil de bara kallas så.

#1
leifer
2009-12-14 22:36

Stefan! Dock är det väl en tröttare motor och den där "remjohan" som automat?
Var ligger priset på yaris diesel med automat förresten?
Tommy Wahlström, verkligen kul att ni valde DSG! Mycket intressant drivlina.

#1
leifer
2009-12-14 22:45

Kollar lite på nätet nu, Toyotas automat verkar vara mer av fusk karaktär, mer som en manuell låda.
Jag gissar att dom med körkort specificerat bara för automat, inte får köra den bilen.
Nån som vet?

#1
leifer
2009-12-14 22:54

Verkar faktiskt som både multimode och dsg räknas som automat i bilregistret. Dock är ju multimode en enklare och billigare teknik med enkel koppling. Dsg har dubbla kopplingar som växlar snabbare och troligen mjukare.

#1
Stefan
2009-12-15 09:32

Jo, Yaris har en äldre konstruktion på "automaten", en manuell låda som växlar automatiskt, sådan som fanns i Lupo 3L och Ferarri 355 F1 och dom äldre bmw m3.
Polon är bättre på många punkter jämfört med Yaris, risken är att du får åka till verkstaden ett par gånger/år för olika fel. (yaris kommer snart med en ny modell)

#1
leifer
2009-12-15 11:09

Stefan
Ja det är klart att det är så, Polo är en mer komplicerad produkt, mer premium och lyx. Ju mer premium desto mer kostar service.
Men varför kostar då Yaris ungefär lika mycket som Polo i inköp?

#1
Conny Karlsson
2009-12-15 23:50

Kan man stänga dörren på Polon?
Och har man rättat till så DSG lådan fungerar utan problem på "premium bilen".....Yaris man betalar för att dörren går att stänga och växellådan fungerar utan strul vilket gäller hela bilen.
Var inte Polo årets bil? Kan man inte då begära att dörrarna ska gå i lås? DSG, har man åtgärdat barnsjukdommarna nu? Eller kommer det fram fler problem framöver......vi får se.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.