Bild
Nästa artikel

LÅNGTEST 2010 - BIL 3: PEUGEOT 3008

Testförare Mikael Schultz har tagit plats bakom ratten i Peugeot 3008, den tredje bilen av fem i Vi Bilägares långteststall 2010.

Micke känner bilen väl efter att ha testat den i Vi Bilägare nr 13 tidigt i höstas. Han var överlag mycket positiv i sina omdömen.

Testbilen i höstas hade en direktinsprutad 1,6-liters bensinturbo på 150 hk. Långtestbilen drivs med diesel.

Så här motiverar testchef Marianne Sterner valet av Peugeot 3008:

"Även om den är långteststallets största bil så är den inte särskilt stor. Däremot hög och med gott om utrymmen för både folk och last.

Modellen är en så kallad crossover som varken är kombi eller suv utan något mitt emellan. De åkande sitter högt med fin utsikt men bilen känns mer som en vanlig personbil att köra.

Bakluckan är tvådelad och lastutrymmet listigt med ett golv som kan varieras i höjd. Bilen finns bara med tvåhjulsdrift men systemet Grip Control ska fungera nästan lika bra som fyrhjulsdrift, lovar Peugeot.

Vår bil har en dieselmotor på 1,6 liter och 110 hk."

Läs också om de övriga långtestbilarna, nu är hela långteststallet komplett:

Långtest 2010 - BIL 1:  Skoda Yeti
Långtest 2010 - BIL 2:  Kia Venga
Långtest 2010 - BIL 3:  Peugeot 3008
Långtest 2010 - BIL 4:  Opel Astra
Långtest 2010 - BIL 5: Volkswagen Polo

Diskutera: Vad tycker du om valet av Peugeot 3008?
Taggar:
LÅNGTEST 2010 - BIL 3: PEUGEOT 3008

Kommentarer

#1
Curt Alge
2009-12-09 16:03

Skall bli mycket intressant att följa testen i VB,är sedan 1 mån tillbaks ägare av en ny 3008 hdi 16. Man ser inte så många ute i trafiken ,vad det kan bero på.Det är en mycket trevlig bil att köra,man sitter som sagt bekvämt i den.Det är bara en sak jag undrar över?Skatten på denna bil är ca2800kr /år den släpper ut 134co medan en bensinare som har betydligt mer co utsläpp kostar 1500kr/år. Jag tycker det är en konstig ekvation. Annars tycker jag hitintills om bilen och skulle gärna rekommendera den Tack för mej

#1
Hälge..
2009-12-09 16:33

Peggan, alt. Peggy: De har nybyggt o stort utanför
byn i Malmö. Återförsäljare med riktig marknadsandel
österlen, S.Nilsson Hammenhöj. Ja, vi lockades av ny
Pegga, åkte till ¨Hammenhöj¨ där säljaren demo.
en pegga o sedan kallade på montör han blev innelåst
¨elskjutdörr¨. Tidigt efterkrigsbilar var berömda med
doft i. P.403 ex.Seriöst, råd vänta inte över 3 år,.
Byte.
4000 mil inga bekymmer. Hälge

#1
Raphael
2009-12-09 16:41

Dieslar har en straffskatt inberäknad, så den är inte enbart Co2 baserad som nya bensinskatten. Det finns ett dieseltillägg också.
Regeringen har på förslag att minska dieselbeskattningen och öka skatten på dieselbränslet istället. Idag är det lägre skatt på dieselbränslet än på bensin.
Detta kommer av att diesel tidigare var mest transportbilar och företagsbilar och de persondieslar som fanns var smutsiga med mycket sotpartiklar. Det tar tid att ändra ett gammalt system...
Själv kör jag C3 Picasso diesel som släpper ut 130co2 enligt normen och jag har några hundralappar lägre skatt än du har. :)

#1
Saabnisse
2009-12-09 17:20

Ursäkta Hälge, jag fattar noll av vad du skriver.
Men jag tror att det här är ett riktigt val av långtestbil. det är säkert en bil som passar många.
Det fanns ett tidigare inlägg om den korta körsträckan, 4000 mil, det bör ju vara en bagatell för en ny bil.
Även om ni byter efter den körsträckan vore det ju intressant med en uppföljning av kommande ägare.

#1
Håkan Bäcklund
2009-12-09 18:58

Saabnisse: En del bilar behåller vi flera år och får då betydligt mer än 4000 mil. Prius I, till exempel, köpte vi när den lanserades och den har nu passerat 20 000 mil. Men visst, det är en bra idé att kolla vad som hänt bilarna sedan de bytt ägare. Det har vi för övrigt gjort vid några tillfällen.

#1
Per Olsson
2009-12-09 20:05

Ska bli intressant att följa dom här långfärdstesterna, någon bil som jag tycker ni kanske borde testa är någon av dom där nya Volvo Drive? Så kan ni ju se hur mycket dom drar under "vardaglig körning" under en längre tid.

#1
Lägerleffe
2009-12-10 01:11

Än så länge högisar för hela slanten. Nu bryter ni väl trenden. Månne ni (trots allt) får ut en ny 9-5 ur förserien också. F.ö. antar jag att Astra och Polo ligger i pipeline.

#1
Frank Bensgård
2009-12-14 13:20

Bra bil! Bra val!Perfekt bil med diesel. Kommer väl nästa år med
1,6 evolution V 112HK och sex växlar.
Frankofilen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.