Bild
Nästa artikel

Laglydig stoppades - fortkörare fick passera

Jag fick ett brev från en läsare om polisens lasermätningar. I korthet gick det ut på att han passerade en hastighetskontroll på 50-sträcka i Helsingborg. Han kollade på sin hastighetsmätare som visade prick 50 km/tim.


Strax efter körde han tillbaka samma väg och såg i backspegeln att två bilar närmade sig med högre hastighet. "De kommer att åka dit", tänkte brevskrivaren.


Till sin förvåning blev han själv invinkad medan de två andra bilarna fick passera. Polisens laser hade uppmätt hans hastighet till 64 km/tim.


Brevskrivaren ställer med all rätt frågan om hur troligt det är att han, som nyss passerat poliskontrollen, skulle köra för fort. Hans teori är att den handhållna lasern i själva verket mätte en av de två bilar som kom bakifrån.


Han nekade förstås till fortkörning men fälldes i tingsrätten och fick böta 1200 kronor (det nya bötesbeloppet är 2 400 kr). Det borde han inte ha fått.


I Rikspolisstyrelsens föreskrifter om hastighetsövervakning med laser, avsnitt Rapportering, står det i paragraf 2:


"Om det finns risk för att det kontrollerade fordonet har förväxlats med ett annat fordon eller om det uppstår någon annan tveksamhet om mätningens tillförlitlighet, får mätningen inte läggas till grund för ett föreläggande av ordningsbot eller annat rapport."


Jag säger inte att man alltid ska neka när man fastnar i en kontroll men det är sunt att ifrågasätta även lasertekniken.

Taggar:
Laglydig stoppades - fortkörare fick passera

Kommentarer

#1
AL
2010-07-07 14:41

Även om själva laserinstrumentet är tillförlitligt finns det situationer där handhavandet av desamma kan falera. Denna historia är ett utmärkt exempel på detta. Tyvärr vet vi ju alla hur polisen arbetar och dessvärre, via sin "kamratanda", backar upp och vittnar till varandras fördel. Det är alltså väldigt svårt att få rätt mot polisens utfästelser i en sådan här situation. Rättsvidrigt är förnamnet och som enskild medborgare är det bara att betala och däreffter tänka på något annat roligare:-). MVH AL

#1
leifer
2010-07-07 16:29

Sant AL, och dessutom är detta påeldat av pinnjakten och av säkerhetstänktet från vägverket. Då står givetvis polisen (sällan ser man så många poliser samtidigt dessutom) på 50 och 30 sträckor, gärna efter nån nerförsbacke eller en ovanligt bred väg. Sen är man då en enorm fartdåre om man kör 60 på 50-väg i dagsljus med bra sikt och torrt väglag med fina sommardäck. I en rättegång är polisen i form av yrkesman, ofta två också, som vittnar i sak som opartisk part. Försvarande part är en lekman som är parti i målet, givet väger inte det nåt tyngd i ett sånt vittnesmål och polisen vinner alltid, bortsett när nåt rent formellt fel finns som är objektivt och mätbart. När trafikanten då fått sina böter så är det ett "löst brott" och ett plus i statistiken. Endast Sverige svenska poliser har...

#1
Kjell-Åke
2010-07-07 17:55

Återigen litar man till den ena partens utsaga. Tydligen har man inte lärt något av den tidigare hetsjakten mot polisen där det som alltid framkom att det finns två sorters "sanningar", den bötfälldes och polisens. Eftersom ingen rättelse eller ursäkt har framförts i det fallet med den som kört framför ambulansen, får man väl anta att det är Vi Bilägares nya policy att kasta skit på polisen. eftersom man måste vara medveten om vilket bloggdrev som kommer att följa.

#1
Håkan Bäcklund
2010-07-07 18:02

Kjell-Åke: Ta och lugna ner dig lite. Jag redogjorde för ett brev från en läsare. Vad är du rädd för? Att polisens version ska få en motbild?

#1
Arbetsutvandraren
2010-07-07 18:42

Polisen har "alltid" rätt och de kan naturligtvis inte göra fel, i synnerhet vid så tung kriminalitet som hastighetskontroller och färdskrivare för tunga fordon. Nu har det blivit väldigt viktigt att räkna bakljus på lastbilar och släp, tung kriminalitet det.

#1
Nicke
2010-07-07 19:30

Det krävs otrolig mycket på fötterna för att få rätt mot en polis.
Det är lite riskabelt för rättssäkerheten. I synnerhet nu när pinnjakten även är lönegrundande i vissa distrikt...

#1
Kjell-Åke
2010-07-07 21:00

Jag är hur lugn som helst och vinner inget på vare sig det ena eller andra. Jag undrar bara vilka yrkesgrenar i övrigt som behöver stå ut med samma behandling. Ingen tjänar något på ett massivt motstånd mot poliser, de behövs. Hur det skulle se ut i trafiken annars kan man bara gissa.

#1
S-E S
2010-07-07 21:25

Det är mycket man kan ifrågasätta med lasermätningarna. Om man hävdar att man ska ha samma mätsäkerhet med laserpistolen som man kräver vid dimensionskontroll av tryckkärl, så kan vi börja med hastigheten. Hur ofta kalibrerar man? Hur har man kommit kram till att just detta kalibreringsintervall är lämpligt? Vad karibrerar man mot? Är det instrument man kalibrerar mot kalibrerat mot en internationell standard? I så fall vilken osv osv. Sedan fortsätter man på samma sätt med polisutbildningen. Efter "rätt" svar på ett otal frågor kan man börja tro att det är sannolikt att mätningen är rätt precis som vad är självklart inom svensk industri och ISO 9001. Har någon inför domstol ifrågasatt en lasermätning så som man gör vid revision av industriella mätningar?

#1
Kenta
2010-07-07 21:51

Ganska löjligt att höra kommentarerna i vissa insändare. Har själv jobbat med lasermätningar och något så bra instrument har polisen inte haft tidigare. Med gamla radarn var det större chans att fel bil mättes om två passerade samtidigt. Lasern är ett suveränt instrument man plockar med lätthet ut det fordonet man vill mäta hastigheten på, ungefär som en jägare med kikarsikte. En som arbetat med laserinstrumentet många år.
Kalibrering görs dagligen innan mätning påbörjas. Ofta mot en skylt som sitter 70 meter från markerat ställe på golvet inomhus /garaget /.

#1
Niklase
2010-07-07 22:40

Att klaga på polisen går alltid hem. Många håller med fast de egentligen inte har någon dålig erfarenhet av polisen, i annat fall är de allt som oftast "en kompis" eller dylikt.

#1
S-E S
2010-07-08 00:57

KENTA, har du jobbat med lasermätare så kan du jo svara på mina frågor. Min fråga är: ska man ha mindre noggrannhetskrav på en lasermätare än på en mikrometer i en verkstad? I så fall skrota skiten. Den är inte rättsäker!

#1
RALLYKALLE
2010-07-08 03:28

VARFÖR VÄNDE DU Å KÖRDE FÖRBI EN GÅNG TILL E DU DUM ELLER..BARA Å PYNTA GOD JUL HAHAHA...

#1
M
2010-07-08 03:52

Lasern är kalibrerad och polmberad helt enligt regler, detta kontrolleras före andvändning och dokumenteras. Dessutom görs ett självtest som är inbyggt i lasern, sedan görs även siktes (horisentelt och vertikalt) och avståndskontroll före varje uppsatt kontroll. Även detta dokumenteras och sparas. För er som inte provat att mäta med en laser så kan jag berätta att det är osannolikt att polisen mätt på fel bil då dessutom finns regler för vilket avstånd man får mäta på. Det är som att sikta på en bil med ett kikarsikte, med andra ord extremt lätt att träffa.

#1
Tompa
2010-07-08 05:52

Skaffa fortkörningsförsäkring. Funkar klockrent, jag har testat ett par gånger. Bara att ge "kollegerna" värsta flinet, posta boten och fira med en kaffe...

#1
Conny
2010-07-08 10:54

En polis vinner alltid - om inte annat så kan alltid hans kollegor intyga!!!

#1
DA
2010-07-08 11:56

Faktum är att vi har en poliskår som till stor del består av Kling & Klang-konstaplar som förmodligen gör precis vad de är tillsagda att göra men är oförmögna att tänka självständigt i någon större utsträckning. Annars kan jag inte se varför de inte prrotesterar när befälen skickar ut dem att göra hastighetskontroller på motorvägar som måste betraktas som den säkraste vägtypen vi har. Aldrig har jag sett de stå vid mina barns dagis (30 km/h) eller vid de vägar som barnen tar på väg til skolan. Vore det lite stake i de enskilda polismännen/kvinnorna skulle de väl påpeka detta för sina chefer och välja bättre platser att utöva sitt arbete.

#1
S-E S
2010-07-08 12:32

M, när du säger "kalibrerad och plomberad helt enligt regler" så är det frågan om det är en kalibreringskunnig mättekniker som har upprättar dessa regler eller om det enbart är en skrivkunnig överordnad. "Kontrolleras innan användandet" betyder det att instrumentet kontrolleras på olika avstånd vid olika aktuella hastigheter, eller kontrolleras mätaren mot en skylt på 70 meters håll som en annan debattör hävdar, då för att kolla att skylten inte rör sig. Rör sig inte skylten så är instrumentet godkänt. Är den organisation inom Polisen som kalibrerar och kontrollerar lasermätarna granskade och godkända av SVEDAC och utsatta för årliga revisioner så som krävs enligt ISO 9001 för mätinstrument? Eller är det "Herr Lösa Boliner" som står för kalibreringen? Vad står det enligt reglerna att en polis ska göra om laserpistolen utsätts för kraftig stöt eller tappas i backen mellan kalibrering och mätning? Fortsätta mätningen eller lämna in instrumentet för ny kalibrering. Noteras i så fall detta i instrumentets obligatoriska kalibreringsjournal. Min känsla är att polisens instrument inte kalibreras på det sätt de borde och att personalen inte är tillräckligt utbildat på vad som påverkar ett korrekt mätresultat.

#1
Håkan Bäcklund
2010-07-08 12:51

Länken nedan talar om vad som gäller vid hastighetsövervakning med laser:
http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/FAP/FAP331_2_RPSFS2003_6.pdf

#1
S-E S
2010-07-08 13:04

Vid hastighetsövervakning med laser gäller det att i domstol kunna visa att laserinstrumentet "utom all tvivel" visar korrekt. Jag är tveksam till att Polisen kan hävda detta om någon tar till mätteknikerhjälp.

#1
leifer
2010-07-08 13:22

Ur Aftonbladet:
"Bakgrunden till Leif G W Perssons hårda kritik är det låga antalet brott som klaras upp varje år. De senaste 50 åren har antalet lösta brott minskat från 40 till 10 procent.
- Den generella uppfattningen är att kärnan till polisens problem är bristande resurser.
- Det håller jag inte med om. Svensk brottslighet är inte särskilt omfattande. Vi bor i ett litet och välskött land med låg brottslighet. Ändå kostar polismyndigheten i Sverige mest i världen. Poliser ägnar sig åt annat än de ska, som sociologiskt arbete och att spela bandy, säger Leif G W Persson.
Han menar att en fjärdedel av den totala polisstyrkan över huvud taget inte ägnar sig åt polisarbete.
- Närpoliser käkar tårta hemma hos gamla tanter och säger åt dem att låsa om sig. De sitter inne och skriver en förskräcklig massa papper, men det är sällan det utmynnar i operativa ingrepp. Poliser ska jaga bus!

#1
Ola Cash
2010-07-08 14:30

In Germany a lawyer makes a handsome living of defending victims of speed control mistakes - see the TV program "auto mobil" (Channel VOX):
- mistakes take place relatively often
- judges always rule for the police and against drivers
- unless an attorney proves otherwise

#1
pg
2010-07-08 16:43

Att som vi bilägare publicera ett inlägg från en rapporterad bilist som påstår sig ha kört lagligt är inget annat än ett försök att misskreditera polisen. Det gagnar inte trafiksäkerrhetsarbetet att motarbeta fartkontroller. De behövs liksom all annan trafikövervakning.
Jag anser att vi bilägare borde sortera bland de inlägg som kommer från straffade bilister. Självklart begås misstag av en och annan polis, men knappast när det gäller mätning med Lazer.
Bilisten ifråga vet inte på vilket avstånd han mättes. Dessutom framgår det inte om det var den polis som mätte, eller om stoppet var längre fram på vägen.
Jag tror att det är endast i de fall stoppet sker genom radiokontakt likt gamla radarn som "fel" bil stoppas.
Nät en mätning sker, mäts i de flesta fall varje passerande bil. Mätkontrollanten får därigenom en relaterande känsla för måtningen, och kan lätt avgöra vilken av de ankommande bilarna som kör fortast och göra mätningen enbart på den bilen.
Eftersom mätningen inte godkänns på längre avstånd än 400 meter, blir det ju inte så många bilar att hålla reda på. Enligt de protokoll jag sett, har mätning skett mellan 200 till 400 meter.
Bilisten som blev fälld av en enig tingsrätt, kanske bromsade in när han såg kontrollen, men det var då för sent? Han tror att han kört lagligt.
Jag har råkat ut för en liknande händelse. Jag vet med mig att jag körde för fort, såg något misstänkt när jag kom runt en kurva, släppte gasen och trodde mig ha fått ner hastigheten till kanske 5-10 över. Det visade sig att det gått 16 km/tim för fort. Jag mättes på ett avstånd av 358 meter.
Och som sagt, sköts mätning och stoppande av polis på aktuell plats finns knappast någon risk att fel bil stoppas. Vad finns det för anledning att rapportera en laglycig bilist när det finns hur många fartöverträdare som helst?

#1
Peter Granåsen
2010-07-08 17:55

Det är lätt att åka dit, jag tror att polismannen mätte rätt bil. Åkte dit för en fartkamera trots att jag under 6 års tid kört förbi den varje dag. Det är lätt hänt om man inte är en som alltid ligger under begränsningarna. Tycker kanske att Rikspolisstyrelsen i stället borde popularisera det hela med dragning av hastighetsöverträdelser varje helg i TV. Alla kör för fort någon gång och det är mycket slumpen som avgör så varför inte ett lotteri bland alla som har en bil registrerad. De som kör långt kan då till och med få "extra" vinstchanser. Personligen har jag blivit uppgiven och tycker att det är jobbigt att köra nu när vi fått en massa nya begränsningar att hålla reda på. Jag kör mycket med ögat, lite trafik och bred väg = hög fart oavsett vad det står på skylten och då innebär mycket trafik och trånga gator låg fart. Tankvärt är att Tyskland inte är det land i världen som har högst antal döda i trafiken trots att man har fri fart och en väldigt intensiv trafik på vägarna. Kanske är det inte farten som är det farliga utan de tvära stoppen. I Tyskland kör många bil aktivt i Sverige åker många eller kör väldigt passivt och det är en väsentlig skillnad.

#1
pg
2010-07-09 01:02

Håller med. De här nya gränserna tillsammans med de gamla, blir för mycket att hålla reda på. När dessutom skyltningen upplevs relevant, blir ju följden den att allt fler struntar i gränserna. När dessutom så få kontroller utförs utanför tätort kan man ju undra om det behövs några hatighetsskyltar överhuvudtaget. Har kört ca 5000 mil per år utan att ha sett någon fartkontroll de senaste åren. Hastighetsövervakning är inte ngon prioriterad företeelse inom polisen.

#1
pg
2010-07-09 01:03

Inte upplevs relevant skulle det stå!

#1
leifer
2010-07-09 01:13

Man pratar nu om att organisera om polisen så att den blir effektivare. En utredning har tillsatts. Det pratas om att skapa en enda statlig organisation, istället för alla län som är idag. Detta för att lösa riktiga brott bättre, och att sätta dit folk för 10 km/h för fort i dagsljus, med sommardäck, på torr asfalt, är rena trakasserierna.

#1
pg
2010-07-10 03:05

Med så få kontroller som det är utanför tätort, ska man ha otur om man åker dit för fortkörning. Alla dessa hastighetsskyltar som Trafikverket, som det verkar, slumpmässigt placerar ut, gör ju inte saken bättre.
Att överhuvudtaget börja med jämna gränser, kosta på skyltar som ingen bryr sig om, utan övervakning dessutom, verkar fåfängt och vansinnigt.
Det behövs en toppstyrning tydligen, för jag håller med om att dagens lokala chefer vill ha resultat. Att åka utanför tätort tar för lång tid i anspråk. Tid som kan användas inom tätbebyggt område.
Eftersom polisen inte har tid att övervaka skyltningen utanför tätort, vore det väl lika bra att slopa skyltningen och återinföra fri fart.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.