Bild
Nästa artikel

Fel om journalisterna och Saab, Norberg!

Exakt vad är det som talar för att Saab ska överleva?

Det är frågan jag skulle vilja ställa till alla som kritiserar de journalister som med all rätt kritiskt granskat alla turer i Saab-affären.

Johan Norberg tar upp ämnet i sin senaste krönika i Vi Bilägare och här på vibilagare.se. Han vänder sig mot tonen i artiklarna om Saab:

”Gemensamt för alla dessa månadsavlönade tyckare är att de själva aldrig behöver bli synade, riskerar ingenting och lever ett helt liv utan högre ambitioner än att raljera över dem som vågar satsa på sina drömmar.”

Det är en rundpall mot oss journalister som heter duga. Den kan vi nog tåla och även de samfällda medhållet som Johan Norberg får av läsarkommentarerna hittills.  För… att bli synade och kommenterade på nätet hör till daglig rutin för journalister nu för tiden. Ofta i en rätt hotfull och otrevlig ton.

Ska man säga något om krönikan så är det väl att den är raljant, odugliga journalister liksom. Månadsavlönade dessutom.

Det är inget att beklaga sig eller ens förundras över. Inte heller de förutsägbara kommentarerna som håller med.


Det är helt okej att ha åsikter, tycker jag. Min är att svenska journalister har haft ett oändligt stort tålamod och förståelse för den cirkus Victor Muller iscensatt när det gäller Saab. Många har försvarat honom men fler har dessbättre kritiskt granskat det han håller på med.

Väldigt få – om ens någon – har som Norberg skriver, ”raljerat över dem som vågar satsa på sina drömmar”, (vilket torde handla om Muller). Till saken hör att Victor Muller "vågat” satsa på sina bildrömmar utan att riskera någonting. Tvärtom har han berikat sig med en saftig lön och miljonbonus medan personalen får allt svårare att över huvud taget få ut sin lön.

Johan Norberg skjuter över målet och det får han väl göra. Han raljerar över svenska motorjournalister och det får han också göra. Kommentarerna håller med honom och även det är helt okej.

Min rätt är att tycka att ni har fel.

Taggar:
Fel om journalisterna och Saab, Norberg!

Kommentarer

#1
2011-08-25 12:22

Läste jag fel eller siktade Johan inte på dagspressens motorjornalister?
Utan att vara någon stor läsare av dagstidningar är jag nog inte helt främmande för att förstå Johans reflektion för hur många är egentligen experter på både bilvärlden och ekonomivärlden? Visst kan man ifrågasätta ... inte minst experter som är tvärsäkra. Fråga en frisör; Om han menar att du behöver klippa dej :o)

#2
2011-08-25 13:47

Håkan, Nu gjorde du ju exakt det Johan skrev om! Muller har fått en Bonus men ej plockat ut den förrän SAAB går bättre. Sedan har Viktor Muller satsat åtskilliga miljoner i bolaget i aktier som han verkligen inte tjänat nåt på. Så jag får stämma i Johan och säga håll dig till bilarna.

#3
2011-08-25 14:10

Man kan inte gömma sig bakom ett "faktum" att alla har rätt att tycka vad de vill.
För journalister gäller att de måste ha mer på fötterna innan de skjuter någon i sank.
Annars styr man historien istället för att rapportera om den.
För börsföretag finnas regler som förhindrar att de med rykten styr aktiekursen.
En liknande regelverk för media skulle vara att man inte får gå ut med rykten för att på så sätt styra händelseutvecklingen.

#4
2011-08-25 14:38

Håller med Stefan. Dessutom förstår jag inte varför "alla" journalister måste leka Nostradamus och spå i kaffesumpen hur olika förlopp ska utveckla sig, vare sig det gäller Saab eller mjölkens framtida prisutveckling. Rapportera det som händer och har hänt, inte det som skulle kunna hända. Det vet ni inget om. Vill ni spå framtiden, och ha fel om den, föreslår jag att ni skolar om till meteorologer.

#5
2011-08-25 15:38

Jag håller med Karl97, Saab säger att Muller får sina pengar sist, du säger att han redan fått dem. Är inte det ett exempel på dagens journalistik. Vet någon hur det ligger till? Vem ljuger, Muller eller DI? Detta tillsammans med styrelsearvodena ger ju bilden av att Muller &co plundrar bolaget a lá Rover. Kan då ingen reda upp hur det ligger till? Holmgrens sa upp sitt avtal med Saab på grund av detta, är det så att det inte stämmer så är ju det förfärligt och ett exempel på att dålig journalistik verkligen kan förstöra riktiga värden.

#6
adandersson
2011-08-25 16:09

Tänk vad okunnig du är Håkan. Mer behövs ej skrivas.

#7
2011-08-25 16:34

Det är möjligt att inga bonusar betalats ut, men det får vi inte veta än. Saab säger en sak ena dan, en annan nästa dag. Till dess desinformationsavdelning ställer jag mig tveksam;-)

Men 4 miljoner har i alla fall gått iväg till Mullers egna företag i Karibien, Latin American Tug Holding. Det var kanske ingen bonus, men frågan är då; Vad var det då? Denna utbetalning har inte dementerats av Saab.

#8
2011-08-25 17:26

Jag tycker att Johan Norberg är väldigt träffsäker. Han står med fötterna på jorden. Många journalister tror att dom är utsända av gud. Det är lite fegt att hänga ut Johan. Svälj sanningen istället

#9
2011-08-25 18:16

det är ju så om media vill sänka ett fötetag då har det företaget inte en chans att klara sig tyvärr.Media har allt för stark makt om vad som skrivs .

#10
2011-08-25 18:20

Men för farao vad är det här?

100 % tycker samma sak, det går ju inte för sig.

Jag håller absolut inte med J. N., eller de som tycker som han, det luktar väl mycket sårad fåfänga, sårad stolthet och förlorade illusioner.

Journalisterna bagatelliserade och dolde felen och bristerna på Saab då bilarna inte hängde med i konkurrensen på 1970 och 80-talet, och när GM-900 kom då beskrev man den som världens åttonde underverk, trots att det sedan visade sig att Saab lyckats med bedriften att ta en fint fungerande felfri Vectra och göra den till en bil som var en veritabel katastrof.
Då fick man se hur mycket underverk den var och hur mycket sanning det låg i alla stora ord och allt skryt.

Men då var det ingen som klagade på att journalisterna överdrev och inte berättade sanningen, för då skröt man om Saab och det är det enda som räknas, sanningen vem bryr sig om den…

Då bredde man på tjock med orätt och fel smicker för att få Saabs bilar att framstå som bättre än de var men då var det minsann ingen som klagade på att journalisterna överdrev och pratade strunt för då överdrev de och pratade strunt på RÄTT sätt.

Men aj, så obehagligt om de gör det på FEL sätt, då var det visst inte så kul helt plötsligt…

#11
2011-08-25 18:22

Det måste väl vara bra att saab försöker iaf skulle det vara bättre att man lägger sig ner och dör så fort ett företag går dåligt .Förstår ni inte hur mycket saab försöker få tag på pengar både till anställda och underleverantörer men de måste ju få fram pengar så att det blir trovärdigt igen nu.

#12
2011-08-25 19:15

Tyvärr Håkan, du skriver precis så som en person gör som vet att han gjort något dumt men inte vill erkänna det. Att man har olika åsikter om saker och ting är en sak.

Men att till exempel tvärsäkert påstå att Saab går med förlust när bokslutet i själva verket är en produkt där GM tillverkat det resultat som står där (liksom alla andra bolag som ingår i en stor koncern) är minst sagt suspekt av stjäl jag ska återkomma till.

Att tigga och be en expert om domedagsprofetior istället för att ta reda på fakta går i samma stil (finns att läsa om på Second Opinion, gäller de flesta svenska dagsmedier).

Att bidra till att sprida även de felaktiga domedagsmyter som spreds om Saab istället för att bidra till att motbevisa dem är i samma stil (affärsvärlden).

Att sprida ut alla rykten som kan skada Saab men inte sprida någonting om när det görs mindre sensationella framsteg (Aftonbladet och Dagens Industri)

Att klaga på att det är mörkt i kupén utan att reservera sig för att det är med svart interiör är en västanfläkt i sammanhanget men hör till samma sak.

Liksom att inte påpeka när försäljningen gick uppåt och inte reservera sig för att dålig försäljning beror på att fabriken varit stängd i perioder (bland annat TV4-nyheterna).

Allt talar samma språk. Det viktiga för journalisterna är att sälja storyn att Saab är dödsdömt och tjäna pengar på det, inte att presentera en korrekt bild.

Några överslätande ord i en blogg förändrar inte vad två års mediarapportering samfällt har visat. Ledsen, men det är så. Inte minst sedan du helt enkelt tvärsäkert hävdar att Swedish Automobil ljuger när de säger att Viktor Muller får sin bonus när alla andra har fått betalt inte förr.

Sedan kan man tycka vad man vill om Victor Muller och tro vad man vill om Saabs framtid. Men hade det varit i domstol hade samtliga större dagstidningar åkt dit för mened vid det här laget. Det är fakta som du måste förhålla dig till, helst någorlunda proffsigt!

#13
2011-08-25 19:21

Det finns en anledning till att endast bilhandlare har ett sämre förtroende hos det svenska folket än journalister.

#14
2011-08-25 19:40

Med risk för att vara petig Håkan Bäcklund, men de Norberg kritiskerade var "de stora dagstidningarnas motorjournalister". Vilket i klartext betyder Collin på AB och Matson på Di. Min intryck är att rapporteringen om SAAB har haft olika karaktär om vi jämför motorpress och dagspressens motorjournalister? Utan att kräva att du ska kritisera (avlägsna) kollegor, men visst kan även du hålla med om att det funnits och finns en skillnad i ton och budskap?

#15
2011-08-25 19:55

Collin är väl en av få som har försökt skriva positivt om SAAB och negativt om Mauds arbete.

#16
2011-08-25 20:03

Rustan Werling, Collin har intagit i princip varje känd och okänd position som är möjlig att ha genom åren (helt i linje med Aftonbladet journalistiska princip i övrigt), det jag uppfattade att Norberg lackade ur på var de tvärsäkra slutsatserna och just det är ju Collin mästare på...

#18
2011-08-25 22:31

Kandidat; mycket du skriver kan vara sant eller osant. Men det mesta osar "surt, sa räven om rönnbären".

Bortsett från detta, så har du inte läst mitt inlägg tidigare i denna tråd, alternativt så har du som vissa journalister bara struntat i det. Latin American Tug Holding... Västanfläkt, typ?

Även bortsett från detta, så fick även Muller förra året 120.000 aktier av Swedish Automobile (dåvarande Spyker) vilka han omedelbart säljer för ca 4 MSEK. Han kommentar är "Jag är värd en belöning".

Jag har ingen offentlig åsikt huruvida Saabs bilar är bra eller dåliga. Däremot har jag en offentlig åsikt om att VM är dålig för Saab. Riktigt dålig.

Slutligen tycker jag Håkan har rätt i det han skriver. Är det någon här som tycker att det som hittills har skett i Saab efter att VM tog över är "OK"? Alla löften? Alla brutna sådana? Alla blåsta UL? Alla förtvivlade anställda som inte får lön? Kom inte med EIB-låten igen, den var känd av Saab redan från början.

Heder åt JÅJ som som tog sin Mats ur skolan innan skiten landade i fläkten. Den mannen borde ha en staty i Trollhättan. Inte någon VM, som antytts tidigare.

#19
2011-08-25 22:33

poppo; angående Collin = spot on!

#20
2011-08-25 22:45

Sportback; utan VM hade GM lagt ner Saab och hade han lämnat över vid vilket givet tillfälle som helst sedan dess hade Saab ganska omedelbart gått omkull. Att det överhuvudtaget finns en möjlighet till överlevnad är till 100% VMs förtjänst. Sen råder det inget tvivel om att han gjort några snedsteg på vägen men det var trots allt ett enligt samlad expertis ett "omöjligt uppdrag" han åtog sig.

#21
2011-08-25 22:46

poppo; angående Collin = spot on!

instämmer

#22
2011-08-25 22:56

Henr1k: du har rätt. problemet är att om GM fått som de hade velat, så hade man kört en "ordely wind-down" av Saab. (Trist i det läget, men just nu lutar det ju åt kk.) Hade det skett då hade UL inte gått miste om några miljarder och framför allt så hade en massa Saabar som nu står stilla och väntar på reservdelar rullat.

#24
Gert A
2011-08-25 23:12

Bra att sanningen visas opartiskt. Saab bör får kritik.
Annars är media oseriösa.

Bra att Holmgrens slutat sälja bilar från ett företag som inte ger sina anställda trygghet eller lön.

Saabs fack borde bytas ut. Vad gör facket för nytta om de säger att det är Saabs sak att betala löner?

Facket = extremvänsterns extraknäck.

Det syns på bilden på dig att du är redigt sur på Johan.

#25
2011-08-25 23:16

---> Sportback, "bättre lyss till den sträng som..."

F.ö tänker åtminstone inte jag ta ut någon konkurs i förväg.

#26
2011-08-25 23:25

Henr1k; om man inte är UL, kanske man kan hålla med dig. Man annars, ja visst.

Och som anställd krävs man på onödigt starka nerver;-)

#27
2011-08-27 19:47

Jag förstår att det är mycket känslor involverade i affärerna kring Saab. Däremot förstår jag inte varför man diskuterar "vem som har rätt att tycka vad?"
Ett bilföretag överlever inte på känslor, det krävs pengar, dvs lönsamhet. Saab har haft löjligt låga produktionsvolymer under mer än 10 års tid. Saab har fått fler chanser än kattens nio liv. Ta vara på de värden som finns omkring Saab, se till att genomför konkurs eller rekonstruktion, och sluta med den löljigt utdragna cirkusen. Vilket företag hade man daltat lika mycket med som Saab. Svar: "inget annat företag"

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.