Bild
Nästa artikel

Dubblöst? Nja, jag vet inte...

Det är mer snö i Stockholm än vad det varit på åtminstone de senaste
18 åren som jag hållit till här. Men det var inte därför jag var ute
och åkte "kälke" i dag.


Skulle hämta en testbil, en Mercedes E250 CDI inför en kommande
testduell mot Skoda Superb åt Micke Schultz och passade på att köra av
på en mindre väg för att kolla funktionerna på bilen närmare. Bilden
visar hur jag kört fast på plan väg med is under snömodden.


Pirellis friktionsdäck i dimensionen 245/45 på en bil med
bakhjulsdrivning och automatlåda var ingen bra kombination alls. Jag
satt fast.


Hjälp kom snart och en av påskjutarna kommenterade: "Och så säger dom att vi ska förbjuda dubbdäck!".


Jag hör till dem som alltid förespråkat dubblösa vinterdäck söder om Dalälven. Den åsikten höll jag tyst med den här gången.

Taggar:
Dubblöst? Nja, jag vet inte...

Kommentarer

#1
Crister
2010-01-28 17:58

Ja detta uttryck,"söder om Dalälven" är bland det dummaste uttryck jag vet.Det är ju här söder om Dalälven det oftast är isväglag,så kallad svartis.Så jag hoppas det är många som propagerar för dubbfritt och dubbförbud som får sig en tankeställare denna vinter den värsta sedan 1987 enligt SMHI.
MVH Crister

#1
Björn
2010-01-28 19:27

Det skulle vara intressant att höra hur den som beslutade däcksdimensionen på denna bil tänkte ??
Om jag inte missminner mig så hade ni en mindre audi, i ert teststall för ett antal år sen. Som ni monterade smalare vinterdäck på. Resultatet blev en betydligt mer användbar bil.
245 mm breda däck på en E250 är väll nästan overkill även som sommardäck.

#1
CRISTER
2010-01-28 20:47

Håller med BJÖRN att sådana däckdimensioner funkar ju knappt som sommardäck.Men tyskarna tror ju att alla åker autobahn.Tyvärr kan det vara svårt att gå ned i dimension ibland för bromsoken får inte plats i fälgar med mindre tumstorlek.Har egen erfarenhet.
MVH Crister

#1
Carl
2010-01-28 22:25

Man kan även gå ner i bredd utan att gå ner i storlek på fälgen. Sen om det är godkänt enligt helbilsgodkännandet må vara osagt.

#1
Emme
2010-01-29 01:57

Kör själv dubbfritt på min Volvo nu och det är inte kul kan jag ta och säga! Däcken är även dessa nästan nya.

#1
Bröl-Pelle
2010-01-29 04:12

Det är i sådana situationer man kränger på sin eminenta slirskydd...fast det har vi inte vant oss vid här i Sverige.
Fast visst är det ödets ironi att när det förbjuds dubbdäck på miljöbilar mm är det värsta vintern i "mannaminne" och man kan åka skridskor i yttre skärgården även här på framsidan. Har alltid haft dubb innan men nu kör jag på "billiga" sk kontinentala vinterdäck och de imponerar verkligen trots att de är gjorda för mer blaskig vinter som det brukar vara.

#1
Björn
2010-01-29 11:02

Fel dim!! Jag tycker mina 225/45 17" är för breda, ändå kör jag framhjulsdrift. Byt till andra dimensioner så blir det bättre!! Men behåll dubben!!!!

#1
Kjell-Åke
2010-01-29 16:10

Många tycks tro att dubbdäck är det enda saliggörande. Med dessa tror man att man kan köra i sommarfart och ligga klistrad i bilen framför.
Såväl för dubbdäck som för dubbfritt får man anpassa hastigheten efter underlag och utrustning, en gyllene regel som så många struntar i.

#1
Jan Wiklund
2010-01-29 17:51

Tack gode Gud för att det blev halka och snöväder i Stockholm denna vinter. Kan ju vara kul att känna på vardagen för oss som bor i norrlands inland. Om det sedan är sex mil till närmaste upplysta ställe hemifrån räknat så är man glad åt dubbdäcken, skoteroverallen som ligger i bakluckan, de kemiska värmepåsarna och andra nyttosaker som kan rädda ens liv om man råkar köra fast. Mobiltelefonen? Nja , den fungerar inte överallt förstår du...

#1
peter
2010-01-29 22:11

Var just ute och puttade på dubbfri BMW.
Själv kom den inte ur fläcken i vår svaga backe.....

#1
Trollkraft
2010-01-30 00:48

Det där med bakhjulsdrift borde nog alla fatta hur fel det är efter denna vinter, alla dessa BMW, MB och liknande som kört fast. Antispinn på en MB gör att körningen stryps och "bilen" stannar i uppförsbacken pga uselt grepp. Vi SAAB-förare tvingas åka slalom mellan dessa fastkörda kontinentallok!

#1
Bo Lundgren
2010-01-30 18:19

Med begränsade utrymmen och begränsad ekonomi (pensionär boende i lägenhet) så är det bara dubbdäck som är ett realistiskt val. Dubbdäck är det däck som klarar alla typer av vinterväglag om man anpassar hastigheten efter väglaget och övriga omständigheter.
Någon som minns Scasonbjörnen av Beverlo ?
MVH
Bo

#1
S-E S
2010-01-31 17:03

Undrar på varför rallyförare om vintern kör på så smala däck? MB vet säkert inte, för vare sig MB eller BMW har något att komma med i ett vinterrally, eller - - -? De som kör MB i lössnö får skylla sig själva, det är inte enbart fel på de dubbfria däcken.

#1
Ex MB
2010-02-01 03:32

har för det mesta haft bakhjulsdrivna bilar denna blev det C5 diesel och vilken skillnad (diesel motor väger lite extra också) med bakhjulsdrivna bilar blir det tyvärr inte samma tryck på drivande axeln jämfört med bakhjulsdrift (förutom porsche m.m. som har motorn bak), man kan fastna på hur patetiska ställen som helst och däckens bredd gör även de skillnad.

#1
Lasse J
2010-02-05 12:09

"Dubblösa däck söder om dalälven" är ungefär lika avslöjande om hur lite påläst man är om klimat och väder som dom som hänvisar till "dubbfria däck går bra i Norge, så varför inte i Sverige", omedvetna om att majoriteten trafikarbete därstedes sker i ett avsevärt mildare klimat än vårt.
Informera er innan ni ger er in i debatten!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.