Bild
Nästa artikel

Så mycket kostar bilreklamen

När man köper bil betalar man förstås för mer än plåt, plast och gummi. Och det är ju inget konstigt med det. Men vad kostar de olika bitarna?

Ta till exempel marknadsföring. Enligt statistik från branschtidningen Advertising Age spenderade GM i fjol mer pengar än någon annan biltillverkare på reklam:

1. General Motors, 3 590 (miljoner dollar)
2. Toyota, 2 860
3. Volkswagen, 2 240
4. Ford, 2 140
5. Fiat/Chrysler, 1 790
6. Nissan, 1 500
7. Hyundai, 1 260
8. Honda, 1 160
9. Renault, 1 100
10. Daimler, 854,7
11. Kia, 775,7
12. BMW, 760,7
13. Mitsubishi, 715,6
14. Mazda, 512,6
15.Subaru, 416
16. Suzuki, 388

Reklamnotan för GM slutade alltså på 3,59 miljarder dollar. Smaka på den siffran.

Det gjorde jag och kände mig tvungen att plocka fram miniräknaren. Eftersom 8,39 miljoner bilar från Chevrolet, Cadillac och de andra GM-märkena såldes under 2010 blir kostnaden per bil 428 dollar, vilket motsvarar 2 888 kronor med dagens kurs.

Med samma räknesätt knappade jag fram att Toyota spenderar drygt 2 300 kronor per bil och Volkswagen cirka 2 100 kronor per bil.

Det är bara att öppna plånboken och betala.

Kommentarer

#1
2011-12-07 21:23

Det är ju köparens marknad nu vid köp av ny bil,om jag var spekulant på en ny bil skulle jag överväga att ta upp reklamkostnaden i prisförhandlingen-hela reklamkostnaden vill inte jag betala,vi delar hälften var.Jag skulle förmodligen bli idiotförklarad men tycker ändå att det finns en poäng i mitt resonemang.
För övrigt tycker jag att en bra bil skall inte behöva enorma kostnader för marknadsföring-en bra bil säljer sig själv!

#2
2011-12-07 22:42

Fredrik, det där var intressanta siffror! Om jag själv hade gissat, så hade jag nog dubblerat siffrorna per bil. Å andra sidan finns ju inte distributörernas och återförsäljarnas siffror med här, så kanske en dubblering inte är helt galet?

#3
2011-12-08 01:57

Stefan - Ehh? Idiotförklarad var kanske att ta i men... ändå? ;)

Hur tänker du nu? Skulle du orka ta upp en kostnad som I BÄSTA FALL är 3600 kr på hela bilens pris? Vad mer vill du inte betala? Försöka förhandla bort utvecklingskostnaden för lastöglorna i kombin när du köper sedanen? Alla produkter och tjänster man köper har kostnader för utveckling, produktion, distribution och marginaler till den som säljer. Även en marginal för tillverkaren att kunna använda på framtida utveckling. Om det så är en bil eller en Snickers.

Dessutom får väl inte handlaren bilen billigare från generalagenten för det.

#4
2011-12-08 18:50

Jag vågar inte tänka på hur mycket vi betalar per capita till all den reklam som körs ner i halsen på oss via Tv-kanalerna eller de mängder pappersreklam vi "får" med posten för saker som vi inte hade en aning om att vi hade behov av.
Jag tror inte att bilreklamen är värre procentuellt sett, men jag kan ju ha fel.

#5
2011-12-10 21:20

Nej Focus, du har inte fel. T.ex. Dressman har reklamkostnader på över 40% av sina intäkter. Bilfabrikanter lägger 1-3% i reklam. Tycker nån det är intressant, så gärna för mej.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.