Bild
Nästa artikel

Jätteskärm inget för bilen

Amerikanska biltillverkaren Tesla har premiärvisat sin eldrivna sportsedan Model S i USA. Nästa år börjar produktionen.

På insidan är en detalj särskilt intressant. Eller detalj och detalj förresten, den är omöjlig att missa.

En gigantisk pekskärm på 17 tum har monterats på instrumentpanelen. Allt som heter knappar, vred och reglage är puts väck.

När man kör bil ska man inte syssla med annat än att just köra bil. Emellanåt är det ändå omöjligt att låta bli att justera värmen eller radion. Då är det praktiskt att kunna känna sig fram, utan att släppa blicken från vägen.

Med en pekskärm är det förstås omöjligt. Och med tanke på storleken, hur blir reflektionerna från solen?

Jag är skeptisk.

Kommentarer

#1
2011-10-12 09:50

Tesla tänker sig kanske en helt ny generation bilister med simultankapcitet att både uppdatera facebook och samtidigt följa trafikflödet på E4:an... Men den stora frågan är ju om man kan spela Angry Birds på den?

#2
Raymond K
2011-10-12 09:50

Vad händer när denna fina skärm med programvara låser sig? Det kommer att hända det är jag säker på. Då kan man inte ställa in någonting alls.
Och att sitta och titta på en skärm vid bilkörning är ju jämförbart med att sitta och läsa tidningen under körning, hur bra är det?

#3
2011-10-12 10:10

Så kan det gå när design får bestämma.

Vad är det för fel på en ratt till värmen som vanligt? Något som man direkt och intuitivt kan hitta, utan att bläddra.
Något som inte blir osynligt i vissa ljus och som inte låser sig?

#4
1 Tysken
2011-10-12 12:08

En modern arbetsplats för piloter består av skärmar, ett flightdeck med enbart analoga instrument tillhör det förgångna.
Anpassas skärmen till det den skall användas till så varför inte...
Vad är faran om skärmen hänger sig...att man inte kan byta radiokanal, justera värmen eller att navigatorn slutar att fungera.....
Dessa farhågor är mer relaterade till att man som person måste lära nytt , det är nog det som är största hindret för många människor.

#5
Raymond K
2011-10-12 12:14

Det är bara det tysken att en modern stridspilot som jobbar i ett högt tempo styr mycket med hjälp av hjälmen och impulser från ögat.
En vanlig trafikpilot behöver inte se mycket ut genom rutan egentligen eftersom det är mest moln där och har tid att titta på skärmar vilka talar om att piloten finns på rätt höjd och i rätt riktning, dessutom får dom instruktioner av trafikledare. Dålig jämförelse av dig med en skärm i en bil.

#6
2011-10-12 12:15

Nu flyger ju i och för sig trafikflygplan sig själva, så piloterna hade inte ens behövt vara på plats. Så ser det ju inte ut (ännu) i biltrafiken.

Ska en sådan jämförelse trots allt göras, får man väl jämföra med stridsflygplan. Där visas informationen på skärmar, men man har "riktiga" knappar och reglage. Helt enkelt för att det är det enda som fungerar.

#7
2011-10-12 12:19

Jag tycker som Tysken. Nu är det nya tider, och när ska alla konservativa bil-Svensson fatta? Och skulle det vara så svårt att köra in till en parkeringsficka, när man behöver ändra klimatet eller radiokanal? Det är faktiskt bra med en liten paus ibland. (Om man är på en motorväg utan parkeringsfickor, får man faktiskt skylla sej själv.) Eller också får man göra som piloter. Flyga med sin bil uppe i tomma luften. Där krockar man inte vara sej man SMS:ar eller tittar på sin Tesla-skärm.

#8
1 Tysken
2011-10-12 12:38

Nu avsåg jag inte ett vapensystem så som stridsflyg, utan mer trafik och privatflyg.
Vad man kan utläsa så vet ni inte speciellt mycket om hur arbetet ser ut på flight deck i ett flygplan, men, men
Om man sansar sig lite och funderar, vad använder man instrument och skärmar till i en bil.
Inte till att styra eller bromsa bilen det gör man förhoppningsvis själv ett tag till, men det kommer säkert autopilot för bilar inom en inte alltför avlägsen framtid, men nu gäller det mer till olika hjälpsystem, navigator, backkamera, andra parkeringshjälpmedel, justera värme, ljudanläggning, m.m.
Hur kan detta skrämma någon vuxen att detta skulle äventyra framförandet av bilen.
Det är som att vara rädd för sin nya iphone att man skulle kunna skicka sitt MMS till fel person, därför ringer man istället från sin gamla svarta bakelit telefon med analog fingerskiva.

#9
Raymond K
2011-10-12 12:48

1 Tysken
jag vet mer än du tror eftersom jag tagit flyglektioner för flygcertifikat under en tid men fick sluta när jag blev arbetslös.

#10
2011-10-12 12:58

Nu är det ju en viss skillnad mellan att flyga och köra bil.

De flesta som kör bil har inte en minuts vidareutbildning, någon som helst läkar- och synkontroll sedan de tog körkortet. Och de kör inte heller ett visst antal timmar per år för att hålla sig fräsch.

Jag må vara konservativ, men kan fortfarande inte se poängen i att göra saker onödigt komplexa.
Det kan inte anses förenligt med säker bilköring att behöva läsa på en skärm och peta på rätt plats, istället för att helt enkelt sträcka ut armen och vrida på en ratt.
Det är ju knappast en tillfällighet att volymratten återkom på bilstereon...

#11
2011-10-12 13:50

En god vän flyger 747, min morbror flög Viggen, jag har liksom Raymond K tagit PPL (Cessna) och jag har fått spaka SK60 en gång. Så ett och annat har jag allt snappat upp :)

#12
2011-10-12 13:52

Idag är det för övrigt CAVOK i Trollhättan!

#13
2011-10-12 14:27

Om instrumenten är digitala är OK. Men det är just det, att instrumenten är just bara informationsgivare. Strömställarna måste vara taktila knappar/vred.

#14
2011-10-12 16:26

Jag håller med Fredrik och StefanH härunder sammanfattar det hela bra.

Det handlar inte om att vara rädd för skärmar eller andra nyheter. Själv har jag alltid varit teknikintresserad, ja, intresserad av funktioner av alla de slag. Just därför har jag inte fallit i farstun och hoppat på den senaste tekniktrenden hur löjlig den än varit. De okunniga tror att det nya är lika med framsteg som man måste anamma - och det är sannerligen långt ifrån alltid fallet.

Jag har själv en idé om en elegant integrerad skärm till 9-5 där informationen anpassas väl till det aktuella behovet - vilket jag i och för sig tycker Tesla yckatrs bra med av de exempel jag sett. Däremot ska reglage kunna skötas med känseln - vara taktila.
Jag minns första generationen av Saab 900 med välplacerade reglage där bland annat min Blaupunkts gummklädda volymkontroll nåddes utan att släppa ratten. Man ska också med en snabb blick på lämpligt ställe kunna konstatera vad som valts. (Här har jag också idéer om knappars utformning och om färgkodning.)
Man kan ju fundera lite över hur Mercedes har tänkt när det mest använda reglaget, det till blinkersen, är ett klumpigt kombinationsreglage placerat bakom det betydligt smidigare reglaget till farthållaren.

Nu rensar man panelen på knappar och flyttar över en hel drös till ratten i någon tro att de bara för att de sitter nära fingrarna också skulle vara lättskötta. I själva verket är det förvirrande mycket samlat på ett ställe och de kan inte alltid skötas så lätt eftersom ratten faktiskt används till att styra bilen - den vrids.

Min över 20 år gamla mikrougn har en mängd knappar som sitter väl grupperade och är betydligt mer snabbanvända än någon display med menyssytem.

#15
2011-10-12 16:29

I Första modellen av prius som såldes i Sverige var det vred för fläkt och värme, nästa modell fick menyer på pekskärmen vilket gjorde att man fick bläddra i menyn för att ändra fläkthastighet osv. Ett steg tillbaka i användarvänlighet enligt mig, bara för att det skulle verka vara modernare.
I Lexus är det bättre och säkrare då man bara säger vart man vill åka eller ändra temperatur osv, så svarar en rar röst och det man begärt utförs.

#16
2011-10-12 21:19

Touchskärmar är klippt värdelösa ur feedbacksynpunkt. Tycker som de flesta andra - grundläggande reglage måste finnas som fysiska knappar. Sen får de gärna presentera info på skärmar. Men inga vitala funktioner. Ska allt sen gå genom tex ett android- eller Meego-system så kan vad som helst hända. AC'n låser sig och varningsblinkersen krachar. :p Nej men... Nej. inte touchpaneler till grundläggande funktioner.

Sen tycker jag nog att tex iDrive och motsvarande kunde kompletteras med touchfunktion. Så man kan peta om man vill. Men inte enbart.

#17
Pulu
2011-10-12 21:56

Har själv pekskärm för de flesta kontroller och inställningar och anser att det är perfa, dock så är värme, volym etc stora fina knappar med tydlig display.
Men 17" låter ju enormt stort,som en äldre köks tv..
Har även volymkontroller till både stereon och telefon på ratten och även det fungerar alldeles utmärkt.
Men tyvärr har jag inget flygcert ännu :(

Roy, anser vanligtvis att du är en klok man men en 20 år gamal micro!! Kan det verkligen vara nyttigt, läcker det inte ut för mycket strålning o sånt??....
Den bör du nog byta i alla fall :)

#18
1 Tysken
2011-10-13 09:28

Som en del också kommenterat så ingår röststyrning , detta underlättar, jag förmodar att flertalet av er har detta i era bilar eftersom det funnits ganska många år nu...men det verkar vara en nyhet för en del..!!??
Men en bra skärm och röststyrning så behövs det inga vred och knappar..förutom de som man har lätt åtkommliga i och runt ratten.

#19
2011-10-13 09:44

Bara för att det inte "behövs", betyder det inte att det inte är bättre. De mest basala funktionerna som man ofta ändrar, bör ha väl utformade knappar/vred. De funktioner som man bara ändrar undantagsvis, kan med fördel styras från pekskärmar o.dy. För många reglage kan ju också skapa förvirring.

#20
1 Tysken
2011-10-13 10:47

Varför behöver man knappar och vred...allt som man använder ofta finns samlat på och runt ratten, Telefon, nav, ljudsystem sköts med röststryrning, allt annat som jag har i knappar idag används väldigt sällan och det är värmestolar, elbakruta och temperatur, av/på för antispinnsystem och andra säkerhetsystem. så vad är problemet att hantera detta på en skärm.

#21
2011-10-13 11:07

Knappar och vred gör att man kan känna sig fram utan att ta ögonen från vägen när man vant sig vid bilen, bildskärm till huvudinstrumenten däremot är en intressant idé. Har för mig det är Jaguar som har en bildskärm som visar mätartavlorna grafiskt, det borde öppna möjligheter för att skräddarsy vilken information man vill se. Typ ändra storlek på varvräknaren för att peta in en oljetempmätare osv...

#22
2011-10-13 11:31

FLAC: jo, det är Jaguar XJ som har grafiska mätartavlor, dessa ger ju nya möjligheter hur att visa information.
T.ex. så lyser siffrorna närmast "hastighetsmätarnålen" starkare.

Men, som sagt: riktiga knappar är ju att föredra när det gäller enkel hantering. Man kan inte ta fel, funktionen är alltid densamma. Man behöver inte fundera på vilken display/funktion som är aktuell när man trycker.

Det är mode med petskärmar, men inte enbart fördelar.
Alla bilar har inte röststyrning (som dessutom inte heller är bekymmersfri), eller knappar på ratten. Man kan inte heller fylla ratten med knappar, som dessutom snurrar med när man vrider (utom på enstaka Citroen).

#23
2011-10-13 16:58

Nästan alla verkar vara överens om att det är riktiga vred och knappar som gäller. Sen kan man diskutera huruvida knappen är aktiverad eller inte ska synas på själva knappen och/eller en skärm.
Den idé som Jaguar nu har realiserat beträffande informationsskärmar, kan jag knappst vara ensam om att ha haft en längre tid.

Lexus-exeplet som PREVIA länkar till visar att röststyrning också kan ha sina brister. Här är det ändå någon form av menysystem med olika steg som man måste lära sig utantill eller läsa sig till på skärmen varje gång.
Verkar som att nya iPhone 4S lyckats bättre med röststyrningen.

Jodå, Pulu, nog har jag funderat på byte, men det är ingen panik. Mikrougnar tappar faktiskt inte effekt med åren (till skillnad mot gjutjärnsplattor på gamla spisar). Förutom att vara lättmanövrerad, så har den finesser som man inte hittar så lätt - främst fuktavkänningen som innebär att sätter man in t ex ett mått med mjölk så stänger mikron av precis innan mjölken skjuter iväg (Auto Reheat). Den har högre effekt än de vanligaste. Dock så är en ny Whirlpool effektivare med sin fasförskjutna mikrovågsteknik. - ger jämnare värme, även om min var överlägsen när den kom.
Ska jag satsa på något som verkligen är bättre, så blir det en ganska avancerad historia. Men det blir nog så vad det lider.
(Jag gissar att detta är OT så att det bara ryker om det!)

#24
2011-10-14 01:46

Röststyrning är inte mycket bättre. Först och främst måste man ju oftas trycka på en knapp för att initiera den. Ska man göra nåt som tidigare fanns i en knapp så blir det ju FLER moment. Sen kräver det kanska stor fokusering och fattar fel hälften av gångerna.

#25
1 Tysken
2011-10-14 15:15

Snart hamnar diskussionen tillbaka till om inte T-Forden var för avancerad. Låt oss fundera över om och varför många är oroliga och negativa till den minsta förändring och enbart söker fel...röststyrningen för 10-15 år sedan hade svårt att uppfatta bl.a "skånska" det har man löst...jag har sällan eller aldrig problem med att behöva upprepa ett komando..varför ?..jo, jag använder detta dagligen..som jag kan tolka de som kommenterar här har inte röststyrning...hur kan man då förkasta detta, säger inte detta mer om personens kunskap än röststyrningen som funktion..

#26
2011-10-14 15:33

Nu kan jag inte svara för någon annan än mig själv, men jag är inte emot ny teknik som sådan, tvärtom. Men just att styra allt med pekskärm ÄR inte praktiskt, även om det kanske kan betraktas som en kul gimmick. De är dessutom temperaturkänsliga, och fungerar dåligt om man t.ex. använder handskar. Vad gäller röststyrningen så har den precis som Tysken säger blivit bättre, men personligen tycker jag ändå inte om den. Framförallt för att det tar betydligt längre tid att använda röststyrning, än att bara trycka på en knapp.

#27
Raymond K
2011-10-14 15:49

T-Forden var avancerad när det gäller frikoppling och växling.
Från Wikipedia

"T-Fordens växellåda var typisk för amerikanska bilar före 1910, men blev snart unik när alla konkurrenter gick över till konventionell växellåda. Bilen saknade växelspak och hade i stället en pedalmanövererad planetväxellåda med två hastigheter framåt samt backväxel. Det fanns tre pedaler att trampa på. Från vänster till höger: hel- och halvfartpedal, backpedal, bromspedal. Växellådans konstruktion återfinns i dagens automatväxlade bilar. Reglagen för hög- och lågtändning samt gaspådrag satt under ratten. Dock var det lätt att förväxla bromspedalen med backpedalen, men det som oftast förvirrar moderna bilister är hel/halvfartspedalen. Bilen frikopplades genom att hålla ner hel/halvfarten halvvägs, eller genom att dra till handbromsen, vilket också höll ned pedalen till frikopplat läge. Tryckte man pedalen i botten i tron att det var en vanlig frikoppling, gick bilen igång på halvfarten."

Ser ni? att växla en modern bil är mycket enklare.

#28
1 Tysken
2011-10-14 16:27

Du har helt rätt, första gången jag körde en T-Ford , var det som att köra bil första gången , inget fungerade som en traditionell modern bil, men med lite träning så var det en spännande upplevelse.
Sedan är konstruktionen väldigt enkel, och min jämförelse ang instrument och knappar/vred var basic. därav en ganska dålig jämförelse och referens till "bildskärm och röststyrning" av mej

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.