Bild
Nästa artikel

Hur kan Kina tro på Saab?

Så presenterar cirkusdirektör Muller ännu en affär som ska rädda Saab. Ett anonymt kinesiskt företag uppges hosta upp drygt 120 miljoner kronor för 582 bilar. Förskott.

Hur kineserna vågar gå in i en sådan affär är för mig en gåta. Fabriken står stilla, lagren är tomma och leverantörerna vägrar att leverera. Saab står på fallrepet. Ändå miljonsatsas det från Kina.

Vad har man egentligen för säkerhet?

Taggar:

Kommentarer

#1
2011-06-27 11:03

Men är det inte skickligt av Muller att få till en sådan affär i ett sådant här läge? Hur många andra hade lyckats med det?

Saab har väl fixat den långsiktiga finansieringen och den del av den medellånga? Den korta återstår. Lånet från Gemini var en del, som uppenbarligen är slut. Här kommer lite mer pengar.

Det ser mörkt ut - men tänk om Muller lyckas? Vad säger alla sågande (motor)journalister då? Snacka om att det blir till att göra pudlar då.

#2
2011-06-27 11:05

Saab har en bil som tydligen passar kineserna perfekt.
Till skillnad från svenska motorjournalister tror man på företaget och vill vara med och se till att det kommer på fötter.
Vad kineserna har för säkerhet i Saab kan man ju fundera över även om man egentligen inte har med det att göra.
Men helt klart är ju att man knappast pumpar in pengar i företaget utan att se till att få tillbaka dem.

Skulle det gå åt pipan kommer nog Saab att vara helt kinesiskt om några år.

Nu är ju Antonov fortfarande väldigt intresserad av att komma in i företaget.
Hur kan det komma sig att han är så övertygat optimistisk?
Vad får han för säkerhet?
Och vad är det för politiskt motstånd som hindrat honom under så lång tid?
Vad är syftet?

#3
2011-06-27 12:30

Kineserna har sett den framtida planen de ser även vad de just nu har i portföljen och det är toppklass..Hade regeringen gett sitt fulla stöd från början hade aldrig saab hamnat i detta läge ..

#4
2011-06-27 13:06

Saab har bevisat att dom med små medel kan spöa Premiumbilar(BMW) på deras starkaste grenar, körglädje. Saab 9-4x spöar q5 och når upp till x3 klass med dessa små meddel.. tänk vad dom kunde göra med lite mer pengar i utvecklingskistan.. Jag tror stenhårt på saabs kompetens, skönt att kineserna också gör det..

#5
2011-06-27 13:33

Jag håller med Fredrik Diits Wikström till 100%. Har verkligen kineserna klart för sig hur illa ute Saab är? Vad har egentligen herr Muller lurat i dom? Hur skall Saab kunna leverera de bilar man lyckats sälja?

#6
2011-06-27 15:06

"Show me the money!"
Känns som att Muller sålt samma bil tre gånger nu.
Håller med tidigare skeptiker, hur skall man få pengar till att verkligen bygga alla dessa bilar man redan sålt?
Man tar pengar från framtida byggda bilar för att betala de som man redan byggt. Känns inte hållbart.

#7
2011-06-27 15:22

Svaret är enkelt, det är 9-4x dom beställt och den fabriken är som sagt igång. För övrigt tycker jag att det är löjligt att någon på Vib sitter och skriver om sådant dom ej har en aning om, håll er till tester av bilar.

#8
2011-06-27 15:42

@Fredrik Diits
Hade du varit äldre... Så hade du förstått det bättre! ;-)

#9
2011-06-27 16:00

Sannolikt finns klausuler i inköpsordern att en säkerhet (verktyg m.m.?)på 120 milj. SEK finns garanterad.
Vem är villig att ta risken att åka på en jätteförlust? Definitivt ingen från näringslivet, oavsett vilket land man verkar i.

#10
2011-06-27 23:38

Inget och för kineserna är dessa pengar inget..

#11
2011-06-28 15:24

Fokus ligger förstås på produktsidan, även om Saab som märke har en bra glans i övriga världen (där de över huvud taget känner till det, alltså).
9-5 passar perfekt på den kinesiska marknaden och runt hörnet och bakom kulisserna finns säkert ett och annat Saab-godis.
Således något värt att satsa på, men det måste göras omdelbart och rejält.
Det går aldrig att fega sig ur en kris - typ GM.

#12
2011-06-28 15:39

Är det inte ett märkligt tankesätt att ställa frågan "hur kan Kina tro på Saab"?
Borde man inte tycka att det är positivt och det allra minsta man kan begära av en hyfsat objektiv journalist är väl ett "hoppas kineserna satsar rejält nu".
Det är ju nästan så att man misstänker att Wikström grämer sig över att det går ännu en dag utan att hans "Saab i konkurs"-rubrik kommer till användning.
För varje krona som kineser, ryssar eller vilken nationalitet de nu har satsar är en sparad svensk skattekrona. Och skulle det dessutom gå bra och Saab överlever så väntar ju sköna skattekronor i intäkter.

#13
Raymond K
2011-06-28 17:40

I det snabbt växande Kina köper dom bilar nu för att visa sin status och det kvittar nog vilket bilmärke man säljer där om det bara är lite exotiskt och ser premium ut.
Saab ser nog lite exotisk ut i Kina. Kan man då slänga i lite pengar i detta bilmärke och få tillgång till många bilar snabbt nog så kan man nog sälja Saab:ar på löpande band där. Detta är nog en bättre affär i Kina eftersom de inhemska bilmärkena inte är "exotiska". Nyrika kineser lägger mycket pengar på premium bilar som Mercedes, Bmw, Audi. Saab är inte in de bilarnas klass än men är nog tillräckligt intressant för bilköparna där.

#14
2011-06-30 14:39

Det finns inga större spelare än kineserna. Ständigt 10 projekt på gång. Om 3 av 10 misslyckas så är det ju inte så dumt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.