Bild
Nästa artikel

Cyklist som fick böter – en bluff

Häromdagen rapporterade Vi Bilägare, tv, radio och flera dagstidningar om en 17-årig cyklist som fastnat i en fartkontroll i Tranås. Hastigheten på 58 kilometer i timmen gav böter på 1 500 kronor. Det fanns dock ett problem med historien. Den var inte sann.

På torsdagen slog Rikspolisstyrelsen fast i ett pressmeddelande att ingen cyklist bötfällts på den angivna platsen. Bötesbeloppet var dessutom felaktigt, 2 000 kronor skulle det ha varit. Tranås Tidning som var först ut med nyheten hade sjabblat. En anka.

Hur kan det bli så här? Jag har två svar. Nyhetsbyrån TT kablade ut inte mindre än två telegram om incidenten och gav nyheten extra trovärdighet. Därtill strävar man alltid mot att saker och ting ska gå så fort som möjligt i mediernas värld. Då kan det ibland bli fel. Men det är ingen ursäkt, självklart måste vi ta ett källkritiskt ansvar.

De senaste månaderna har flera liknande exempel letat sig ut i massmedia. Ta till exempel läraren på Byggprogrammet i Filipstad som ville visa sina elever hur lätt det är att få in en nyhet i pressen. Verktyget den gången var en annons om en runsten. Eller mamman som uppgav att hon injicerat botox i sin åttaåriga dotter för att släta ut hennes rynkor. Bluff där också.

En sak var dock helt sann med nyheten om den snabbe cyklisten. En cykel räknas som ett fordon och omfattas därför av trafiklagstiftning. Precis som bilar.

Taggar:
Cyklist som fick böter – en bluff

Kommentarer

#1
2011-06-10 09:56

Undra vilken reg.plåt de hade registrerade med fartkameran (de poängterade tydligt att det var en fartkamera som tagit cyklisten)... som jag befarade redan från början .. en bluff

#2
2011-06-10 10:18

SMH, en stor brist, det med att man numera tagit reg-plåtar på cyklar. (Fanns på min tid.) Som den logiske Raymond K skrev: "Det ska vara lika för alla".
Alltså på med reg.-plåtar igen. Besiktning varje år. Ofta dåliga bromsar på cyklar. Inte ovanligt med mönsterdjup på under millimetern. Rost i bärande delar. Inget halvljus på dan. Eller felinställt. Hjälm skyddar dåligt. På med den nya svenska krockkragen (3000 kr.) Varför inte en skyddsbur som på den speciella BMW MC:n. Och mjuk fotgängarskyddande front, så man slipper våldföra sej på Raymonds småbarn. Och om det nu ska vara lika för alla fordon, så bör cyklister, i likhet med bilar på gårdsgator, bara få köra i gångfart när de beblandar sej med flanörer. T.ex. på GC-banor. Finns säkert ännu mer att göra. Men det viktiga är att man har målet i sikte: "Lika för alla".
PS. Synd att så många stora tänkare går och skrotar som typ kyrkogårdsarbetare, när dom istället kunde varit viktiga beslutsfattare.

#3
2011-06-10 13:59

En cyklist är ett fordon men för att kunna bötfälla en cyklist för hastighetsöverträdelse måste det väl finnas en lag på obligatorisk hastighetsmätare. Brottsrubriceringen borde i stället heta " allmänfarlig vårdslöshet"

#4
2011-06-10 18:42

Ingjoh, visserligen är inte en cyklist ett fordon, utan en slags människa. Men du har ändå en poäng. Med etiketten vårdslöshet kan man straffa de orediga cyklisterna än hårdare. Vidare undrar jag inte om det är på tiden med körkort för cyklister. Somliga vinglar omkring likt höns i trafiken. Det är faktiskt farligare per avverkad mil att cykla än att köra/åka bil. Helt outbildade får ägna sej åt detta högriskabla. Med körkort kommer också automatiskt möjligheten att dra i dem. Vid t.ex. grov vårdslöshet. Och tänk så många arbetstillfällen cyklist-skolor skulle skapa.

#5
2011-06-10 18:45

Nej "ingjoh" .. en cyklist är inte mer ett fordon än en fotgängare, aktieägare, skeppare, eller, för den delen en bilist. Varemot cykeln som sådan, i likhet med en bil är ett fordon. Bilen är dessutom ett motorfordon.

#6
2011-06-10 18:52

Vad kom först Pender? Hönan eller ägget?
Vinglande cyklister är väl inte mer farliga, rentav mindre farliga än vingliga bilister?
.
Den körkortsutbildning man fick som 18 åring är nog inte adekvat när man är 60 ...
En helt ny syn på trafikutbildning och uppföljning skulle jag då gärna se!

#7
2011-06-10 19:32

Kommentarerna angående denna tidningsanka är skrämmande; hatiska inlägg mot polisen, liknande dem för ett år sedan när en motorcykelpolis gav Johnny Forsberg fortkörningsböter. Johnny påstod att han ökade hastigheten på en 2/1- väg för att bereda väg för en ambulans. Han fälldes för fortkörning, som trodde mer på polisens version; se http://nwt.se/webb-tv/article739398.ece
Bedöm själv.
Jag som kör den aktuella vägen håller med polisen till hundra procent; Johnny ljög för att slippa straffet, och tidningarna hakade på.
Det som oroar mig är att det är så lätt att hetsa upp stämningen mot polismyndigheten av dessa osakliga tidningsartiklar och inslag i etermedier.

#8
2011-06-10 20:37

@ Pender:

Härlig ironi. ;-)
Uppenbarligen uppfattar inte alla den.

#9
2011-06-10 21:02

Jes_, nu låtsas du bara säkert vara ovetande. Självklart kom hönan före ägget. Vem skulle annars värpt ägget?
(Hönan skapades av Gud.)

#10
2011-06-10 21:40

Och då kom väl cyklisten före bilisten Pender ... Alltså, Gud skapade Cyklisten som blev trött i benen och skapade Bilisten ... som i sin tur retar sej mest på cyklisten ... och därmed Gud ..
Jag vet fortfarande inte riktigt om du menar att cyklister är farligare än bilister?

#11
2011-06-11 00:38

Så denna storm i ett vattenglas var en tidningsanka. Kul!

Kan dock ändå tycka att om en cyklist ska fällas för hastighetsöverträdelse, så måste man först införa en lag om obligatrisk hastighetsmätare. Annars gäller vårdslöshet i trafik.

#12
2011-06-11 10:08

Farlig är, som det mesta, ett relativt begrepp. Bilisten är farligare för andra. Cyklisten är farligare för sej själv. Och nu ska jag, fast det tar emot i just detta sammanhang, framföra min åsikt utan ironi:
1. Jag är innerligt trött på alla dessa moraltanter, som ska kringgärda cykling med en massa överdrivna regler. Typ hjälmtvång, hastighetsövervakning.
2. Istället för hjälmtvång, skulle jag gärna se en vård-självrisk på en eller annan 10-tusing, vid inträffad olycka utan hjälm. Så ock för bilist utan bälte.
3. Jag uppskattar de politiker som förbereder ett förslag för tillåten cykling mot enkelriktat.
4. Jag avskyr cyklister, som far fram i hög fart bland folk på trottoarer.

#13
2011-06-11 16:26

Jag har skrivit om detta förr. (Vem har inte det?)
Inne i stan far somliga cyklister fram som idioter och visst kan ma även på cykelbanorna i förorterna hitta cyklister som cyklar i bredd och därmed nästan stryker vid forgängare och som till och med cyklar på fel sida, men där är det huvudsakligen de gånde som inte sköter sig. De verkar inte ha en aning om att de faktiskt är trafikanter, utan tror att gång-/cykelbanan är allmän umgängesplats där man kan gå fyra i bredd och låta småbarnen leka och fara runt hej vilt, istället för att passa på att lära dem grunderna i trafikbeteende.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.