Bild
Nästa artikel

100 sämsta bilarna?

För några månader sedan skrev jag om listan som rangordnade de hundra mest inflytelserika bilarna genom tiderna.

Nu har amerikanska bilsajten Inside Line sammanställt en omvänd, mindre smickrande uppföljare: ”100 Worst Cars of All Time”. Här finns försäljningsfloppar, designmissar och kanske en och annan som inte förtjänar sin placering.
 
Sverige representeras av både Volvo och Saab.

Volvo med 262C, kupévarianten av 260 som ritades av Bertone (83/100). Och Saab med sin lätt sminkade Chevrolet Trailblazer, 9-7X (49/100). Den senare en symbol för GM:s misslyckande med Saab, enligt Inside Line.

Förstaplatsen upptas av Pontiac Aztek. Ingen skönhet direkt.

Kommentarer

#1
2011-12-13 14:17

Typisk fånig amerikansk sammanställning som främst går ut på fördomar och åsikter om utseende.
Jag är övertygad att det finns mängder av ägare till dessa bilar som varit väldigt nöjda.

#2
2011-12-13 14:44

Ja, det är ju lika svårt att göra en sån här lista som en "bästalista".

Folks smak är olika, erfarenheterna är olika, behoven olika.

Det som den ena tycker är gräsligt, tycker nån annan är charmigt.
Det som den ena tycker löjligt stort och vräkigt, tycker andra är perfekt.

Men, visst kan man alltid fundera på hur han som ritade Aztek tänkte, likaså vissa Ssang yong..

#3
2011-12-13 14:55

De flesta bilarna kan jag ställa upp på, men inte:
-Datsun 280 Z, som var en storsäljare i USA.
-Cadillac Allante - den var OK - men alldeles för dyr. Chassit flögs till italien - Pininfarina - och tillbaka till USA som färdig bil.
-Omega/ Cadillac. OK bil men passade inte som Cadillac.

#4
2011-12-13 15:23

Man får inte ta listan på något större allvar, den är full av märkliga påståenden.
T.ex.

Allegro: "problematic "Hydragas" pneumatic suspension", nåt sånt har inte existerat. Allegro (och många av dess släktingar) hade Hydrolastic, som var rent vätskebaserad och dessutom krångelfri.

Renault Dauphine: "The rear-engine, 32-hp Dauphine made VW's Beetle seem quick. According to Road & Track it took 22.3 seconds for a 1962 Dauphine to reach 60 mph."
OK, men bubblan tog 38 sekunder på sig...

Crosley Hotshot: Det pratas om den "svetsade motorn", men den var slaglödd ihop, otroligt lätt (6.7 kg vägde blocket!) och den första som hade överliggande kam i en vanlig bil. Denna motor hade korrosionsproblem, men tillverkades bara i 3 år av totalt 15 års tillverkning av Crosley.
För övrigt ersattes den av en gjutjärnsmotor som sedan tillverkades ända in på 70-talet. Inte illa av lilla Crosley!

#5
2011-12-13 15:45

Håller med om att den här typen av listor är bara trams.
Det märker man bla. på valet av Volvobil. Antar att de flesta som kan något om Volvo skulle utnämna Volvo 66 till sämsta Volvon någonsin.
Ska kanske lägga till att själv har jag ingen erfarenhet av Volvo 66. Så egentligen borde man inte ha någon åsikt om den.

#6
2011-12-13 15:47

Vad är de sämst på?
Design eller funktion? De fungerar väl som bilar gör i allmänhet förmodar jag.

#7
2011-12-13 16:31

hultarn, du har ju rätt och jag delar dina åsikter, men Crosleys motor var inte slaglödd utan svetslödd, vilket är en annan sak, men det är ju bara en marginalanmärkning.

Men du har fel när det gäller Hydragas.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrolastic
Allegron hade den fjädringen, den hade dessutom fyrkantig ratt som inte jag gillade.

#8
2011-12-13 17:13

Saabnisse: ja, det har du rätt i. Miss av mig, Hydrolastic fanns inte på Allegro, det var Hydragas som var en utveckling. Dock är systemen bra lika förutom tillskottet av kvävgas, som även Citroen har, för att öka komforten.

Fast, den roliga fyrkantiga ratten (som även Chrysler hade på vissa modeller runt -60) hade bara vissa modeller av Allegro. Den ratten var impopulär, och slopades.
För övrigt kan man ju fundera över de nya sportbilar som har ratt med liknande avfasning (fast bara i underkant), och det anses bra..

#9
2011-12-14 10:18

Jag saknar rostburkarna Alfasud och Morris Marina på listan. Jag har haft både Datsun Cherry och 180B på 70-talet. Det var rostburkar men mekaniskt hade jag inga problem.

#10
2011-12-14 13:01

Peter: ja, Alfasud var ju ingen riktig Alfa, utan en sysselsättningsåtgärd. Och rostade gjorde de, rejält!

Men, handen på hjärtat: vilka bilar rostade inte kopiöst på 60-70-talet? Frågan är om inte Volvo 140-240 är värst, maken till dålig konstruktion får man leta efter.

#11
2011-12-14 18:50

Tramslistan verkar inte fokusera enbart på utseendet, utan lite olika anledningar till misslyckanden.

#13
2011-12-15 19:30

Ford Escort LX

#14
von Dys
2011-12-17 01:01

Tramslista. Är det personerna bakom "Årets bil" som även ligger bakom denna?

Volvo 262C och Saab 9-7X är rena paradisbilarna jämfört med massor av diverse bilar från Amerika t ex...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.