Bild
Nästa artikel

Tjugosex minuter med Mercedes svenske höjdare

Samtidigt med den första provkörningen av nya Mercedes C-klass (läs artikeln i Vi Bilägare 5/2014) dyker en av koncernens verkliga höjdare upp på presentationen – och han är svensk.

Ola Källenius, 45, var tidigare chef för specialistdivisionen AMG inom Mercedes-Benz och ledde utvecklingen av märkets högprestandamodeller. Sedan hösten 2013 är han marknads- och försäljningschef för Mercedes-Benz, en av de högsta och viktigaste positionerna över huvud taget inom Daimler AG. Det gäller ju inte bara att ta fram bilarna utan också att få dem sålda.

Inför hans korta, minutschemalagda besök har fotfolket riggat inte så lite hos Mercedesåterförsäljaren Veho Bil i Smista söder om Stockholm.

Källenius själv gör ett mycket avspänt intryck när anländer med ett litet entourage. När han börjar prata sker det snabbt, mjukt och effektivt – med den utsökta professionalism och det lagom engelsk- och tyskinblandade, noggrant utmejslade företagsspråk bara riktiga höjdare behärskar. Han inleder med ”the positioning of the brand”, vad varumärket Mercedes-Benz står för:

– Allt vi gör börjar med vårt varumärke, vårt löfte. ”Das beste oder nichts” – vi ska göra det bästa möjliga eller också inte alls. Vi kännetecknas också av ”inner Unruhe”, att vi alltid strävar vidare, hittar nya tekniska lösningar. Vi slår oss aldrig till ro, det är kärnan i märket.


Vi församlade journalister antecknar febrilt.

– Namnet Mercedes-Benz står för en dualism. Det ska vara ett exklusivt men samtidigt också nåbart, sympatiskt märke. Vi ska vara ”pure”, utan onödig garnityr, men samtidigt ”sensual”, vi ska tilltala sinnena, utan överdrifter. Vi ska vara ”confident”, ha självförtroende, samtidigt som vi är ”courageous”, modiga.

Det låter både högtsvävande och, tja, ungefär om man kanske uppfattar varumärket? Till år 2020 är i alla fall siktet fast:

– Vi kommer att introducera 13 nya modeller som, och detta är poängen, inte har haft någon företrädare. Det blir helt nya modeller som driver vår volym uppåt. Vi breddar urvalet för kunderna, premiumsegmentet växer och tar andelar även där vi inte är representerade i dag. På lång sikt kommer vi att ta marknadsandelar på bekostnad av volymmärkena, över hela världen. År 2020 kommer vi att ha 40 grundmodeller i programmet, säger Ola Källenius utan minsta darr på stämman.

Detta, tänker jag, är den absoluta mardrömmen för flera av de krisande europeiska mellantillverkarna. Vad vill man helst ha för småbil eller mellanklassare på garageplanen, en Peugeot, Fiat, Opel eller Ford – eller en Mercedes-Benz (eller, hemska tanke, BMW…) till ungefär samma pris?

– Just nu sker en revolution när det gäller hur folk ser på vårt varumärke. Med Mercedes A- och B-klass, med CLA och GLA, skapar vi en medvetenhet om att vi också är ett märke med mindre bilar, men med Mercedesegenskaperna i behåll. Det är både emotionella och intelligenta bilar, precis som varumärket.

– Och det kommer en femte modell på den här basen, riktigt vilken tänker jag inte avslöja just nu. (Det lär bli en ännu mer högbyggd, mer "terrängstukad GLA eller också en "shooting break" på CLA, av samma typ som man gjort på den större CLS).

– CLA och GLA har redan nu en ”conquest rate” (det betyder att man snor över kunder från andra märken, kunder som aldrig haft en Mercedes tidigare) på över 80 procent och den kommer att öka.

Framtidens krav, hur ser de ut?

– Det finns fyra huvudområden för våra ingenjörer. Avgasfrihet, olycksfrihet, självkörande bilar och uppkopplad körning. Gränsen mellan verklig och digital värld suddas ut allt mer och är numera helt flytande i våra bilar.

– När det gäller avgaserna blir vi ständigt bättre. För sju år sedan hade våra bilar en snittförbrukning på 7,3 liter per 100 kilometer. I dag är siffran 5,4 liter. Om ett par år är vi under en halv liter milen i snitt över hela flottan.

Ola Källenius har också en klar uppfattning om hur bilarna ska säljas:

– Nätet är givetvis centralt, att man kan sitta hemma och orientera sig. Men man måste uppleva bilen också, ”look and feel”. Förutom traditionella handlare blir ”City Stores” allt viktigare, centralt placerade ställen man lätt kan nå, inte bara för att titta på en bil, antingen i verkligheten eller digitalt, utan också för att uppleva varumärkets ”lifestyle”, äta en bit mat, delta i något event eller träffa folk. Detta kommer allt mer, upplevelseplatser med Mercedes-Benz. Vi ska gå från dagens tio City Stores i Europa till minst 40 inom några år.

Om 15 år ligger världens bilproduktion på kanske 100 miljoner exemplar per år. Kina kommer att svara för minst en tredjedel.

– Vi måste öka produktionen ytterligare i Kina, troligtvis också i USA. Samtidigt kommer vi att behöva insatser från produktionspartners i många olika länder, som i Ungern eller hos Valmet i Finland.

Exakt 26 minuter över elva är föredragningen slut och Ola Källenius drar vidare ut i världen medan jag sätter mig bakom ratten i den alldeles nya C-klass, numera en Mercedes i mängden.

Taggar:

Kommentarer

#1
2014-03-24 09:35

Flest plattityder per minut vinner :-)

Sånt språk hittar man vanligtvis bland de japanska tillverkarna men de har nu fått en värdig utmanare i Mercedes, antar att det blir så för att sticka ut när MB:s bilar blir mer och mer mainstream.

#3
2014-03-24 11:23

Det gick rekordsnabbt att få in Lexus i en artikel om Mercedes. 2 inlägg behövdes.

#2
2014-03-24 11:24

Tänk om man vill ha en Lexus efter att Mercedesen rostat bort och när de inte vill ta ansvar för sin produkt, så var det i mitt fall. Hemska tanke Mercedes, men så var det när det begav sig, hoppas ni kommit på andra tankar idag hur man behandlar gamla trogna kunder......The best or nothing ;o)

#4
2014-03-24 11:29

Så är det Hacken, det är bara så förbannat tragiskt. Kan du inte radera inlägget?

#5
2014-03-24 11:34

Det är väl tillåtet att i viss mån bedriva propaganda här Kapten så inlägget får vara kvar, det var ju inga personangrepp, endast bilangrepp.

#6
2014-03-24 11:37

Hackenbusch.

Vart du har dina sympatier har aldrig framgått......beror det på lite erfarenhet om många märken........? Är det förbjudet att berätta om sina erfarenheter? För att reta upp dig än mer så tackar jag åter Mercedes för att det var de själva som gjorde/orsakade att jag upptäckte vad riktig kvalitet är i allt i bilägandet, nämligen Lexus! Och nu kör vi Kia och Hyundai, tänk hur världen kan vara om man är öppen för olika märken där inget är hugget i sten. Tack för det fria ordet.

#7
2014-03-24 11:47

Du retar inte upp mig Shogun, Sedan jag fick körkort 1973 har jag kört alla möjliga märken och modeller och jag är nog den mest märkesotrogna man kan hitta. Eftersom jag mest köpt begagnade bilar så har mitt val styrts av skick, mil, ägandekostnader, pris.
Att berätta om sina erfarenheter om Mercedes i denna tråden är inte fel om du vill det. Att framhäva att Lexus är en bättre bil än Mercedes i denna tråden för inte Mercedes-diskussionen framåt.

#8
2014-03-24 12:02

Håller med Shogun att Lexus är en jäkligt bra bil men han kanske inte behöver påpeka det i varje tråd, tror att meddelandet har gått fram vid det här laget.

Han får mig dock att sakna vinylskivan med alla upprepningar :-)

#9
2014-03-24 12:02

Det var ju synd att de lade ner City Stores på Strandvägen om det är det som gäller idag. Jag förstår honom. Beställa kan man göra på nätet med känna på produkten måste man ändå, och då ska det vara nära.

Kul med en svensk bakom denna position.

#10
2014-03-24 12:04

Hackenbusch.

Propaganda finns det gott om det gäller bara att se den överallt.........;o)

#11
2014-03-24 12:35

Nä..vad är det du säger Shogun? överallt? nähä...:-)

#13
2014-03-24 14:12

Ska man beställa bilar på nätet så måste man få mer information om tillvalen. Vill man t ex ha förhöjd fjädringsväg så bör man få veta hur mycket högre bilen blir och om den får en annan stuns i fjädringen. Det får man inte idag. Även om 460 kr inte är mycket i sammanhanget så kan den ha oerhörd påverkan på bilen, eller kanske inte. Samtidigt så har man inte haft möjlighet att få prova alla tillval och varianter hos en återförsäljare heller.

Jag anser C-klassen mycket lyckad designmässigt men den lurar ögat att tro att bilen är större än vad den är. Jag tycker att den är lite för liten för mig. Den har en mycket bred mittkonsol som stjäl mycket plats för benen i sidled.

http://www.di.se/artiklar/2014/3/21/c-klass-kor-ifran-konkurrenterna/

#14
2014-03-24 15:15

Shogun - eftersom du är så förtjust i Toyota och Lexus så är jag intresserad av att få höra historien bakom era val av Kia och Hyundai när det rimligen vore mera logiskt att ni valt just Toyota och/eller Lexus - du säger ju klart "The best or nothing ".
Visst är det intressant att testa olika märken, det gör jag själv, men vet man redan med säkerhet vad som är "bäst" så känns det ju lite som självplågeri att välja nåt annat.
För mig blir det det säkert ett annat märke nästa gång - även om den nuvarande bilen fungerat perfekt. Så knäpp är jag...:)
Ursäkta att jag fortsatt med Lexus i en Mercedes-tråd men det är lite fascinerande att redan i det andra inlägget i tråden kommer Lexus in i bilden.

#15
2014-03-24 15:30

leifer: "Grundproblemet med nya C-klass tycker jag är att den inte är särskilt snygg eller harmonisk i linjerna. Och den ser lite mesig ut. Det räcker inte i den allt hårdare premiumklassen.Grundproblemet med nya C-klass tycker jag är att den inte är särskilt snygg eller harmonisk i linjerna. Och den ser lite mesig ut. Det räcker inte i den allt hårdare premiumklassen."

Så har då den store marknadsanalytikern talat. Jisses ...

#16
2014-03-24 15:39

Leifer kan de här med design han kör en Prius (tidigare Volvo 940).

#17
2014-03-24 15:55

Pi.

Googla på "the best or nothing" får du se vilka som kör med den slogan......;o) Något som inte jag håller med om, det passar bättre på ett annat märke, och du vet nog vilket!? ;o) Nu ska vi inte förstöra denna tråden för alla som fortfarande gillar Mercedes men inte lyckats hitta det bästa än(enligt min erfarenhet, snälla låt mig få ha denna erfarenhet). Jag har förklarat detta under så många år så jag orkar inte dra allt en vända till. Men andra får gärna tycka att MB är bäst fortfarande......
Jo, jag gillar att prova olika märken Pi för att se hur de är. Men som jag sagt många ggr tidigare så har Toyota/Lexus och Honda varit de med minst fel genom åren, med Lexus som etta då utan konkurrens.

Hackenbusch.

Du missade nog poängen med min hint om propaganda. Och vad jag syftade på. Men vi släpper det vad jag syftade på.

Se bara vad som händer om man tycker att Lexus är bättre än Mercedes, du tror inte det beror på propaganda under många herrans år(att Mercedes ÄR bäst)..........därför att många reagerar på ett sådant uttalande från mig.

" Det enda bestående är förändringen" och det gäller även för Mercedes......och Lexus, snart står en kines överst på tronen inom x-antal år, eller? Därför ifrågasätter inte många när ett märke som MB uttalar "The best or nothing" man har ju utsätts för propagandan under så många år så det är ju så man tror att det är fortfarande. Därmed inte sagt att MB är dåliga, men man tog inget ansvar när min och även en bekants MB rostade bort, därför kontaktade jag Boo Wennerberg på VIB för ett reportage.Därför får man inte sälja någon mer till mig. På så vis fick Lexus sälja en bil till mig. Tack Mercedes!

#18
2014-03-24 16:02

Det bästa med Shogun är att han får folk att spy när Lexus påtalas. Han förstår nämligen inte att han gör märket en björntjänst med allt tjat.

#19
2014-03-24 16:10

Någon som tidigare hört att Conny Karlsson/Shogun kontaktade ViB och Boo Wennergren ang rostproblem på MB?

Det är ju inte så att detta är ett problem som är känt i hela Europa utan detta "avslöjades" av denna Conny Karlsson. Nästa så man blir starstruck...

#20
2014-03-24 16:23

Utan att på något sätt nämna vilken bil som är bäst måste man ändå vara medveten om den internationella statusen för Mercedes och där har man ju tillsammans med BMW lyckats mycket bra.
Även om Lexus har jobbat för att höja nivån på märket har man ändå en bra bit kvar innan man når tyskarna.
Jämför med den status RR och Bentley har haft under decennier och den försvann inte ens under de självdestruktiva brittiska decennierna under 1970-1980-talen.
Annat än hos initierade.

#21
2014-03-24 16:53

'Vi ska vara ”pure”, utan onödig garnityr' säger han. Samtidigt har Mercedes en stor jävla blinging metallstjärna i nosen och rätt mycket pappa Taikon-stämpel. Men jodå... fast under tiden kör jag hellre en annan tysk kvalitetsbil eller varför inte en japansk? Nationsgränserna suddas ut, och halva Mercan görs väl i Alabama eller Shandong redan i dag.

#23
2014-03-24 18:12

Jag tycker C-klass rent utseendemässigt gått svårt bakåt... Den förra va riktigt snygg tycker jag, särskilt i AMG-makeup, denna ser ut en en vanlig bil.

Hoppas dom kan hålla kvalitén uppe. Är en sak de första 5-6 åren, då funkar alla bilar, de mercedesar vi har haft inom familjen har alltid fungerar oklanderligt och aldrig haft några dyra reparationer, och de har alltid varit över 15 år gamla och gått närmare 40.000 mil. Det är där det visar sig vilka som lagt ner den extra lilla tiden och pengarna.

#24
2014-03-24 19:17

Saabnisse.

Tron gör mycket......;o)

#25
2014-03-24 19:46

Shogun - visst är det kul att testa olika märken men att t ex köra Kia och Hyundai samtidigt är ju i princip att köra samma märke. Och är man som du så övertygad om att Lexus är den klarast lysande stjärnan (!) så känns det ändå lite självplågeri som jag ser det att ändå testa andra märken. Nåja, jag skall inte tjata mera om detta annat än att jag personligen inte sett nåt märke som lyser långt över andra av de jag testat så jag fortsätter glatt att testa olika allteftersom...:)

#26
2014-03-24 19:54

Javisst Shogun, det var ju det jag skrev i de sista fem raderna....

#27
2014-03-24 20:02

Jag vet vad du syftade på Shogun men som du själv sa, bättre att släppa det.
Trots ditt intresse för vissa bilmärken så håller du alltid god ton och det uppskattas,

#28
2014-03-24 23:59

Hur har de tänkt?! Inte en elegant linje någonstans på hela bilen.

#30
2014-03-25 18:41

Varför hålla på med att framhålla sitt eget märke jämt och ständigt. Det finns ett forum för detta: "Autoindex". Det är svårt att övertyga en troende om att han har fel, smaken är som baken.

#31
2014-03-27 06:22

Hackenbusch.

Jag är intresserad av många bilmärken, men jag framhåller de som varit bäst Lexus,Toyota, Honda i ägandet för oss. Det kan andra ha nytta av också om de är ute efter problemfria bilar jämförelsevis med andra.

#32
2014-03-27 12:06

Topgear är lite luriga i det avseendet att det mer är ett humorprogram än något annat vilket var extra tydligt i det programmet som "larstell" syftar på.
Ingen normalt funtad person kan ta på allvar att en Lexus skulle vara den sämsta bilen någonsin med Peugeot 308 som god tvåa.
I ett annat program sa Jeremy att Ford F150 var den sämsta bilen han hade kört och då kommer han nog betydligt närmare sanningen även om typ 800.000 amerikaner som årligen köper en ny sådan har en annan åsikt.

För att konkurrenterna i de lägre prisklasserna skall känna oro så krävs det väl i så fall att MB tillverkar billigare bilar som dessutom också är mer praktiska?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.