Bild
Nästa artikel

Nere på gatan #2

Lunchsushi och en Ramlösa i utbyte mot en hundralapp i hålet i väggen och vad får jag se när jag kliver ut på gatan igen om inte en syn som börjar bli väldigt ovanlig. En snudd på perfekt BMW 5-serie ur den så kallade E34-generationen.

Jag har alltid varit svag för den modellen. Kanske beror det på att jag deltog vid den första presentationen av bilen, kan det ha varit 1988? Det var på sydliga nejder, Portugal kanske, och det första exemplar jag såg var kritvitt och parkerat på en platå mitt i en fontän. Det såg för dumt ut.

Det gjorde inte bilen. Jag tycker att det är den klart snyggaste av alla generationer i 5-serien. Den ansvarige designern hette Claus Luthe och är kanske en smula okänd i dag. Då var kändiskulten kring designers av vardagsbilar inte lika plågsamt utbredd som i dag, men på Luthes meritlista stod några av de viktigaste bilarna över huvud taget åren 1960-1990. Det är alltid fel att säga att den och den designern ”ritade” den och den bilen, det är alltid ett lagarbete, men någon är ju ansvarig och får stå i frontlinjen.

För Luthes del räcker det att räkna upp bilar som NSU Ro80, Volkswagen K70 (som ju kunde ha varit en NSU), Audi 50, BMW:s superklassiker 3-serien generation E30 och BMW 850i – för att ta några i högen av verkligt starka bilformer.

Han levde åren 1932-2008 och hans liv förmörkades mot slutet när han anklagades och dömdes för att ha huggit ihjäl sin narkotikaberoende son.


Den bostongröna (tror jag att färgen heter) E34 som stod framför mig på Hagagatan var direktimporterad till Sverige och hade ca 25 000 mil på mätaren. Körsträckan märktes inte. Karossen såg felfri ut, inredningen var så där stunsig som bara ett fåtal märken kan uppvisa efter 20 år – bilen var av 1993 års modell och alltså en av de sista i E34-linjen.

Vansinnigt salta navkapslar, blinkersglasen förvisso bytta till ”vita” fram och på skärmarna, men vadå? Kronan på verket avslöjades när jag såg emblemet på bakluckan: 525iX.

Precis så ska bilar vara funtade i min värld: sobra, kvalitetsosande, enkelt utrustade, lite större motor (väldigt gärna rak sexa) och varför inte fyrhjulsdrift. En ”knaprig” sort som jag och somliga av mina vänner i bilnördkretsar brukar säga.

Taggar:

Kommentarer

#1
2013-01-25 08:29

Håller med om att E34 är den klart snyggaste 5-serie bilen Bmw byggt.
Framför allt bakdelen på bilen är mycket elegant.
Symmetrin i denna karossen stämmer överallt.
Jag har själv ägt 2 Bmw med denna karossen.
En 518i -90 och en 540i -93

#2
2013-01-25 10:11

Jag är själv oerhört svag för raka sexor, finns nog ingen annan motorsort med skönare gång.

Stod för tio år sedan i valet och kvalet mellan en Bmw 525i -94 och Volvo 965 -96.
Det blev Volvon då den var en kombi, den rullar fortfarande utan mankemang så det var nog rätt val även om jag fortfarande kan känna att Bmw:n nog hade varit skojigare.

#3
2013-01-25 10:35

Måste nog hålla med också, E34 och första gen är dom snyggaste. Sen kom Bangle och förstörde allt.
Efter det har det bara gått utför, den härliga karaktären från den raka 6:an är borta. Men tydligen finns det många som älskar den elmotorlika karaktären dom har idag. En annan älskar den kicken man fick när nålen passera 3000 rpm, brölet från 4-portaren eller dom dubbla webrarna beroende på modell. Det ger bilkörandet en hel annan dimension.

#4
2013-01-25 10:40

5-serien och ännu mer 7-serien från denna generation är väldigt vackra bilar.
Idag ses de allt för ofta förstörda med mattsvart färg och kapade fjädrar - tragiskt!

#5
2013-01-25 16:50

Jag tycker att den här modellen av BMW som jag ägde på åttiotalet med ljusbeige plychklädsel var en mycket snygg modell och motorn den raka sexan med dubbla förgasare gick som en dröm med sina 150 hk från 2,5 litersmotorn.
http://www.flickr.com/photos/auto-clasico-mallorca/6371795019/in/pool-52241642621@N01/lightbox/
Det går att se fler bilar på den sidan.

#6
2013-01-25 19:23

Bra Hacken, den är full-"ändad" inte rump-"huggen" som dagens bilar.

#8
2013-01-25 21:11

E34 och samtida E36'an är helt klart bland BMW's mest lyckade. Men precis som nu så är det rätt beroende på utrustning. Bilen på bilden är i min mening brutalt trist. Oerhört fint skick och på intet sätt ful. Men trist till den grad att den nästan är deprimerande. Medans en M5, som tex den på bilden här :

http://www.eurocarnews.com/media/pictorials/2065/11964.jpg

... är helt underbar :P Samma sak med E36'an. E36 M3 Limo i den där vulgära lilametallic-kulören är bland det vackraste som finns. Medans en standard 318 är lika deppig som en standard E34. Inte fula. Men väcker noll habegär hos mig.

E39 och E46 tycker jag dock var snäppet tråkigare i alla format. Inte ens M-varianterna tilltalar mig där.

#9
2013-01-26 17:18

Härförleden stod jag bredvid en sådan här när den startade, avgassystem orginal och en mjukt spinnande sexa. Det är nästa så man glömt skönsången efter alla dieselknackande bilar.

#10
2013-01-27 22:49

Välbyggda raka sexor (som BMW:s) är ju av naturen de som har den renaste gången. Så visst.
Renheten gäller även linjerna på denna generation, men jag tyckte även att VW K70 och framförallt NSU Ro80 var mycket lyckade. Inte bara för sin tid.

De här modellerna hade väl samma bakaxelkonstruktion som exempelvis Ford Granada, vilket inte var så lyckat vintertid.

#11
2013-01-28 08:37

Ja nog saknar även jag E34:an även om jag har några dåliga historier om ett par 525:or som bara krånglade och bensinförbrukningen skall vi inte heller tala om.
Men trots dessa brister så har jag även många trevliga minnen ifrån 518,520,525,530 samt 535 vilket gjorde att även bekantskap med E39:an skaffades.

Nostalgi:
http://www.youtube.com/watch?v=P3RX-uJsLBY

Notera att när man väl hittade en bil som var tystare än "normbilen" ( Volvo 740 ) så var det en nackdel att det var svårt att höra motorn ... ;)

#12
2013-01-28 08:46

När det gäller bensinförbrukningen tycker jag nog att det var ganska ok att komma strax under litern på landsväg med 540i med V8 och 286 hk.

Visst, man fick ha ett ägg under gaspedalen men det gick att köra lite snålt om man ville. (det var bara ibland man ville det)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.