Bild
Nästa artikel

Nere på gatan #1

Det står nästan alltid roliga bilar nere på gatan i trakten av Vi Bilägares redaktion vid Norrtull i Stockholm. Ska försöka droppa in dem under denna lilla rubrik när tillfälle ges.

När jag i går hastade ut för en nittiofemkronors pastalåda med lite jox i, vad stod längs min väg om inte en Oldsmobile Delta 88 Convertible 1975 och en Mercedes-Benz 280 SL Automatic 1969?

Vilken befriande anblick i såsen av alla SUV:ar, BMW, Audi och White Van Men som trafikerar Ynglingagatan. Oldsen såg stolt och stor ut, särskilt i jämförelse med den moderna jänkare i form av den yxigt formade Dodge Nitro som stod bakom. Tänk att de båda bilarna kan komma från samma land, gissa vilken av dem som drog blickarna till sig?

Mercedes lilla sportvagn är väl en av de säkraste formgivningarna någonsin, så nätt och elegant, inte ett streck som sitter fel i den kostymen. Lite Facel Vega-övertoner och alltid lika rolig att se. Årsmodellen var en av de sista, hösten 1971 kom ju 350 SL med förvisso liknande hardtoplinjer men med betydligt mer påtaglig och skrytsam design. Jag sätter en slant på att ”Pagoda” är den snyggaste av alla SL – någon däremot?

Taggar:

Kommentarer

#1
Förstikön
2012-10-25 09:20

Själv väntade jag mig nästa episod i berättelsen om Snövit på "hemligt" uppdrag, men tydligen har Calle Carlquist till uppgift på ViB att iscensätta ett evinnerligt antal cliffhangers in absurdum. Sorry, men det är inte något som får mig att vilja förnya prenumerationen. Har du något att säga ber jag dig att avsluta berättelsen i en och samma artikel. Det här är bara irriterande.

#2
2012-10-25 10:20

Förstikön, vad vill du säga?

#3
2012-10-25 12:33

Jag förstår inte heller vad Förstikön beklagar sig över - eller missade han att inlägget om Snövit handlade om en kommande resa som skulle beskrivas i tidningen (och alltså inte här)?

Tro fanken att Oldsmobilen drar blickarna till sig. Det tar ju ett kvarter bara att passera kolossen.
Mercan är snygg men jag tycker inte att den kantiga bakdelen passar riktigt ihop med fronten. Och jag har väl aldrig riktigt gillat takstolpar som är bredare upptill än nedtill.

#4
Förstikön
2012-10-25 12:49

Låt mig citera Calle:

"Men så kom ett mejl som föranledde mig att ge mig i väg och det är alltså det jag är just nu; på väg i trakten av E22 på östkusten.

I höjd med Gamleby stöter jag på en av de roligaste och vackraste vägar jag stött på. Den går till Västervik och är en smal, slingrig och topografiskt varierad historia, säkert välbekant bland mc-åkare. Den är omgiven av så granna höstfärger att det nästan krävs solbrillor klockan sex på kvällen.

Jag stannar vid en stor ek och riggar stativet vid vägkanten. Just som jag ska knäppa hörs ett sus bland de månghundraåriga ekarna. En havsörn tecknar sig mot kvällshimlen."

Så kaptenen och Roy: Det handlar alltså inte om någon berättelse som eventuellt kommer att utspela sig i framtiden, utan om något som Calle redan har genomfört utan att han orkar redovisa det i sin blogg (den som vi just nu läser). Den här typen av oavslutade historier är inget som imponerar på mig. Cliffhangers hör forntiden till.

#5
2012-10-25 13:10

Förstikön, du missade slutklämmen:
"Vart jag ska och vilket uppdraget är får du läsa i kommande nummer av Vi Bilägare. Stay tuned."

Calle skriver spridda intryck i sin blogg. Klarar du inte det, så får du väl parkera dig i bästa fåtöljen med en tjock roman. Det är inte heller fel.

#6
Förstikön
2012-10-25 13:11

@Roy: Vi tycker olika i denna fråga. Låt oss nöja oss med det.

#7
2012-10-25 14:23

...och nu lämnar vi den frågan och tar oss an bilarna på gatan.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#8
2012-10-25 15:35

Det är sällan som man ser en Pagoda nu för tiden så man får passa på att njuta när tillfälle ges.

#9
2012-10-25 17:16

Härliga bilar bägge två, jag vet inte vilken av dem jag helst skulle vilja ha.

#10
2012-10-25 17:30

Håller med Calle att Pagodan är den vackraste SL:n nånsin. Jag påstår till och med att den är tidernas vackraste Mercedes. Så stilren och klassisk i linjerna och man blir varm inombords de få gånger man ser en. Rätt mycket italienska linjer men formgiven av en fransos och en ungrare. Bara en liten, liten reservation för C-stolpen där jag ger Roy delvis rätt.

Oldsen däremot; burr!

#11
2012-10-29 13:35

nu skrivs så mycket om bil jag saknar något om det halvdøda merket
ROVER

#12
2012-10-30 10:16

Tycker Mercedes på 70-talet gjorde väldigt vackra bilar. En kompis hade en -70 280 SE, stilig bil! Allt från den benvita ratten, eleganta inredningen till den stramt men värdigt kantiga karossen kändes rätt.
Fanns även som 300 med 6,3 liters V8, en riktig killer på sin tid! 0-100 på 6,5 skäms inte för sig ens idag!

350/450 SL var också väldigt fina bilar.

Gemensamt för dem är de rostade bra, fast vilka bilar gjorde inte det på 70-talet...?

Oldsen är en sorglig relik som kom efter USA's bästa designperiod, i mitten av 70-talet gjordes många fula bilar. Fortfarande stor, men utan ett tydligt designspråk, och med en tandlös "smoggad" motor.

#13
2012-10-30 11:31

Stressulf!
Märket Rover är inte bara halvdött, det är heldött. Tillverkningen lades ned år 2005, och märket ifråga ägs formellt av Tata Motor, som fick med detta märke samt bl.a. Austin när de köpte Land Rover/Range Rover av Ford.

Dock lever de gamla rover-modellerna i viss mån vidare i de nya kinatillverkade MG-modellerna, såsom MG 7 till exempel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.