Bild
Nästa artikel

Läckert, Volvo! Men...

Jag vet i skrivande stund ingenting om den Volvo företaget tänker visa upp i Genève, annat än de bilder som läckte ut på en amerikansk sajt under onsdagskvällen.

Men det är ju (ännu i alla fall) tillåtet att fundera fritt.

Bilen ser vansinnigt snygg ut, på ett sätt nästan bara Volvos koncept kan se snygga ut.

Går den i produktion blir den säkert lik konceptet, Volvo brukar hamna ganska nära i det avseendet när alla tusen och en lagkrav, produktionskrav etc. sagt sitt.

Linjerna följer en klassisk tradition av så kallade shooting breaks, tvådörrars sportiga kombibilar "för jaktpausen", och det finns drag av gamla 1800ES.

Samtidigt: bilen är snygg, men harmlöst snygg. 

Jag tycker att en ny Volvo, av vilket slag det vara må, måste ha lite tuggmotstånd för att hålla i längden. Det hittar jag ingenting av här – säger alltså jag som inte sett bilen i verkligheten. 

Vad intressant det vore om Volvo någon gång i stället försökte plantera sitt egentliga jag i modern tid, i 2015 års Sverige, Europa och Världen: en rymlig, praktisk, nyskapande och personligt utformad familjebil, en kombi med nya kunskaper. Hur skulle en sådan se ut när märket som en gång var synonymt med just detta tänkte till?


Det vore en mycket större utmaning än de här "vi kan också bygga tyska bilar-koncepten" man presenterat inte bara en utan tre av på sistone.

Mer allvarligt: om det är på de här tre konceptbilarnas register företagets framtid vilar blir jag rädd, den porten är alldeles för smal.

Nästa V70 helt enkelt, vad blir av den? Stora kundgrupper vill ha en sådan och väntar på den, inte på en livsstilsbil om än aldrig så vacker.

En sak fäste jag vid mig när jag såg bilderna: det mönstrade innertaket, eller i alla fall det man kan skymta på vindrutestolparna. Det verkar väldigt lovande. Denna icke oväsentliga del av kupéutrymmet har alldeles för länge varit blott vit, grå eller svart. Vilken yta att dekorera för en duktig designer – och sådana har Volvo bevisligen!

Kommentarer

#1
2014-02-27 08:14

Den ser väldigt ful och klumpig ut...

#2
2014-02-27 08:41

Alltid detta tjat om att Volvo ska bygga bilar som de gjorde förr (läs 740).
När ska man inse att målgruppen med behov att frakta maximalt antal läskbackar är minimal? De få som har de behovet köper en skåpbil.

Jag tycker det här är ett riktigt snyggt koncept. Särskilt bakljusarrangemanget ser riktigt bra ut och är något jag tror kommer att dyka upp på kommande produktionsbilar.

#4
2014-02-27 15:22

Håller med Calle,..det här är oroväckande för Volvos framtid!
Opraktiska kombibilar har Volvo redan visat att de kan bygga men det blir tydligen värre. Tydligen så går trenden dit att det är "fult" med utrymmen och lite mer oömma bilar och att tillverka både och verkar vara tabu.
Det är inte konstigt att ett fabrikat som VW går så bra när de snart är de enda som erbjuder en bredd över programmet.
Om man nu så gärna vill tänka Tyskt så kan man väl spåna lite mer på just Vw?

#5
2014-02-28 00:19

Ser ut som om en Mazda6 och en Audi A4/A6 haft lite kul i garderoben ;) Inte helt fel. Snyggt med lite mer överhäng bak än nuvarande V70. Glastaket var knappast vackert dock. Inredningen var rätt trökig den med.

#6
2014-02-28 11:18

Väldigt snygg exteriör, världsklass! Inredningen ser lite rörig ut och jag hoppas verkligen att man kan välja bort glastaket.

#7
2014-02-28 11:51

Snygg, men i min synvinkel över designad. Inte praktisk som många redan påpekat. Men detta är nog tidens gång. Vi präktiga, praktiska kombi älskande svenskar får nog finna oss i att design och form går före.
Har sett mycket i forumet om klagomål runt opraktisk kombi , bl.a annat på Insignia mf.l. men nu får vi se samma i Volvo kostym, så då blir det ett nytt hatobjekt antar jag, eller?
Jag vill oxå lyfta min käpphäst, instrumentering. Även denna deigner har fallit för det idiotiska att förpassa hastighets mätaren bort fån central placering, till HÖGER, den sämsta placeringen om man nu väljer denna design. Nej, här kan man faktiskt säga att Insignian är mer praktisk och fler med den.
Gör om gör rätt Volvo! En bil skall vara praktisk att hantera, då menar jag i för föraren. Instrument och reglage skall fungera intuitivt, man skall inte behöva vela runt med varken blick eller fingrar för att framföra bilen. Vi får se hur det blir med den här, Volvo brukar vara hyfsade på det.

#8
2014-02-28 12:10

wacom59 skrev
"Vi präktiga, praktiska kombi älskande svenskar får nog finna oss i att design och form går före."

Ja eller så köper vi inte såna här bilar och väljer ett annat bilmärke som är mer praktiskt.

Valet är ju fritt som tur är.

#9
2014-02-28 12:33

Det finns fler tillverkare som bygger bilar med fokus på design och inte störst lastutrymme.
Om Volvo vill konkurrera med dem så är det inte konstigt att de gör lika.
Vill man ha en mer praktisk bil så finns det andra.
Men Volvo säljer bra av alla sina designade S/V och XC60:or, så det går nog bra att fortsätta på den designlinjen.
Men V40CC är inte en riktigt högbygd bil, jag saknar en riktig XC40 !
Och det är bråttom med den Volvo...!

#10
2014-03-01 16:11

Ser ut som en typisk sportkombi. Eller sportback, sports tourer, sport estate, sportbrake. Det vill säga bilar som är trånga, opraktiska, obekväma och dyra.

#11
2014-03-01 20:12

Kan ni ge konkreta exempel på vad som är så opraktiskt med den här typen av bilar? Är det det att de inte ser ut som en skokartong som stör?

#12
2014-03-01 20:22

Jag körde Renault Laguna i ett antal år, benämnd "Sports Tourer", den var varken trång, obekväm, opraktisk eller dyr. Möjligen att en kombi med mer vertikal baklucka varit mer praktisk, men den var fortfarande mer praktisk än en sedan.

// Krister

#13
2014-03-01 21:09

Förskräcklig bil, vad ska man ha den till?
Omöjlig som kombi, omöjlig som coupe', helt enkelt en fullständigt onödig bil.
Det finns massor an biltillverkare som gör bättre bilar.

#14
2014-03-02 11:44

saabnisse, du glömde omöjlig som familjebil också med bara två dörrar.
Blir ett helvete med barnstolar eller långa drasuter till tonåringar.
Denna bilen är väl närmast en bil för ensamstående ungdomar som nyss fått sitt första välbetalda jobb.

#15
2014-03-02 17:43

Men man får ju ha klart för sig att det är ett koncept som enbart är ett skådebröd.
Det är ju ändå underligt att den bara har två dörrar.
Och jättestora traktorhjul, varför?

#16
2014-03-02 18:53

När fälgarna går över en viss storlek ca18" så börjar det enbart se löjligt ut.

#17
2014-03-02 21:14

De på bilden är nog mer åt 20" än 19". Tyvärr så måste det nästan till 19" på modernare bilar för att det ska se nåt ut, iallafall på bilar i V70's storlek. Tror konceptbilen har rätt mycket kortare axelavstånd än en vanlig mellanklassare, och då ser så stora fälgar mer muppigt ut än i "verkligheten".

En vild gissning är att det sitter lite större hjul på nyare bilar med för att få ner förbrukningen (större rullomkrets). Då blir det rätt mycket gummi även på 18"-fälgar.

#18
2014-03-02 21:15

!8 tum är ju i princip standard idag. Fälgarna på den här konceptbilen är 21 tum. Det är stort!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.