Bild
Nästa artikel
Nyheter

En ovanligt ljus idé

15 februari 2013

Det som ser ut som en sprängd kristallvas på bilden är i själva verket beståndsdelarna till strålkastaren på den ansiktslyfta Mercedes-Benz E-klass.

Strålkastaren är ett tekniskt underverk, ingenting annat. I samband med provkörningen av bilen (läs rapporten i Vi Bilägare nummer 3, i handeln 26 februari) talade jag med Andreas Schröder, ansvarig för utvecklingen av belysningssystem på Mercedes. Han berättade att det tagit sex år att få fram ”lampan” och att den har flera helt nya funktioner som på sikt (sic!) kommer att revolutionera bilarnas belysning.

Strålkastaren har någonting som kallas Adaptive Highbeam Assist PLUS och kan i princip ha helljuset inkopplat jämt, utan att man bländar mötande.

Delarna du ser på bilden är ett antal prismor, reflektorer, ”LED-band”, motorer etc., och alltsammans samarbetar med två avläsningskameror placerade vid innerbackspegeln. Kamerorna bygger konstant och adaptivt upp en tredimensionell bild av omgivningen och med hjälp av den kan ljusbilden avskärmas där det kommer en (eller flera) bilar, fotgängare eller något annat mot bilen. Avskärmningen är ytterst effektiv och följer det mötande objektets rörelse.

I praktiken betyder detta att mötande – eller upphunna bilar i samma körfält som man själv – inte bländas av helljuset, trots att det är påslaget. Runt mötande (eller upphunnen) bil projiceras däremot helljuset så att omgivningen lyses upp.
Det låter som trolleri men fungerar perfekt; jag har provat genom att stå och stirra rakt in i den helljusaktiverade strålkastaren utan att bländas det minsta, samtidigt som ytorna runt mig lystes upp.

Naturligtvis blir inte en sådan strålkastare billig, vare sig att köpa eller att byta om något går sönder. Jag minns en gång en Volvo 164 jag hade och där jag kunde köpa en ny insats på Biltema för 150 spänn. Det var i princip två delar, en reflektor och ett glas.

Det kommer inte Mercedes nya lampa att kosta som reservdel men som komponent i min bil när vi skriver år 2013 och inte 1983 skulle jag ändå tio gånger av tio hellre välja Mercedeslösningen än en lykta från en gammal Volvo.

Jag tog också en bild på ”baklyktan” och på det radarfält som framåt, bakåt och åt sidorna omger en ny Mercedes E-klass där den kommer farande i trafiken. Bilen, det är den lilla svarta prick du ser ungefär mitt i bilden.
Svindlande.