Bild
Nästa artikel

310 000 bilar i överkant

Biltestarbloggen

Funderar lite kring branschorganisationen Bil Swedens uppdaterade nybilsprognos för 2011, från tidigare 295 000 till 310 000 personbilar. Bakgrunden är förstås den köplust som svenska folket visat under årets första månader, där april var den bästa noteringen på 22 år. I stort sett är det bara i Sverige och i Tyskland som nybilsförsäljningen ökar, i övriga Europa är det tillbakagång.

Vill inte måla f-n på väggen, men 310 000 bilar känns mycket i överkant. Tillgång och efterfrågan är den parameter som styr prissättningen. Efterfrågan finns uppenbarligen, men risken är stor att tillgången på nya bilar, åtminstone utrustningsalternativen, minskar efter sommaren, detta till följd av jordbävningskatastrofen i Japan.

Jag vet redan flera importörer som har fått skriva ned sina säljmål. Bilar som tillverkas i Japan drabbas förstås mest, men egentligen drabbas hela bilvärlden, eftersom flaskhalsen är underleverantörerna. Utan full kapacitet från japanska underleverantörer, exempelvis tillverkningen av mikrochips, blir det självfallet störningar i alla produktionsled.

Hur kunden reagerar på bil- eller modellbrist fram i höst kan vi bara spekulera i. Det finns otvivelaktigt också andra faktorer som kan dämpa svenska folkets köplust, trots stigande BNP. Ständigt högre bränslepriser, dyrare el och högre bolåneräntor tär på hushållsekonomin. En orosfaktor för den inhemska bilbranschen är också den ökade privatimporten, en stark krona har på nytt gjort det intressant att handla nästan nytt utomlands.

Taggar: Biltestarbloggen,
310 000 bilar i överkant

Kommentarer

#1
2011-05-19 10:22

Det sägs att Toyota bara går på ca 70% av sin produktion och vill man till exemoel beställa nya Verso S får man vänta till December innan man får den, så nog har det börjat ge effekt på biltillverkningen, hur det är för Nissan och Mazda vet jag inte men kan tänka mig att de också är drabbade....

#2
2011-05-19 10:34

I Sverige behövs inga jordbävningar eller zunamis för att en bilfabrik ska stanna upp. Det går helt av sig självt ändå.

#3
Raymond K
2011-05-19 11:55

Tur att man inte skall ha en Verso.

#4
adandersson
2011-05-19 12:38

Tänkte köpa en volvo xc60 d3. Fick till svar att i bästa fall leverans september. DET JU TROTS ALLT NÄR MAN VÄL BESTÄMT SIG VILL MAN HA DEN DIREKT.

#5
2011-05-19 15:35

till .nef
Inte helt av sig själv.. Halva sverige har hjälpt till att få dom på fall..

#6
2011-05-19 15:55

"halva Sverige har hjälpt till att få dem på fall"? Hur då? skulle tidningarna censureras, folk förbjudas att ha en åsikt och endast "påhejare" tillåtas yttra sig? Det låter som DDR... du får noga söka orsaken någon annanstans, har du själv köpt någon bil från SAAB nyligen?

#7
2011-05-19 23:22

Fortfarande finns ordentlig överkapacitet i bilfabrikerna. Om nån tillverkare har momentana problem att leverera, så står 10 andra på kö för att sälja sitt. Och jag tror de flesta kunder är ganska flexibla. Om en och annan köpvägrar, för att just hans modell har lång leveranstid, så märks det mindre än om jag pissar i Atlanten.

#8
2011-05-20 13:19

En bekant till mig beställde en Peugeot 508 2,2 GT SW nu i veckan, och de har just nu en leveranstid på 6 månader på en sådan. Leverans i december alltså. Det beror tydligen på komponentbrist, elektronikprylar från Japan, bland annat Hitachi.
Inte kul att vänta i 6 månader, men det bekymret känns ganska litet, jämför med hur de har det i Japan just nu. Den som väntar...
Hur ser det ut för andra Europeiska biltillverkare just nu?

#9
2011-05-22 19:53

Håller på att beställa en Caddy Maxi DSG 4motion på jobbet, den ska det tydligen vara ca 3 månaders leveranstid på. Detta beror dock på fyrhjulsdriften som tydligen var svår att leverera i samma takt som efterfrågan. Men kan tänka mig att tysk bilindustri annars har mycket på lager och mycket inhemska leverantörer.

Sen är ju 508 en helt ny bil med. Så de har troligen inte något jättelager med komponenter uppbyggt så här i början.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.