Bild
Nästa artikel

Vinterns gyllene regel – HÅLL AVSTÅNDEN!

Biltestarbloggen
Vinterns gyllene regel – HÅLL AVSTÅNDEN!
Vi är mitt inne i sportlovsperioden och den vackra snön finns över nästan hela landet. Inget konstigt med det, det är februari i ett av världens nordligaste länder.
 
Ändå kantas medierapporteringen om väderkaos på flera av landets vägar.
Tydligen blir vägarna hala när det faller snö och sikten blir sämre. Faktum som tycks vara okända fenomen på vissa håll.
 
Därför är det bäst att påminna om att man måste anpassa körningen efter förutsättningarna.
Här kommer en repetition om tre gyllene grundregler på vad man ska tänka på när man kör bil under vinterhalvåret i Sverige.
  • Vrid på halvljuset. 
    Skippa ljusens auto-läget och vrid ljusvredet till påtvingat halvljus. Bilarnas ljussensorer känner inte av om det är snörök bakom bilen. Gör dig synbar – tänd baklamporna genom att aktivera halvljuset. I kraftig snörök: tänd det bakre dimljuset. 
     
  • Håll avstånden. 
    Ge dig själv betänketid i trafiken och förbättra sikten genom att hålla ett rejält avstånd till bilen framför. Utöka säkerhetsavståndet lite extra i dålig sikt.
     
  • Bromsa tidigt
    Ofta är det halast där du behöver greppet som allra bäst – innan korsningar, i rondeller, vid övergångsstället och skarpa kurvor. När dubbfria friktionsdäck slirar eller glider poleras ytan och det bildas en lätt isskorpa på snön. Detta gör det bara halare och halare för varje bil som passerar. Även dubbdäck får problem när snön poleras. Ha som vana att bromsa extra tidigt trots att det inte upplevs speciellt halt innan dessa kritiska områden.
 
Sedan är det extra viktigt att hålla bilen i bra skick.
  • Välj BRA vinterdäck.
  • Skrapa alla rutor och borsta av snön.
  • Se till att spolarvätskan klarar många minusgrader så den inte fryser på vindrutan. Glöm inte bort vindfaktorn som sänker spolarvätskans fryspunkt väl på rutan.
  • Använd klimatanläggningens defroster-knapp för att smälta is och snö som stör sikten. Det vanliga autoläget klarar inte alltid att hålla sikten fri. 
Sist men inte minst  – kör förståndigt!

Kommentarer

#1
2018-02-28 13:13

Vad menar Nils? Avstånden ska hållas oavsett årstid!

#2
2018-02-28 14:01

Tänk att såna självklara råd ska behövas.
Och de som verkligen behöver dem, kommer aldrig att se dem.

#3
2018-02-28 15:26

Några särskilda råd behövs knappast om man inte kör utan körkort förstås. De som inte följer råden gör det förmodligen inte för att de inte känner till dem utan för att de inte bryr sig.

#4
2018-02-28 15:33

en del personer har fruktansvärt svårt att fatta det enklaste

#5
2018-02-28 16:11

Intressant det där med broms o vinter
Bromsa tidigt är OK om man inte använder fotbromsen. Men man ska köra så att man slipper använda fotbromsen när det är halt. är en gammal god regel och bara "bromsa" genom att släppa på gasen i tid. Man kan köra lika fort som på sommaren när det är halt bara man inte behöver bromsa eller styra undan genom att att vara extremt förutseende..
Om man håller rejält avstånd och är förutseende kan man trots "utan att använda fotbroms" åka snabbt och säkert på halkiga vägar.
Körde från Idre till Skåne över Malung och Västergötland i helgen i raskt tempo och det var rejäl vinterväg ned till Jönköping och tidvis mycket halt Mycket hög standard på förarna på vägen den helgen Bra fart, bra avstånd inga onödiga omkörningar och nästan aldrig bromslyktor ( alla höll rejäla avstånd ) och det rullade på i nästan samma takt som på sommarväg bra jämn. fart. Då är det roligt att vinterköra Så visst finns det många förare som fortfarande kan köra på vintern med gamla vinterrutiner som är avsevärt säkrare än att bara behöva lita till obehövlig 4 hjulsdrift.som kanske den vinterovane. måste göra.

#6
2018-02-28 17:31

Tänk om våra bilister hade följt råden, tänd bakljusen och håll avståndet, då hade också väldigt många olyckor kunnat undvikas, hur svårt kan det vara egentligen, sunt förnuft.

#7
2018-02-28 18:08

Var med om en situation i går när jag höll på att krocka, körde sakta nerför en ganska brant backe på 2 ans växel-ca 15 km tim med långt avstånd till framförvarande-så långt det är rimligt i tätort och rusningstrafik. Backen slutar med korsning och rödljus. det blir rött och första bilen stannar, andra bilen får ej stopp och krockar. sen kommer jag ABS smattrar under skosulan det går ej att få stopp eller svänga-drar reflexmässigt i handbromsen och får genom att ställa bilen på tvären stopp på bilen. Backen är helt blankpolerad.
Jag undrar: går det att göra samma manöver med elektrisk handbroms dvs göra en handbromssladd?

#8
2018-02-28 18:18

Förstår egentligen inte varför en självklarhet som detta överhuvudtaget ska behöva diskuteras. Trafikförordningen 3 kap 14 § säger allt:
”Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.”

#9
2018-02-28 19:18

Det mest grundläggande rådet bör vara - är sikten i stort sett noll, där allt smälter samman i en mjölkig sörja: låt bilen stå! Om detta hade följts tror jag flera olyckor inte hade behövt hända.

#10
2018-02-28 19:38

Varför blinkar vissa i det exakta öginblicket som dom svänger,intelligensutmanade måste vara det enkla svaret.
Hur ska man komma tillrätta med detta?

#11
2018-02-28 20:55

Någon "lustigkurre" trycker bromsa på alla, att hen orkar.

#12
2018-02-28 22:20

"Jag undrar: går det att göra samma manöver med elektrisk handbroms dvs göra en handbromssladd?"
Inte på alla, några kan inte alls, eller använder det vanliga bromssystemet till att nödbromsa om man aktiverar knappen.

#13
2018-03-01 08:23

Sen är det oftast så att man kan välja ett spår lite vid sidan av där alla annars kör, och få bättre bromsverkan.
Fast då kommer väl nån bakifrån och kör på...
Ja, det är förresten likadant när man ska iväg vid stopp och rödljus. Många står o polerar samma isfläckar.

#14
2018-03-01 09:45

Var ute i tisdag och onsdag, såg både långtradare och bilar som fastnat. Igår körde 160 långtradare i konvoj från Nynäshamn, först en plogbil och sist i konvojen en polisbil. Måste vara en mäktig syn, hoppas det gick bra.

#15
2018-03-01 10:08

Ännu mäktigare hade det tett sig om dessa 160 semitrailers dragits på järnväg av ett eller två ellok.

#16
2018-03-01 10:31

Förbjud istället dessa eländes långtradare på vägen när det är busväder. Blockera bägge filer i uppförsbacke ska vara vårdslöshet i trafik.

#17
2018-03-01 11:52

N-iklas, tack så mycket för ditt svar. Det känns tryggt med handbromsspaken-har aldrig haft problem med den gamla handbromsen på mina bilar, har 2 släktingar och en nära vän som haft problem med sina elektriska p bromsar-med bärgning till verkstad.

#18
2018-03-01 15:51

Bengt 39, att köra som på sommaren kan fungera om inte något oförutsett kommer ut på vägbanan eller döljs i snörök eller snabbt utkommande djur på vägen. Ingen bra rekommendation du kom med, hade du tänkt efter?

#19
2018-03-01 18:46

Något som förvånar mig är att många nya s.k. prestigebilar kan lägga sig väldigt nära. Går det att koppla ur autobromsen? Jag har testat att bromsa på dem på dragkroken men då lägger de sig bara närmare...

#20
2018-03-02 13:38

Lawett, vet inte vad man skall göra? De borde läsa denna artikel kanske?
https://www.sydsvenskan.se/2018-02-28/jattefarligt-att-ha-overtro-pa-sin...

Själv funderar jag om det går att spruta något i en båge bakom ens bil, kör de för nära får de detta på vindrutan. Antagligen blir man själv anmäld och får dryga böter!? Förstår inte ens meningen med att man måste ligga så nära bakom, vad vinner man på det? Så många frågor och inga svar...

#21
2018-03-03 09:21

Lawett - autobromsen slår inte till bara för att föraren håller kort avstånd om bilarna går ungefär lika fort utan den aktiveras när fartskillnaden plötsligt ökar - t ex att den framförvarande plötsligt bromsar. Men hade dessa förare istället använt adaptiv farthållare så hade avståndet blivit betydligt längre - men givetvis går det också att "överstyra" detta om man vill och t ex har för avsikt att köra om...

#22
2018-03-03 12:09

Styggavargen, prova med att sätta på vindrutespolningen, fartvinden gör att den närliggande bilen bakom blir duschad av spolarvätska
och då skall du se att avståndet ökar snabbt, för helt plötsligt ser de ingenting.

#23
2018-03-12 09:00

Det är väl så att dom som behöver dom goda råden ,dödspiloterna på våra vägar som till varje pris ska köra om i kraftig snörök när sikten är bara några meter, dom bryr sig inte om några råd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.