Bild
Nästa artikel

Vi testar drivet i drivorna

Biltestarbloggen
Under pågående vintertest passade vi på att sätta fyrhjulsdriften i långteststallet på prov. Se filmklipp om hur det gick!
Snön låg tjock och tung när långtestkaravanen knatade uppför de branta backarna vid Branäs stora skidanläggning strax söder om Sysslebäck. Nästan högst uppe på toppen fanns en oplogad och ännu brantare stigning.

Nu skulle testets tre fyrhjulsdrivna bilar upp till bevis och först ut var Volkswagen Tiguan följd av Suzuki Ignis och Volvo V90. Så här gick det.

Kommentarer

#1
2017-01-12 08:50

Först ut och man fastnar?

Och hur ser det ut med däcken?

MVH AL

#2
2017-01-12 09:18

Kul test, men vad sade det? Tiguanen visade på en märklig 4-hjulsdrift där all kraft gick till bakhjulen och först när en Volvo spårat backen så kom den upp? Eller var det tvärtom, Tiguanen plöjde undan det värsta så volvon kunde hålla farten uppe?

#3
2017-01-12 09:34

Så uppfattade jag det LeifV. Volkswagen körde upp ett spår som hjälpte övriga bilar så att de kom upp.

Men det kan ju finnas andra förklaringar också. Det är bara hur jag tyckte det såg ut.

MVH AL

#4
2017-01-12 09:48

Precis som LeifV skriver så hade Tiguanen en väldigt konstig drivning. All kraft bakåt när den väl fastnade?!

#5
2017-01-12 10:12

Tiguan vilket skämt.

#6
2017-01-12 10:15

Är det inte samma system i Tiguan och V90? Nån version av Haldex.

#7
2017-01-12 10:26

Informativ kommentar Evo!

#8
2017-01-12 12:12

Fyrhjulsdrift lockar... Fast inte Volkswagen.

#9
2017-01-12 10:45

Är det inte rimligt och tillika mest effektivt att Tiguanen skickar mest kraft till bakhjulen med tanke på att det är uppförsbacke?

#10
2017-01-12 10:51

Det sitter Haldex version fem i både Volvo och Volkswagen. Båda har elektroniska diffspärrar, men om filmen visar rätt verkar den bak fungera bättre än den fram på Tiguan.

Jag tror helt enkelt att Volvo hade bättre däck, eller stor nytta av de uppkörda spåren.

MVH AL

#11
2017-01-12 11:15

Varför använde de inte bara differential-spärrarna?!? Hittade de inte knappen? = D

Eller finns inte det ens på dessa dyra skryt-bilar?

Min lilla, 3-cylindriga Nissan Trendys 4WD hade mellan-diff-spärr på 80-talet ....

#12
2017-01-12 11:43

Den ryckiga fördelningen av drivkraften mellan hjul och axlar som syns på filmen där hjulen ömsom spinner och ömsom står still har närmast blivit ett signum för AWD VW-bilar som närmast genant fastnar på oplogad väg.
Flera VW-förare med stor vana vid skogsvägar säger sig misstänka att dubbelkopplingslådan inte fördelar kraften tillräckligt mjukt, måhända i samspel med brister i programmeringen av antislirsystemet.

#13
2017-01-12 12:06

Enligt mig klarade alla bilarna uppgiften mycket bra. Sätt en tvåhjulsdriven bil i samma backe. Då ser man skillnaden. Men personligen föredrar jag fortfarande Subarusystemet med konstant 50/50-drivning.

#14
2017-01-12 12:09

Fast på försök två kommer ju faktiskt Tiguian upp den också. Så det är nog något annat som förklarar varför man inte kom upp på första försöket.

MVH AL

#15
2017-01-12 12:15

Tiguanen som var först ut, stannades just först, för att sedan starta i backe. Övriga fick ju rullande start. Känns inte alls vetenskapligt detta...

#16
2017-01-12 12:16

Å andra sidan är det min erfarenhet att just programmeringen av antispinnsystemet är nåt som VW lyckats mycket bra med på sina 2WD-bilar så kunskapen finns nog...
Givetvis måste det ha varit besvärligare för den bil som var först ut vilket väl också bekräftades av 2:a försöket för Tiguanen.

#17
2017-01-12 13:04

Gör gärna fler tester under liknande förhållanden för att se om det är några skillnader. Låt då alla bilar stanna mitt i backen, nu kändes det inte helt rättvist.

#18
2017-01-12 13:39

Tiguan är störst och tyngst, det gjorde att den sjönk ner i snön och under snön fanns is, därför stannade den mitt i backen. Lilla och lätta Ignis klarade sig givetvis bättre och tog sig hela vägen upp sen kunde Volvon och Tiquan ta sig upp genom vägen som Ignis gjort. Under sådana här förhållanden så innebär låg vikt och smidigt format en fördel gentemot tyngre och klumpigare fordon. Det finns trots allt anledning till att en småbil som Fiat Panda 4x4 och Panda Cross är en kultbil och storsäljare i alpernas snörika vinterland. Vi får se om Ignis får samma status.

#19
2017-01-12 13:51

Fast kollar man på filmen så tycks lilla Ignis inte heller komma hela vägen upp. Det är faktiskt Volvon som gör det, den fortsätter ju där Ignis stannade (om det berodde på dåligt fäste eller inte låter jag vara osagt).

Det jag reagerar på är att Volvon klättrar så lugnt. Den ger det mest kontrollerade intrycket och verkar förhållandevis oberörd i jämförelse med de andra två.

Så jag tror att det är något annat som påverkar, och däcken är väl det som ligger närmast.

MVH AL

#20
2017-01-12 14:01

Gillar inte testmetoden, man har olika ingångsfart, man gasar olika mycket på våg uppför backen, spår efter tidigare bilar, tyvärr blir dessa testar inte rättvisa, ska det kunna jämföras så ska alla bilar ha samma ingångshastighet, köras på samma varvtal och dessutom exakt lika djup snö, en omöjlighet helt enkelt, men det är ändå kul att kika på :)

#21
2017-01-12 14:03

Helt riktigt A.L. Däcken har väldigt stor betydelse. Sätt lika däck på alla bilarna för att få rättvisande resultat. Helt rättvist blir det ändå inte eftersom föret både kan förbättras men även försämras efter att flera har kört samma spår.

#23
2017-01-12 14:10

Man kan ju göra ett mer vetenskapligt test med rullar under hjulen så att man inte testar annat än drivningen. *host*
En snöig backe är svår att repetera mellan försöken.

#24
2017-01-12 16:36

Och jag fattar inte varför dom inte backade Tiguanen när dom drog i repet !

#25
2017-01-12 16:51

Ja konstigt att de inte backade...
De körde väldigt sakta första repan med tiguaren också, som att de ville köra fast.
Såg ut som div östeuropeiska riggade tester som finns på Youtube.

#26
2017-01-12 17:03

Vilken "körprofil" var aktiverad på Tiguanen? Snow, Offroad, Offroad individual eller Onroad
Beroende på vilken körprofil föraren valt, ändras gaspedalens, växlingarnas, motorbromsens, motlutsassistentens och diffbromsens karakteristik

#27
2017-01-12 17:09

Älskar dieselknattret från V90 i filmen. Så där ska en riktig Hisingetraktor låta.

#28
2017-01-12 18:08

Jag tycker det är riktigt dåligt att inte en SUV med fyrhjulsdrift klarar backen direkt. När ska man annars ha en fyrhjulsdriven SUV?

Volvon gör det ju så enkelt att det knappast kan vara däcken. Skulle ViB ge sig norrut med dåliga däck månnetro, eller fuskar VAG där också?

#29
2017-01-12 18:15

Hej alla kommenterare!
Filmens körningar gör inga anspråk på att vara "vetenskapliga". Som många mycket riktigt påpekat skedde Tiguans första start i lägre fart än vid de övriga försöken. Det var mer ett prov för att "känna" på underlaget. Dessutom körde jag då i läget Snow, medan den andra körningen skedde i läget Offroad, vilket är det bästa för detta "väglag". Då klarade sig bilen som synes betydligt bättre. Att vi inte backade bilen rakt bakåt när den skulle dras loss berodde helt enkelt på att det stupade rätt brant alldeles till vänster om bilen. Det syns dåligt på filmen och det kändes säkrare att dra den i sidled. Jag höll heller inte samma spår med Ignis och V90 som med Tiguan, vägen var tillräckligt bred för detta. Volkswagen och Volvo har samma dubbfria däck, Nokian Hakkapeliitta R2, medan Suzuki rullar på Michelin X-Ice. Vi kommer under långtestet förstås att köra trion på "rullar" också. Med vänlig hälsning, Calle Carlquist, Vi Bilägare

#30
2017-01-12 18:46

Tack för klargörandet Calle. Det förklarar ju en hel del.

#31
2017-01-12 19:12

Instämmer med föregående talare. Nu fick vi klarhet i våra funderingar. Tack Calle!

MVH AL

#32
2017-01-12 19:17

Lite fusk att man tar fart uppför backen, man hade antagligen klarat av den med en tvåhjulsdriven bil med farten som hjälp.

#33
2017-01-12 19:43

Styggavargen: så snabb är inte din Octavia. Du skulle fastna.

Jag är personligen trött på ditt ältande kring vad vi ska köra. Jag kan köpa att du tycker din Octavia är optimal - för dig.

Du har ännu inte svarat på min fråga varför du inte köpte en Fabia kombi. Den fyller dina behov mer än väl och är ännu snällare mot miljön. Behöver du större lastutrymme, så finns det takbox och släpvagn de få gånger det inträffar.

#35
2017-01-12 20:17

Bra försök till trollning men Tiguan och V90 har samma typ av awd.

#36
2017-01-12 20:22

Tänk en Toyota med hybrid fyrhjulsdrift uppför den backen :-o

#37
2017-01-12 20:29

Deeds, är inte du moderator längre?

#38
2017-01-12 20:57

Undrar om det inte är ett missförstånd att en viss version från Haldex ska uppföra sig på exakt samma sätt oberoende av på vilken bil det sitter. Varje biltillverkare sätter väl sina parametrar utifrån hur de vill att den egna bilmodellen ska uppföra sig? Eller är det jag som missuppfattat?

#39
2017-01-12 21:14

Det finns - tyvärr Calle - bara ett omdöme: amatörmässigt publikfrieri. Detta har, tyvärr, inget att göra med upplysande journalistik, och ännu mindre provning - "testning" - av bil.

#40
2017-01-12 21:31

Hej Calle Carlquist VIB du skriver. ( Suzuki rullar på Michelin X-Ice). Men inte om det är med eller utan dubbar, så jag fortsätter att undra.

#41
2017-01-12 21:59

Hade varit kul att se hur Peugeot 3008 hade klarat det hela då bilen har testets högsta markfrigång på 22 cm.

#43
2017-01-13 07:27

@pinjong exakt så. Bara för att två olika tillverkare köper samma system från samma underleverantör så uppför bilarna sig inte exakt lika dant. Det anpassas en mängd parametrar, det skiljer ju på motorer, växellåda etc, allt dessa kalibreras unikt. Detta gäller även mellan två modeller från samma tillverkare.

#44
2017-01-13 08:59

VW Polo 2012 - Michelin X-Ice heter det dubbfria. Det dubbade heter Michelin X-Ice North.

#45
2017-01-13 09:00

Skippa testerna med rullmattor. Hur ofta kör man på sådana i verklig trafik? De bevisar ingenting. Kör verkliga tester i stället med bilarna i snöväglag.

#46
2017-01-13 09:09

Shogun,
Problemet med snö är att den inte är likadan för alla fordon så då blir testerna inte jämförbara.

#47
2017-01-13 11:27

Det som kan vara en fördel med rullmattorna är att testmomentet blir repeterbart, då friktionsvariationen är mycket liten och även andra störkällor kan hållas på en rimlig nivå. Så är det av naturliga skäl inte på en landsväg. Därför är rullarna bra utifrån det man önskar mäta, d.v.s olika systems prestanda.

Och som vi alla känner till är skillnaderna mellan olika AWD-system ganska stora. Vissa är fyrhjulsdrivena även när man pressar dem (som på rullarna) andra driver bara med två hjul. Och en del icke fungerande AWD-system kommer inte av rullarna alls;)

MVH AL

#48
2017-01-13 17:22

Håller med Mäkinen och AL. Fördelen med rullarna är att sådant test på ett bättre sätt visar de olika bilarnas AWD-system.

#49
2017-01-14 11:16

Visst är rullarna bra vid test på så sätt att det är repeterbart men samtidigt är rullarna fel för att de inte simulerar en verklig situation. I verkligheten står du inte med två hjul på totalt friktionslös yta samtidigt som du står med två hjul på en yta med perfekt grepp.
Dagens awd-system är byggda för att prestera i praktiken, inte för ett test (tack och lov). I praktiken finns inte den kontrast mellan hjulens grepp som rullarna ger.

#50
2017-01-14 15:47

Swemba har helt rätt angående rullarna. Har inget med verkligheten/praktiken att göra hur systemet fungerar. Värdelöst test, men visst kan ju tidningarna låtsas att de testar seriöst med dessa (rullar)att visa upp för sådana som inte vet hur systemen fungerar i praktiken/verkligheten när det är snö. Så släng testet i papperskorgen på kontoret där det hör hemma.

#51
2017-01-14 16:24

Det roliga är att se att det är dem vars favoritmärken får kasst betyg i rulltesterna som skriker högst att det är kasst sätt att testa på....
Självklart måste man använda ett reperterbart sätt att testa för att kunna uppvisa rättvisa resultat. Sen nej, exakt den situationen uppkommer knappast ofta i verkligt brukande av bilen. Men vet man att bilens system hanterar även de mest extrema situationer, då känner man sig trygg i normalt användande.

#52
2017-01-14 16:26

"Bara för att tyska märken klarar sig dåligt år efter år....så dömer man ut resultatet av undersökningar. Så patetiskt." (Shogun i annan tråd.)

Bara för att Toyota och Lexus klarar sig dåligt gång efter gång..... så dömer man ut resultatet av testet. Så patetiskt.

#53
2017-01-14 17:39

Trots att man väljer lite olika spår i backen, finns det för många variabler för att testet egentligen ska säga så mycket. Även om man bortser från olika däck.
Det är antagligen fullt möjligt att en och samma bil skulle komma olika långt om den kördes flera gånger.

#54
2017-01-15 10:25

Man skulle kunna köra med rullar men se till att skapa mer friktion i dem, eller rättare sagt jämna ut skillnaderna. Varför t ex inte låta alla fyra hjul stå i rullar i lätt motlut och sedan elektroniskt variera motståndet i de olika rullarna för att se hur AWD-systemet anpassar sig?

#55
2017-01-15 10:40

Det kostar nog mer än vad testbudgeten medger Swemba.

Men en sak tycker jag ofta att man saknar i dessa test. Och det är hur drivsystemen uppför sig i högre hastighet. Kursstabilitet, kurvtagningsförmåga och avdriftsvinkel genom en längre böj vore kul att få läsa mer om.

AWD för mig är mycket mer än bara starthjälpen. Den är kördynamik och särskilt i halka.

MVH AL

#56
2017-01-15 18:03

Nu förstår ju alla vi bilintresserade att ett sådant här "test" inte säger någonting alls. Hoppas testlaget hade roligt åtminstone.

Ska det göras så ska det göras seriöst, men det kräver jobb.............och förberedelser med rullar och testutrustning. Och är det något som verkligen ofta inte fungerar på dagens bilar så är det just (den så kallade) fyrhjulsdriften. Därför borde man kunna kräva mer av en biltidning som ändå är seriösast av alla biltidningar i Sverige.

Många biltillverkare gör grova pengar på att få folk att tro att deras bil är en Wannabe-LandCruiser bara för att det höjt stolen 2 cm och fjädringen 4-5 cm samt tryckt dit några plastsjok och ett elektroniskt 4-hjulssystem som i många fall är nästan verkningslöst.

Detta "test" var mer att betrakta som redaktionell utfyllnad.

#57
2017-01-15 21:20

Tycker ändå att detta "test" var roligare att titta på än om man gjort ett seriöst test på rullar.

#58
2017-01-16 11:14

Tror nog faktiskt också att detta testat är mer realistiskt än rullar. Kanske inte lika repeterbart, men närmare verkligheten.

#59
2017-01-16 13:13

Javisst tusan! Tack! Hjärnsläpp: Trendyn var ju en SUBARU, hehe. = ) Huuursomhelst - denna enkla, men suveräna 4WD med 50/50-fördelning fram/bak var (och är än idag?) helt outstanding! Tog (tar) sig fram bättre i snö på sommardäck än de flesta andra märken på vinter-sulor med en massa "smarta" datorstyrda 3-bokstavs-funktioner! Endast markfrigångs-höjden sätter stopp. Allra bäst är den i kombination med steglös växellåda (CVT). Denna undviker hjulspinn helt i ALLA lägen med perfekt steglös växling, så länge man bara håller lagom, jämn gas. Min nuvarande Nissan Micra har den underbara CVTn ock; under Micrans 14 år har jag inte saknat 4WD, utom på lutande, oplogade skogsvägar. "Låter som en matberedare!" säger somliga. Tja, inte kör man en Cessna på full gas nån längre tid, heller, vet jag .... = D

#60
2017-01-16 18:23

Roger
Men det är ju inte mycket värt. Ska testförarna uttala sig om hur det kändes? Visst men kanske inte så intressant

#61
2017-01-16 20:03

Det är väl det testförare gör hela tiden rapporterar hur bilar känns enligt dem. Men det behöver inte vara mer rätt än din egen åsikt hur du upplever den. Släng bort dessa rullar som inte har ett dugg med hur funktionen av awd systemet fungerar i verkligheten tex uppför en backe.

#62
2017-01-16 20:11

Fast resultatet av att dra uppför backen är väldigt mycket beroende på förare. Olika förare får olika bedömning utifrån angreppsteknik uppför backen. Även om alla förarna testa respektive bil och man får fram genomsnittskänsla har det kanske inte varit förutsättningar gällande underlag.
Jag och tror många andra vill veta hur systemen skiljer sig åt i givet läge. Rullarna kommer närmare sanningen. Ännu bättre om man kan bromsa vissa av rullarna.

#63
2017-01-16 22:09

Jag får nog hålla med Axa.
Är man tekniskt intresserad kan även ett sånt test vara intressant att se, men framförallt är det repeterbart.
Testförarna får gärna jämföra de resultaten med de egna erfarenheterna. Rätt använt borde överensstämmelsen vara god.

#64
2017-01-16 22:45

Jag tycker inte att det verkar råda någon motsättning mellan resultatet från rullarna och hur bilarna upplevs ute i verkligheten.

Tar vi Lexus och Toyotas milt uttryckt bedrägliga fyrhjulsdrift, som inte ens kommer av rullarna, så skriver ju testförarna att de ifrågasätter huruvida bakhjulen ens driver när de kör som vanligt.

Så det är inte rullarna det är fel på utan den undermåliga fyrhjulsdriften - kopplad till den svaga elmotorn som skall driva bakhjulen. Där Lexus står stilla kör både Audi och BMW;s elhybrider vidare. I fallet drivlina är alltså kvalitetsskillnaden uppenbar.

MVH AL

#65
2017-01-23 09:44

Det har ju testats att dra ett lastat hästsläp från en leråker och vad jag minns var det bara Subarun som kom iväg med släpet både Volvon och Saaben stod stilla och slirade För att det ska gå måste alla fyra hjul dra från låg fart och utan att något hjul slirar de fyrhjulsdrifter som kopplar in först när något hjul slirar fungerar inte bra i praktiken

#66
2017-02-03 20:19

kul att se.
Subaru är i en klass för sig såklart, men många börjar bli hyffsade nuförtiden. En del fortfarande katastrof....

#67
2017-02-12 12:46

Intressant film!
Ska bli intressant att se hur bilarna klarar rullar!

#68
2017-02-26 12:32

Jag tycker journalisterna ska gå en kurs i bilkörning! Dom bevisar ju själva i filmen hur lätt Tiguanen kommer uppför backen när journalisten bakom ratten hittat stolsätesjusteringen så hen når ned till gaspedalen. I första försöket provocerar man ju bilen att köra fast, den har ju knappt styrfart, inte direkt representativt för hur man tar sig uppför en snöig backe.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.