Bild
Nästa artikel

Vi är 30 2019!

Biltestarbloggen
Vi är 30 2019!

Ett nytt år, 2019, är bara några veckor bort. Som vi alla vet och har väntat på innebär det att en ny klase med roliga bilar går in i sin 30-årskris och, som genom ett trollslag, blir skattebefriade. Köpdags!

Jag har valt ut 19 skattefria bilar som läskar på det nya året, bilar som jag mött och nött under åren. Vilken av åttioniorna är din favorit? Eller finns det någon annan 30-åring du hellre skulle dejta på nyårsafton?

Trevlig helg, alla läsare!

Vi är 30 2019!

Alfa S.Z.

Började sitt liv som en vanlig Alfa Romeo 75 innan italiensk formgivningskonst på högvarv slog till. Det går inte att se (eller köra!) en S.Z. utan att tänka på den geniala rubriken i engelska magasinet Car: Nice legs, shame about the face. 

Vi är 30 2019!

Aston Martin Virage

Här fick baklamporna från Volkswagen Scirocco ett ansikte och strålkastarna från Audi 200 ett nytt nylle. Allting däremellan var en säregen blandning av engelsk traditionalism och högtidsklädd supermodell med lätt vacklande gång. 

Vi är 30 2019!

BMW 850i

Bayerns stora och teknikfyllda coupé började inte byggas förrän 1990 men visades på Frankfurtsalongen 1989 så den får vara med här. En komplex personlighet med betoning på lyx snarare än sport och med en förarmiljö som i sin BMW-ighet aldrig slutar att trollbinda.
 

Vi är 30 2019!

Citroën XM

Den enda testbil jag eldat upp mitt under pågående värv, inte i ilska men som följd av en brusten bränsleslang. Den sista riktigt intressanta stora Citroënmodellen, med en bakruta innanför bakrutan. Bara en sådan sak är ett av tusen skäl till att försöka hitta en fin XM i dag!

Vi är 30 2019!

Daihatsu Applause

Varje gång jag öppnar bakluckan på en Skoda Superb skänker jag den arma Applåden en varm tanke, inte för att den var först med halvkombilucka på en sedankaross men för att den udda japanaren var rätt kul och pigg under sin i övrigt helt menlösa plåtkostym.

Vi är 30 2019!

Ferrari 348

Åren efter debuten var rätt hårda mot denna ytterst lyckade transformering av Testarossas stildrag till mer överkomligt format. Förståsigpåare gnällde över lynniga vägegenskaper, jag gillade treförtiåttan högt och rent direkt, mer än efterföljaren F355 rentav.  

Vi är 30 2019!

Ford Fiesta III

Tredje generationens Ford Fiesta var en riktig, en riktig… Ford Fiesta! Skarpa linjer, pigga köregenskaper och lagom svampiga stolar att sitta i, det kommer jag tydligt ihåg. Jo, den kom i en femdörrarsversion också, det hade inte funnits för Fiesta förr. Tjoho! Fem dörrar! 

Vi är 30 2019!

Ginetta G32

Jag och en god kollega stiftade bekantskap med denna mini-Fiero på fabrikens hemmaplan i England 1989. G32 var störtfrän, jag trodde på succé för det typiska entusiastmärket men nyligen läste jag att det bara byggdes ca 115 stycken. Svåranskaffad, men mödan värd!

Vi är 30 2019!

Infiniti Q45
 

Den japanska lyxbilsutmaningens lite mer okända syrra. Nissans statusmärke debuterade med särdeles slank kaross, grillöst ansikte och teflonmjuk V8 under huven. Blev inte alls lika känd som Toyotas satsning på Lexus, men som studieobjekt är Q45 väl så intressant.

Vi är 30 2019!

Land Rover Discovery
 

Tidigare nämnde kollega och jag hann vid det där besöket i England också med att köra ur-Discovery, då ny och i tredörrarsversion. Bilen var väl okej, om jag minns rätt, men den hade en tankmätare som rörde sig nedåt onaturligt snabbt så fort vi lämnat stallbacken.

Vi är 30 2019!

Lotus Elan
 

Tro’t eller ej, nämnde kollega och jag hann också med att ratta den framhjulsdrivna Elan, från ett Lotus som just den dagen ägdes av General Motors. GM hade inte lyckats förstöra så mycket som befarat, köregenskaperna var kalas men rattspakarna kom från Opel Vectra.

Vi är 30 2019!

Lexus LS 400
 

Tillsammans med Mazda MX-5 antagligen 1980-talets mest omskrivna japanska bil. Jag körde Lexus i Tyskland första gången och den ”levererade” (som det heter numera) på precis alla områden. En bättre tysk lyxbil än vad das Vaterland självt kunde prestera. Jag vill ha en.

Vi är 30 2019!

Mercedes SL R129
 

Det fanns en tid när företaget med stjärnan kunde ta i så att konkurrenterna blott förmådde sucka av otillräcklighet. R129 var en matematisk formel konstruerad av ingenjörens uppfinnarlust, designerns konsekvens, bokhållarens perfektionism och atomförvarets motståndskraft. En riktig Mercedes-Benz, kanske den sista. 

Vi är 30 2019!

Nissan 200 SX
 

De pyjamasklädda stolarnas bil var för rolig för sitt eget bästa. I händerna på horder av ungdomar matade turbofyran på 169 kusar på bakhjulen allt vad det höll och med ett bröl ur sitt för stora eftermarknadsavgasrör försvann denna japanpuff lika fort som den kom.

Vi är 30 2019!

Opel Calibra
 

Typiskt märkesslug transformering av välkammad vardagsvagn till snudd på drömbilsposter för tonårsväggen. Calibra var snygg som synden, klöv vinden som en pil och blev publikens val i Frankfurt 1989. Synd bara att bilen inte var lika kul att ratta som att titta på. 

Vi är 30 2019!

Peugeot 605
 

Det timida märket hade några år tidigare chockerat världen med den urspänstiga 205, en Pega som var kul att ratta! Nu gjorde man om det franska reptricket med 605, en modell som egentligen var alldeles för vig och alert för sin stora kropp. Alldeles väck i dag – eller?
 

Vi är 30 2019!

Porsche 964
 

Den var inte den sista luftkylda nioelvan och inte den första vattenkylda men bra nära i båda fallen. Den var i alla fall först med fyrhjulsdrivning och gällde länge för att vara ”budgetalternativ” för den som fått den svårutplånliga Häck 911-smittan. Det var då det.

Vi är 30 2019!

Subaru Legacy

Vafalls? En Subaru som såg alldeles normal ut? Jo, Legacy hade ingenting av tidigare modellers knepiga formgivning över sig utan var slank, sober och snygg. Men de ramlösa rutorna och den hummande boxermotorn övergavs förstås inte. Hitta en fin – om du kan!

Vi är 30 2019!

Volvo 460
 

Eftersom vi förstås måste ha med en svensk bil i denna exposé över attraktiva trettioåringar kan det väl passa med en alldeles normal Volvo 460 som ju debuterade just 1989, med framhjulsdrift, baklucka och allt. Jaså, inte?

Kommentarer

#1
2018-12-14 11:26

Verkligen ingen av dessa bilar. INGEN!!!!

Var är alla underbara amerikanska bilar? Buick Estate Wagon or Chevrolet Caprice? Cadillac Brougham? Bara för att nämna några.

#2
2018-12-14 12:03

Det var inget upphetsande urval, men dessa är i vart fall ok:

Ferrari 348
Land Rover Discovery
Lotus Elan
Mercedes SL R129
Porsche 964

Som vinnare utnämner jag Land Rover Discovery, ty det var på den tiden som bilen ifråga var en riktig terrängbil, utan en massa bling-bling, snarare än vad den blivit idag. Den lär därmed hålla i 30 år till.

.

#3
2018-12-14 12:12

En välvårdad lågmilad BMW 850 hade jag gärna haft, skulle man köpt när de var nere och vända prismässigt, men nu gått upp igen. Men vacker bil med en underbart len fin motor. Mer GT-vagn än sportvagn.
Synd inte Lexus fortsatte med den svala stilrena designen på sina bilar. LS400 var en härlig bil.

#4
2018-12-14 12:55

Jag har bara ägt en av bilarna ovan, och det var en 605 SV3.0. En härlig bil, bekväm, rymlig, snabb, rapp på vägen. Och snygg. Saknar den.

#5
2018-12-14 13:01

Jag har ägt tre av de avbildade. Tyvärr inte de dyrare utan Fiesta, 200SX och Calibra. Den man borde ha köpt är 964 när de fanns för rimliga priser. Under många år var dock 850CSi min favorit av alla bilar jag åkt i.

Jag gjorde upp en affär om en 605 3,0 för några år sen, men ägaren skulle fixa en detalj innan leverans och sen sålde han till någon annan.

#6
2018-12-14 14:27

Jag skulle nog försöka hitta en riktigt fin Mercedes 300 TDT 4-matic. Just den exakta modellen kom 1987, och var ett sanslöst lyft mot tidigare modeller. Snabb var den också (snabb för en 1988 årsmodell diesel, alltså - inte snabb jämfört med moderna bilar).

#7
2018-12-14 15:22

XM men snabbt kommer man ihåg att det är en av dom värre rappelbilarn man ägt.
Den gammla MB280se 67 skulle jag vilja ha igen trots att den höll på att rosta bort under framsätets dubbelgolv.
Det var en kungligt härlig bil.

#8
2018-12-14 15:40

1989, då köpte jag min tredje VW Passat. En ny röd med tvärställd motor, och ett otroligt bra benutrymme bak. Det enda mystiska var vajerstyrning av växlarna. Jag läste att en del hade problem, men jag hade inga.
Däremot minns jag den mycket förbättrade kursstabiliteten när man hade en husvagn på kroken. Det var ett snyggt ekipage. En ny röd/vit Kabe och en ny röd Passat. Han som körde var blå.

#9
2018-12-14 17:03

Aston Martin Virage är nog den modell som lockar mig mest av ovan nämnda. Kanske därför att designen är tidlös. Ovanlig på våra gator dessutom. Undrar hur den ligger till prismässigt?

#10
2018-12-14 18:16

Förutom fina Porsche, Aston Martin och andra ouppnåeliga bilar skulle jag faktiskt vilja ha en Citroën XM för dess sköna linjer och underbara komforts skull.

#11
2018-12-14 18:20

Lexus LS400 är ju ett bevis på att japanerna kunde bygga riktigt vackra bilar med en sofistikerad framtoning fjärran från flera av dagens skräckmonster.
Landrover Discovery var ju ett skräckexempel på brittiskt bilbygge vid den tid det var som sämst.
XM var en suverän bil med en delvis felkonstruerad motor, men det finns de som modifierats och går ännu.
En sådan vore mitt val!

#12
2018-12-14 18:55

Ingen har väl en 30-årig bil till vardags som enda bil, det måste bli som hobby- och sommarbil. Då bör man dessutom ha ett stort garage med välutrustad maskinpark för allehanda reparationer och underhåll av så gamla bilar. Om man dessutom är utbildad bilmekaniker, så är det också en fördel. Vi andra, med tummarna mitt i nävarna, torde bäst avstå från att äga en entusiastbil, och hålla sig till våra vardagsbilar med kvarvarande fabriksgaranti.

#13
2018-12-14 19:46

Min vardagsbil är 31 år. Min sommarbil är 54 år. Båda kan jag reparera själv och gör det. Slipper skatten och har besiktning vartannat år på 31-åringen. 54-åringen är också skattebefriad och besiktningsbefriad. Båda bilarna får åka i miljözonerna!

Har fundering på att så småningom, 2-3 år, konvertera 31-åringen till batteribil. Har räknat på det och bör landa i regionen 80-100 000. I dagsläget tankar jag för en tusenlapp i månaden. Tycker dock det kan vara värt det, mest för att det vore förbenat roligt att göra konverteringen. Visst det tar några år att betala av men jag är av den åsikten att det är bättre för klimatet om vi använder det som redan tillverkats istället för att köpa nytt hela tiden. Jag kastar inget som inte är helt slut utan använder det tills det inte går längre. Många tycket säkert att det är tråkigt.

#14
2018-12-14 20:23

Kanske, jag tycker det är en intressant ide' du har, men även om det aldrig kan bli optimalt att elektrifiera en gammal bil kan det ju på sikt ändå bli lönsamt.
Men det kommer väl att stöta på en hel del byråkrati som kan bli både tidsödande och dyr.
Men lycka till och återkom gärna med en historia om hur det går om du kommer till skott.

#15
2018-12-15 00:03

Finns mycket info i ämnet. USA, speciellt Kalifornien, är på framkanten och det finns "kits" för gör det självare. I Sverige skall man ha en ny bil, även om det är det sämsta för miljön.

http://www.elbilsverige.se/
http://www.ev-elbil.se/
http://evwest.com
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=2829

#16
2018-12-29 10:11

Otroligt fina bilar nästan allihopa, men var kan bilden på daihtsun vara tagen, betonghuset i bakgrunden ser mycket intressant ut

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.