Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Varför så dyra testbilar i ViB?

3 januari 2017
Generalagenter vill inte gärna släppa ifrån sig "snikutrustade" bilar vilket kan vara svårt när Vi Bilägare vill testa de versioner som förväntas att bli vanligast i trafiken.

Jag håller just nu på att sammanställa mängder av uppgifter till ett kommande test av tre småbilar. Det gäller nya Citroën C3, Renault Clio och Skoda Fabia. Alla tre har bensinmotor på ca 100 hk, alla tre är ganska enkelt utrustade och har klart ”folklig” framtoning. Som så många andra småbilar har de varit riktigt kul att köra under testperioden och de går – framför allt – att köpa för rimliga priser. Det är bilar i versioner som vanligt folk har råd med.

Så är det inte alltid med testbilarna i Vi Bilägare.

Ibland, för att inte säga ofta, kör vi riktigt dyra versioner av bilar som finns i klart billigare utföranden. Då låter många av våra kunniga och vetgiriga läsare höra av sig. Varför är det så? Varför kör ni så dyra bilar i Vi Bilägare?
Om vi bara själva kunde bestämma så… brukar jag tänka när den frågan kommer på tapeten. Det har den ofta gjort under mina drygt 30 år i branschen.

Oftast kan vi inte påverka saken särskilt mycket eftersom generalagenterna är väldigt måna om att de bilar som syns i medierna ska vara topputrustade. Alla de nya finesserna i nya bilen, vare sig de är gimmickartade eller nödvändiga, ska kunna visas upp och kommenteras av dem som provkör eller testar bilarna.

För somliga märken, särskilt sådana som Audi, BMW och Mercedes-Benz, kan skillnaderna i pris på en hyfsat normalt ”tjänstebilsutrustad” version och på pressbilen därför uppgå till flera hundra tusen kronor. Dyraste läderklädseln, största navigatorn, allt ”bling-bling” man kan tänka sig – så ser ofta de bilar som ställs till pressens förfogande ut. Men det är väldigt sällan man ser sådana exemplar på gatorna.

Många generalagenter nästan skäms när de tillhandahåller en ”snikutrustad” bil. ”Ja, visst kan ni låna den men den har alltså bara tygklädsel, minsta dieseln och lilla multimediasystemet”, eller, som jag fick höra om en av de tre småbilar jag nu skriver om: ”Ska ni verkligen ha den bilen, den har ju manuellt halvljus?”. Jodå, vi kan vrida på en spak.

Tillverkare och generalagenter kan förstås inte tillhandahålla hur många bilar som helst för pressen att skriva om. Samtidigt kan vi från vår horisont bara försöka bli bättre och mer regelmässigt tjata om de versioner som ligger närmare folks vardag, närmare det som är en realitet för kunderna, för er läsare.

Det får bli ett nyårslöfte 2017 från oss i Vi Bilägares testlag. Hoppas att vi kan uppfylla det.