Bild
Nästa artikel

Vad vill ni veta om Volvos första elbil?

Biltestarbloggen
Premiären av Volvo XC40 Electric (eller vad kan namnet bli?) närmar sig med stormsteg. Volvo har redan lättat på förlåten och släppt en del information om vad vi har att vänta.

Utöver eldriften kan vi tydligen förvänta oss ett nytt Andriodbaserad menysystem samt ett praktiskt stuvutrymme under huven. Men fortfarande har vi alla ett skriande informationsunderskott om vad Volvos första riktiga elbil kan erbjuda. Ja, jag skriver den första riktiga elbilen då C30 Electric aldrig blev en officiell massproducerad modell.
   
Tisdagen den 16:e oktober kliver jag på ett flygplan till Los Angeles för att bevittna lanseringen av den helt eldrivna XC40-versionen som går av stapeln onsdag kväll, svensk tid. Experter från Volvo kommer vara tillgängliga för intervjuer.

Nu undrar jag – vad vill DU veta om Volvo XC40 Electric?

Skriv en kommentar här nedan, eller maila mig på nils.svard@vibilagare.se så ska jag försöka svara på så många av era frågor som möjligt i min webbrapport.

P.S Jag vet vad ni tänker. Nej, jag tror inte att Greta Thunberg har godkänt Volvos upplägg med att flyga över europeiska journalister över Atlanten bara för att titta på en ny motorversion. Personligen hade jag helst tagit vår egen elbil Hyundai Kona ned till Göteborg för att se skapelsen och träffa teamet bakom elbilssatsningen. 

Det är inte bara Volvo som agerar så här. Audi flög journalister till San Francisco för att visa upp sin elbil e-tron när den lanserades för drygt ett år sedan. Sedan var den första provkörningen i Namibia. Så mycket för biltillverkarnas miljötänk … 
 

Kommentarer

#1
2019-10-11 16:35

Åk inte dit då - eventet lär väl websändas? ;-)

#2
2019-10-11 16:49

Kommer den bli tystare iom batteriet? Enligt tester så är ju vägljudet högt i jämförelse med premiumkonkurenter.

#3
2019-10-11 18:05

Jag tycker ni ska vara lite obekväma i frågorna och klämma Volvo på varför de skuffar ihop alla journalister till Los Angeles. Lite ifrågasättande har aldrig skadat.
Hur snabbt den laddar och hur ladd-karakteristiken ser ut vore mycket intressant att veta?
Och ifall de planerar något samarbete med någon snabbladdningskedja, typ Ionity?

#4
2019-10-11 18:54

Kommer den kunna brygga mitt kaffe på vägen till jobbet? :P

#5
2019-10-11 19:07

Hur långt upp i laddprocessen den laddar full effekt vore intressant. Och hur ser produktionskapaciteten ut, inte vad fabriken teoretiskt kan bygga, utan säkrad tillgång på batterier?
När får de första här i Sverige sina bilar?

#6
2019-10-11 21:06

Fast den generella processen vid laddning av denna typ av batterier är ju den s k CCCV-processen - alltså ladda med max effekt (konstant ström - CC) för aktuellt batteripaket (om laddaren och batteritemperaturen tillåter) tills man når bestämd toppspänning, sen ligger man kvar med denna (konstant spänning - CV) och anpassar strömmen vilken då kommer att minska successivt till dess tillverkaren anser att batteriet är full-laddat (om man laddar till fullt alltså). Detta är ju inga hemligheter - sen måste man ju ta hänsyn till batteripaketets temperatur och hålla denna på rimliga nivåer vilket bl a innebär att man kan få "rampa upp" laddeffekten successivt om batteriet är kallt som på vintern och kyla senare under laddningen. Väldigt allmänt beskrivet.

#7
2019-10-11 21:13

Pi: Om du testat att ladda lite olika elbilsmodeller så hade du vetat att det är långt ifrån så enkelt i praktiken. 2 olika modeller som tar emot samma hastighet som max kan ha helt olika laddkurvor. Därav min fråga...e-Tron t.ex. som kan ladda rätt rejält över CCS och Ionity på pappret har ju visat sig ha inte alls lika imponerande siffror i praktiken.
Tesla hade ju nåt batteripack, tror det var 90, som med inte alls klarade lika bra laddkurva som det mindre 75-packet, vilket gjorde att i praktiken på långfärd var det mindre bättre mellan SuC.

#8
2019-10-11 21:47

Henrik - det beror bl a på vilka celler man använder (laddtåligheten) samt inte minst kylningen under både drift och laddning - där finns ju ett uppenbart dåligt exempel i senaste Leaf-generationen. Sen att en tillverkare säger att en viss modell kan köra t ex 100 kW-laddare innebär ju inte per automatik att all denna effekt faktiskt laddar just det batteri som sitter i bilen. Men principen för LiIon-batteriladdning är den jag beskriver och den använder nog också Tesla. Sen kanske dom har bättre kontroll över t ex temperaturen på cellerna både under urladdning och laddning som kan göra deras laddprocess mera effektiv. Samt att dom kan ha andra brytpunkter för strömmen (högre ström per cell) p g a t ex cellernas kvalitet och belastbarhet. Tror absolut att Tesla har bäst kunskap om detta i praktiken p g a att dom helt enkelt har mest erfarenhet i dagsläget. En annan fråga som kan bära hur långt som helst är balansen hos cellerna i batteripaketet - ju bättre balans, desto snabbare laddning. Håller man stenkoll på detta under urladdningen så bäddar ju också detta för snabbare laddning då man slipper balanseringsprocessen under laddningen. Och genom att använda högre kvalitet på cellerna så minskar också problemet med obalans så det finns många variabler som påverkar.

#9
2019-10-11 21:56

Tydligt och bra inlägg #6 Pi. Vad jag vill veta av Volvo är lite mer fördjupad data som ex. batterispänning.

#10
2019-10-11 22:31

Pi: Jag är medveten om att det är massa saker som påverkar, just därav min fråga till Volvo......hur är det i denna bils fall med laddkurvan? Du är säkert superduktig på detta i teorin, men inte alltid teori och praktik är samma sak.

#11
2019-10-11 22:37

Pi: Det finns hur mycket som helst att säga om laddning generellt, BMS, celltopologi, cellkvalité, balansering och massa annat. CC-laddning är mestadels för att cellerna som sitter i serie ska hinna plattas ut när spänningen stiger. De cellerna med lägre spänning konsumerar mer av laddningen tills de plattas till. Men CC-laddning över större banker är ganska långsamt. Så ofta splittar man dem och i mer avancerade banker kan man styra bättre över enskilda både celler och lines. När man växlar till CV så planar parallella banker ut. Det gäller dock att byta till CV innan den enskilda serielinan är överladdad och representerar för stor spänningsdel. Men det har ett mer avancerat BMS koll på.
Man vill ju såklart helst fläska på med max-spänning och max-ström. Men har man dålig koll på batteriet så går det åt helvete och det riktigt fort.

#12
2019-10-11 22:58

Milkylainen - jag talar alltid om kontrollerad balans under laddfasen och inte att CC används för att på nåt automatiskt balansera cellerna - vilket jag vill påstå inte kommer att ske speciellt inte vid relativt hög laddström. Och detta med vikten av balans i cellerna nämnde jag också i inlägg #8. Man måste begränsa maximala cellspänningen till t ex 4,20 V/cell annars kan det snabbt bli tråkigheter. Att övervaka och hålla balans i cellerna är just vad s k BMS hjälper till med. Och högre kvalitet på de enskilda cellerna brukar hjälpa till liksom att inte överbelasta - varken under urladdning eller laddning.

#13
2019-10-11 23:11

Hej

Hur fixar man kupétemperaturen.. Finns en värmepump som kan producerar både värme och kyla?

M v h
Olle

#14
2019-10-11 23:18

En vulgärdesignad rullande lagård med bedrövligt högt luftmotstånd. 50% högre Cw-värde än tex Tesla 3 (ca 0,34 jfrt med 0,23) och tvärsnittsarean är gissningsvis också 50% högre. Så ska inte en elbil vara konstruerad. Det krävs ett jättebatteri för att få rimlig räckvidd när den pjäsen ska pressa sig genom luften.

#15
2019-10-11 23:36

Pi: vi pratar samma grejor. Men lite olika. :)

#16
2019-10-12 02:11

Byggs den i Los Angeles? Har Volvo sin USA-fabrik i Kalifornien?

#17
2019-10-12 08:05

tilder62: Tror du folk bryr sig? Eller att gemene man kan något om luftmotstånd? Det enda som är relevant är att grannens bil ser mindre ut och är mindre ball. Folk är helt banala.

#18
2019-10-12 08:41

Det här vill jag veta:

  • Hur mycket väger blodsbatterierna?
  • Hur lång garanti har de?
  • Vad kostar de (inklusive arbete) att byta ut när de går sönder efter att garantitiden tar slut?

"Blodsbatterier" är inte mitt begrepp utan myntat av Aftonbladet:
https://special.aftonbladet.se/blodsbatterier/

Men det är inte bara Aftonbladet som rapporterat om eländet utan även t ex CNN. Här är länken:
https://edition.cnn.com/interactive/2018/05/africa/congo-cobalt-dirty-energy-intl/

Även Teknikens värld och har skrivit om problemet:
https://teknikensvarld.se/elbilen-kan-skapa-stora-miljoproblem-visar-ny-granskning/

Samt Ekot "Elbilar riskerar skapa stora miljöproblem" https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7302098 

.

#19
2019-10-12 09:05

Klarsynt: Du hänvisar till en artikel om kobolt från Kongo, jag vet att du är informerad om att långt ifrån all kobolt kommer därifrån.
Så en mer relevant fråga innan du ropar "vargen kommer" är väl vartifrån de tar kobolten som används i deras batterier?

Garantin, om den kommer matcha de bättre är däremot helt klart en relevant fråga.

#20
2019-10-12 09:08

@Henrik M
Det är helt ointressant vem som tar vilken kobolt. Om en tillverkare inte tar av den så blir det mer över åt de andra tillverkarna istället. Det är som med "grönt elcertifiket". Om du köper vindel så blir det mindre vindel till övriga och de får köpa mer fulel. Du måste lyfta blicken och se till helheten. Tänk lite längre. Det är ett globalt problem vi talar om här.

.

#21
2019-10-12 09:08

Volvo använder enligt obekräftade uppgifter kobolt från kinesiska gruvor i Kongo.

#22
2019-10-12 09:15

Seriösa aktörer håller koll på var de olika beståndsdelarna kommer ifrån och deklarerar det i långa rapporter med varje ämnes väg beskriven.

Jag får ofta tillhandahålla "conflict mineral report" till kunder.

#23
2019-10-12 11:50

”Nej, jag tror inte att Greta Thunberg har godkänt Volvos upplägg med att flyga över europeiska journalister över Atlanten bara för att titta på en ny motorversion.” Vem bryr sig?
Det är ju ok att 5 personer flyger över Atlanten för att ta hem båten hon kom med.
Edit: har nu läst att även de 5 som seglade till USA åkte hem med flyget. Så istället för att Greta och hennes Pappa ska flyga till USA så fick 10 pers flyga för att hon ska kunna segla på en båt sponsrad av BMW. LoL

#24
2019-10-12 11:46

Volvo står för säkerhet och kvalité, frågan är hur mycket bättre blir Volvos batteri i förhållande till Teslas nya "million-mile battery"

Tesla's Battery Guru Describes A New Cell With Massive Lifetime

https://www.forbes.com/sites/bradtempleton/2019/09/09/teslas-battery-gur...

#25
2019-10-12 12:12

Net-Zero Carbon Dioxide Emissions By 2050 Requires A New Nuclear Power Plant Every Day

https://www.forbes.com/sites/rogerpielke/2019/09/30/net-zero-carbon-diox...

#26
2019-10-12 18:41

Vem betalar flygresan till LA?

#27
2019-10-12 19:09

Gissar att priset på denna inte direkt är för barnfamiljer.

#28
2019-10-12 20:25

@hackenbush xc40 är inte direkt för barnfamiljer.

#29
2019-10-12 20:28

Tror faktiskt inte den kommer få högre TCO än fossil XC40 med motsvarande utrustning.

#30
2019-10-12 20:46

Vid köp på månadskostnad lär det inte bli dyrare som du skriver Henrik.

#31
2019-10-12 22:20

Och du klamrar dig fortfarande envist kvar vid braskande rubriker om kobolt, Klarsynt.
Trots att nya gruvor i norra Kongo inte alls är lika fasansfulla som de i det feodala södra Kongo.
Trots att du vet att kobolt går till vitaminindustrin och oljeraffinaderier.
Trots att en metall inte kan lastas för profitintressena hos vidriga gruvägare.
Trots att gruvor öppnas på andra håll i världen, kanske även i Sverige.
Trots att bilbatterierna innehåller allt mindre kobolt.
Trots att nya batterier är under stark utveckling, inte minst solid state-batterier.
Trots att ingenting slår el när det gäller infrastruktur och olika metoder för framställning.
Trots att el, totalt sett över alla led, ger minst miljöpåverkan.

Har du slängt din smartphone? Batterierna innehåller kobolt.

#32
2019-10-13 11:47

Du är inte så skoj, Roy. Dessutom har du fel på samtliga punkter. Att du dessutom fortfarande sitter och hojtar om Jesus-batterier är pricken över i, snacka om att "fortfarande klamra sig envist kvar vid" :)

.

#33
2019-10-13 10:01

Klarsynt: Du skriver att Roy har fel på samtliga punkter?
Så du menar att det finns inte och öppnas inte gruvor på andra håll än i Kongo som utvinner kobolt?
Så du menar att kobolt inte används till olje och vitaminindustrin bland annat?
Så du menar att det inte forskas och utveklas nya batterityper?
Så det är fel att det finns batterier med lägre kobolthalt?

Så du menar att allt kring det är fel?
Så att Tesla har en fjärdedel så mycket kobolt i sina batterier än t.ex. VAG är en lögn?
Så att Tesla köper sin kobolt från gruvor i Kanada är en lögn?

#34
2019-10-13 12:04

@Henrik M
*asgarv* Oj ,vad du trollar. Jag tänker inte ens bemöta sådant dravel, det är sådant jag besvarat dig hur många gånger som helst.

Det är helt oväsentligt vem som köper vad: Allt som produceras upphandlas och om inte en part köper det så köper en annan part det. Jesus-batterier har det pratats om i många år och kommer att pratas i många år till. Klart att det forskas på ämnet och om/när de kommer en lösning som både är miljö- och plånboksvänlig så ser jag det motiverat att använda svenska skattepengar för att stödja det. Dessa eländigt tunga och skitiga lösningar som finns idag, och som staten kastar 1.4 miljarder av våra surt förvärvade slantar efter bara i år är rena tokerierna. Ha en trevlig söndag nu, istället.

.

#35
2019-10-13 11:59

Klarsynt: Om du anser att ställa relevanta följdfrågor på någons lite otydliga inlägg är att trolla så ja, då trollade jag.
Jag anser nog dock att trolla är de som kastar ur sig massa saker som ofta är helt falska, som passar deras agenda och utan att backa upp med fakta eller egna erfarenheter och när ifrågasatta av relevanta följdfrågor backar undan eller tystnar till nästa tråd.....precis som du allt som oftast gör.

#36
2019-10-13 12:22

Återgå till att skriva om artikeln, personangrepp är inte tillåtet.

#37
2019-10-13 12:30

Bara en fråga Hacken: Jag håller med om att det ska skrivas om bilen, men varför är det helt ok att en och samma person i exakt varje artikel som handlar om nåt elektrifierat får fortsätta gång på gång att vräka ur sig sitt mantra av gissningar, felaktigheter och ofta rena lögner utan nån som helst reprimand?

#38
2019-10-13 13:56

@Hackenbush
Som du ser i inlägg nummer 18 så skrev jag vad jag önskade veta om den nya bilen. Omedelbart därefter började det jag ville veta ifrågasättas, t ex av Henrik M direkt i inlägg nummer 19, som konstant ställer mig samma frågor, oavsett hur många gånger jag svarar honom. Om man får frågor från vetgiriga så blir det svårt att hålla sig till ämnet, så frågan är om man skall ignorera dessa hungertörstande själar, med risk för att få otrevligheter såsom "du svarar ju aldrig" eller hur skall man bete sig?

.

#39
2019-10-13 14:02

Man får lov att uttrycka vad man anser och vad man tror, det behöver inte vara lögner men missuppfattningar kan alla göra. Att säga att någon ljuger är ett personpåhopp. Vill man visa att man inte ljuger kan ju en källa vara bra att visa upp.
Att säga vad man tycker om en bil eller utrustning är helt ok, det är ju ofta det frågan efter artiklarna handlar om. Att upprepa ett mantra gynnar ju ingen då andra sällan tar det till sig.

#40
2019-10-13 14:06

@Hackenbush
Ja, men utmärkt.. då ser jag fram emot att Henrik M slutar fråga mig samma saker om och om igen. Han kan ju gå tillbaka till tidigare artiklar och läsa de svar han fått om han törstar så efter kunskap. Jag ser också fram emot nästa artikel om den eldrivna XC40:n där jag förhoppningsvis får svar på de frågor jag ställde, angående det jag vill veta därom :)

.

#41
2019-10-13 14:13

Klarsynt: Har skrivit det innan med, jag slutar ställa frågor till dig när du antingen understryker det du häver ur dig med fakta alternativt relevanta seriösa källor eller när du faktiskt ger svar på de frågor jag ställer vilket du fortfarande inte gjort.
Så deal, sluta skriva oklarheter så slutar jag ställa relevanta följdfrågor. Ok?

#42
2019-10-13 17:45

Tisdagen den 16:e,du kommer missa planet eller var det 2020?
Problemet nu är laddstationer och bilproduktion samt var innerstadsbor skall ladda sin bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.