Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Vad Suzuki kan tillföra Toyota

10 februari 2017
Med nya modeller som Baleno och Ignis har Suzuki taget en marknadsandel i Indien på smått otroliga 50,5 procent. Suzuki säljer nästan lika många bilar i Indien som vad Mazda gör globalt. Ignis ingår i Vi Bilägares långteststall 2017.

Under veckan kom rapporter från Japan att Toyota och Suzuki går vidare med sina samarbetsplaner. Efter skilsmässan från Volkswagen behöver Suzuki en stark partner med rätt teknisk kompetens för att tackla bilismens stundande utmaningar.
 
Vad Toyota tillför Suzuki är självklart. Men vad ser Toyota hos Suzuki?
 
I VW-alliansen skulle Suzuki bidra med kunskap om billig bilproduktion, men Toyota har redan god kostnadsmedvetenhet och Daihatsu som sitt helägda lågprismärke.
 
Toyota har visserligen inte varit främmande att sälja sin patenterade hybridteknik till andra japanska märken – både Nissan och Mazda har/har haft hybridmodeller med drivlina från Toyota – men då har det handlat om en ren affärsuppgörelse där konkurrenterna har gett Toyota en säck med pengar, inget samarbete. Så vad tar då Suzuki med sig till Toyota-bordet?
 
Svaret är Indien.
 
Toyota har länge blickat avundsjuk på Suzukis unika ställning i Indien. Toyota må vara stora globalt men de har problem på två viktiga tillväxtmarknader. Dels Kina, där japanska bilar är impopulära på grund av den rivaliserande stämningen som råder mellan länderna. Dels Indien, där det inte finns något kulturellt hinder utan det handlar om att få ett grepp om marknaden.
 
Och Suzuki har ett järngrepp om indiska bilköpare. I januari passerade Suzuki den magiska 50 procents-sträcket i marknadsandel på en av världens mest intressanta bilmarknader. Jepp, du läste rätt. Mer än varannan ny bil i Indien – som förra året bestod av tre miljoner sålda bilar– är nu en Suzuki.
 
Sedan länge är Suzuki majoritetsägare av den indiska tillverkaren Maruti och bilarna säljs under namnet Suzuki-Maruti. Kombinationen med ett delvis inhemskt namn, hyfsat modern teknik och billigt pris får indierna att gå man ur huse för att köpa en Suzuki. Av de tio mest sålda bilarna i Indien är åtta en Suzuki. En titt på Indiens topp 25-lista ger att Suzuki står för tolv modeller.
 
Bara i januari sålde Suzuki 134 000 bilar. Tvåa blev Hyundai på 42 000 bilar. Toyota mäktade bara med 10 000 bilar – en knapp tiondel jämför med sin blivande samarbetspartner. En framgångssaga som Toyota vill komma åt.
 
Topplistan i Indien, januari 2017:
Suzuki Alto
Suzuki DZire
Suzuki Wagon R
Suzuki Swift
Hyundai i10
Hyundai i20
Suzuki Celerio
Suzuki Baleno
Suzuki Vitara
Suzuki Omni
Hyundai Creta
Renault Kwid
Mahindra Bolero
Suzuki Ciaz
Honda City
Suzuki Eeco
Tata Tiago
Suzuki Ertiga
Hyundai Eon
Toyota Innova Crysta
Suzuki Ignis
Mahindra Scorpio
Honda Amaze
Ford Ecosport
Hyundai Xcent