Bild
Nästa artikel

Vad Suzuki kan tillföra Toyota

Biltestarbloggen
Med nya modeller som Baleno och Ignis har Suzuki taget en marknadsandel i Indien på smått otroliga 50,5 procent. Suzuki säljer nästan lika många bilar i Indien som vad Mazda gör globalt. Ignis ingår i Vi Bilägares långteststall 2017.
Med nya modeller som Baleno och Ignis har Suzuki taget en marknadsandel i Indien på smått otroliga 50,5 procent. Suzuki säljer nästan lika många bilar i Indien som vad Mazda gör globalt. Ignis ingår i Vi Bilägares långteststall 2017.
Under veckan kom rapporter från Japan att Toyota och Suzuki går vidare med sina samarbetsplaner. Efter skilsmässan från Volkswagen behöver Suzuki en stark partner med rätt teknisk kompetens för att tackla bilismens stundande utmaningar.
 
Vad Toyota tillför Suzuki är självklart. Men vad ser Toyota hos Suzuki?
 
I VW-alliansen skulle Suzuki bidra med kunskap om billig bilproduktion, men Toyota har redan god kostnadsmedvetenhet och Daihatsu som sitt helägda lågprismärke.
 
Toyota har visserligen inte varit främmande att sälja sin patenterade hybridteknik till andra japanska märken – både Nissan och Mazda har/har haft hybridmodeller med drivlina från Toyota – men då har det handlat om en ren affärsuppgörelse där konkurrenterna har gett Toyota en säck med pengar, inget samarbete. Så vad tar då Suzuki med sig till Toyota-bordet?
 
Svaret är Indien.
 
Toyota har länge blickat avundsjuk på Suzukis unika ställning i Indien. Toyota må vara stora globalt men de har problem på två viktiga tillväxtmarknader. Dels Kina, där japanska bilar är impopulära på grund av den rivaliserande stämningen som råder mellan länderna. Dels Indien, där det inte finns något kulturellt hinder utan det handlar om att få ett grepp om marknaden.
 
Och Suzuki har ett järngrepp om indiska bilköpare. I januari passerade Suzuki den magiska 50 procents-sträcket i marknadsandel på en av världens mest intressanta bilmarknader. Jepp, du läste rätt. Mer än varannan ny bil i Indien – som förra året bestod av tre miljoner sålda bilar– är nu en Suzuki.
 

Sedan länge är Suzuki majoritetsägare av den indiska tillverkaren Maruti och bilarna säljs under namnet Suzuki-Maruti. Kombinationen med ett delvis inhemskt namn, hyfsat modern teknik och billigt pris får indierna att gå man ur huse för att köpa en Suzuki. Av de tio mest sålda bilarna i Indien är åtta en Suzuki. En titt på Indiens topp 25-lista ger att Suzuki står för tolv modeller.
 
Bara i januari sålde Suzuki 134 000 bilar. Tvåa blev Hyundai på 42 000 bilar. Toyota mäktade bara med 10 000 bilar – en knapp tiondel jämför med sin blivande samarbetspartner. En framgångssaga som Toyota vill komma åt.
 
Topplistan i Indien, januari 2017:
Suzuki Alto
Suzuki DZire
Suzuki Wagon R
Suzuki Swift
Hyundai i10
Hyundai i20
Suzuki Celerio
Suzuki Baleno
Suzuki Vitara
Suzuki Omni
Hyundai Creta
Renault Kwid
Mahindra Bolero
Suzuki Ciaz
Honda City
Suzuki Eeco
Tata Tiago
Suzuki Ertiga
Hyundai Eon
Toyota Innova Crysta
Suzuki Ignis
Mahindra Scorpio
Honda Amaze
Ford Ecosport
Hyundai Xcent

Kommentarer

#1
2017-02-10 13:57

Suzuki har något som Toyota oftast saknar; charm! Ända sen den ilskna Suzuki Swift GTi på 80-talet har de gjort bilar som är roliga att köra.

Något sådant har inte inträffat från Toyota sen Corolla "KE30"..

#2
2017-02-10 14:59

Jag har alltid gillat Suzuki. Bra, japanska kvalitetsbilar till rätt pris, om än med typiskt japanskt trist design och för mycket plastighet.

#3
2017-02-10 16:31

Ett mervärde...det finns ett ord för detta på Japanska vad gäller det kulinariska som jag inte minns men att Suzukis "flavor" x Toyotas oklanderliga anrättning blir nog bra.

#4
2017-02-10 18:36

Mäkinen kan inte har kört många Toyota genom åren med den inställningen. Säger 2000 GT, AE86 "Hachi Roku" , Corolla Levin, Celica i många versioner genom åren, MR2 i olika versioner genom åren, Supra i olika versioner genom åren, Den moderna AE86 som finns nu GT86 mfl modeller. Tråkigt att du missat så mycket under stenen.....;o)

#5
2017-02-10 19:18

4WD kanske...

#6
2017-02-10 19:22

"Dels Kina, där japanska bilar är impopulära på grund av den rivaliserande stämningen som råder mellan länderna."

Vilken historielös omskrivning av att Japan är impopulärt i Kina då de under andra världskriget dödade miljontals kineser i den asiatiska förintelsen.

#7
2017-02-10 20:01

Suzuki har ju något som Toyota inte har, motorcyklarna. :-)

#8
2017-02-10 20:31

Dom gör ju lika tråkiga bilar. Om dom samarbetar kan dom nog få ihop det tråkigaste som vi skådat.Tänk en blandning av vitara och rav4

#9
2017-02-10 21:24

Toyota har gjort roliga bilar förr, bilar med körglädje, något som nu har försvunnit till stor del.
Suzuki gör fortfarande kul bilar, men de flesta tyvärr i minsta laget för att passa i Sverige där vi ju måste ha stora bilar.
Jag tror det kan bli ett givande samarbete om man nu kan enas om de bra bitarna, tyvärr kan samarbete gå åt det andra hållet också.

#10
2017-02-10 22:32

Axa.

Hört talas om Yamaha och Toyota?

#11
2017-02-10 22:38

Saabnisse bör nog kolla upp lite vad som finns i modellprogrammet även om inte generalagenten tar in dessa bilar/modeller så finns det bilar utanför ankdammen....men det kommer att bli bättre framöver, kan ju bara bli bättre......

#12
2017-02-10 22:44

Jag har kört alla generationer av Celica jag känner till från mitten av 70-talet, Supra MkIII och IV (och Celica Supra), MR2 av de två senaste sorterna och GT86 med "Priusdäcken" den kom med.

Så några av dem har jag provat.

#13
2017-02-11 00:00

Intressant och positivt med tanke på miljöpåverkan att man i Indien oftast väljer små och mindre bilar i jämförelse med många andra länder.

#14
2017-02-11 00:34

Jo, Yamaha har man ju hört talas om. Dem gör musikinstrument som ständigt återkallas... haha

#15
2017-02-11 10:47

Shogun, nu är det väl de bilar som finns på den svenska marknaden som vi diskuterar här och där finns det ju nästan bara ganska fula sömnpiller som Toyota levererar.
Suzuki kan ge bli ett trevligare och roligare tillskott.

#16
2017-02-11 11:30

Saabnisse.

Vad jag kan se handlar artikeln om Indien......alltså utanför ankdammen, det finns en stor värld utanför som räknas. Sedan sätt dig och kör i en Toyota GT 86 sedan kommer du tillbaka och talar om vilka bilar som är roligare att köra........börja gärna med vad sådana som kört bilen tycker så garanterar jag att du ändrar uppfattning och inte bara kör på med gamla floskler som vissa köper med hull o hår, som inte är pålästa på något vad det verkar. Men här går de inte hem.......

http://www.teknikensvarld.se/provkorning-av-toyota-gt-86-120441/

http://www.autocar.co.uk/car-review/toyota/gt86

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-toyota-g...

Vilken Suzuki är roligare än Toyota GT 86?

#17
2017-02-11 11:17

Swift?

#18
2017-02-11 11:31

Saabnisse.

Tyvärr du får hemläxa återigen på den....läs nu på noga!

#19
2017-02-11 15:01

Shogun
"Vilken Suzuki är roligare än Toyota GT 86?"

Valfri Suzuki mc.

#20
2017-02-11 16:27

Fast artikeln handlade väl primärt om att Toyota och Suzuki skulle fördjupa sitt samarbete - och inte primärt om den indiska bilmarknaden även om den användes som exempel på en marknad där Suzuki är oerhört mycket större än Toyota och där givetvis Toyota gärna vill kapa åt sig en större del. Men gissar att det önskemålet finns även på andra marknader.

#21
2017-02-11 18:42

Jag skrev från början att jag tyckte att det kunde bli ett givande samarbete, men att det tyvärr också kan gå åt andra hållet vilket kan få till resultat att även Suzuki blir lika spännande som att se på när målarfärg torkar!

#22
2017-02-12 06:49

Saabnisse.

Så var det med den erfarenheten/kunnandet.......bara fördomar alltså! Liksom att turbo inte var Toyotas "grej" var det någon som skrev........den myten slogs det också hål på.......Shogun 2012-02-03 17:54
Toyota har väl haft turbo långt tillbaka Saabnisse, även dubbelturbo på Supra.

Rikard 2012-02-04 10:49
"Turbo är väl inte direkt Toyotas grej"

För inte allt för länge sen var Toyota värdens största tillverkare av turboagregat.

#23
2017-02-12 07:00

Så skrev någon då om GT86, lite motsägelsefullt mot nu.....men lite fördomar finns kvar......

saabnisse 2011-11-28 12:09
Jag tycker att en ser riktigt snygg ut.
Lyckade former, de kan väl knappast vara ritade av en japan?
Men en riktigt ful och tråkig inredning, tyvärr.

Men det är ju kul att även Toyota nu plockat in den utvecklade gamla Lloydmotorn.
Tyskarna gjorde tydligen en bra konstruktion på 1950-talet.

#24
2017-02-12 09:02

Shogun, när har jag påstått att Toyota inte skulle ha haft turbo?
Och GT86 var ju ett samarbete med Subaru det är ju därför det sitter deras modifierade Lloydmotor i den.
Skulle Toyota ensamma tagit fram den hade den naturligtvis fått så stort tryne att det knappt blivit något kvar till resten av bilen.
Allt för märkesidentiteten.

#25
2017-02-12 09:32

Och vilken annan än Shogun (ingen på detta forum i alla fall) samlar på 5--6 år gamla mail för att använda i diskussioner många år senare ? Världen förändras och vi med den så vad är egentligen syftet ?

#26
2017-02-12 10:33

Saabnisse.

Det var du som skrev det inlägget att "turbo inte var Toyotas grej" vad som menas med det vet du väl bäst själv får jag förmoda. Men jag och bla Rikard reagerade på det då och svarade.

"saabnisse 2012-02-03 17:38
Turbo är väl ändå inte direkt Toyotas grej?"

Sedan så var det så att Toyota ensamma började utveckla GT86. Sedan hörde man med Subaru som inte var intresserade. Man utvecklade prototypen, hörde återigen med Subaru som provade bilen/prototypen och gillade den så mycket att man då hängde på så att det blev också en Subaru version BRZ. Så gick det till......

Och ena gången skriver du att bilen GT86 är snygg, för att nu mena att den är som att se "färg torka", något motsägelsefullt...
Sedan att den är en av de roligare bilarna på marknaden att köra enligt de flesta motortidningar, och här får man läsa att Toyota är tråkiga, jaha, hur mycket vet man verkligen då, har man provat överhuvudtaget? Naturligtvis inte, utan man tror att kommentaren går hem, men bara hos andra som också är ovetande som tror att Toyota är tråkiga och aldrig provat modellen.

Vad sedan Suzuki kan ge Toyota, så är det inte särskilt mycket, men man är nog bara ute efter att dela på kostnader.

Pi.

Syftet är att visa när kommentarer är felaktiga och att man inte vet vad man talar om alla ggr......utan gissar att kommentaren går hem, ja hos andra ovetande/oinsatta.

http://www.autocar.co.uk/car-review/toyota/gt86/ride

#27
2017-02-12 11:06

Ändå lite märkligt Shogun att du samlar på gamla inlägg för att den vägen kunna "trycka till" nån skribent med nåt denne skrev för flera år sen. Som sagt - världen förändras och vi med den... Släpp det förgångna så tror jag att du får ett lyckligare liv.

#28
2017-02-12 12:23

Intressant detta med att Suzuki är så stora i Indien. Dom gillar väl prisvärda bilar som håller ihop länge för små pengar.

#29
2017-02-12 15:47

Pi.

Samlar jag på inlägg!? De står väl kvar efter du skrivit, gör de inte? Släpp det förgångna, varför då? Är inlägg felaktiga så är de felaktiga, speciellt om de också är motsägelsefulla som Saabnisses var/är. Toyota GT86 är en skitkul bil att köra och även snygg att se på. Prova! Istället för att sprida fördomar och "alternativa fakta".

#30
2017-02-12 16:29

Shogun var är det motsägelsefulla?
Turbo är väl inte Toyotas grej även om de haft det!

Och att de tillsammans med Subaru försökt ta fram en "sportbil" gör ju inte bilar ur deras övriga produktion till några glädjepiller.

Jag tycker att liknelsen mellan Toyota och torkande målarfärg stämmer ganska bra.

Det gäller naturligtvis inte alla modeller, LC är ju i en klass för sig och Camry var en bil jag gillade om den bara inte varit så seeeeg!

En kompis hade en sexa och den var pigg men törstig som en 760 på etanol!

#32
2017-02-12 17:12

Saabnisse.

Det ÄR motsägelsefullt att säga att en bil är snygg ena gången (GT86), och nu säga att Toyota gör tråkiga bilar och fula som att se målarfärg torka. Då har man på ålderns höst glömt GT86 som är en både snygg och en av de roligaste bilar man kan köra på denna sidan halvmiljonstrecket, minst! När du sedan skiver i ditt inlägg ovan "försökt ta fram en sportbil" så avslöjar du din okunnighet ännu mer. Du har inte varit i närheten av bilen! Ändå uttalar du dig om Toyota gör tråkiga bilar. "Gubbe med hatt", skulle jag vilja säga! Se nu på filmerna/tester och läs om bilen så du lär dej något......

Ena stunden gör Toyota tråkiga bilar och i nästa andetag så gäller det inte alla modeller, nej just det! Det är motsägelsefullt igen........Saab har aldrig gjort en modell som varit så kul att köra som GT86, de driver ju på fel ställe........

Sedan "turbo inte Toyotas grej" ändå är de enligt Rikard världens största tillverkare av turboaggregat, och säkert tillverkat fler bilar med turbo än Saab kommer i närheten av. Tillverkade Saab något själva?

#33
2017-02-12 18:30

shogun nr 11....men det kommer att bli bättre framöver, kan ju bara bli bättre......

där har du helt rätt gällande Toyota :)

#34
2017-02-14 18:36

Shogun, jag har aldrig sagt att Toyota gör tråkiga bilar och fula som att se målarfärg torka.
Men fula är de oftast, man har tydligen en väldig brist på designer som klarar det formspråk som vi vant oss vid med bilar från väst.
Däremot anser jag att de flesta är lika spännande som att se målarfärg torka, men det är en annan sak.
Jag kör inte Toyota särskilt ofta, faktum är att jag väljer något annat om det går, det kanske är fel, men det finns faktiskt ingen T som lockar mig.
LC är något annat, den väljer jag före allt annat om jag måste!
Men som jag skrivit tidigare, samarbetet med Suzuki kan kanske resultera i roligare bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.