Bild
Nästa artikel

Udda samlarbilar sommaren 2040

Biltestarbloggen

Veteranbilssommaren är snart över för alla oss som har någon gammal skrinda att visa upp på träffarna landet runt. Nästa år är 1988 års modeller 30 år gamla och ”veteranklassade”, åtminstone från skattesynpunkt. De kostar då noll kronor till skattmasen per år.

Jag tog nobelt nog på mig uppgiften att vaska fram vilka modeller vi borde satsa på redan nu och dyka upp i på veteranträffen 2040. Det blev en kuslig historia – här är mina åtta första tips på udda samlarbilar 2017. I nästa inlägg får du stå ut med åtta till!

Udda samlarbilar sommaren 2040

Toyota iQ. Smartare än Smart, det hörs ju på namnet. Paketeringskonst på japanska, trovärdig design med övertoner av körsbärsträdgård och en oväntat trivsam körupplevelse. Gör sig bäst i den ovanliga kulören metallicgrön. Pris från ca 40 000 kronor.

Udda samlarbilar sommaren 2040

Renault Wind. Ett inte särskilt fördelaktigt namn på engelska, men vilken rar liten sak. Baserad på småbilen Twingo, visad redan 2004 men efter tidernas längsta graviditet föddes den först 2010 och lades ned blott ett par år senare. Taket som kan flappas fram och åter som på en Ferrari Aperta är grejen. Såldes aldrig i Sverige men visst letar du gärna i Frankrike eller Tyskland? På mobile.de finns de för ca 6 000 euro.

Udda samlarbilar sommaren 2040

Audi A2. Jamen självklart! Bilen ser ut som ett rullande Kinnekulle, är till stora delar byggd av aluminium och har oväntat mycket utrymme under sitt välvda skal. En sådan ska du ha, du som inte vill rota under motorhuven (där finns inget att se), du som hatar rost. Millenieskiftets viktigaste bil är fortfarande rätt dyr, från 25 lakan, men den specifika vikten är hög!

Udda samlarbilar sommaren 2040

Citroën Pluriel. Plockepinnbilen, åk aldrig hemifrån utan att räkna hur många takbågar du har med dig. Snyggt skuren kostym med nedfällbar mantel över axlarna, glada färger och lyckliga priser. Du kan snacka hem en för 15 tusen när novembermörkret faller över förortsparkeringen.
 

Udda samlarbilar sommaren 2040

Fiat Croma. Nej, inte åttiotalaren som lånade sin skugga från Saab 9000, här snackar vi om dronten i de senaste decenniernas utbud. Fiats försök till storbilsschlager baserad på – tamtadida! – Opel Signum. Hur kunde det misslyckas, bara undrar?! I grund och botten en ärlig själ med goda utrymmen och viss, ja, viss stil på grejerna. På med toppluvan och solglasögonen och köp, din för tjugo. Eller vi säger väl sjutton å fem? Sjutton, tackar.

Udda samlarbilar sommaren 2040

Daihatsu Terios. Nej, det är inte en tandkräm. Det är en SUV i bonsaiformat. En liten, liten Twistkaramell i lindat stanniolpapper, ofta tvåfärgad och med smak av träd, gräs och stenar. Stadig som en papperslykta på kräftskiva under augustimånen, nästan omöjlig att hitta – just därför ska du ha en! Pris ett skålpund ris eller max tio tusen.
 

Udda samlarbilar sommaren 2040

Ford Cougar. Nu tar vi i från knäna, det här är bilen som ofta säljs under argumentet ”kamkedja” eftersom inget annat fungerar. Antagligen den mest invecklade form som kom fram under Fords bisarra designera New Edge Design. Den hette inte ens Mercury, men Ford. Axelvaddad kavaj och moskitoglasögon kan vara lämplig klädsel vid framförandet av denna – faktiskt – körroliga bil. Pris från fem papp och uppåt men inte mer än femton.

Udda samlarbilar sommaren 2040

Honda Logo. Det finns ett svart får i varje familj och detta var ett sådant, även om Logo oftast såldes i limegrönt eller gult. En Honda som gav sig tusan på att vara precis likadan, precis likadan som en Starlet, en Twingo, en VW Fox, en precis vad som helst. Irriterande välgjord, rostade inte ens. Köp och stå stolt för dig själv på träffen. Under tio tusen, alltid under tio.

Kommentarer

#1
2017-08-22 19:30

Den där Croma-modellen tillverkades fram till 2011. Kan nog vara värd sina pengar.
Troligen även Logo.
Pluriel var kul. Ja, där slutade visst fördelarna.

#2
2017-08-22 19:42

Svårt att veta hur design åldras. Minns det som att Audi A2 såg riktigt cool ut när den kom, nu ser den rätt hemsk ut.

#3
2017-08-22 20:49

Var faktiskt på väg att köpa en A2 som andrabil för något år sedan. Ångrar att jag inte gjorde det. Lite kult är dom.

#4
2017-08-22 20:56

Udda bil i framtiden ser mer ut som udda bil idag...

Udda bilar i dag är förstås lika udda i framtiden, men det finns också en annan sida av saken och det är att historien visar att det sällan är de bilar som var udda som nya som är udda som gamla eftersom det finns en tendens att bevara ovanliga bilar och därmed dyker de upp mer frekvent ju äldre de blir,
alla är på något sätt på jakt efter dem och vill bevara dem...

Ofta är udda bilar vanligtvis tvärtom en mer vanlig modell som ingen sett någon mening i att spara och därmed nästan helt försvunnit - oavsett hur det såg ut när den var ny.

#5
2017-08-22 21:40

Jag skulle tippa på Renault Wind och Audi A2.
Det vanliga och det udda förblir alltid att vara just detta och finner inget större värde.

#6
2017-08-22 22:03

BMW's Z serier kommer att bli fina samlarbilar tex BMW Z3 och BMW Z5. Audi TT tror jag också på.

#7
2017-08-23 08:36

Jag träffade en sjuksköterska för ett par år sedan som samlade på verkligt udda bilar typ Austin Allegro, BMC 1800 och Princess, bara engelska standardbilar från 60- och 70-talet.
Finessen med de här bilarna, sa han, är att de är nästan gratis och det är väldigt få som finns kvar.

#8
2017-08-23 19:07

Skulle nog slagit till på den där Citroën DS för 30 år sen ...
Den förblir en milstolpe i många avseenden.

#9
2017-08-23 22:15

Roy, håller med,men de finns kvar i ganska stort antal, dock kostar de en del!

#10
2017-08-25 08:12

JAg måste ju säga att Audi A2 är en riktigt unik bil i detta sammanhanget, bilen kom 1999 och skulle med små modifieringar designmässigt kunna lanseras som en ny bil idag, både interiört och exteriört... Det är tidlös design. Därmed inte sagt att jag tycker den är särskilt snygg...

Jag saknar Fiat Multipla på listan!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.